Opel Zafira 1.7 CDTi 110pk ecoFLEX Cosmo (2010)

autoreview

Opel Zafira
Opel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel Zafira

Signalement

UitvoeringZafira 1.7 CDTI 110pk ecoFLEX Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst158.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

30.000 km

  • 30.000 km

De Zafira sinds november 2009 in bezit, als leaseauto. Ik zocht een ruime hoge auto voor een redelijke prijs. De VW Touran viel af vanwege zijn prijs (met hetzelfde uitrustingsniveau).

Wat bevalt:
+ Ruimte in de auto
+ Stoelen, zijn goed verstelbaar
+ Motor: voldoende krachtig en lekker comfortabel (moet wel even op gang komen)
+ Luxe in de auto
+ Comfort op lange afstand: lekker stil en fijn veercomfort

Wat bevalt minder:
- Kraakgevoeligheid: irritante kraak bij linker voorraam en de garage kan niets vinden
- Navigatiesysteem: verouderde kaarten en visueel minder up-to-date
- Carkit: soms slecht te verstaan voor anderen, wordt binnenkort een zwanenhals gemonteerd

Verder bevalt de auto prima. Het verbruik is 1 op 15 a 16. Bij de 30.000 km beurt niets aan het licht gekomen.

Ervaring tot 84000 km

  • 84.000 km

Auto sinds eind 2009 in bezit. Ik heb een soort haat-liefde verhouding met de auto.

Wat bevalt:
- De ruimte
- Het comfort, vooral op de snelweg
- De uitrusting

Wat bevalt minder:
- Storingsgevoeligheid
- Beetje ruwe karakter

Toelichting storingsgevoeligheid
Bij 47.000km is de complete versnellingsbak vervangen. Er zat een bout los waardoor de bak uit elkaar liep. Hierdoor versnelde de auto merkbaar minder goed.
De auto heeft tot circa 60.000km ingehouden en geschokt. De dealer heeft de EGR preventief vervangen en een reinigingsmiddel in de tank gedaan. Inmiddels is het schikken over.
In de auto veel last van piep- en kraakgeluiden. Nu twee, een in het dashboard rechts en rechts achter lijkt de auto minder winddicht. Puntjes voor de aankomende beurt.
Verder is de auto bijzonder gevoelig voor ruitschade. Inmiddels 2 nieuwe ruiten gehad en ook diverse schades (sterren) laten herstellen.

Toelichting ruw karakter
De auto is motorisch niet echt verfijnd. Hij komt slecht van zijn plaats en de motor klinkt rauw. Vooral in koude toestand, maar ook als hij warm is. Daarnaast fluit de turbo en maakt de brandstofpomp lawaai. Dit zijn normale verschijnselen volgens de dealer. Ik was een Renault dCi gewend en dan is dit echt minder verfijnd.
Op constante snelheid is de auto wel lekker stil.
Op zich jammer, want met een verfijnder blok is het gewoon een prima auto.
Daarnaast is de wegligging goed. De auto is wel wat hard geveerd op slecht wegdek en bij korte hobbels.

Overal ben ik prima tevreden en vooral met een gezin is de ruimte en het overzicht ideaal. Mijn dochter van 3 zit ook prima en heeft veel zicht.

Update verbruik

  • 87.000 km

Op mijn vorige review kreeg ik reacties over het verbruik dat ik genoemd had, namelijk 1 op 15/16. Ik heb de afgelopen weken mijn verbruik bijgehouden. Ik rij tegenwoordig gewoon de snelheid en veelal snelwegkilometers. Het verbruik is nu 1 op 18,5 gemiddeld, dus ook met stadsverkeer erbij. Voor de omvang van de auto een nette waarde.

Bevindingen

  • 158.000 km

Inmiddels heb ik de Zafira ingeruild voor een andere auto i.v.m. de lagere bijtelling en kosten. Het scheelt ruim 100 euro netto per maand. Het is geen Opel meer geworden omdat de Zafira Tourer diesel te kostbaar is en 25% bijtelling. De keuze is gevallen op een Ford C-Max.

De ervaring van de Opel was prima. De laatste tijd maar twee zaken gehad buiten het geplande onderhoud om en dat waren twee versleten gloeibougies waardoor de auto een storing aangaf. Zo verholpen.

Het meest vervelende euvel was rond 120.000 kilometer. De auto gaf toen een storing (motorlampje) aan. Wat bleek, in de file waren de omstandigheden niet optimaal genoeg voor roetregeneratie. Gevolg de auto schiet in storing. Dit blijkt niet een eenmalig probleem te zijn, maar was bekend bij de Opel garage. Dat hebben de techneuten niet handig afgesteld. Hoeft toch niet tot een storing te leiden met veel snelweg kilometers.

Verder is de Zafira een prima auto met veel ruimte. Grootste minpunt is het ' bus' -gevoel. Dit wordt vooral duidelijk in vergelijking met de C-Max (rijdt veel beter en comfortabeler). Zafira is een aanrader voor grote gezinnen of iemand die gewoon ruimte wil.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.