Opel Insignia Grand Sport 2.0 Turbo 200pk Ultimate (2021)

autoreview

Opel Insignia Grand Sport
Opel Insignia Grand SportOpel Insignia Grand SportOpel Insignia Grand SportOpel Insignia Grand SportOpel Insignia Grand Sport

Signalement

UitvoeringInsignia Grand Sport 2.0 Turbo 200pk Ultimate
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf23.000 km
KM-stand laatst70.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste echte auto

  • 23.000 km

Ik had al een tijdje mijn rijbewijs, en heb als hiker tijdens mijn studie in veel wagens mogen rijden. Van afgetrapte bedrijfswagens tot luxe 7 serie limousines.
Persoonlijk reed ik een nette Toyota Verso-S. Een praktische wagen, maar daar is het wel mee gezegd.

Toen ik de mogelijkheid had om een leukere auto te kopen sprong ik erop. Ik zocht een auto die ruim was, die goed op de snelweg was en een beetje luxe.

Ik had op de shortlist staan:
Volvo V60/V90
Volvo S90 (Verassend betaalbaar als occasion)
Opel Insignia
Hyundai Tucson
Seat/Cupra Ateca
Mazda 6
Volkswagen Passat
Volkswagen Arteon

De Hyundai was een goede keuze maar mijn gevoel was er niet helemaal bij. De Volvo's zat ik maar niet lekker in.
en de VAG producten had ik meerdere keren pech mee qua proefrijden dus had ik het gevoel van dat ik daar pech mee zou hebben. (heel objectief I know).
En de Mazda vond ik te klein van binnen.
Ik kwam de Opel toen tegen en wauw, ik was er direct gek op!

Een relatief nieuwe D-segmenter met genoeg ruimte om comfortabel op de achterbank te zitten en een half huisraad mee te nemen.
Dus een proefrit gemaakt en de wagen reed super soepel. Vanaf 1500 toeren al zat vermogen en rond de 2500-3000 nog een extra kick.
Wel merkte ik al snel op dat dat vermogen moeite had om de weg te bereiken bij optrekken vanaf 0. 200pk op de voorbanden is toch onhandig.
Deze Insignia had ook beetje Torque steer maar viel binnen de perken.

Dus de auto gekocht. Maar wel een achteruitrijcamera erin laten zetten. Met zo'n grote wagen en grote C-pilaren is dat wel wenselijk.

1ste jaar

  • 43.000 km

De Opel is ondertussen een jaar ouder. Ik heb ermee veel in de file gestaan maar gelukkig ook veel trips in Duitsland.

Ik geniet nogsteeds heel veel van de auto. Het Bose speakersysteem wat erin zit klinkt zeer goed. Wanneer ik in de file sta heb ik vaak genoeg de bass op standje aso en luister mijn frustraties weg. Bijkomend voordeel is de indirecte stoelmassage :)

Ik merkte ook op hoe ontzettend stabiel de auto op de weg ligt. Natuurlijk is het geen bergwegverslinder maar een echte autobahncruiser. Toch kan ik met de Insignia bochten nemen die ik met de Toyota nooit had durven dromen.
Ook op hogere snelheden superstabiel. Ik heb op mijn laatste trip naar Duitsland ook de officiële topsnelheid van 235km/h gehaald. De auto kon het prima aan maar ik als bestuurder vond het te snel dus zakte terug naar een respectabele 200km/h.

Het verbruik staat gemiddeld op 7.3l/100km.
Met winterbanden in de winter ~8.2 en met de zomerbanden ~6.5.
Al met al respectabele verbruiken, vooral omdat het een grote wagen is met 245 banden.

Zijn er dan ook mindere punten aan deze auto? Jazeker.
Parkeren in Nederland levert vaak wel wat irritaties op. Met een lengte van een haar onder 5 meter past de Insignia moeilijk in de vakken en soms zelfs in de garages zelf. Ik kijk naar jou Mariënburg P5 Nijmegen.

Verder was er ook een motorstoringslamp. De code uitgelezen en wat onderzoek gedaan. Bleek dat het de vacuümpomp was voor het koolstofrecirculeringssysteem.
In dit systeem worden koolwaterstoffen niet de natuur in gelaten maar worden ze naar de motor gezonden om daar nog een keer verbrand te worden in minder schadelijke stoffen.
Dit gebeurt echter pas wanneer de motor genoeg toeren maakt. Met mijn Insignia maak ik simpelweg niet genoeg toeren om al die koolwaterstoffen te verbranden dus zodoende raakte het filter verstopt en kreeg de pomp kuren. Heb deze bij de dealer laten vervangen en me voorgenomen iets vaker sportief te rijden.

Laatste update

  • 57.000 km

Ben op vakantie gegaan naar Midden-Europa.

De heenweg richting Praag was een zonnetje. In één dag van Nederland naar Praag, met bijna de hele trip 180. Het blijft me verbazen hoe soepel de Insignia is op de Autobahn. De wagen staat ontzettend stabiel op zijn wielen en met de instelling dat het stuur iets zwaarder stuurt ligt het ook goed in de hand.
Ik ben ook echt het Heads-up-Display gaan waarderen. Jammmer dat er niet meer customizability is hierin. Ik zou dolgraag navigatie erop zien, al is het maar een pijl.

Tijdens de vakantie zijn de doorgereden in Tsjechië, Slowakije en daarna Oostenrijk.
In de steden is de Insignia soms wat onrustig. Er zit zoveel koppel in de auto dat ik vaak op de grens zit tussen gas los en gas geven. Hierdoor voel je soms schokken in de aandrijving

Na Wenen verder gereden door de Alpen. Hierbij speciaal gekozen voor de minderbegane wegen.
Zo was er een klein bospad die volgens Google Maps voor auto's bestemd was. We vonden het wel leuk dus hebben een uur lang 5km/h gereden terwijl we op en neer sprongen alsof we aan het paardrijden waren.
Toch kwam de auto nooit vast te zitten.

Na het bospad kwam een zeer mooie haarspeldenweg waar ik zeer mocht genieten van het vermogen. Ondanks sommige stijle hellingen had de Insignia nooit moeite met sportief optrekken.

Laatste update

  • 70.000 km

Na twee jaar in bezit te zijn van de Insignia ga ik afscheid nemen van de auto.
Mijn levenssituatie is wat veranderd waardoor ik geen nood meer heb voor een auto van het caliber Insignia.

Ik zal een kleine slotreview geven van de Insignia:

Pluspunten:
+Het comfort is ontzettend goed. Ik heb niet de AGR gelabelde stoelen maar Opel's basisstoelen zitten otnzettend goed. Ik heb veel tijd achter het stuur doorgebracht maar nooit rugpijn ervaren. Bij lange ritten stap ik ook fris uit de auto.
+Het vermogen (+ vermogenscurve). Bij elk toerental heeft de Insignia vermogen. Dus het maakt niet veel uit of ik in z'n 9 met 1500 toeren rij of op de 5000 toeren zit. Met een dotje gas zit ik zo op en boven de snelheidslimiet.
+De ruimte in de auto. Ik ben vaak met een groep vrienden in de auto. Wij kunnen altijd comfortabel terecht en de bagage past zonder gezeur achterin. (met 5 man op vakantie voor 10 dagen aan bagage kregen we de achterklep nog dicht.)
+De stabiliteit van de auto en het vertrouwen dat de auto je geeft. Ik heb in de afgelopen twee jaar een goed aantal kilometers gereden en heb op veel verschillende terreinen gereden. Ik heb nooit het gevoel gehad alsof ik de bij de limieten van de auto zat.


De minpunten:
-De fileperformance. Deze auto wil doorrijden. In mijn woon-werkverkeer heb ik een lang stuk snelweg waar ik door kan rijden, en daar op aansluitend 20km met constante file, vertragingen en ander oponthoud.
Op de snelwegstukken waar ik door kan rijden is alles super comfortabel maar zodra ik in de file zit explodeert het brandstofverbruik en moet ik bijna continue op de rem staan. Met gas los ben ik vaak sneller dan mijn voorgangers.
Het schokje tussen gas los en minimaal gas merk ik ook vooral in filesituaties wat de irritatie iets groter maakt.
-Parkeren. Het is een groot formaat auto met acceptabel zicht naar achter, maar niet goed. Hierdoor moet ik soms parkeerplekken laten gaan waar mijn oude Toyota makkelijk in had gepast.
+- Het brandstofverbruik. Dit is niet persé een vol slecht punt. Het brandstofverbruik is voor het formaat en vermogen auto niet slecht. Duidelijk is te merken dat zodra je van de snelweg af bent je verbruik explodeert. Het is niet raar om verbruik te zien van 8-10l/100km voor ritten op een N-weg met vele rotondes.


Al met al kijk zeer tevreden terug op de laatste paar jaar met de Insignia.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.