Opel Vectra Stationwagon 2.8-V6 Turbo Cosmo (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra Stationwagon 2.8-V6 Turbo Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 141.100 km |
ERVARINGEN
Na veel pech met mijn vorige Vectra SW 2.6 V6 en bijna volledig het vertrouwen in de Opelkwaliteit verloren te hebben, uiteindelijk begin december 2005 toch opnieuw gekozen voor een Vectra SW i.p.v. een Honda Accord 2.4 Executive.
Half januari 2006 is-ie dan afgeleverd met een beest van een motor erin, de nieuwe 2.8 V6 turbo in Cosmo-uitvoering, dus met 6-bak, IDS-onderstel, ESP, TC en meer van die elektronische speeltjes. Verder extra’s als schuifkanteldak, stoelverwarming vòòr, organizerpakket, alarminstallatie, climate-pakket en trekhaak laten monteren. Geen navigatie, want de Garmin 2720 van de motor past (met extra antenne) ook op het dashobard. Dit alles voor bijna v/h 100.000 oude guldentjes. En dat voor een Opel(tje)!
Maar... het rijden maakt het meer dan goed; bij het starten worden die 230 kolenscheppende Duitsers met een turbinesound tot leven gewekt en weldra zoef je over de weg. Opvallend de bijna-afwezigheid van de turbo-fluit, slechts een licht geblaas hoor je op de achtergrond. Al rij ik veel file en in Amsterdam voor mijn werk, ondanks het krankzinnige verbruik van 1 op 7 - 8 (heel irritant die niet uit te zetten verbruiksmeter) maakt iedere kilometer me toch weer blij. Ik ben geen stoplichtsprinter, maar een beetje sneller invoegen dan de doorsnee grijze snelwegmuis is toch wel kicken!
Laatst naar Oostenrijk geweest, eindelijk de Autobahn op, hét werkterrein voor die V6. Richting München kruisen met een snelheid tussen de 160 - 200 km/u. met de vering op sportstand (direktere gasrespons, stuurreacties en straffere demping): een waar genot; benzine gebruik was lager dan bij het sukkelen in Amsterdam van stoplicht naar stoplicht! Een gesprek in de auto was nog redelijk goed te voeren, dus met de geluidsisolatie zit het wel snor!
Al met al de voordelen: grote binnenruimte, vooral voor de achterpassagiers (zelfs mijn schoonmoeder wil weer instappen), maar liefst drie 12-volt stopcontacten in de auto, goede stevige stoelen (half stof/half leder); redelijk tot goede wegligging bij normaal gebruik; bochtengedrag op sportstand (met IDS dus aan) voor zo’n grote auto meer dan goed.
Tot nu toe opgevallen minpunten: de irritante gebruiksmeter die bij iedere beroering van het gaspedaal het huidige verbruik weergeeft; wat minder gevoel in het opkomen van de koppeling, deze grijpt nogal wat direkter aan i.v.m. mijn vorige Vectra. En, maar dat had ik kunnen weten, met zijn 35 cm. grotere lengte dan de vorige Vectra, zijn er weinig passende parkeervakken te vinden, er is altijd wel een overhang van de auto buiten het vak. En ik vrees dat voor het begin van de winter de Bridgestone banden vòòr vernieuwd moeten worden, of ik monteer winterbanden rondom.
PROBLEMEN
- 67.500 km
Echt, ik ben voor nog geen enkel probleem bij de dealer in Wormerveer geweest. Dus in al die verkooppraatjes over de kwaliteitsverbetering bij de Opelprodukten schuilt toch een grote vorm van waarheid!
Januari 2007: de eerste beurt is na ca. 25. 000 km achter de rug. Nog wel bijna 2000 km doorgereden met dezelfde olie filter, want... de dealer had het benodigde filter niet in huis (stond bij Opel in backorder).
Begin december ’06 Continental winterbanden met l.m. velgen gemonteerd. Verschil in rij- en stuurgedrag is bijna onmerkbaar.
Problemen: de schakelaar voor sportstand (IDS ) is vernieuwd, want hij weigerde regelmatig; diverse malen sloeg, om onbekende reden, het alarm aan (dealer kon geen storing uitlezen)en binnenkort moet de trekhaakbedrading ff gecontroleerd worden, want zowel de paardentrailer als de gewone aanhangwagen vertoonde onlangs kerstboomverschijnselen aan de achterkant.
Voor de rest: geen moment spijt gehad van de aankoop.
September 2007: ondertussen een paar maanden verder dus tijd om bij te werken: de oorzaak van het af en toe aanslaan van het alarm lag in een draadbreuk (?) in het linkerzijraam bij de bagageruimte.
Ook de trekhaakbedrading werkt thans goed: een extra draad was nodig, omdat deze auto ’nogal gevoelig is’ door alle electronica.
Ik had regelmatig last van een stinkende kachel o.i.d.: tijdens mijn motorvakantie is de auto door de garage privé gebruikt, er werd niks geroken, maar wel is de airco gereinigd en is een nieuwe kachelmotor gemonteerd. Raar maar waar: af en toe stinkt-ie toch weer. (Laat wel nu nog meer de airco draaien en rij hem nu over een langere afstand droog)
Tijdens de zomervakantie op de Franse tolweg begon opeens twee keer het oliepeillampje te branden: dus 2 x 0, 5 liter bijgevuld, terwijl bij vertrek thuis
nog gepeild was en de stand perfekt was. Na de vakantie zat er toch een hele liter teveel in, dus er maar weer uit laten lopen. Volgens de garage was de kans op een software fout aannemelijk. De voeler zit aan de binnenkant van de carterpan. Verschijnsel heeft zich tot op heden niet meer voorgedaan en het oliepeil is na het aftappen van de liter-teveel nog steeds perfekt.
Opziendbarend verschijnsel thans: het schuif-/ kanteldak (af fabriek) gaat in de schuifstand regelmatig een stukje open en dicht. Het lijkt wel of het dak reageert bij het inschakelen van bijv. de verlichting. Binnenkort maar eens ff naar de dealer.
Kilometerstand is nu ca. 41. 000 km. Wil medio oktober ff met een kennis een tweetal dagen ’ff blazen op de autobahn’ en wat langer genieten van die 230 kolenscheppende Duitsers in dat blok.
Mei 2008, kilometerstand ca. 54. 000 km: nou, dat blazen in Duitsland is wegens grote drukte niet doorgegaan: wel wat irritante zaken met de auto ondertussen meegemaakt: ik rij heel veel op de cruisecontrol en regelmatig wilde hij de snelheid niet vasthouden: uiteindelijk is alles wat met de cruisecontrol te maken heeft vernieuwd. Ondertussen heb ik ook driemaal last gehad van koelvloeistoflekkage: een keer was montage van een nieuwe slangenklem voldoende; drie weken later lekte dezelfde slang weer: de slang is toen vernieuwd en vorige week had ik weer last van lekkage: een klein gaatje in het expansievat, tijdelijk ff gelijmd i.a.v. een nieuw vat wat vandaag ddan gemonteerd is.
Ben blij dat er totaal vier jaar garantie op zit, maar ik hoop toch wel dat ik niet eerder dan in januari 2009 voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt hoef langs te komen.
Augustus 2008
Nou, dat werd dit dus toch ff eerder. Stond ik daar in Zuid Frankrijk de laatste avond met een elektrische achterklep die niet meer zelf dicht wilde. Een luxe-probleem weliswaar, maar de Opelondersteuning in Nederland zei: ’Absoluut niet handmatig dichtduwen!’, terwijl de handleiding die we doorlazen aanraadde de klep met enige kracht gewoon dicht te duwen. Al met al: uiteindelijk met een dichte klep naar huis gereden en een paar dagen later is er een potmetertje (dacht dat ze alleen in m’n versterker zaten), onder garantie gelukkig, vernieuwd. Op naar het volgende manco?
Half november 2008: stond ik daar plotseling in de garagebox met een lege accu. Met wat stroom van de buurman de auto gestart. Maar na een uur rijden en tien minuten stilstand was de accu weer leeg. Dus een nieuwe laten monteren; een of ander speciaal type voor dit model, want de bankrekening liep met ruim € 160, 00 leeg. Viel niet onder de verlengde garantie, gelukkig was het arbeidsloon nihil.
Echter ook het schuifkanteldak ging veelvuldig nog open en dicht bij het starten van de auto. Resetten etc. hielp niet meer, diverse malen teruggeweest voor onderzoek, echter geen verbetering. Vervolgens is eerst het "stuurapparaat" van het dak vernieuwd, doch vernieuwing van de bedieningsschakelaar bracht uiteindelijk de goede verbetering! Alles gelukkig o.g.v. de verlengde garantie.
Eind december 2008: jaarlijkse onderhoudsbeurt is uitgevoerd, geen bijzonderheden.
Heb nu nog een jaar verlengde garantie op de auto en twijfel of deze Vectra wordt opgevolgd door de Insignia Sports Tourer. Het lijkt me een prachtige auto, maar ik heb steeds meer bedenkingen over de kwaliteit van Opel.
- 82.500 km
Sept. 2009; 82500 km:
Er is weinig gebeurd sinds de late update: benzine erin en rijden maar.
Alleen: tijdens de vakantie op de Franse tolweg ging toch onregelmatig het oliepeillampje af en toe branden; er zat meer dan genoeg olie in (zelfs nog even meer dan het maximum op de peilstok aangeeft). Je schrikt je natuurlijk te pletter als het lampje onder het rijden oplicht. Bij de dealer hiervoor weer langs geweest: er is geen fout te meten. Er wordt ruggespraak gehouden met Opel Nederland want er zou sprake zijn van een nieuwe model sensor die in de carterpan zit. Ik heb nog verlengde garantie tot en met 9 januari 2010, dus ik moet e.e.a. goed in de gaten houden. De dealer gaf er de voorkeur aan de huidige sensor niet te vervangen door eenzelfde type.
En oh ja: dat lekke expansievat, echt waar "Astra F": vandaag kreeg ik van Opel Nederland een brief waarin ik verzocht werd (opnieuw) langs te komen omdat er m.b.t. het expansievat een terugroepactie is aangekondigd i.v.m. lekkages!!!!
k heb hem nog steeds
- 127.000 km
Ja, ik heb hem nog steeds, hij rijdt eigenlijk zo lekker! Regelmatig ff op de sportknop en dat gaspedaal indrukken is dan toch wel ff kicken! Af en toe wel voor eenzelfde Insignia 2.0 T met zelfde vermogen/ koppel en 6-bakautomaat gekeken, maar de prijs duikelt met wat extraatjes zo over de 52.000 eurootjes, en da's toch wel heel veel geld.
Ondertussen staat de teller dus op 127000 km en rijd ik nog steeds met de eerste (dubbele) uitlaten en remschijven rond!
Problemen: af en toe weer op de tolweg dat olielampje en af en toe geeft ook het inbraakalarm een foutcode in het dashboardscherm (een klap tegen de sensor doet dan wonderen!. Voorjaar 2011 is er een bobine vervangen, de auto begon af toe wel heel erg te stotteren bij het gasgeven.
En nu? Voorlopig blijft de auto nog in bezit. Of de nieuwe Ford S-Max óf de nieuwe Zafira Tourer wordt een steeds mooiere opvolger voor deze V6-2.8 T.
Maar, dan moeten de erven Opel er wel een wat zwaardere motor (bijv. de 1.8 T, liefst met automatische bak)onder de motorklep in hangen; dat 1.4tje met turbo lijkt mij veel te licht voor de Zafira Tourer. Voorlopig maar ff doorrijden dus.
Onderhoudsbeurt en APK
- 133.500 km
Grote beurt met apk-keuring, airco laten vullen, nieuwe bougies en........voor de eerste keer zijn er voor nieuwe remblokken gemonteerd.
Nog steeds geen nieuwe schijven!
Heb ondertussen de nieuwe Zafira Tourer bekeken; mooie wagen, nu nog een sterkere benzinemotor met automaat er in.
De knoop doorgehakt
- 137.701 km
Ja, na ruim zes jaar rijden met die 230 pk gaat de auto er uit.
Vanmiddag een nieuwe Zafira Tourer besteld, qua vermogen flink terug ("slechts" 140 pk), maar het rijden met de automaat gaf de doorslag en de nodige opties maaakten het rijden nog leuker. Nog 10 weken wachten en dan kan ik de auto vermoedelijk ophalen.
Afscheid
- 141.100 km
De auto is 2 juni 2012 ingeruild voor een nieuwe Zafira Tourer.
Heb wel 90 pk en 130 Nm ingeleverd en dat verschil mis ik regelmatig.
Verder bevalt de Zafira na 19. 000 km nog steeds uitstekend!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.