Opel Vectra GTS 2.2 DTi-16V (2003)

autoreview

Opel Vectra GTS 2.2 DTi-16V (2003)

Signalement

UitvoeringVectra GTS 2.2 DTi-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik ben sinds 6 februari 2007 de eigenaar van een Vectra gts 2.2 diesel.
Ik heb de auto aangeschaft bij een garage die alleen in ex-lease auto’s doet.
In verband met mijn jaarkilometrage van +/- 20.000 km hing het erom of het een diesel of benzine versie zou worden.
De vectra in 4-deurs trim kan mij niet bekoren maar de gts is al vanaf zijn introductie een mooie verschijning. Ik hou wel van het sportieve uiterlijk en onderstel.

Na een proefrit in deze gts met diesel motor was ik om. De 125 pk die de motor standaard levert zijn op zich voldoende echter ik heb de auto op zaterdag 9 juni obd laten tunen bij EDS in Duitsland. De gts heeft nu een vermogen van 153,8 pk en een trekkracht van 380 nm, dit was 280 nm.
Komende zomer gaan we met de caravan, een Knaus 485M naar Spanje en dan kan de gts zijn kracht laten zien. Volgens de berekeningen op trekauto moet het geen enkel probleem zijn.

Update 14/12/07:
Inmiddels 188.000 km op de teller en de auto blijft me telkend verrassen. De afgelopen weken enkele keren naar Duitsland geweest waar de 380 Nm goed te merken waren. 220 op de teller is geen enkel probleem.
Tussen de 179.000 km en de 185.000 km wel enkele reparaties gehad maar dat mag gezien de kilometerstand wel naar mijn mening.
Ondertussen loopt de koppeling op zijn eind. Is natuurlijk een gevolg van de km-stand in combinatie met de tuning. Deze zal binnen nu en enkele duizenden kilometers vervangen moeten gaan worden.
Voorlopig blijf ik deze auto rijden. Zijn looks, snelheid en ruimte blijven ervoor zorgen dat ik van deze auto blijf genieten.

Verbruik van 1 op 16 gemiddeld vind ik een nette waarde.
Ondanks de km-stand van 188.000 km voelt de gts nog zeer fris en kan hij nog wel even mee.

PROBLEMEN

De achterste twee schokdempers zijn vervangen. Kosten 150 per twee incl montage.
Verder nog geen problemen gehad in deze 6000 km.
Voor de reis naar Spanje krijgt de gts nog een kleine oliebeurt bij km-stand 179.000 km.

Tijdens de terugreis vanuit Spanje begaf de onderdrukslang van de turbo het. Dit schijnt een kwaal te zijn van de 2.2 DTR motor omdat deze langs de leiding van de airco schuurt. Kosten 250 euro inclusief monyage.
Tevens de multiriem en spanrol laten vervangen. Kosten 205 euro.

De Vectra GTS is begin Juli verkocht. Dit door de absurd hoge dieselprijs en het afnemen van mijn woon/werkilometers waardoor ik niet meer dan 12.000 km per jaar ging rijden. Ik heb enorm genoten van deze auto. Opvolger is een Renault espace 3.5 v6 geworden. Een geheel ander type auto welke mij wel vaak naar de lokale pomphouder stuurt ;-).

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.