Opel Vectra GTS 1.9 CDTi 150pk (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra GTS 1.9 CDTi 150pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 45.000 km |
KM-stand laatst | 51.000 km |
Vectra C automaat 150 pk diesel na Vectra B CDX 1
- 51.000 km
Omdat mijn Vectra B CDX van 2000 het niet meer zo best kon hebben als ik hem op zijn staart trapte als er weer eens een zwart Golfje me zat te pushen, en de wagen toch al 250000 km had gereden was vervanging noodzakelijk geworden. Omdat ik toch nogal wat kosten had moeten maken aan de oude Vectra ging ik me ook op andere merken oriënteren.
Uiteindelijk zette ik mijn wensen op een rij en ging voor het gemak toch naar de OPEL VECTRA 1.9 CDTI 110KW GTS EXEC.DPF AUT6.
Ik wilde dus duidelijk een auto met meer vermogen en wenste niet ook nog eens i.p.v. 5 keer, 6 keer te moeten gaan schakelen voordat ik op kruissnelheid zit.
Uiteraard had ik op dit forum ook alle positieve berichten gelezen over de Vectra C en daar ook toch wel negatieve van onthouden. Een aantal negatieve berichten klopten wel maar aan iedere auto valt natuurlijk wel iets op te merken.
Er werd negatief gesproken over de harde stoelzittingen en weinig opbergruimte voorin. Over olieverbruik kon ik wisselende ervaringen vinden. Ikzelf ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat de schokdempers absoluut veel te hard waren om echt comfortabel met de auto te kunnen rijden. Je voelde werkelijk iedere oneffenheid op de weg. (Dit is overigens, zag ik net in de Autoreview 2009, ook het geval bij de Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4) Hierdoor vallen ook de harde zittingen van de stoelen extra op want die nemen niets weg van de trillingen. Ik heb dit probleem weten op te lossen door de Sachs schokbrekers te laten vervangen door de Bilstein B4 monotube schokbrekers. (Kosten € 600,00 inclusief montagekosten) Dit advies heb ik gevonden op de site www.vectra-c.com. Het knalharde is er nu vanaf en de grotere oneffenheden worden veel beter genomen. Voordat de Bilstein B4 waren geplaatst had ik echt het gevoel, zoals Autoreview het bij de Insignia 2.0 Turbo 4x4 beschrijft, alsof je in een kart rondrijdt.
Met deze automaat rijden vind ik best fijn en is toch minder vermoeiend. Reageert goed als ik wil accelereren bij invoegen. (ook handig als er weer eens een zwart golfje achter me zit). Ik had voor de automaat berekent dat dit 0.3 liter extra diesel zou kosten per 100 km. Gelukkig blijkt dit niet het geval, in ieder geval niet t.o.v. mijn oude vectra B. Bij mijn oude Vectra B verbruikte ik 6.6 liter per 100 km en bij deze zit ik op 6.5 liter per 100 km.
Gevaar bij deze auto is wel dat je snel te hard rijdt want hij is echt lekker stil, ook bij hogere snelheid.
Ook de luxe van de automatische blinderende binnen- en linkerbuiten-spiegel, de automatische regensensor en de parkeerpilot kan ik zeer waarderen.
Verder heb ik nu ook het DVD90 Navteq navigatiesysteem en radio en de bluetooth telefoonkit in deze auto. Alles werkt perfect en is vanaf het stuur volledig te bedienen. Nadeel van het navigatiesysteem is dat je niet kan zien wat de voorgeschreven snelheid is op de weg waarop je rijdt en dat er geen 3-dimensionale weergave is. Dat vond ik in mijn oude TomTom 2006 toch wel een fijne functies. De combinatie van de situatie-weergave, plattegrond en betere mondelinge instructies werken echter ook goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.