Opel Omega (1990)

autoreview

Opel Omega (1990)
Opel Omega (1990)Opel Omega (1990)Opel Omega (1990)Opel Omega (1990)Opel Omega (1990)Opel Omega (1990)Opel Omega (1990)Opel Omega (1990)Opel Omega (1990)

Signalement

Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf280.000 km
KM-stand laatst680.000 km
Lezerswaardering: 94%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Omega A 3000-24V

  • 300.000 km

Gezien ik geen enkele review heb gezien leek het wel leuk om een te schrijven over mijn Omega 3000-24V

Na 10 jaar Opel Monza 3.0E gereden te hebben wat het tijd voor een waardige opvolger in 2000 (ja al 22 jaar geleden al weer ;-) )
Nu met aluminium cilinder kop en 24 kleppen in plaats van 12 en weer de heerlijke 6 cilinder in lijn.
Door dualram systeem waardoor de inlaat bij lage toeren 2x 3 cilinders werden en wat hoger koppel in het lage toeren destijds door een overgestapte bmw engineer. Verder niet onbelangrijk sperdifferentieel op de achterwielen zodat het lezen en schrijven met de auto nog makkelijk werd. Destijds was driften wel het leukste, wat heden ten dage niet meer als sociaal wordt gezien :-)
Een auto met 204Pk (wat vaak hoger in de praktijk was) en een top va 240km/uur een auto die in die tijd erg snel was.

Vervolgens gaan zoeken en kwam ik in het noorden van Nederland een Rode tegen met veel kilometers (300.000) op de teller maar wel met LPG.
Wist van te voren dat er wel wat onkosten aan gingen komen maar gezien ik de monza zelf ook altijd zelf onderhield was het betaalbaar.
Toen toch maar gekocht voor 8900euro.

Ik moest wel want ik reed stiekem toch 20-30K per jaar, dus benzine was toen wel te duur. Ik wilde niet naar brandstof kosten kijken en lpg (destijds tussen de 0,25 en 0,45ct de liter) was dit goed te doen.

--------------
4 jaar later (2004)

Gezien de Omega toch al wel wat roest begon te vertonen (zoals veel auto's uit die tijd) ging er een grote klus aan komen.
Omdat ik de dichte wielkasten achter niet het mooiste vond, en de Lotus Omega en de Omega EVO500 dit wel hadden (volgens mij is de EVO 500 nooit in Nederland verkocht) was dit een mooi moment om de omega "om te bouwen" naar open en verbrede wielkasten.
Na veel zoeken kwam ik erachter dat de spatborden van de Kadet D op de omega te maken waren.
Omdat ik toch al wel wat had gelast leek me dit geen ondoenlijke klus.
Tegelijkertijd alle andere roest aangepakt en de kokerbalken vernieuwd.

Toen ging het om de kleur. Rood had ik toen wel gezien en ik had eens een mooie 911 gezien in bijna zwart maar was eigenlijk heel parelmoer blauw. Na zoeken kwam ik erachter dat het de kleur "Midnight Blue" was.

Na 1 jaar (en tegelijkertijd ook rijden met de auto!) was de klus gedaan.
Totale kosten spuiten en onderdelen circa 2500 euro.

Echter de verbrede wielkasten zorgde ervoor dat de achterwielen wel erg ver naar binnen stonden. Na wat berekening kwam ik op 2x 2,5cm wielspacers uit. Nu was dit ook rechtgezet.
Alleen die orginele wielen...
Nee dat was het niet. Dit Moesten de EVO 500 wielen worden. Toen een set in Duitsland gevonden voor 950 euro

-------------------
6 jaar later (2010)

Motor had toen al 450K gelopen en begon koelvloeistof te verbranden... de lucht was in de auto te ruiken.
Ja, destijds was een motor helemaal reviseren al gauw 6-8 duizend euro en was eigenlijk sloop.
Omdat er genoeg 24V's in Duitsland rondreden (ook in de senator B) besloten een blok te kopen daar met 100K op de teller voor 2000gulden.
Deze was compleet met gechipte computer. Deze vervolgens erin gehangen en we konden weer vooruit.
Ik vond de voorbumper wat iel icm de verbrede spatborden.
Dit moest of een lotus Omega, EVO500 of iets anders worden.
Toen een Mantzel voorbumper kunnen kopen voor 250euro.

-------------------
1 jaar later (2011)

Plan om in toekomst nieuwe motor op te bouwen met geflowde cilinderkop en de Omega te laten rijden zolang het kan.
Omdat Opel stopte met o.a. motorisch onderdelen, heb ik alles in 2 voud gekocht om de motor compleet te reviseren.
Dus alle pakkingen, geleiders, kettingen, zuigerveren, lagerschalen enz. Schijnbaar heb ik de laatste toen gekocht bij Opel en sindsdien niet meer origineel aan te schaffen...
Kosten 2200 euro.
Een 2 tal Omega 24V bijgekocht en gesloopt voor onderdelen. Gezien het bouwen van nieuw huis weinig tijd kunnen besteden aan de hobby.
Kosten 1500 euro
Omega ingevoerd naar België. Rare regels daar.

--------------------
3 jaar later (2014)

Na te teller op 680K te hebben gezet rijdt iemand in Eindhoven met druilerig weer achterop met 40m/uur....
Achterbumper en koffer deksel moeten worden vernieuwd.
Vreselijk balen. Auto nooit laten taxeren en wordt je met 1000 euro afgedaan.
Zelf nog de achterbumper en achterklep vernieuwd maar de motor moet gereviseerd worden. Deeltje van de distributie geleiders zijn bij olie verversen gevonden in de olie wissel. Duidelijk teken van revisie nodig.
Door als zelfstandige helaas geen tijd de motor te reviseren helaas.
Alle onderdelen liggen klaar voor compleet nieuwe motor maar tijd is weer probleem.

In de tussen tijd wel enkele andere auto's gehad en nu sinds bijna 1 jaar nieuwe v60 t8 met dubbel vermogen en meer als dubbel koppel.
Deze rijdt natuurlijk fijn maar zodra ik tijd heb in de omega prio 1.
Gevoel met deze auto zonder elektronica zoals elektronisch stuur en remmen icm gewicht blijft dit wel mijn lievelings wagen.
Nooit eerder zo fijn kunnen "lezen en schrijven" als met deze auto. Bedoeling is toch ieder jaar weer deze in "oude conditie"te krijgen.






Update tijflels

  • 680.000 km

De Omega heeft nu 13 jaar relatief stil gestaan langs mijn garage tezamen met de Monza ... Wel ieder jaar met beide een rondje in de wijk gereden om de motor, versnellingsbak en remmen wat beweging, en op temperatuur te brengen. Starten doet ie meteen, geen probleem. Maar de motor liep op zijn eind na 650K. Gezien ik nog in 2 voud alle originele onderdelen had gekocht bij Opel (laatste stuks in 2011) heb ik dit jaar de motor volledig nieuw opgebouwd. Alles is nu als nieuw (zuigerveren, lagerschalen, kleppen, pakkingen, kettingen, geleiders, enz). Tevens heb ik de in en uitlaat poorten geflowd. Standaard waren deze veel kleiner als de pakkingen?? Ook de Dual ram inlaat heeft nu de normale flow zoals deze zou moeten hebben. Alle aanbouwdelen heb ik ultrasoon gereinigd. We hebben nu een zo goed als nieuwe motor. Ik denk dat dit op moment van schrijven ZEER zeldzaam is.

---------
Stukje historie van de wat krachtigere Omega's uit 1990 (voor diegene die het interesseert, als je het niet wil weten sla je het gewoon even over)
* De standaard 3 liter 24V (Motor code C30SE en op de onderkant van het gietijzeren onderblok te zien)
In feite dezelfde motor als de C30NE (12 klepper) alleen nu met aluminium cilinderkop, dubbele nokkenassen en dualram systeem. Dualram is een inlaat met een klep tussen de inlaat welke via onderdruk, de inlaat in 2 x 3 cilinders verdeeld en open gaat bij hogere toerentallen, waardoor de motor in feite als 2 drie cilinders fungeert (hoger koppel) en later bij hoger toerental meer vermogen leverd. Dit is later door veel fabrikanten toegepast zoals BMW. Maximaal toerental 6200t/m.
* De 3 liter 24V EVO500 (Motor code C30XEI) Dit is een veel zeldzamere motor als de Lotus Omega motor. Het DTM reglement schreef indertijd voor dat er minimaal 500 straatlegale versies van de raceauto moesten worden gebouwd om te homogeleerd te zijn om met DTM mee te rijden, zoals de bijvoorbeeld Mercedes EVO. Of dit aantaal ooit gehaald is zijn twijfels over. Ik heb in ieder geval deze motor en zal even beschrijven wat de verschillen zijn.
Belangrijkste was dat de motor handgesmede zuigers had en uitgebalanceerde krukas zuigers had (zoals de ford sierra RS cosworth destijds) Ik weet even niet of dat cosworth hierbij betrokken was overigens? Waardoor de motor hogere toerentallen kon draaien (6700 ipv 6200) en 230Pk leverde. In die tijd erg veel. Verder waren de stoelen vernieuwd en de voor en achterbumper en de speciale DTM velgen 18" (welke ik heb gemonteerd). Wat het meest opviel was de achterspoiler welke automatisch omhoog ging boven de 100Km/hr. Prijs was toen in 1991 in Duitsland 90.000Dm. In Nederland volgens mij nooit verkocht. Op dit moment denk ik niet dat er nog 100 rondrijden in Europa.
* De 4 liter 24V van Irmscher. (motorcode c4.0se) Zelfde motor als de 3.0SE echter... lagere zuigers met een andere krukas, waardoor de slag groter werd. Resultaat 278PK ipv 204Pk. Verder (uit eigen ervaring) is de Dualram beter geflowd en uitgefreesd. Ook zal de ECU aangepast zijn. In de Senator was deze meer verkocht, zoals zagers Lee Towers deze destijds kocht.
* 3.6 liter 24V Lotus Omega (motor code) In basis weer c30se. Lotus ging aan de gang met de C30se... De motor werd voorzien van 2 garret T25 turbo's en intercooler (378Pk/557Nm). Zuigers werden gemaakt door Mahle. In Principe deden ze hetzelfde als Imrscher en vergroten de slag waardoor de liters werden vergroot naar 3.6 liter maar wel 2 turbo's met intercooler. Door deze turbo's moest wel de compersie verhouding worden aangepast worden (10.1 naar 8.6), anders lag de koppakking er meteen tussen uit. Door het toename van het vermogen (en meer nog het koppel) was de versnellingsbak niet bestand tegen het koppel en vermogen. Resultaat was dat men de Chevrolet ZR1 versnellingsbak heeft moeten gebruiken. Deze had wel een erg lange 1e versnelling (tot bijna 90km/uur) Uit eigen ervaring weet ik dat de de aandrijfassen en diff ook zijn aangepast. Interieur (met name stoelen, cockpit) als (extrieur) de velgen, voor, achterbumper, wielkasten en de uitlaat werden ook aangepast. Ik weet dat omdat ik jean claude van damme toen destijds kende meteen een bestelde in 1990 :-)

Gezien ik toch in het verleden praat...enige feitjes die toch verjaard zijn en denk ik wel nu kan vertellen.
Ik woonde destijds in Eindhoven toen ik met mijn jonge leeftijd met de Monza/omega de de buurt onveilig maakte.
We (mijn ouders en ik) woonde om de hoek langs destijds de psv manager.
Romario woonden 1 straat verder en om de paar weken zagen we wel Ruud Gullit, Ernie brans of zoiets en nog wat psv voetballers (kende ze allen alleen van gezicht). Ja, ik geef niks om voetbal!!! Ik weet dat Romario toen in zijn Mercedes cabrio 3.0-24v reed , ruud en Ernie in zijn vw 16V golf, maar dat is even niet het punt. Opel sponsende toen PSV en kregen de "mannen" een omega 3000-24v.
Maar ik heb enige jaren later van wat psv voetballers deze omega's gekocht. En.... de motor was niet de c30se maar de C30XEI welke erin zat.
-----
Terug naar vandaag
De Motor is nu nieuw. Gezien de Carrosserie aandacht nodig heeft gaan we deze compleet demonteren en galvaniseren. Ik heb nu 2 keer nieuwe kokerbalken ingelast en de auto's uit 1990 zijn gewoon weg niet bestand tegen dit klimaat. Na het galvaniseren is er een dubio. Diep groen (zoals de lotus omega) wel met parelmoe.
Motor in de Monza te zetten en nieuwe rebuild van een Lotus Omega motor (uit Engeland, kosten 18.500€, upgrade 425Pk) Bak €5000, diff, aandrijfassen. Kortom komende maanden veel prakkiseren. Is het waard? Nee! Tja, komt emotioneel om de hoek kijken.... ja van emotie, je koopt er niks voor! en toch...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.