Opel Monza (1983)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 1983 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 57.000 km |
KM-stand laatst | 105.000 km |
Aankoop en restauratie
- 57.300 km
AANKOOP: Mijn oudste zoon had zijn rijbewijs gehaald en we zochten een sportieve Opel. Ikzelf had een liefde en veel ervaring met Opel uit die tijd. Reed een Opel Rekord, Manta-A, Manta-B, Ascona-B en -C en tenslotte een Astra. We kwamen in Stolwijk deze Opel Monza tegen met wat restauratiewerk. Gekocht in 2001. Samen stonden we er achter de wagen op te knappen zodat hij er mee kon gaan rijden.
De wagen stond reeds op brede banden en sportieve lichtmetalen velgen van het merk MSW (zegt me niets). Door deze velgen kwamen de wielen iets breder in de wielkuipen, we vonden dat best leuk staan. Verder zat er wat roest onder aan een rechter deur en aan de onderste delen van de voorschermen. Een paar grote scheuren in het dashboard van voor naar achter. De motor liep erg netjes. Geen spijt van de aankoop.
RESTAURATIE: De Monza werd kaal gemaakt, deuren en ruiten eruit gehaald, bumpers en alle chroomstrippen eraf. We hebben een nieuwe linker deur gekocht, de oude was te veel doorgeroest. De rechterdeur viel erg mee. Het plaatwerk uitgeslepen wat slecht was, nieuwe stukken erin gelast met puntlasmachine. De achter veerschotels gerestaureerd, de remmen gereviseerd, einddemper van de uitlaat vernieuwd, enz. Een hele onderneming.
Uiteindelijk werd de Monza op 9 nov 2002 geheel van tussenlak voorzien en in de originelekleur autolak gespoten bij Focwa autoschade bedrijf Van Duin te Oudewater. Ze hebben mooi werk geleverd. Toe kwam de opbouw. Een heel karwei. Ook het gescheurde dashboard werd vervangen door een goed exemplaar, daar is bijna niet aan te komen !
De motor werd goed nagekeken en afgesteld door Opel dealer Het Motorhuis in Gouda. Uiteindelijk was in 1983 de Monza immers gekocht bij Het Motorhuis ! In 2002 werkte men nog met computers met servicekaarten waar de software op stond. Maar de kaart was niet snel beschikbaar. Maar later toch gelukt. En gaan met die banaan !
Rijden met de Monza
- 70.000 km
Rijden met de Monza is een geweldige ervaring. Het comfort is op hoog niveau, de vering is soepel de tonveren en de onafhankelijke Dion achteras, waar Opel ervaring mee had in de grote Diplomaat en Kapitain modellen. Dat maakt het grote verschil met de andere Opels uit die tijd, zoals de Rekord, Ascona, Manta, GT en Kadett, die allemaal een starre achteras hadden. De wegligging is uitstekend en is vergelijkbaar met Mercedes en BMW uit die tijd. Het stuur is voorzien van stuurbekrachtiging en doet zijn werk voldoende nauwkeurig, ook op hoge snelheid.
Er zit wel geen automaat en geen 3.0E liter motor in, maar toch kom je prima met deze auto weg, Met deze 2.5E motor, voorzien van Bosch L-Jetronic inspuitsysteem, kom je binnen 10,5 sec naar de 100 km/u. Geen sportauto dus, maar meer een sportieve gezinsauto. De topsnelheid ligt op ca. 200 km/uur (automaat ca. 188 km/u) en dat is best behoorlijk.
Het 6 cilinder-in-lijn GM motorblok is doorontwikkeld vanuit het onverwoestbare motorblok uit de Opel Kanitain en Commodore. Deze Monza heeft hydraulische klepspeling begrenzing en was uniek in die tijd. Kleppenstellen is er dus niet meer bij. Mijn Ascona 1,6 uit 1982 had dat ook.
Interessant gegeven is dat de grootte, gewicht, prestaties en brandstofverbruik ongeveer overeenkomen met een Mercedes Benz W124 Coupé 220 CE 1992 (4 cilinder 16-klepper), hoewel die iets meer pk’s heeft.
Een Monza koste destijds ca. ƒ 45.000,-. Omdat een automaat standaard was moest voor een 5-bak ƒ 1000,- worden bijbetaald, immers moest de wagen hiervoor in de fabriek een andere (duurdere) route volgen en dat kwam weinig voor ! De aankoopprijs voor deze Monza zal in de buurt van ƒ 46.000,- zijn geweest.
Lange tijd stilgezet - auto werd 25 jaar oud
- 95.000 km
Mijn zoon kocht in 2007 een andere auto voor dagelijks gebruik. De Monza werd door mij niet weggedaan. Deze wagen zou binnenkort 25 jaar oud worden en dan zou die belastingvrij worden.
LPG
- 95.001 km
Ik zag het wel zitten LPG in te bouwen, immers zou dan een ritje met de Monza leuk en voordelig kunnen zijn. Alle onderdelen werden besteld, een ringtank is ideaal voor een hatchback auto, dus die werd besteld en ingebouwd. Het reservewiel moet maar thuis blijven.
Zoals op de foto is te zien werd de Monza in Waddinxveen gekeurd voor het rijden op LPG, dat was 10 augustus 2011. Alles was in orde. Maar toen kwam het grote drama. Onze (r)overheid besloot dat LPG wagens het volle pond MRB tarief moesten gaan betalen. Kassa voor deze Monza: € 1550,- per jaar ! Er zijn slechts een paar duizend kilometers op gas mee gereden, en werd toen weer gestald. Ik zag het niet zitten de LPG installatie eruit te halen en weer op benzine te rijden. Jammer voor de overheid, ik zal ze niet spekken.
Verkoop
- 102.500 km
De Monza kan gekocht worden, maar niet op korte termijn. Eerst wil ik de wagen nog laten opknappen - de voorschermen spuiten en monteren - en zelf de nodige herstel werkzaamheden uitvoeren. De remmen weer nazien, immers heeft die al een tijdje stilgestaan. Tevens is een algehele beurt nodig voor olie, filters, remvloeistof en koelvloeistof vervangen.
De Monza is nu verkocht en rijdt in Erp
- 105.000 km
De auto is APK gekeurd en goedgekeurd. Dat ging niet vanzelf. De auto had een hele tijd stilgestaan. Benzine was helemaal weg en de afzetting in de leidingen en brandstofpomp was de oorzaak dat die niet ging draaien, nadat er benzine in was gedaan. Ook de benzinemeter blijf maar op 0 staan, zat dus vast door de afzetting. Na alles gereinigd te hebben, bougies schoongemaakt, een nieuwe brandstofpomp erin, benzineslangen vernieuwd, draaide de motor wel, maar moest nog netjes afgesteld worden op de juiste CO waarde.
Toen het LPG afstellen, maar te weinig LPG zorgde voor problemen met afstellen, motor viel uit. Op sleepkabel naar dichts bijgelegen LPG station op te tanken. Daarna opnieuw LPG afstellen.
Remklauwen gereviseerd (8 rem cylinders - geen zwevende remklauwen) reviseren, meteen nieuwe remvloeistof erin. De remleidingen goed schuren en geheel roestvrij maken en beschermen, tevens alle remschijven opzuiveren.
Uitlaat achterdemper vervangen. Alles bij elkaar best tijdrovend, als je het tussen het normale werk door doet.
De Opel Monza rijdt weer op de weg en is afgehaald door de nieuwe eigenaar 3 mei 2024.
De laatste 2 foto's zijn in de garage genomen, tijdens de APK keuring.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.