Opel Vectra 1.6i-16V Pearl (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra 1.6i-16V Pearl |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 232.123 km |
KM-stand laatst | 238.210 km |
Andere auto
- 232.123 km
De gaffel van mijn Mitsubishi Space Star was afgebroken. Leuk als dat gebeurd op een druk kruispunt, er zijn dan tenslotte voldoende mensen aanwezig om je even naar de kant te duwen. Niets is minder waar, ik heb de auto in mijn eentje naar de kant moeten duwen, terwijl auto's en vrachtwagens mij aan alle kanten probeerde in te halen. Gezien de hoge reparatiekosten was het einde oefening voor de Space Star.
Maar wat nu? Met een beperkt budget op zoek naar een auto met een relatief lage kilometerstand, betrouwbaar (lees: goed onderhouden) en met een nieuwe apk. Ik kan je vertellen dat dit niet meevalt. De meeste auto's hadden astronomische kilometerstanden en vaak waren ze ook helemaal uitgeleefd, zowel van binnen als van buiten.
Uiteindelijk ben ik bij een handelaar in Tilburg terechtgekomen (Jan de Jong). Ik gaf aan dat ik een goede auto wilde hebben. Misschien een geluk bij een ongeluk, maar de vrouw van de eigenaar heeft met mijn vrouw op de lagere school gezeten, en dat schept toch meteen een ander soort band. Hij had een aantal auto's staan die hij niet aan ons wilde verkopen, maar gelukkig had hij een auto staan die hij met een goed gevoel aan ons kon verkopen. Een Opel Vectra uit 1999. De auto is volgens het boekje onderhouden, en recent is de distributieriem vervangen en heeft de auto een beurt gekregen. De Vectra was voor zijn leeftijd en kilometerstand een plaatje om te zien, en nadat we proefgereden hadden met de auto was deze eigenlijk al verkocht. De Vectra rijdt als nieuw, en op een haast onzichtbaar roestplekje na helemaal gaaf.
We zijn overgegaan tot de koop. De auto werd meteen naar de keuring gebracht (eigenaar keurt en repareert niet zelf) zodat ik z.s.m. gebruik kon maken van de auto. De Vectra kwam zonder problemen door de keuring, en de keuring is uitgevoerd bij een bedrijf met een goede naam, dus niet bij een keuringsstation waar je een keuring kunt kopen.
Vandaag (24/5) ben ik met mijn auto naar mijn werk gereden, en ik heb 60 fijne kilometers gereden. Vier dagen in de week rijd ik 120 kilometer per dag, dus binnenkort volgt een update na de eerste duizend kilometer!
Bij betrouwbaarheid en gebruikskosten heb ik voldoende ingevuld, hier kan ik echter nog geen antwoord op geven, maar ik moest iets invullen. Prestaties zijn voldoende, de 1.6 motor is zuinig volgens de gegevens, maar geen snelheidsmonster. Hoeft voor mij ook niet ;)
Verrassing!
- 233.000 km
Mijn dochter ging in het dashboardkastje rommelen, en toen ze er weer uitgekropen kwam (kastje is nogal diep), hield ze een map vast met daarin alle boekjes van de auto. De Vectra blijkt een half jaar geleden nog een beurt gehad te hebben, en de voorgaande jaren is de auto telkens trouw naar de garage gebracht voor een beurt. Zo hebben we ook de beugels voor de radio gevonden en de "sleutel" voor de naafkappen van de velgen. Alles keurig in een zakje. Het gereedschap dat in de auto thuishoort is ook aanwezig, inclusief een nieuw reservewiel. De auto is door de vorige eigenaren goed verzorgt, en daar ben ik (voorlopig) blij mee.
Door ervaringen met garages en handelaren in het verleden had ik de hoop opgegeven ooit nog een goede, goedkope, auto te kunnen kopen. Jan de Jong uit Tilburg (verkoper) heeft ervoor gezorgd dat ik toch weer hoop krijg dat er nog goede garages/handelaren bestaan.
De eerste 1000 kilometer
- 234.223 km
De dag na de aflevering van mijn Vectra ging af en toe het ABS lampje branden. Dit deed de auto tijdens de proefrit niet. Als ik dan snel optrok, dan ging het lampje uit. De ABS sensor kon het haast niet zijn, want het lampje ging maar af en toe aan. Na het opnieuw starten was het lampje weer uit.
Toch maar even onder de motorkap kijken. Remvloeistof was bijgevuld tot boven het maximum. Remvloeistof eruit gehaald, totdat het niveau op max. stond. Probleem van het ABS lampje opgelost!
De auto rijdt nog steeds geweldig, en ik ga steeds meer van de auto houden. De auto ziet er voor zijn leeftijd bijzonder goed uit, en dat wil ik ook zo houden. Ik laat de Vectra helemaal origineel, misschien hier en daar wat kleine aanpassingen.
Binnenkort ga ik de kapotte dashboardlampjes vervangen. Helaas moet daar het hele dashboard voor verwijderd worden... Dat was bij mijn vorige auto's een stuk makkelijker.
Kosten:
- tot nu toe niets.
Verbruik:
- 1:13,5 (snelweg + korte stukken in de stad)
Het mooi maken gaat beginnen!
- 234.880 km
Via iemand van het Vectra forum heb ik een doos onderdelen gekregen voor de Vectra, waaronder nieuwe ruitenwissers. Die heb ik dan ook meteen gebruikt. Ook veel te weten gekomen over de Vectra, en ook de eerste Opel Meeting is een feit. Over onderhoud hoef ik me geen zorgen te maken, ik kan alles zelf doen onder deskundige begeleiding, kost me alleen de onderdelen!
Wat kleine afstellingen gedaan zoals het "strakker" zetten van de gas kabel. Auto reageert nu vlotter op het intrappen van het gaspedaal. Gasklephuis schoongemaakt (was niet echt vies), auto loopt wel rustiger. Ik heb voor het eerst een berekening kunnen maken over het verbruik. De auto verbruikt gemiddeld 1:18! En nee, dit is geen rekenfout.
Twee linkerhanden aan het werk!
- 236.214 km
Mijn vrouw heeft een hekel aan het feit dat ik zelf wat aan mijn auto wil sleutelen. Ik kan haar wel een beetje begrijpen, daar ik in het verleden met mijn "ingrepen" wel eens iets kapot heb gemaakt in plaats van gemaakt.
Toch heb ik mijn stoute sportschoenen aangetrokken en ben ik met mijn gereedschapskist naar de auto gelopen. Ik heb heel veel gereedschap, van een garage krik tot aan specialistisch gereedschap voor de motor. Ik heb ze ooit gekocht om wat meer aan mijn auto te doen. Verder dan de verpakking zijn de stukken gereedschap echter nooit gekomen...
Nu dus als een "echte" monteur aan de slag gegaan met... het vervangen van de dashboardverlichting! Bij veel auto's niet echt moeilijk, bij de Vectra komt er net iets meer bij kijken. Nagenoeg het hele dashboard moet losgemaakt worden. Luchtroosters moeten los, de unit voor de lichtbediening, en zo nog wat stukken. Gelukkig vond ik een goede beschrijving op het Vectra forum.
Na een half uur zag de auto eruit alsof er een bom was ontploft in het dashboardkastje, kabels, loshangende schakelaars en de gapende gaten van de vele luchtroosters. Toch was ik wel een beetje trots op mezelf.
Het vervangen van de lampjes was makkelijk, en ook het weer in elkaar zetten van het dashboard. 's Avonds natuurlijk de verlichting geprobeerd, en ik heb zeker een aantal minuten zitten staren naar mijn kunstwerk.
Volgende klus: bijwerken van wat kleine plekjes, en het gedeeltelijk opnieuw spuiten van de motorkap in verband met niet bijgewerkte steenslag uit het verleden.
Mijn twee linkerhanden zijn langzaam aan het evolueren tot twee rechterhanden, en voor de mensen die mijn spuit en herstelwerkzaamheden somber inzien, dit heb ik al vaker gedaan, en met succes!
Centrale vergrendeling
- 237.700 km
De achterklep werkt niet meer op de centrale vergrendeling. Heel vervelend als je even iets uit de achterklep wilt halen, je moet dan de auto afzetten en met de sleutel de achterklep openen. Dus daar ging ik weer, met mijn gereedschap, richting auto. De kabels nagelopen die naar het slot lopen. Wat blijkt? Twee kabeltjes zijn door het jarenlang bewegen gebroken. Ik heb de kabels weer verbonden met elkaar, en netjes ingepakt om herhalen te voorkomen, en alles werkt weer!
Slecht nieuws, met een goede afloop
- 238.210 km
De Vectra maakt sinds een paar weken een vreemd schurend geluid. Toch maar even contact opgenomen met de verkoper, Jan de Jong uit Tilburg. Hij gaf aan dat ik maar eens langs moest komen, dan kon hij er zelf naar kijken. Hij dacht dat het misschien aan de versnellingsbak zou liggen, en een monteur die even later kwam bevestigde dit helaas. Dat zou wat mij betreft einde oefening zijn voor de Vectra, want dat zijn dure reparaties. Daar wilde Jan echter niets van weten, en hij zei tegen mij dat hij ervoor zou zorgen dat het gemaakt werd. Toen ik vroeg wat me dat zou gaan kosten zei hij dat het voor zijn rekening was.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt, een auto kopen voor €1000, en na twee maanden toch nog een nieuwe versnellingsbak krijgen!
Zaterdag wordt de auto gemaakt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.