Opel Vectra GTS 2.2-16V DGi (2006)

Opel Vectra GTS
Opel Vectra GTSOpel Vectra GTSOpel Vectra GTSOpel Vectra GTSOpel Vectra GTSOpel Vectra GTSOpel Vectra GTSOpel Vectra GTS - interieurOpel Vectra GTS - interieurOpel Vectra GTS - interieurOpel Vectra GTS - interieur

UitvoeringVectra GTS 2.2-16V DGi
Bouwjaar2006

Mijn auto staat niet in de lijst, het betreft een Executive-uitvoering met als extra
nog het Light-pakket en telefoonvoorbereiding incl. bluetooth. Zeker in de kleur
zwart metallic ziet de auto er erg sportief uit. Dit wordt nog eens versterkt door
de dubbele uitlaat aan weerszijden van de achterkant.

De Executive-uitvoering (bestemd voor de zakelijke markt, het is dan ook een lease-
auto) laat weinig te wensen over: zaken als lederen bekleding, ECC met gescheiden
temperatuurregeling en navigatie (met kleurenscherm) zijn standaard aanwezig.

Bij het uitzoeken van een nieuwe lease-auto kon ik slechts uit een beperkt aantal
merken kiezen i.v.m. zgn. corporate richtlijnen. Mede door het beschikbare budget
was de keuze daarom beperkt tot de Ford Mondeo, Saab 9-3, Alfa 159 en de Vectra. De
Saab viel af door de hoge aanschafprijs, de Alfa (alhoewel die mijn voorkeur genoot)
door de lage restwaarde; beide leidden tot een te hoge leaseprijs. Bleven over de
Mondeo en de Vectra, waarvan de laatste naar mijn mening de mooiste was (als GTS
dan) en ook qua motorisering en uitrustingsniveau verreweg het meeste bood voor het
beschikbare budget.
Had in eerste instantie graag de 2.0 Turbo willen hebben, maar budgettair was dat
net iets te veel van het goede. De 2.2 DGI is echter ook niet bepaald
ondergemotoriseerd, er is ruim voldoende vermogen aanwezig om ook met het snellere
verkeer mee te komen, dus wat mij betreft geen klachten hierover. Bovendien is de
GTS aangenaam stil, verrassend stil zelfs naar mijn mening. Dit zal ook mede te
danken zijn aan de standaard zesbak, die ervoor zorgt dat de motor bij 120 km/h
slechts 2500 tpm draait. Zelfs bij 190 km/h op de teller (vorige week even een klein
stukje het gas ingetrapt) stond de toerenteller nog maar op 4000 tpm! Ik ben
overigens geen hardrijder - meestal rijdt ik met ca. 130 op de teller op de cruise
control - maar vind het af en toe (als het verkeer het toelaat) wel lekker om even
’de teugels te vieren’. En als ik echt eens een keer wil ’blazen’ doe ik wel dat als
ik voor mijn werk naar onze oosterburen moet.

Update 06-11-2008:
De GTS is nu bijna 3 jaar oud en is eigenlijk steeds probleemloos geweest. Er is
maar één klein dingetje geweest (zie problemen) maar daar val ik absoluut niet over.
De uitgebreide uitrusting ervaar ik ook nog steeds als aangenaam, en ook motorischis
er weinig meer te wensen. Hoewel ik er een sportieve rijstijl op nahoud ben ik geen
hardrijder. Maar als je het wilt en je hebt de ruimte kan het zeker wel. De door mij
bij onze oosterburen gehaalde topsnelheid was 230 op de teller, en ik had nog wat
over. Zit natuurlijk wel een afwijking in, maar de door de fabriek opgegeven
topsnelheid van 220 echte km/h zit er volgens mij zeker in.
Overigens is het gemiddelde verbruik over ruim 50.000 km 1 op 10 geweest, wat ik
gezien mijn sportieve rijstijl best redelijk vind. Als je het rustig aan doet (wat
ik een aantal keer heb gedaan) kom je op een tank van 50 liter makkelijk 650 km ver.
Al met al ben ik dus zeer tevreden over deze GTS. Toch ga ik er binnenkort afscheid
van nemen. Wegens verandering van baan mag ik een andere auto uitzoeken, en de keuze
is daarbij gevallen op de nieuwe Skoda Superb 1.8 TSI Ambition. Een heel andere
auto, meer op comfort gericht dan de GTS, maar de Skoda ga ik op termijn ook privé
rijden, en met 3 kleine kinderen kun je de ruimte die de Skoda biedt goed gebruiken.

Natuurlijk nog geen! Maar ja, dat verwacht je ook niet bij een auto van 1 week oud.
Als er iets te melden valt werk ik deze review wel weer bij.

Update 06-11-2008:
Er heeft zich slecht één probleempje voorgedaan: ik hield opeens de knop van de
versnellingspook in mijn handen na het schakelen. Heeft de garage echter snel
hersteld.
Wat overigens wel lastig is, is dat de af fabriek ingebouwde handsfree telefoon met
bluetooth (die verder prima werkt, ook ideaal met voice command aan te sturen) niet
het telefooboek van mijn Nokia N73 uit kan lezen. Maar dat is opgelost door een
tweede Nokia met duo SIM kaart erbij te nemen.