Opel Karl 1.0 Innovation (2019)

autoreview

Opel Karl 1.0 Innovation (2019)

Signalement

UitvoeringKarl 1.0 Innovation
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf58.450 km
KM-stand laatst58.675 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Karel de 2e

  • 58.450 km

Dit is de 2e Karl in ons gezin. Enkele jaren geleden had mijn jongste dochter een auto nodig, die weinig mocht kosten. Ze was net klaar met de Pabo en was invalkracht bij een aantal lagere scholen: dus veel kilometers over kleine weggetjes naar al de dorpjes in de buurt. Ze was helemaal stapel verliefd op haar 'Kareltje'. Echter de reisjes naar Luxemburg met haar vriend en nog twee vrienden achterin, dat was niet zo'n succes. Te weinig vermogen..
Helaas is er afgelopen zomer een enorme vrachtwagen achterop haar gereden toen ze gestopt was voor een rood stoplicht. Ze was helemaal van slag : afgezien van de pijn en lichamelijke klachten was ze erg verdrietig omdat Kareltje -economisch- werd afgeschreven. De eerste weken was ze vooral bezig met haar gezondheid. Echter wat bleek : met de vergoeding van de aanschafwaarde kon ze geen gelijke Karl kopen. Na enige tijd kwam er dus een BEV met subsidie voor in de plaats. Toen was de verandering in de MRB nog niet bekend, helaas.

Met twee BEV's en de ( volgens de media ) gammele stroomnetwerken, vond ik het geen slecht idee om niet een 3e BEV te kopen ( we zijn met 3p thuis en wonen ver buiten de bewoonde wereld, daarbij worden we een dagje ouder..). Dus ben ik gaan zoeken naar een héél lichte ICE. En dan heb je niet veel keus. Uiteindelijk kwam ik op een Karl uit. En na de 3 jaar zonder enig probleem rijden met de vorige Karl, vond ik het een logische keus.

Het is geen doorsnee uitvoering. De innovation heeft niet alleen stuurverwarming en stoelverwarming, maar een volwassen display met android auto en apple carplay. Echt eeuwig zonde dat deze auto niet meer nieuw wordt geleverd. De prijzen zijn er ook naar : we hebben € 4200- onder de toenmalige nieuwprijs betaald, voor een auto van 5 jaar oud. Ofwel € 800- per jaar afschrijving. Dat doet geen BEV onze Carolus na.. En ik vermoed dat we weinig tot niets gaan afschrijven de komende jaren. Alleen al vanwege het onverslaanbare MRB tarief van ca. € 22- per maand.. ☺️

Afijn, we hebben Carolus sinds gisteren. En direct zijn mijn vrouw en dochter er mee op pad gegaan. Ze moesten naar Rotterdam : té ver voor de beide BEV's van dochter en schoonzoon.. .. en voor de MX30. Ze durfden niet in het donker ergens te laden rond middernacht. De I-Pace hebben mijn dochter en vrouw nog nooit in gereden, mijn zoon wel. De dames houden niet van ' grote auto's '.

Afijn, ze zijn zonder problemen retour geweest, zonder te hoeven laden in het donker. Dus Carolus heeft zijn nut al bewezen.

Klein maar fijn

  • 58.675 km

Er zit een gloednieuwe dashcam in. De eerste dag werd dochter al rechts ingehaald over de vluchtstrook, waarna er 'haaks' werd ingevoegd en men boven op de rem ging staan... .. gelukkig remde mijn dochter toen ze rechts werd ingehaald omdat de de rest eigenlijk wel kon voorspellen : zó 'normaal' is dit tegenwoordig op de snelweg... .. je zou toch niet remmen en geen dashcam hebben !

De banden had ik nog niet goed bestudeerd. Er zit voldoende profiel op.
Echter wat mij wel op viel was dat de banden er allemaal anders uit leken te zien : zaten er nu 3 of 4 verschillende banden onder ? Moeilijk te zien : het ontwerp van de zijwang is dermate druk dat je foto's moet maken en vergelijken. Nu is de benaming 'ContiEcoContact 5' nu ook niet echt een leesbare tekst op een band. Het blijken dus banden voor een BEV.. Dat maakt verder niet uit : die zijn taaier en hebben een lagere rolweerstand. Echter niet een band die ik zou kiezen.

Voor een 3e auto die maar enkele duizenden km's per jaar rijdt is het prima. De all-season Vredestein Quattrac komen er over een paar jaar wel onder..

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.