Opel Vectra Stationwagon 2.2-16V DGi Cosmo (2007)

autoreview

Opel Vectra Stationwagon
Opel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra GTS - interieurOpel Vectra GTS - interieurOpel Vectra GTS - interieurOpel Vectra GTS - interieur

Signalement

UitvoeringVectra Stationwagon 2.2-16V DGi Cosmo
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst88.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

UPDATE ERVARINGEN

  • 88.000 km

Om te beginnen moet ik aangeven dat ik een 2.2 executive uitvoering heb en niet de Cosmo. Helaas was deze keuzemogelijkheid niet opgenomen in de Autoweek database.
De Executive uitvoering beschikt over; lederenbekleding, kleurnavigatie (cd versie), parkeersensoren, elektr.ramen- en achterklep, cruise control en nog veel meer.

De 2.2 ltr motor klinkt goed en geeft weinig lawaai door in de auto. Vergeleken bij de Mazda6 hiervoor een ’stille’ auto. Even moeten wennen aan de 6-bak. Iets meer schakelen maar zowel rustig- als vlot rijden pakt de motor in combinatie met de bak lekker op. Qua zijwindgevoeligheid scoort de auto goed. Met z’n standaard 17 inch lichtmetaal en een 225/45 band stuurt de auto precies en heeft hij niet al te veel last van sporen in het wegdek. De relatief lange wielbasis maakt de auto tot en lekker stabiele reiswagen die zich weinig aantrekt van hobbels etc. Bij drempels wel even oppassen, de rand onder de voorbumper blijft maar net vrij.

De remmen werken goed, al mochten ze misschien bovenin wel een iets krachtiger gevoel van ’aangrijpen’ geven. Je moet wel redelijk doordrukken alvorens je het gevoel krijgt dat het anker ook daadwerkelijk uit gaat. Maar als ie gaat, dan gaat hij ook echt en staat de 1400 kg ook zomaar stil.

Qua ventilatie werkt alles naar behoren, het ontwasemen gaat lekker vlot en de luchtverdeling over de verschillende uitblaasrichtingen is naar behoren in te stellen. Zelfs het instelbare kanaal op de tunnel tbv de achterpassagiers geeft vlot een goede luchtstroom weer die in balans is met de andere kanalen. De temperatuurinstelling, in stapjes van 1 graad, is niet helemaal stabiel. Zo levert 20 graden een ’koude’ luchtstroom terwijl 21 graden ’te warm’ is. Stapjes van een halve graad had geen kwaad gekund. Benieuwd hoe dat in de zomer aanvoelt.

Qua uitrusting is de auto meer dan compleet. De Executive, voor de zakelijke markt, is compleet en heeft een keurige uitstraling. De zwart(met.)lak in combinatie met een bescheiden aantal chroomdelen maken het helemaal af. Qua materialen is alles prima voor elkaar. De kunststofdelen sluiten naadloos op elkaar aan en ik heb nog geen piepje of kraakje ervaren.

De binnenruimte in de auto is enorm, een grote kofferbak en veel beenruimte achterin. De lengte van de auto (15 langer dan de gemiddelde SW) valt vooral parkerend in de stad en in parkeergarages erg op. De parkeerhulp piept iets te vroeg, maar naar een aantal keren inparkeren is de afstand goed in te schatten.

Het CD70 navigatiesysteem van Navteq in combinatie met de boordcomputer kent een snel aan te leren menustructuur. Zonder gebruiksaanwijzing te lezen is het apparaat prima te gebruiken. Het reageert snel genoeg en het scherm is goed uit te lezen. Wel jammer dat er standaard een gedetailleerde Benelux cd-rom wordt geleverd met buiten de benelux alleen de hoofdwegen van europa. De belangrijkste functies zijn overigens vanaf het stuur te bedienen, net als de radio/cd met mp3 mogelijkheid.

Het verbruik zit nu zo rond de 9,2 ltr p/100km. Vooral in het begin lag dit behoorlijk hoger. Maar dat kwam vooral omdat de auto vraagt om ’het nieuwe rijden’ dus vlot opschakelen, niet te hoog in toeren. En dat hoeft ook niet omdat de direct ingespoten benzinemotor voldoende vermogen levert.

Al met al ben ik erg positief over mijn eerste maanden in de Vectra.

Update 01/09/2007.
Ben al weer een tijdje onderweg met de Vectra, inmiddels 18000 km. Verbruik is inmiddels gezakt naar een 8.6 ltr/100km, en dat met een sportieve rijstijl. Kon minder, toch? Op de autobaan even gekeken wat de topsnelheid is, bij 220 op de teller moest ik van het gas.....wat er nog meer inzit blijft gissen, zal niet veel zijn denk ik, maar hoeft ook niet.

De afgelopen maanden wisselende weersomstandigheden gehad. Erg warm in zuid Europa tot en met erg nat in centraal Europa. Mijn eerdere zorgen omtrent de regelbaarheid van de ventilatie bleek ongegrond. Airco, ventilatie, ook in de middenconsole voor de achterpassagier, het werkt perfect. Prettig is ook de nalooptijd van de airco en verwarming om het restant warmte of koeling nog te gebruiken bij een uitgeschakelde motor.

Toch een puntje van aandacht ontdekt. Zo nu en dan doet m’n cruisecontrol het niet. Even de rem aantikken en het werkt weer. Toch iets om even naar te laten kijken bij de eerste beurt. Bij 15.000 km de voorwielen uitgebalanceerd. Was nodig ook rechtsvoor miste het lood van de 225/17 inch velg. Resultaat, balans terug en geen trilling meer in het stuur.

Onlangs vakkundig de kentekenplaat voor om de trekhaak van een voor mij geparkeerde wagen gekruld. Gelukkig geen schade aan de bumper alleen de plaat even recht moeten buigen. Bumper blijkt zo in de praktijk ook best nog wat te kunnen hebben en het af en toe over de grond schuren bij hoge drempels heeft gelukkig nog steeds geen vervelende schade opgeleverd.

Het navigatiesysteem werkt prima. Inmiddels heb ik via een ’mannetje’ alle cd’s van heel Europa weten te bemachtigen, scheelt toch weer ruim 300 euro. Toch handig marktplaats.nl! En goed om te weten, een kopie maken van een origineel mag, mits voor eigen gebruik, en die werken prima. Zo blijkt. Jammer dat er op het systeem geen aanvullende data over flitspalen geladen kan worden.

Klein puntje van kritiek is toch wel het verklikkerlampje van de tankinhoud. Deze gaat m.i. nogal snel branden om vervolgens bij nog 50 km te gaan erg zenuwachtig te worden. Wel weer aardig en rustgevend dat het navigatiesysteem dan tankstations gaat voorstellen.

Dan nog even reagerend om de gestelde vragen: waarom de Vectra en geen VW of Ford? De Mondeo was toen nog niet beschikbaar (wel een interessante auto overigens) en de Passat met een vergelijkbare uitrusting was minstens 4000 euro duurder en is zeker geen betere auto dan deze Vectra.

Dan de vraag over de instelbaarheid van de spiegel en stoelen. Dat zit er bij deze uitvoering niet op. Zoals ik al aangaf is het een 2.2ltr DGI Executive uitvoering.

Dus helaas voor alle critici, ik blijf enthousiast over deze Vectra!


Update mei 2008:
36.000 km. Nog steeds geen enkel probleem gehad. De cruisecontrol bleek normaal te functioneren en het was geen storing. Na een stop, bijv een tankbeurt, even kort het rempedaal aantikken en het werkt zoals het hoort. Een beetje een overbodige veiligheidsmaatregel, maar d’r is mee te leven.

Brandstofverbruik gemeten over 36000 km, gemiddeld 8.7 ltr per 100 km. En dat terwijl ik redelijk door durf te rijden. Bandenslijtage valt me erg mee. De 17 inch 255/45 banden doen hun werk goed. Voor nog zo’n 2,5 mm over en achter weet ik niet eens, ’genoeg’ dus. Afrol lawaai banden valt me nog steeds mee en, anders dan bij de sedan uitvoeringen, geen last van vervormende banden en onregelmatige slijtage achter (cuppen). Qua spoorvorming worden de voorbanden wel wat gevoeliger naarmate ze verder slijten. Vervanging staat gepland bij zo’n 40.000 km.

Rammeltjes en piepjes blijven nog steeds uit. Ik moet eerlijk zeggen dat me dat enorm meevalt. Ik ben er gevoelig voor en heb er pest hekel aan als auto’s ongewenste bijgeluiden maken, maar deze houdt zich keurig! ik hoor alleen één van de achterdempers (links, hij heeft er twee) heel af en toe resoneren, vooral bij een laag toerental. Er zit dus een schotje in die wel es los kan gaan zitten.

De (zwarte) lak houdt zich goed. Natuurlijk zit er wel her en der wat steenslag maar geen vreemde vlekken of plekken. De voorruit heeft nog wel even behandeling van carglass tegoed, daar zit een sterretje in, maar behoort tot normaal ’gebruikschade’.

De prestaties zijn nog steeds top. Vermogen genoeg in verhouding tot gewicht en de handelbaarheid. Topsnelheid onlangs voor het eerst zelf eens geprobeert, 230 km op de teller (wel op de Duitse autobahn natuurlijk). Auto blijft dan goed bestuurbaar en kan aardig meeblazen met onze oosterburen als het moet.

Dan nog het navigatiesysteem. Toch jammer dat je geen nieuwe bestemming in kunt voeren als je rijdt, tenzij het een vastgelegde een eerder ingevoerde bestemming is. Ik snap dat het zo gemaakt is vanwege de ’veiligheid’ maar vind het een beetje betuttelend. De cd’s zijn inmiddels ruim een jaar oud, maar de wijzigingen qua wegen vallen nog alleszins mee, behalve dan de nieuwe woonwijken.

Samengevat: Ook na 36.000 km nog steeds volop tevredenheid over de Vectra 2.2 DGi.

Update 1/11/2009.

Inmiddels 73000 km gereden. Voorbanden waren bij 40000 km vervangen en zijn bijna weer aan de beurt. Deze Michelins houden het minder goed dan de vorige (af fabriek) Continentals. Verkeerde zuinigheid van de leasemaatschappij dus. Rijcomfort nam eigenlijk al af bij zo'n 4 mm profieldiepte. Toch wel opvallend dat het afrolgeluid van het ene merk band veel sneller toeneemt dan van de andere bij normale slijtage. Achterbanden zijn ook bijna aan vervanging toe, maar ze rollen nog lekker mee zonder te cuppen, ook na 72000 km!

Nog steeds geen rammeltjes en kraakjes behalve een kabel in het dashbord die door het inbouwstation van een nieuwe carkit niet goed vastgezet is. Zonde dat zo'n achterafmontage dit effect heeft en ook zeker niet nodig.

Brandstofverbruik nog steeds lekker stabiel, 9.7 ltr p/100km.
Geen waarmneembare olieverbruik en ook de overige vloeistoffen blijven keurig op peil. Remblokken achter komen na een dag stil staan soms wat krakend los, ma naar een paar minuten rijden zijn ze op temperatuur en komen ze goed los. Bij de volgende onderhoudsbeurt wordt het remstof vast weer verwijderd en dan is alles weer ok.

Lak houdt zich heel erg goed. Wel wat krasjes zichtbaar bij de deurgrepen door het krassen van nagels in de lak. Verder komt hij regelmatig weer keurig strak uit de wasstraat en zijn er geen vlekken oid in de lak achtergebleven.

Ben nog steeds prima tevreden en vind het niet erg dat ik er nog een jaartje in mag sturen alvorens ik op zoek moet/mag naar een nieuwe. Ben erg tevreden over de prijs/kwaliteit verhouding.

Update 25 maart 2010.
In januari 4 nieuwe banden gehad. Terug gegaan naar de originele continentals die er af fabriek op liggen. Achter hebben ze het 75000 km gedaan en voor heeft de 2e set met maar 35000 km gedaan. Het zal aan mij liggen, maar de continentals bevallen me toch beter dan de Michelins die een iets andere opbouw van de zijwang hebben en daardoor de auto wat minder strak laat sturen.

Afgelopen winter geen problemen gehad. Alleen viel de ontwaseming wat tegen. Had veel last van condens en moest best wel een tijdje rijden voor het verdwenen was. Maar al met al nog steeds tevreden.
Heb inmiddels wel behoorlijk wat steenslag opgelopen. rand vd motorkap lijkt gezandstraald en de voorruit heeft ook behoorlijk voor de kiezen gehad en één sterretje opgeleverd die ik er nog even uit moet laten halen.

Inmiddels rij ik in een huurauto omdat mijn beide airbags (stuur en bijrijder) zijn gestolen. Vakkundig gedemonteerd en niet al te veel schade. Aan de bestuurderszijde is de deur open gebogen en heeft men de auto open gehengeld. Opel airbags zijn hot deze tijd. Schade, airbags, deurrubber, dakrand is geraamd op ruim € 6000,-. T'is dan wel verzekeringswerk, maar toch, blijft sneu geld.

De auto bevalt nog steeds goed. Ben in tussentijd wel een beetje om me heen aan het kijken wat ik na deze zou willen. Eind vh jaar gaat ie er uit en komt er een neuwe. Maar ik heb eigenlijk nog geen idee wat het gaat worden....

Update 20 juli 2010, 88.000 km;
Problemen en niet zo weinig ook. Heel teleurstellend en met pijn in het hart, de versnellingsbak is defect. In de 5e en 6e versnelling klinkt een dramatisch zingend geluid die per dag erger wordt. Volgens de garage moet de bak er uit en moet deze uit elkaar om te zien wat er aan de hand is. Het lijkt geen bekend probleem te zijn want op diverse fora is er niets over te ontdekken.

Een revisiebak wordt als optie genoemd. Feitelijk lijkt me dat beter dan dat de garage zelf gaat sleutelen. De kwaliteit in een cleanroom is natuurlijk altijd beter dan in de gemiddelde werkplaats. Stel je eens voor, even een potje hameren op een versnellingsbak lager... nee, dat is voor specialisten....

Maar.... zover zal het niet gaan komen. De Vectra gaat er uit, de Leasemaatschappij heeft voorgesteld hem vervroegd te vervangen. Scheelt kosten voor vervangend vervoer tijdens de zomervakantie (kan niet meer zo snel gerepareerd worden) en de reparatiekosten kan men zich ook besparen. Jammer voor de volgende eigenaar.....

Dus rij ik binnenkort in een andere auto, verklap nog niet wat voor een..... maar kijk nu vooral terug op een prima rijervaring met de Vectra.... jammer dat ie stuk ging....

Versnellingsbak PROBLEMEN

  • 88.000 km

Versnellingsbak defect. Lager of tandwiel 5e en 6e gang stuk. Moet uit uit elkaar, of er moet een revisiebak onder.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.