Opel Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 120pk Cosmo (2007)

autoreview

Opel Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 120pk Cosmo (2007)

Signalement

UitvoeringVectra Stationwagon 1.9 CDTi 120pk Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf105.850 km
KM-stand laatst181.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuw begin

  • 106.250 km

Naar aanleiding van mijn vorige auto (Laguna GT 1.9Dci Initiale)waar grote kosten zaten aan te komen en coulance van Renault NL betreurenswaardig waren, besloten wij om die auto in te laten kopen door de garage en op zoek te gaan naar een andere auto.

Op onze lijst van kanshebbers stonden auto's als Ford Mondeo SW, VW Passat Variant, Opel Vectra SW, Volvo V70 en Audi A4 SW.

Al snel bleek dat de Audi A4 te klein is voor waarvoor wij de auto nodig hebben (2 jonge kinderen). De Volvo viel ook af voornamelijk doordat de auto buiten budget viel en/of hoge kilometerstanden. Wij waren op zoek naar een auto met maximaal 160.000km op de klok en niet duurder dan €18.000,-.

De overige auto's voldeden wel aan onze eisen (grote kofferbak, navigatie, parkeersensoren, trekhaak). Na in verschillende modellen te hebben gereden hebben wij gekozen voor een zwart metallic Opel Vectra SW Executive met 1.9CDTI 120pk motor, bouwjaar 01-2007.

Belangrijkste gadgets op deze auto zijn:
- DVD navigatie met kleurenscherm
- Volledig lederen bekleding
- Parkeersensoren voor & achter
- Voice-control met bluetooth voor telefoon
- Wegklapbare trekhaak
- Electrische achterklep
- 17" lichtmetalen velgen.

Aangezien de Vectra SW op de verlengde bodemplaat van de gewone Vectra staat, heeft dit nuttige voordelen. De ruimte tussen de achterbank en de voorstoelen is dermate groot dat onze kinderen in hun kinderzitjes niet eens met hun voeten/schoenen de voorstoelen raken. Verder is de achterbak erg groot, zodat we genoeg spullen mee kunnen nemen op onze vakanties.

Het gaat om de 120pk versie en deze rijdt lekker soepel. Vanaf ongeveer 1700tpm voel je dat de turbo echt gaat meewerken en versneld de auto gemakkelijk. MIjn vader heeft een Vectra SW met 150pk en je merkt die 30pk alleen wanneer je het onderste uit de kan probeert te halen. Het is dus geen strepentrekker maar hij komt goed mee met het verkeer. Ik ben benieuwd hoe dat straks gaat wanneer er achter de auto een 1.400kg zware caravan getrokken moet worden.

Over het verbruik kan ik nog niets zeggen, maar van ervaringen van mijn vader weet ik dat 5.9l per 100km makkelijk haalbaar moet zijn. Zodra ik meer gereden heb zal ik daar nog wat overschrijven.

Uitleg van de waarderingen:
-Comfort: Heb ik als goed beoordeelt, de auto ligt zeer stabiel op de weg, geen geluiden van het onderstel te horen in de auto

-Prestaties: Heb ik op voldoende gezet. 120pk is genoeg en ik ben geen racemonster. Kan me indenken dat andere mensen meer vermogen zouden wensen.

-Betrouwbaarheid: Als voldoende neergezet. Ik heb de overtuiging dat deze auto goed in elkaar is geschroefd en dat alles goed functioneert. Ik verwacht de komende 2 jaar geen grote kosten gezien de huidige km stand (106.250km) en onze verwachte jaarkm (32.500km).

Gerbruikskosten: Voldoende, hoewel ik daar niets over kan zeggen op dit moment gezien de weinige km die wij er tot nog toe mee hebben gereden.

Ik probeer de review elke 10.000km bij te werken

Na 1 maand

  • 108.630 km

De auto is nu 1 maand in ons bezit en bevalt prima. In deze periode 3,000 km gereden. Het gemiddelde verbruik is tot nu toe 6.4 l/100km (1:15,6 km). Dat valt me iets tegen, maar dat wordt deels veroorzaakt doordat we caravan van 1400kg er ook achter hebben gehad. Het rijden met de caravan erachter ging overigens prima, geen probleem met optrekken, sturen en remmen.

Ik heb wel gemerkt dat de auto pas echt goed tot zijn recht komt op de snelweg, het verbruik is dan aangenaam laag evenals het geluid in de auto, weinig wind/bandengeruis. In de stad zie je het gebruik snel oplopen, dat zal ook wel te maken hebben met het gewicht van de auto (1,485kg).

Bij de volgende update zal ik proberen wat foto's toe te voegen.

Soepel gaan de kilometers voorbij

  • 111.500 km

Zoals de titel van deze update luidt gaan de kilometers soepel voorbij. Sinds de aanschaf 2 maanden geleden hebben we er ruim 5.000 kilometer gereden. Tijd dus voor een kritische blik.

Wat bevalt wel:
- Het comfort van de auto is zeer goed, hobbels worden goed opgevangen, alleen korte richels komen soms hard door. Verder is het geluidscomfort prima in orde, de auto is zeer stil mede door de Michelin banden.
- De uitrusting is prima in orde en wordt zeer gewaardeerd door de intzittenden
- Het vebruik verbeterd zich nog steeds. Over de afgelopen 5.000 km was het gemiddelde verbruik 6.1 l/100km (1:16,4) waarbij moet worden opgemerkt dat ik buiten de buiten bebouwde maximaal 10km harder rijd dan toegestaan en dat 80% buiten- en snelweg zijn.

Wat minder bevalt:
- De lichtopbrengst van de standaard lampen vallen een beetje tegen. Moet wel toegeven dat mijn vorige auto xenonverlichting had. Misschien in de nabije toekomst Philips Bluevision plaatsen om te zien of dat verbetering geeft.
- Verbruik in de stad is best stevig te noemen (1:10).
- Een ander minpuntje is de manier waarop ik door mijn telefoonboek heen scrol om een contact op te zoeken. In mijn geval zijn dat meer dan 200 contacten en er is geen indexatie. Echter in latere versies is die mogelijkheid er wel, dus bij de eerste servicebeurt vragen voor een software update.

Verder heb ik vorige week Sonniboy zonneschermen geplaatst van af de B-stijl. Montage was zeer simpel en het resultaat is goed (naar beoordeling van de kinderen ;-))

foto's togevoegd

  • 111.500 km

2 foto's toegevoegd, interieur volgt nog

De 1e onderhoudsbeurt komt er aan

  • 120.500 km

Zo, de afspraak bij de dealer staat, over 2 weken kan de auto langs voor zijn 120,000 beurt. Gewoon een onderhoudsbeurt volgens schema. Verder laat ik de beveiliging voor het navigatiesysteem verwijderen en tevens nieuwe software voor de telefoonmodule (nieuwe software maakt een index van de inhoud van mijn telefoonnummers (+200 nummers).

In de 5 maanden dat we de auto nu hebben, hebben we nog geen onderhoudskosten gehad, alleen diesel, ruitensproeivloeistof en schoonmaakmiddelen ;-). Het gemiddelde verbruik sinds onze aanschaf is 6.2 l/100km. Na de onderhoudsbeurt zal ik een update geven over de verdere kosten....

geen bijzonderheden bij onderhoudsbeurt

  • 126.100 km

Eind augustus is de Vectra voor een onderhoudsbeurt geweest bij een kilometer stand van 121.500. Naar aanleiding van de onderhoudsbeurt waren er geen bijzonderheden, alleen de standaardzaken zijn gedaan, meer was niet nodig. Helaas hebben ze niet het navigatiesysteem en de telefoonmodule van een update kunnen voorzien, de computer hiervoor was stuk. Dit komt bij een volgend bezoek aan de garage (APK-keuring). De distributieriem hoeft pas bij 150.000km vervangen te worden.

Het gemiddelde verbruik is iets gestegen naar 6.3l per 100km. Dit komt door een groter aandeel stadsverkeer en een korte vakantie naar Duitsland. Verder vallen de onderhoudskosten erg mee, op dit moment 3ct/km (dit haalde ik nooit bij mijn Laguna). We waarderen nog steeds de ruimte op de achterbank en de laadruimte.

Over enkele weken gaan de winterbanden onder de auto. Hiervoor heb ik op marktplaats een origineel setje 16" velgen van Opel gekocht. Voor het einde van het jaar geef ik nog een update.

Bijna probleemloos, op naar 150.000km

  • 144.008 km

In mijn vorige update had ik nog gemeld dat ik rond het einde van het jaar nog wat van mij zou laten horen. Rond die tijd was er echter helemaal niets te melden, behalve dat de auto het gewoon erg goed doet, ook tijdens de winterse omstandigheden.

Zoals gezegd de winter dus goed doorgekomen, van half november tot eind maart op winterbanden gereden en geen enkele keer in de problemen gekomen voor wat betreft gladheid. Gewoon rustig en beheerst gereden.

Komende week gaan er nieuwe zomerbanden op, het profiel zit nu zo rond 2mm rondom en dat is niet echt veilig meer. Nu staat de auto op Michelin Pilot Sport en ik ga nu Pirelli Cinturato P7 er om laten leggen (testwinnaar zomerbanden volgens ANWB).

Het gemiddelde verbruik is nu 6.2 l/100km. Dit gemeten over ruim 35.000km. Mijn kosten per kilometer bedragen op dit moment 32ct. Hierbij houd ik rekening met de wegenbelasting, afschrijving, verzekering, onderhoud en brandstof. Dit scheelt echt heel veel ten opzichte van mijn vorige auto waar ik op ruim 50ct per kilometer uitkwam.

De enige onverwachte kosten in deze periode was de vervanging van de EGR-klep. Deze was helemaal vervuild en gaf een motorstoring.

Binnekort ben ik van plan om de motor te gaan chiptunen. Hij gaat dan naar 150pk en 340nm, dit omdat ik niet helemaal tevreden ben over het oppakken van de motor bij lage toeren en het optrekken vanuit stilstand.

Nieuwe foto's

  • 146.500 km

Ik heb even nieuwe en betere foto's geplaatst nadat ik de auto weer eens goed gewassen heb.

150.000km beurt uitgevoerd

  • 149.115 km

Zo de 150.000km beurt is gedaan. Wat is er allemaal aan vervangen?
*Distributieriem
*Remblokken voor & achter
*Ruitenwissers voor
*Olie en filters.
*Airco schoon gemaakt

Er zijn geen bijzondere dingen naar boven gekomen die extra kosten met zich mee hebben gebracht. Distributieriem is zoals voorgeschreven en remblokken en ruitenwissers zijn normale slijtage-onderdelen. De kosten voor onderhoud (inclusief banden) bedragen over bijna 44.000km 6ct/km. Vind ik geen slechte score en valt binnen het budget dat ik voor onderhoud reserveer. Om deze reden heb ik de waardering voor betrouwbaarheid en gebruikskosten beide met 1 ster verhoogd.

Even nog een korte update over de banden, deze bevallen zeer goed. Weinig afrolgeluid en goede grip op zowel nat als droog wegdek. Het verbruik is niet gedaald ondanks claim van ANWB dat dit de band is met de minste rolweerstand.

Na de zomer zal ik nieuwe update schrijven met ervaringen van de vakantie welke naar ons naar Toscane zal leiden.

Update na vakantie

  • 160.575 km

Zo de vakantie zit er weer op. Afgelopen zomer naar Toscane geweest met fanatastisch weer. De auto heeft zich prima gehouden tijdens deze periode en het was aangenaam om lekker kilometers te vreten op de Autobahn en Autostrada. Daar is deze auto echt voor gemaakt. Het gemiddelde verbruik was in deze periode hoger, wat te maken heeft met de gemiddeld hogere snelheid en buitentemperatuur (tot 40 graden) waardoor de airco harder moest werken. Ook het rijden in de bergen ging prima hoewel ik wat bedenkingen had over het vermogen gerelateerd aan het gewicht van de auto met bepakking.

De achterbak was niet eens volledig benut op de heenreis (2 volwassen en 2 jonge kinderen) dus was er nog wat ruimte over voor enkele dozen wijn. De kinderen hebben zich prima vermaakt op de achterbank, we hadden klaptafeltjes voor ze gekocht die je aan de achterkant van de voorstoel kan hangen.

Het enige probleem dat zich in de afgelopen periode heeft voorgedaan is het defect raken van de electrische achterklep. Dit is begin juli vervangen maar is geen goedkope reparatie (+/- 900 Euro)

Half november zal de auto weer op winterbanden worden gezet en pas over 20,000km staat de volgende onderhoudsbeurt voor de deur. Ter zijner tijd zal ik weer een update geven.

APK en aankomend onderhoud

  • 165.070 km

Afgelopen week de APK laten vernieuwen en aangegeven dat de auto een beetje onrustig reed. De sporing was niet goed en dus is de auto opnieuw uitgelijnd. Het verschil is duidelijk merkbaar en hij rijdt nu weer lekker rustig. De winterbanden zijn ook weer geplaatst. Waarschijnlijk zal halverwege het winterseizoen de voorbanden vervangen moeten worden want het profiel is nog maar 3.5mm.

Verder heeft de garage geconstateerd dat de voorste lagerschalen van de aircopomp versleten zijn, dit veroorzaakt een zingend geluid van 1500tpm Hiervoor gaat de auto in januari voor terug om dit te laten vervangen. Helaas geen goedkope reparatie, namelijk rond 725 Euro. Om die reden breng ik de waardering voor de gebruikskosten naar voldoende (3 sterren)

Dynamo kapot, gestrand langs snelweg

  • 165.770 km

Helaas is in het laatste weekend de dynamo van de auto stuk gegaan en op een ongelukkige plaats, namelijk vlakbij Den Bosch op ruim 100km van onze woonplaats. Plotseling ging de radio uit, wegvallen stuurbekrachtiging en allemaal lampjes die oplichten in het dashboard. Gelukkig nog net een afslag kunnen nemen om van de snelweg af te kunnen komen. ANWB er bij na 1uur wachten en die constateerde een kapotte dynamo.

De auto is afgesleept en wij kregen een vervangende auto (Renault Clio III) en konden weer op weg. Na het weekend is de auto gebracht naar mijn vaste Opelgarage en hersteld. De kosten waren rond de 650 Euro. Dat was even een tegenvaller. Een meevaller was dat de garage meeteen het lager van de aircopomp het vervangen omdat die ook aan de kant van de dynamo zat en dat spaart mij een hoop werkuren uit die ik anders ook had moeten betalen.

Winterfoto's

  • 166.635 km

2 winterfoto's toegevoegd. De winterbanden bewijzen hun diensten weer ;-).

Accu en startmotor vervangen

  • 171.350 km

Sinds dat de dynamo vervangen is, is de auto niet geheel probleemloos geweest. Eerst was de dynamo niet goed geplaatst waardoor hij een schurend geluid maakte. Hierop heeft de garage de dynamo kosteloos vervangen. Sinds midden februari ging de auto steeds slechter starten en afgelopen vrijdag is de accu vervangen, die was nog origineel maar leverde niet genoeg stroom meer. Dit gaf helaas niet het gewenste effect. In het weekend startte de auto nog steeds slecht met als dieptepunt deze dinsdagochtend. De auto wilde helemaal niet meer starten en dus kon de wegenwacht in actie komen. Die constateerde dat de startmotor kapot was en ik werd kort gesleept om de auto al rollend weer te starten. De auto staat nu in de garage. Ik zal het aantal sterren voor betrouwbaarheid naar beneden aanpassen.

Naderend afscheid

  • 181.000 km

Het besluit is genomen, de Opel Vectra wordt ingeruild. Ik was al enige tijd aan het rond kijken voor een andere auto. Na 2 jaar begon het te kriebelen en heb een mooie Ford Mondeo Wagon gevonden bij een dealer en daar een goede deal kunnen maken over de inruil van de auto en de garantie op de nieuwe. Nog 10 nachtjes slapen en dan kan de nieuwe ervaring beginnen.

Resumerend over de Opel Vectra kan ik zeggen dat we in de afgelopen 26 maanden ruim 76,000 kilometer met de auto hebben afgelegd in goed comfort en veel luxe, maar met enkele grote (onverwachte)kostenposten. Zo is het mechanisme van de electrische achterklep vervangen, evenals de dynamo en de startmotor. Verder is het gemiddelde verbruik over deze periode uitgekomen op 6,3l per 100km (1:15.9) wat ik netjes vind gezien het gewicht van de auto. De uiteindelijke kosten per kilometer bedragen 34 cent. Dit is opgebouwd uit brandstof, onderhoud, wegenbelasting en verzekering.

Ik wens de volgende eigenaar veel plezier met deze, onder mijn bezit geheel dealer onderhouden, auto.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.