Opel Vectra 1.9 CDTi 120pk Elegance (2004)

autoreview

Opel Vectra 1.9 CDTi 120pk Elegance (2004)

Signalement

UitvoeringVectra 1.9 CDTi 120pk Elegance
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf123.000 km
KM-stand laatst250.400 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een betrouwbare ex-pliesie bak

  • 250.400 km

In 2009 kwam ik deze Opel met 123.000km bij de Domeinen tegen (op internet welteverstaan). Ik dacht "give it a try."
Gekocht op de foto en voor welgeteld € 4.600,- incl. opgeld had ik deze Opel te pakken. Kapotte grille, stoffen bekleding ingezakt, deurrubbers stuk (vanwege de holsters van de politie), gaten in het dashboard en gaten in het dak, afgeplakt met tape.

Toen ik na starthulp (accu was verrot) wegreed, hoorde ik een harde bonk. De veer aan de passagierszijde was gebroken (!) Maar ik kon gewoon mijn weg naar huis vervolgen. Daarbij kon ik een goede indruk krijgen van de rij-eigenschappen.

De eerste kosten die ik maakte waren een feit:
Accu: € 130,-
Veer + montage: € 125,-
Oliebeurt + alle filters € 200,-

Ik liet na de eerste paar 1000 kilometers ook wat rubbertjes en stabilisatorstangetjes vervangen. Dit kwam de wegligging zeer ten goede.
Kosten onderdelen: € 160,-
Kosten montage: € 100,-

Ook was ik verleid door een aanbod van een tuner. Vtune had mijn motor even softwarematig gekieteld. De prestaties: 143pk, 340Nm koppel. En het verbruik: gemiddeld 1:19,5. Uitstekende prestaties lijkt mij voor dergelijke grote middenklasser met zo'n vermogen. En dit voor € 250,-.

140.000 km:
Een heerlijke kilometertrip naar Zweden. Geen enkel probleem. Wel wat vervelend geklapper uit de motorkap als ik de motor afzette en startte.

Het voorgaande blijkt het vliegwiel te zijn. Deze heb ik op Ebay gekocht, samen met een koppelingsset. Ook de EGR-klep met behulp van de FIAT-modificatie afgedicht (is een stalen plaatje met 4 gaatjes en 2 pakkingen). Nu geen onzin-storingen meer (waaronder motor noodloop en meer vermogen).
Kosten vliegwiel en koppelingsset: € 500,- incl. bezorging vanuit de UK.
Kosten EGR-plaatje: € 20,-
Montage door bevriende Opel-monteur: € 200,-

160.000 km:
De eerste storm van het jaar is oorzaak geweest van een nog grotere schade aan mijn dak en motorkap. Met wat bijleggen van het geld dat ik van mijn all-risk verzekering kreeg heb ik mijn auto rondom laten spuiten. Ook meteen even een nieuwe grille gemonteerd, nu is hij van buiten weer in showroomstaat!
Kosten spuiten bovenop verzekering: € 500,-
Kosten grille: € 35,-

170.000 km:
De stuurpomp heeft het begeven. Een revisie exemplaar gevonden en laten monteren.
Kosten stuurpomp: € 150,-
Kosten montage: € 100,-

177.000 km:
Distributie, multiriem en spanrollen vervangen.
Kosten: € 250,-

185.000 km:
Een interieur van een Vauxhall erin gezet. Met multi-instelbare stoelen. Wat een extra comfort! Nu is alles in showroomstaat.
Kosten: € 180,-

200.000 km:
De auto even flink verwend. Alle vloeistoffen (ook versnellingsbakolie) vervangen en nieuwe gloeikaarsen gemonteerd.
Kosten: € 230,-

205.000 km:
Bij het regenereren van het dieselpartikelfilter begon het behoorlijk te stinken. Oorzaak: het flexibele stuk was lek.
Kosten nieuw flexibel stuk incl. montage: € 250,-

230.000 km:
Nu eens een echt probleem: de dynamo heeft het begeven. Dit komt doordat de dynamo in deze motoren niet efficiënt geplaatst is qua koeling. Hij is achter de motor geplaatst en wordt in loop der jaren steeds heet. De standaard 80A heb ik laten vervangen door een 140A exemplaar.
Kosten revisie dynamo: € 180,-
Kosten inbouw: € 50,-

250.000 km:
Ik heb het idee dat de turbo het binnenkort af laat weten. Meermaals per maand gaat de motor zomaar in noodloop en soms piekt er zomaar een sleuteltekentje in beeld.
Tevens rammelt de rechterachtervering en zijn de rubbertjes aan de voorzijde aan vervanging toe. Ook de remschijven voor komen eraan.

Kosten betreffende olieverversingen heb ik afgelopen jaren niet gehad. Het onderhoudsinterval is 50.000km Aangezien ik beroepsmatig controles uitvoer bij meerdere garagebedrijven en daar de kleine beurten moet checken, krijg ik de services gratis. Ik zorg wel dat elke 25.000km de olieverversing wordt gedaan, omdat de auto getuned is en ik vind dat je dan extra preventief onderhoud moet uitvoeren.

Resumé kosten auto afgelopen periode:
Kilometrage: 127.400km
Periode: 40 maanden
Onderhoud € 3.610,- = € 90,25 per maand
Gemiddeld verbruik 1:19. Met gemiddelde brandstofprijs € 1,30/L (tankte altijd de V-Power/Ultimate/Excellium). Dit is 6.705 liter × € 1,30 = € 8.718 brandstofkosten.
Wegenbelasting Noord-Holland à € 113,- per maand
Verzekering All-risk à € 60,- per maand
Afschrijving gehele periode: € 1.150,- = € 28,75 per maand

Totale kosten per maand voor deze Vectra: € 509,95

Al met al ben ik hier niet ontevreden over. Maar na wat centjes opzij gelegd te hebben wordt het toch weer tijd te gaan kijken voor mijn droomauto (zie mijn vorige review). Mijn wens was de E39 530dA. Na een aantal exemplaren bekeken te hebben had ik al een aardig oordeel geveld over deze bmw's: veelal afgetrapt, enorm veel kilometers, rondom schades en verkopers die mooi weer verkopen en gewoon keihard liegen.

Via een tip kwam ik een E39 525D uit 2003 op het op spoor. 243.000 km op de teller maar wel in showroomstaat (zowel binnen als buiten) en dealer onderhouden. Omdat deze serie de laatste lichting is voordat het E60 model geïntroduceerd werd, is hij enorm volledig uitgerust. Enige gebrek is dat er geen neerklapbare achterbank en zonnedak inzit. Maargoed... koop gesloten, Vectra voor mooi bedrag ingeruild (€ 1.150,- afgeschreven op de Vectra!) en Vectra dus de deur uit. Wie weet over een tijdje een nieuwe review!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens