Opel Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Elegance (2004)

autoreview

Opel Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Elegance (2004)

Signalement

UitvoeringVectra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Elegance
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf93.200 km
KM-stand laatst106.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Waarom deze auto?

  • 93.400 km

Hiervoor reed ik in nagenoeg een gelijke Vectra, maar dan met de "oude" 2 liter diesel in het vooronder. De auto beviel prima in het gebruik en ook de kosten waren niet dramatisch, tot die laatste keer dan. Gezien de respectabele kilometerstand van 276.000 kilometer besloten mijn vrouw en ik dan ook om de auto in te ruilen en op zoek te gaan naar een andere. Maar wat moest dat worden?

Verschillende opties passeerden de revue. Omdat mijn vrouw sinds een paar maanden is een Peugeot 307 SW automaat rijdt (automaat is helaas door lichamelijke beperkingen noodzakelijk) rees allereerst de vraag of het een gezinsauto moest worden. Voorheen reed ze in iets kleinere auto's (Toyota Corolla, Skoda Fabia, Ford Fusion) en zou ik wellicht iets kleiner kunnen. Een automaat heeft dan een lichte voorkeur. Franse auto's zijn doorgaans comfortabeler en voor mijn vrouw om die reden een pluspunt. Nog een 307 SW automaat, maar dan als diesel, bestaat niet (binnen ons budget). En dan hebben we nog steeds niet dezelfde binnenruimte als nu. Dus toch maar weer een groter model.

Een automaat is dorstiger en helaas niet in elke auto met dieselmotor geleverd. Japanse betrouwbaarheid: De Toyota Avensis (geen automaat), Mazda 6 en 5, maar ook een Kia C'eed SW (compact, zuiniger en veel bagageruimte maar opnieuw niet als automaat) zijn overwogen. Alfa 159 SW: mooi, maar niet ruim. Skoda Octavia was niet bespreekbaar na wat onaangename ervaringen met de Fabia.

"Wat is er mis met de Vectra?" vroeg iemand me. Euh... eigenlijk niks. Uiterlijk is het geen spannende auto en ook binnenin is het weinig frivool. Maar ik heb daar geen moeite mee. Dus werd de zoektocht voortgezet naar 1) een Vectra SW, of 2) een Vectra GTS, of 3) een Signum. Automaat is een pré.

Uit het giga aanbod op internet kwam deze tevoorschijn: een paar maanden jonger dan de oude Vectra, met nog geen ton op de teller, een moderne diesel met 150 pk onder de kap en vergelijkbare comfortuitrusting. Parkeersensoren voor+achter, fabrieksnavi en trekhaak zijn fabrieksextra's. Missen moet ik een electrische achterklep, electrische stoelen met geheugen en zonneschermpjes in de achterportieren. De afneembare trekhaak is nu een wegklapbare. De prijs was goed en ik heb de garage in het dorp de auto voor me laten overnemen van zijn collega tegen handelsprijs. Zo hoef ik voor de zelfde garanties en tegen gelijke kosten niet vanuit Dongen naar Purmerend. Vrijdag 24 december is de auto geleverd op winterbanden, keurig gepoetst en met een half jaar BOVAG-garantie.

Fris de lente in

  • 106.500 km

De Vectra heeft de koude wintermaanden zonder problemen doorstaan. Wel is het handvat aan de binnenzijde van de kofferklep afgebroken, maar daar mag de garage t.z.t. een nieuwe op zetten. Verbruik sinfs aanschap is nog altijd een nette 1:17,3 ondanks mijn soms vlotte rijstijl. De auto nodigt daar nu eenmaal af en toe lekker toe uit.

Omdat de temperaturen weer aangename waarden gaan bevatten is het setje winterbanden verruild voor een setje zomerslofjes in de maat 215/55/16 93V. Lagen de winterbanden nog op stalen velgen met wieldoppen, de zomerbanden liggen op het originele lichtmetaal. De auto oogt daardoor een stuk volwassener. Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Imscher chromen deurgrepen en een chroomstrip op de achterklep te monteren. Geeft iets meer chiq aan de auto en springt goed in het oog, zonder overdadig kitsch te zijn. Tenmnste, da's mijn bevooroordeelde mening.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.