Opel Vectra 2.2-16V DGi Elegance (2005)

autoreview

Opel Vectra
Opel VectraOpel VectraOpel VectraOpel VectraOpel VectraOpel Vectra - interieurOpel Vectra - interieur

Signalement

UitvoeringVectra 2.2-16V DGi Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf260.000 km
KM-stand laatst260.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aankoop

  • 260.000 km

Betreft de Vectra GTS!! geen sedan.

Al heel lang ben ik gecharmeerd van de Vectra c GTS uitvoering en keek derhalve geregeld of er een leuk exemplaar te koop stond. Ik ben voor mijn werk niet afhankelijk van een auto en gebruik de auto dus voornamelijk als hobby.

Ik zocht naar een exemplaar welke voorzien was van de dubbele einddempers, half lederen bekleding en navigatie met kleurenscherm.
Uiteindelijk kwam ik op marktplaats een GTS uit 2005 tegen met alle opties die ik zocht. Alleen de kilometerstand was redelijk hoog met 260.000 Dkm. Voor een 2.2 litermotor welke volledig dealer onderhouden was moet dit geen probleem zijn.

De testrit voorliep prima en alles werkte uitstekend en dus was de deal voor een zeer schappelijke prijs gesloten.
De rit naar huis van 200 kilometer verliep uitstekend en de auto gaf geen verkeerde slag. Wat een rust en comfort! De 2.2 liter motor met 155 pk rijdt zelfs met deze kilometerstand zalig soepel en pakt uitstekend op. De versnellingsbak voelt zelfs nog als nieuw en het interieur vertoont geen enkel rammeltje of kraakje.

Thuis aan de slag
Daar ik deze auto als liefhebber zal gebruiken werd de auto thuis helemaal vertroeteld. Gewassen en professioneel gepoetst. Alle kleine plekjes met spot repair weggewerkt. De auto zag er derhalve weer als nieuw uit van binnen en buiten. Helemaal blij met mijn aankoop!

Bij iedere auto die ik koop voer ik zelf een beurtje uit. Dus de auto voorzien van nieuwe bougies en filters. De olie en oliefilter nog even laten zitten omdat ik eerst even wilde bekijken of de auto olie verbruikte.

De eerste 2000 kilometer
De vorige eigenaar reed niet veel kilometers op de snelweg en gebruikte de auto voornamelijk om de kinderen naar school te brengen. De auto begint voor mijn gevoel nu weer iets los te komen e gaat merkbaar beter rijden. Echter, de injectoren tikken wel wat en dus heb ik een injectorcleaner in de tank gedaan. Resultaat: Het tikken van de injectoren is gebleven en het motormanagementlampje is er als cadeau bij gaan branden. Je merkt verder helemaal niets aan de auto maar ik kan mij ontzettend storen aan dit soort meldingen. Daar het lampje niet uitging in de dagen erna heb ik de auto uit laten lezen, hetgeen resulteerde in twee foutcode's. 1 van lage spanning en 1 van een foute gaswaarde bij sensor 2. De lage spanning kon veroorzaakt worden door een minder wordende accu en sensor 2 door het additief of een kapotte lamdasonde.

Reparaties
Besloten om er een nieuwe accu in te plaatsen van 62 ampere ( 105 euro )
Het lampje bleef branden en besloten om de lamdasonde na de kat te vervangen. Lampje bleef uit maar koste 250 euro alleen voor de lamdasonde. Vervolgens gelijk maar goed aanpakken en besloten de auto helemaal in orde te maken voor de vakantie. Wat resulteerde in: 4 nieuwe banden 100 euro ps. via bevriende bandenboer keurige merkbanden. Stabilisatorstangen voorzijde 55 euro en een nieuwe nokkenaskeering.
Hopende dat de auto voorlopig zonder problemen vooruit kon gezien het feit dat de iets tikkende injectoren volgens de opeldealer normaal waren.

Problemen:
Het contactslot blijkt een zwak punt te zijn van Opel. En dit kan ik beamen. Na de auto geparkeerd te hebben bij mij voor de deur de auto lekker gewassen en vertroeteld. Vervolgens besloten om een stukje te rijden. Sleutel in contact maar omdraaien ho maar. Nieuw slot 297 euro!!

De aanjager stopte ermee. Balen want geen frisse lucht in de auto! Blijkt eveneens een zwak punt van de Vectra te zijn. Doordat er vuil nabij het interieurfilter zich ophoopt verstopt het afvoergaatje, hierdoor loopt er water via het filter de motor van de aanjager in welke hierdoor stroef gaat lopen. Hierdoor moet de weerstand van de motor harder werken en gaat ook deze kapot.
In mijn geval voelde ik soms nog een licht zuchtje wind uit de roosters komen wat duidde op een goede weerstand. Besloten om de motor van de aanjager maar eens uit elkaar te halen. Om bij de motor te komen moet het dashboardkastje eruit en daarachter zie je de aanjager motor. Deze eruit gehaald, geopend en volledig schoongemaakt en gesmeerd met WD 40. Werkt weer perfect en scheelde 250 euro!! Vervolgens de afvoer vrij gemaakt en het probleem is verholpen.

De dag erna kwam er een stuk metaal onder een vrachtwagen vandaan op de snelweg en klapte tegen de voorzijde van de vectra. Storingsmeldingen verschenen in het scherm en direct gestopt om te kijken.
Bumper stuk en de linkerkoplamp aan diggelen. Resultaat, nieuwe bumper en koplampen. Monteren vrij eenvoudig maar kosten in totaal weer 375 euro. Ziet er echter weer als nieuw uit en de toch al wat doffe koplampen zijn weer prachtig helder. De GTS kijkt weer fris uit de ogen

Olieverbruik:
Het olieverbruik is wel een vervelend puntje van mijn Vectra GTS. De GTS lust wel een slokje olie. Volgens de dealer is het een normaal verschijnsel bij de 2.2 liter motoren van Opel. Persoonlijk vind ik 1 liter op 1500 km veel te veel. Ik ga wat dikkere olie proberen of met een hogere viscositeit. Auto rookt niet en rijdt uitstekend. Volgende week gaat de auto naar de dealer en krijgt hij verse olie en wordt er gekeken of er iets gedaan kan worden aan het verbruik. Tevens laat ik gelijk preventief de kettingspanner aanpakken en de airco opnieuw afvullen.

Tot zover wel tevreden over de auto ondanks de problemen. Maar goed, met een kilometerstand van inmiddels 268.000 kan je wat onderhoud verwachten. Rijdt nog uitstekend en ziet er werkelijk als nieuw uit.

Olieverbruik zal ik bijhouden en bijschrijven.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.