Opel Vectra GTS 1.8-16V Temptation Excellence (2007)

autoreview

Opel Vectra GTS 1.8-16V Temptation Excellence (2007)

Signalement

UitvoeringVectra GTS 1.8-16V Temptation Excellence
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf81.136 km
KM-stand laatst92.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zwarte Vectra gekocht!

  • 81.150 km

Sinds 2002 de Opel Vectra GTS uit kwam, heb ik deze altijd erg mooi gevonden. Toen onze tweede auto vervangen moest worden, die voornamelijk wordt gebruikt voor woon-werk verkeer, is er lang getwijfeld tussen de verstandige keuze (Renault Twingo, lekker zuinig) of de auto die je graag wilt hebben: de Vectra GTS vanaf bouwjaar 2006 waarbij met name de voorkant zeer geslaagd is vernieuwd (en dat kan je niet altijd zeggen wanneer een auto een facelift krijgt). Dus toch maar eens een proefrit gemaakt in een Twingo en een Vectra GTS. De Twingo viel een beetje tegen, wat natuurlijk komt door mijn lengte (1.98). Toen de Vectra: met een big smile op mijn gezicht bracht ik de Vectra weer terug bij de Opel dealer, als een kind zo blij! Het was de eerste keer dat ik in een Vectra reed. Na nog heel even gekeken te hebben naar een Vectra sedan (die met name prijstechnisch een stuk interessanter is) besluit genomen om rustig op zoek te gaan naar een Vectra GTS 1.8.
Ik vond er eerst één bij een particulier in Grave, een Sport uitvoering van 2006 in de kleur Metro (waarvan je jezelf soms afvraagt, is het nou blauw, of is het antraciet?), die er erg mooi uitzag, keurig onderhouden en prijstechnisch best interessant. Maar toen ik instapte had ik niet het wauw gevoel van de eerste keer: er zaten de standaard stoelen in die voor mijn lengte te beperkt verstelbaar waren. Helaas dus. Hij staat nog steeds te koop trouwens (autoscout24) en zeker een aanrader.
Omdat ik best kritisch ben, heb ik landelijk gezocht om zo veel mogelijke keuze te hebben. En met internet is dat natuurlijk appeltje-eitje. Maar omdat ik niet overal wilde gaan kijken, heb ik telefonisch en via de e-mail goed vooronderzoek kunnen doen. Ik had niets in te ruilen (mijn Opel Corsa is end-of-life, deze verkoop ik particulier of breng hem naar de sloop) dus dat maakte het makkelijker. Veel dealers zijn ook blij dat je niets wilt inruilen. Via het rdw.nl gekeken wat de historie is van de auto's, en dan met name om te zien hoe lang deze al te koop staat. Daar kan je je echt over verbazen: bij Garage Wessels staat een Opel Vectra uit 2007 die al twee jaar te koop staat, met waarschijnlijk nog de originele vraagprijs: 14000 euro! Ik heb nog wel een mail gestuurd dat ik interesse heb maar dat de prijs ongeveer € 4000 te hoog ligt voor mij; nooit meer wat van gehoord. Daar heb ik mij wel over verbaasd, dat je vaak geen reactie op e-mail krijgt.
Bij Opel Hartgerink maken ze het ook bond: de vraagprijzen liggen op een redelijk niveau, wil je nog garantie en een beurt erbij, moet je (!) 1750 euro bijbetalen! En dan is ineens je auto erg duur. Bij Opel Van der Linden ging er na wat e-mail verkeer uiteindelijk € 1500 - 2000 van de prijs af (ze hebben er best veel staan).
Uiteindelijk besloten om twee dagen op pad te gaan en hopelijk een beslissing te kunnen nemen. Telefonisch een afspraak gemaakt bij Lathouwers in Tilburg om in een mooie GTS uit 2006 een proefrit te maken. Kom ik daar aan, is via een interne medewerker de auto een dag eerder al verkocht aan een kennis! Ik was erg kwaad (moest hier 80 km voor rijden), was een kleine moeite geweest om mij te bellen. Het was voor mij meteen de eerste dealer review die ik heb geschreven. Vervolgens naar Autobedrijf Vermeulen in Molenschot, wat gelukkig in de buurt lag van Lathouwers. De Vectra die daar staat (Metro kleur) was erg mooi, telefonisch al over de prijs gehad, en die was echt te hoog. Maar bij zo'n type (dorps) bedrijf koop je graag je auto, geen gelikte verkopers die je in een auto proberen te praten. Omdat de prijs te hoog was besloten eerst elders te gaan kijken en deze in gedachte te houden. Ik heb alle dealers waar ik langs ging eerst ge-googled om een indruk te krijgen van het bedrijf.
Vervolgens naar vd Kooij in Schiedam, hier eerder mijn eerste proefrit in een Vectra gemaakt. Hier had ik graag mijn Vectra willen kopen, gewoon omdat het dichtbij zit. Ik had telefonisch gevraagd of ze de auto konden klaarzetten (ik wist dat deze ingebouwd op de eerste etage stond) maar ik kon eerst even aan de koffie want de auto stond niet klaar... Tijdens de proefrit even naar huis gereden om aan mijn vrouw en kinderen te laten zien. Besloten dat ik hem wilde kopen als de prijs goed was. Ik had daar wel goede verwachtingen van want de auto stond al 14 maanden te koop. Hij was overigens wel in die periode gezakt in prijs. Maar de prijs viel tegen. Aangegeven wat ik wilde betalen maar er werd niet moeite gedaan om te onderhandelen. Ze wisten dat ik de Vectra erg mooi vond en deze graag wilde hebben. Zouden ze dan op zo'n moment de gok nemen dat je hem dan toch koopt? Ook aangegeven dat ik bij andere ging kijken maar het maakte niets uit. Jammer.
De volgende dag naar van Kouwen in Aalsmeer. Daar stond exact dezelfde Vectra (type en kleur) als bij vd Kooij. Je kon goed zien dat deze auto al langer (buiten) te koop stond. Verkoper meldde niet van te voren (zou hij het niet geweten hebben?) dat er scheurtjes in de bumper zaten en deze eigenlijk vervangen moest worden. Deze Vectra had teveel gebruikssporen en voelde niet goed aan. De prijs en voorwaarde waren exact hetzelfde als bij vd Kooij en de bumper zou gemaakt worden. Ik vind dat wanneer een auto voor meer dan 10.000 euro te koop staat, zoiets al van te voren gemaakt moet zijn. Dat je dit in de onderhandelingen moet meenemen is toch raar?
Vervolgens 130 km verder gereden daar Smit en Co in Deventer. De zwarte Vectra daar stond pas een paar dagen te koop. Dag eerder telefonisch een afspraak gemaakt en bij binnenkomst nadat ik kenbaar had gemaakt dat ik voor een proefrit in een Vectra kwam wist de verkoper meteen mijn naam te noemen (die heeft dus wel goed opgelet bij de verkoop training!). De auto was nog niet gepoetst maar ze hadden al wel de moeite genomen om hem in de showroom te zetten. De volledige historie was bekend van de auto. Weinig gebruikssporen en je kon zien dat de auto netjes was behandeld. Geen plekjes op de velgen en ook geen deukjes. Laatst navigatie CD's lagen in de auto en gaf meteen een goed gevoel. Mijn best gedaan om het enthousiasme nog even voor me te houden tot na de onderhandelingen. Het was de mooiste Vectra tot nu toe en ook niet eerder zo'n goede prijs kunnen onderhandelen: dus de auto gekocht! Bouwjaar 2007, type Temptation Excellence. In de achterbumper is niet de meer de uitlaat te zien (dat vond ik wel jammer), terwijl het bouwjaar 2007 is. Wellicht dat iemand weet dat dit destijds een optie was? Alle andere Vectra's uit 2007 kan je nog wel de uitlaat zien, en zit er een rooster. Vanaf 2008 werd dit pas standaard dit type bumper gemonteerd. Ook zit er (kleuren) navigatie ingebouwd, alleen helaas geen bluetooth. Dus meteen een Parrot erbij besteld. Deze Vectra heeft 18 inch velgen (dat worden wel dure banden!).

Ik geef de auto voorlopig nog even het voordeel van de twijfel, dus overal 5 sterren. Ik ga binnenkort de auto ophalen. Uiteraard wordt vervolgd!

Week mee gereden!

  • 82.000 km

Ruim een week geleden de auto opgehaald bij Co & Smit in Deventer. Aflevering was prima, was keurig gepoetst en alle afspraken waren nagekomen.

Nu dus een week met een big-smile iedere dag weer in de auto gestapt.
Op de snelweg heerlijk comfortabel, echt een auto zoals velen al eerder melden 'om in te cruisen!' In de stad rijden (wat ik vrij veel doe) gaat ook prima natuurlijk, ik vind dat het onderstel wel veel geluiden doorgeeft (maar niet irritant, je zit ook niet steeds te stuiteren). Wellicht hebben mijn 18 inch banden hier wat mee te maken. Binnenkort 16 inch winterbanden erop en ben benieuwd of dat veel scheelt. Ik heb niet eerder een auto gehad die zo'n fantastisch wegligging heeft. Paar keer oprit naar de snelweg met een goede bocht dit kunnen ervaren...mijn medepassagiers konden dit niet altijd even waarderen haha! De (sport) stoelen zitten dan ook goed, je kan bijna geen kant op in de stoel.
Als minpuntje, of het is gewoon wennen, is het lichte sturen. Wegcontact wellicht daardoor ook wat minder goed. Mijn andere auto (Mazda 323 van 12 jaar oud waar zelf 160000 km in hebben gereden, dus lange ervaring) is het gevoel met de weg beter, stuurt ook wat minder licht en nu met winterbanden erg comfortabel.

Benzine verbruik nu 1 op 10, maar vrij veel stad en file gereden, 2 uur over 21 km :( Lang leve de sneeuw! Lampje vd ESP / TC gaat ook regelmatig branden met de sneeuw, ik kan niet echt voelen dat er iets gebeurd wel dat de auto een beetje aan het glijden is.
De meesturende Xenon lampen zijn erg mooi, ook als je li of re richting aangeeft wordt er al weer naar die kant geschenen. Komt wellicht de veiligheid ook ten goede. De binnenspiegel dimt ook mooi, met een groene kleurtje. Smaken verschillen natuurlijk maar ik vind het prachtig.

Alle elektronica doet het ook goed, erg handig ingebouwde navigatie. Mijn TomTom heeft meer mogelijkheden maar is een stuk trager in de menu's. Dat is bij de Opel dus erg prettig. De PDC doet zijn werk ook prima, mijn vrouw kan dat ook wel waarderen. Blijft een grote bak natuurlijk.

En verder vind ik de lijn van de auto nog steeds erg mooi, ik vind hem mooier dan de Insignia, maar goed, ook hier geld natuurlijk dat smaken verschillen!

Wordt vervolgd!

7 maanden mee gereden

  • 92.000 km

Ondertussen 7 mnd mee gereden. Hij bevalt erg goed. We komen net terug van vakantie uit Frankrijk. We zaten in een bergachtig gebied (Auvergne) dus daar de Vectra goed kunnen uitproberen. Hij had er totaal geen moeite mee, natuurlijk wel zorgen dat je hoog in de toeren zit. Ook met volle aanhanger en vier personen in de Vectra, geen probleem. Wel viel me het gebruik tegen. Ondanks rustig rijden op de Peage (gemiddeld 110, wel met aanhanger) 1:10. Gemiddeld verbruik sinds ik hem heb is 8.5/100 km, dat valt dan weer niet tegen.

Het blijft een sportauto, en dan met name in de wegligging. Als een blok op de weg maar je voelt ook iedere kuiltje. Inmiddels gewend aan het lichte sturen, als ik nu wel eens in de Mazda 323 van mijn vrouw rijd is dat weer even wennen... (die overigens ook stuurbekrachtiging heeft).

Tot nu toe geen enkel probleem gehad. Voordat de garantie afloopt begin volgend jaar ga ik wel een afloop garantie keuring doen.

Nieuwe foto's online gezet, de één met winterbanden (16 inch) en de andere met zomerbanden (18 inch). Bij het verwisselen van de banden met de krik die bij de auto is geleverd lukt dit niet, de krik buigt gewoon door! De auto staat dan overigens op een vlakke ondergrond. Dus moet een andere krik gebruiken. Iemand anders dit ook?

Verder een keer uitgetest hoe hard hij kan: 220 op de tellen maar hij was niet op het einde nog. Zal vast een behoorlijke afwijking zitten want hij kan volgens het boekje iets van 207.

Gevolg van een zwarte auto is dat je hem vaak moet wassen om hem mooi te laten zijn, maar goed, dat wist ik van te voren.

Review wordt tzt natuurlijk weer aangevuld!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens