Opel Vectra GTS 1.9 CDTi 120pk (2005)

autoreview

Opel Vectra GTS 1.9 CDTi 120pk (2005)

Signalement

UitvoeringVectra GTS 1.9 CDTi 120pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik rij al in mijn 6de Opel en de tweede vectra van dit type.
De vorige was een Vectra sedan 2,2 diesel.
Deze is de GTS 1.9 120 pk executive. een uiterst complete auto met leren bekleding, meesturende xenon verlichting, en navigatie.

Wat opvalt is dat de auto veel meer rijgeluid maakt dan de vorige Sedan.
Komt dit door de banden? Maken de 17 inch wielen meer herrie dan de 16 inch of ligt het aan de sedan ipv de hatchback? Wel leuk hoor die grote velgen, maar wat heb je er aan?

De 1.9 120pk is iets minder vlot dan de vroegere 2.2 125pk maar wel zuiniger. Het langdurige gemiddelde is 6,2 ltr per 100km (was 6,7). Ik gebruik de cruisecontrol zoveel mogelijk.

Tegenwoordig hebben autos ales wat je maar kan wensen en nog meer. Eén daarvan was de vorige keer de regensensor. Zou ik nooit gekozen hebben als extra maar het zat er op. Blijkt erg handig te zijn. Op dit nieuwe model zat een lichtpakket met Xenon en meesturende lampen. Ook zoiets dat je niet verzint. Maar wat is dat mooi. Ik woon in het buitengebied en op bochtige wegen en bij inparkeren is deze verlichting werkelijk fantastisch. Zelfs in het pikkedonker heb je het grootlicht niet echt nodig.

Ook zoiets Navigatie. een Tomtom kost maar een paar honderd euro, waarom is dat in een auto ingebouwd dan zo duur? Hier zat ie in het executive pakket dus toe maar.
Wel erg handig en fraai geintegreerd. De totale bediening van het infocentrum (navigatie, radio/cd, boorcomputer) is flink wennen. Wat me het meest stoort is de inconsequente bediening en presentatie van gegevens. De ene keer staat de buiten temperatuur linksonder, dan weer rechtsboven. Wat staat in een menu en wat in de settings? de logica is niet ideaal. Hier kan Opel/Navtec nog wat leren van Tomtom.
De gekoppelde verkeersinformatie aan de navigatie lijkt erg handig maar is in de praktijk vaak waardeloos, want niet aktueel. Je wordt gewaarschuwd voor een file die er niet meer is, of je komt er in één die het systeem nog niet kent. Voorgestelde omleidingen kan je beter niet opvolgen, want dat kost meer tijd dan gewoon doorrijden.

Alles bij elkaar toch wel een fijne auto. En rood is veel mooier dan dat eeuwige grijs van 99% van de huidige autos!

PROBLEMEN

Opel is geen slecht merk. Je krijgt veel auto voor je geld. Maar technisch is er altijd wel wat, meestal niet ernstig en het wordt goed opgelost, maar het is niet perfect. Maar met deze heb ik nog niets gehad. Is het model dan ondanks de facelift wat rijper geworden?

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.