Opel Vectra GTS 2.2 DTi-16V Elegance (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra GTS 2.2 DTi-16V Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Opel Vectra heeft in GTS-uitvoering sowieso een agressievere uitstraling. Die is onder meer te danken aan het front met een diepe voorspoiler, geïntegreerde mistlampen, grote luchtinlaatopeningen, donkere koplamplijsten en een honingraatmotief voor de grille. Een vloeiende, maar scherp afgelijnde daklijn onderstreept het design, zonder de 4,60m lange, 1,80m brede en 1,45m hoge gezinswagen compact te doen ogen. Een ovalen uitlaatspruitstuk, een discreet kofferlatje, donkere achterlichten en een chroomstrip tussen de twee achterlichten zorgen voor een gespierder ogende achterpartij.
Het Elegancepakket bestaat aan de binnenkant uit sportief meubilair met een zwarte stof voor de contactoppervlakken en zwart leder voor de zijdelingse steunkussens en de hoofdsteunen. Zilverkleurige sierlijsten, een driespakig met leder bekleed sportstuur , dus gewoon compleet. Een goede rijhouding zoeken is kinderspel omdat de bestuurderszetel en het stuur zich beiden in zowel hoogte als diepte laten verstellen.
Omdat de Vectra een uit de kluiten gewassen gezinswagen is, mag je verwachten dat het interieur je op een comfortabel aantal centimeters trakteert. Vooral de breedte is opmerkelijk, een trend in dit segment. De vormgeving van de massieve boordplank die gelukkig uit hoogwaardige kunststof bestaat, benadrukt dit nog. Been- en knieruimte achteraan is er in overvloed. Een licht gekantelde achterbank, een opstelling die over grote afstanden omwille van automatisch meer opgetrokken knieën zal gaan vermoeien, was daarom niet nodig geweest.
De vijfdeurs is door de grotere laadopening en de verwijderbare hoedenplank steeds beter belaadbaar dan de vierdeurs. De koffer, vrij regelmatig van vorm, is dan ook goed toegankelijk en heeft een riante inhoud van 500l. De achterbank is asymmetrisch neerklapbaar en zorgt zo voor een toename van het laadvolume tot maximaal 1.360l. De Turbomotor is in het interieur hoorbaar, maar de decibels stijgen nooit tot een onaangenaam of vermoeiend geluidsniveau. Ook windruis blijft meer dan behoorlijk binnen de perken.
Onze Vectra werd aangedreven door de 2.2l DTI diesel. Die beschikt niet over de laatste common-rail technologie maar wel over een motormanagement van Irmscher. Dat leidt tot 155pk bij 3.250t./min. terwijl het maximale koppel 340Nm bedraagt en tussen 1.500 en 3.000t/min ter beschikking is. Niet geheel onverwacht was de krachtbron, met name bij een koudstart wat te nukkig en te lawaaiig, en het dient gezegd dat ook de handgeschakelde vijfbak wat tijd nodig had vooraleer boterzacht schakelen tot de mogelijkheden behoorde. .De uiteindelijke prestaties zijn , vooral door het beschikbae koppel, uitstekend te noemen. Het verbruik bedroeg 6,0l/100km .
PROBLEMEN
- Airbagsensor
- Voorstoel kraakte na 25.000km
- Vocht in mistlamp rechtsvoor
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.