Opel Tigra TwinTop 1.4 Linea Rosso (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tigra TwinTop 1.4 Linea Rosso |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- 102.000 km
Na de Corsa Sport uit 2003 kwam de Audi A3 uit 2001 voor de deur te staan. Nadat de A3 wat problemen ging geven zijn we wezen kijken naar een andere auto. Mijn wens was altijd al een cabrio. Uit de rits cabrio’s hadden we nog 2 keuze’s over. Een 2e hands Audi TT of een nieuwe Opel Tigra TwinTop. Na alle plus en minpunten tegenover elkaar te hebben gezet hebben we toch voor de Opel Tigra gekozen omdat we dan een nieuwe auto zouden hebben met een hardtop en zelf alle km’s erop konden zetten.
De auto zelf is een plaatje om te zien en dat merk je ook door de reacties van mensen die je zien rijden of staan bij een stoplicht. Dit komt ook, denk ik, doordat je de auto best weinig ziet rijden en zeker deze uitvoering. De kleur Metro, het rode leer en de 17’ velgen in 2 kleuren maken de auto helemaal af.
We hebben de 1400 gekozen vanwege zijn verbruik (en dat scheelt een hele hoop vergeleken met de 1800 die we in de A3 hadden liggen). Hij rijdt nu nog onzuinig doordat de motor nog nieuw is en toch is het al een heel stuk zuiniger dan de A3. Verder heb je aan een 1400 ook genoeg als je nagaat dat het eigenlijk een tour auto is. Bovendien merk ik ook dat de auto toch sneller is met bijv. optrekken dan de meeste andere auto’s, maar het is geen race monster (Niet dat je nou ook met 200 km/u over de snelweg scheurt met je kap open...)
Wat me ook opviel is dat, als je coupe rijdt, dat we nog meer kofferruimte hebben dan in de A3. Verder is er nog genoeg ruimte over als je cabrio rijd. Er passen 2 sporttassen naast elkaar in en je kan dan ook gerust met vakantie gaan en toch nog het dak open hebben.
Verder heb je ook nog de ruimte achter de voorstoelen waar je, als daar behoefte aan is, de nodige spullen kwijt kan. Zoals bijv. tijdens de vakantie je camera, je broodjes, je jassen en of je kleine hondje *knipoog*
Voor dit vak bestaat ook een speciale tas, die wij alsnog gekocht hebben. Deze is zeker handig om kleine dingen kwijt te kunnen zonder dat het een ’zooitje’ wordt in de auto.
De wegligging is erg goed, je kan behoorlijk hard door de bochten zonder dat je helt. Ga je nou toch iets te hard, dan vangen de sportstoelen je goed op. Nu het nog steeds zo koud is (d.d. 17 maart 2006), hebben we de stoelverwarming aan en moet zeggen dat het een zaligheid is. Je kont en rug worden heerlijk warm en blijven daarna goed op temperatuur. Enige nadeel is dat hij alleen de stand aan of uit heeft en je zelf niet kan regelen hoe warm je het wilt hebben.
Verder is het interieur precies hetzelfde als de Corsa en is het dus allemaal vertrouwd en gemakkelijk te bedienen (Al oogt het wel goedkoop). Ook ben ik blij dat we weer stuurwielbediening hebben (In de A3 zat dat niet). Snel en gemakkelijk switchen van radio naar CD of skippen tussen de zenders/nummers.
Verder was in een groot aantal testen te lezen dat het windgeruis behoorlijk aanwezig zou zijn, maar wij zelf hebben daar niets van gemerkt. Natuurlijk hoor je wel wat, maar dat is logisch met een cabrio.
Tot zover mijn bevindingen tot nu toe.
*** UPDATE 20-11-2006 ***
Heb de auto nu zo’n 8,5 maand in bezit en hij bevalt me nog steeds erg goed. Het verbruik ligt gemiddeld op 1 op 14,2, dus niet zoals Opel zegt 1 op 16 (En scheuren doen we er niet mee evenals dat we niet veel kleine stukken rijden)
*** UPDATE 05-03-2007 ***
De auto is na een jaar bij de dealer geweest voor zijn 1e OHB. Moet zeggen dat dit wel lekker snel ging en volgens de dealer kwam dat omdat de auto nog tip-top in orde is. Er was dus buiten de reguliere dingen van de OHB niets wat vervangen/gerepareerd moest worden.
*** UPDATE 10-06-2010 ***
Ondertussen is de auto 4 jaar geworden en was deze toe aan zijn 1e APK keuring. Dit is geheel probleemloos gegaan, er was zelfs geen grote beurt nodig, maar een kleine.
Ondertussen heb ik de voorbanden voor de 2e keer vervangen en rij er ongeveer 50.000 km mee. Voor zijn de remschijfen en -blokken een keer vervangen. En als laatste is de accu deze winter vervangen omdat deze de kou niet heeft overleeft. Al met al moet ik zeggen dat het me reuze mee valt, heb er amper kosten e/o problemen aan gehad.
Verder zijn de regulier koplampen vervangen voor xenon koplampen en moet zeggen dat het een zeer goede keus is geweest. De wagen smoelt nu beter, heb meer lichtopbrengst en het rijdt ook nog eens een stuk lekkerder in het donker.
PROBLEMEN
Nog geen en hoop dat ook zo te houden, maar meld het zodra er toch iets voordoet.
*** UPDATE 05-03-2007 ***
De motorkap is erg steenslag gevoelig en we hebben dus al een paar plekjes helaas.
Bij de berijderskant hebben we helaas last gehad van windgeruis, maar na het stellen van de deur was dit over.
*** UPDATE 05-11-2007 ***
De radio deed af en toe raar;
- Geluid passagierszijde viel weg
- CD’s konden niet afgespeeld worden
Dit is onderzocht en schijnt dat de regelaar die deze dingen aanstuurt af en toe de weg kwijt was. De radio is vervangen voor een nieuwe.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.