Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI Bi-Power 4x4 (2014)

autoreview

Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI Bi-Power 4x4 (2014)
Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI Bi-Power 4x4 (2014)Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI Bi-Power 4x4 (2014)Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI Bi-Power 4x4 (2014)Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI Bi-Power 4x4 (2014)Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI Bi-Power 4x4 (2014)

Signalement

UitvoeringInsignia Country Tourer 2.0 CDTI Bi-Power 4x4
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf161.000 km
KM-stand laatst190.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop en eerste ervaringen

  • 162.000 km

Ik zal beginnen met de toevoeging waar ik de review van de Audi A5 mee ben geeindigd.
Een Opel stond in eerste instantie niet op mijn shortlist, maar een mens kan van gedachten veranderen.

De reden waarom ik na 24 jaar Lease auto´s te hebben mogen rijden een auto ging kopen is dat in het leven niet altijd alles loopt zoals je wilt. In mijn geval betekende dit dat ik begin september heel onverwacht ben ontslagen. In Oostenrijk is dat voor de werkgever veel makkelijker dan in Nederland. Zolang de ontslagperiode wordt aangehouden is er niks tegen te doen. Voor mij betekende dit van begin september tot 31 december met betaald verlof thuis inclusief gebruik van lease auto en tankpas. Dit lijkt leuk, maar als je 54 bent en nog nooit ontslagen bent is dat een hel. Zeker als je 26 sollicitaties en 5 maanden verder bent en nog steeds geen nieuwe baan hebt gevonden. Inmiddels ben ik bedrijfsleider in een grote fietsen speciaalzaak en aangezien fietsen mijn grote passie is bevalt me dit erg goed. Het is ver weg van wat ik heb gedaan en de verantwoording die ik had, maar soms moet je ook je zegeningen tellen en blij zijn met wat je hebt.
Ik heb een hele fijne werkgever, mag de duurste fiets uitzoeken als ik dat wil en kan op de fiets naar mijn werk en van 12.30-14.00 is de winkel dicht en heb ik pauze.
Tot zover het prive gedeelte.

Wat waren de wensen.
In ieder geval 4-wielaandrijving omdat wij gedurende de jaren dat we inmiddels in Oostenrijk wonen winters hebben gehad met veel sneeuw en de Auto van mijn vrouw, een Tiguan uit 2008, zelfs bij 30cm sneeuw heeft bewezen hoe effectief en veilig dan het rijden met 4 wielaandrijving is. Voordeel is wel dat in Oostenrijk de keuze van auto´s met 4-wiel veel groter is dan in Nederland.
In ieder geval een diesel omdat er in Oostenrijk geen verschil in wegenbelasting is en auto´s met dieselmotor goedkoper zijn en de prijs van een liter diesel een stuk lager is dan van benzine.
SUV of in ieder geval Combi en een fatsoenlijke uitrusting.
De shortlist. (de jaartallen vanweg het budget)
- BMW F11 525D X-drive 2012-2014
- Mitsibishi Outlander 2014-2016
_Subaru Forester 2014-2016
- Volkswagen Passat Alltrack 2015-2016
- Mazda 6 2015-2016

De BWM stond bovenaan omdat ik dit altijd al een mooie auto heb gevonden, maar na het lezen van veel reviews mbt de 2,5 liter dieselmotor en het feit dat hier alleen maar auto´s met een hoge km stand (>220K) werden aangeboden toch niet gekocht.

De Outlander en Mazda ken ik omdat ik beide auto´s als lease auto heb gehad. Outlander vanaf 2015 als PHEV en de Mazda in 2009 als diesel.
Over Subaru lees je goede verhalen, maar ik vind vooral het interieur erg plastic aandoen en niet echt mijn smaak.
Een Passat uit 2015 is heel moeilijk te krijgen als Alltrack en dan kom je al in het oudere model terecht en die is echt gedateerd zowel van binnen als vanbuiten.
Toen ik op een bepaald moment de zoekinstellingen aanpaste naar 4-wiel, combi, diesel en beschikbaar budget kwamen er ook Insignia´s bij het aanbod. Ik heb tijdens de introductie in 2009 wel even naar de Insignia gekeken, maar de leaseprijzen waren in vergelijking met de Mazda 6 die ik toen heb besteld veel hoger. Ik vond en vind de looks van de auto mooi en ook na 9 jaar nog steeds modern. De zwarte metallic kleur icm de chromen daklijsten, raamlijsten en deurgrepen erg mooi, maar dat is uiteraard persoonlijk.

Het grappige is dat mijn vader vroeger 5 Opels heeft gehad. 4x een Ascona en 1x een Kadett, waarbij de Kadett na 6 maanden weer werd vervangen door een nieuwe Ascona omdat het verschil in ruimte wel heel groot was.

De andere Auto´s van de shortlist vielen af en dus vol de focus op een Insignia, veel reviews gelezen en gezien en wat opvalt is de kwaliteit van het interieur en de rij-eigenschappen. Vooral na de facelift in 2012/2013 is er in het interieur, maar ook als het gaat om lawaai van de motor veel verbeterd. Dus ergens midden december contact opgenomen met een verkoper die een Sports Tourer uit 2015 (model 2016) te koop aanbod. Met 180K op de teller en 169pk diesel motor. Doordat hij voor zijn werk veel van huis was pas midden februari een proefrit kunnen maken. De auto miste wel een aantal optie´s die ik graag wilde hebben en zag er met de winterset (wielen) niet echt heel mooi uit. Maar belangrijker was dat de verkoper niet echt heel sympatiek overkwam en dat is voor mij wel belangrijk.
Doordat het zolang duurde voordat ik kon gaan kijken stond er bij ons in de buurt inmiddels ook een Country Tourer uit 2014 te koop. Deze had echter de bi-turbo 194pk motor en boven de 170pk betaal je in Oostenrijk extra wegenbelasting (bijna het dubbele). Maar het was wel een OPC uitvoering met Recaro sportstoelen en een aantal optie´s die ik graag wilde hebben. Oa. trekhaak, achteruitrij camera zowel een mooie winterset als zomerset wielen (beide 18 inch).
Na de proeftit met de Sports Tourer nog even getwijfeld vanwege de wegenbelasting, maar begin maart toch een afspraak gemaakt voor de Country Tourer. Vanaf het eerste contact een hele sympatieke verkoper en na de proefrit moest dit de auto worden. Heb bij de ÖAMTC (Oostenrijkse ANWB) een aankoopkeuring laten uitvoeren. De auto wordt dan in 2 uur helemaal binnenstebuiten gekeerd incl. compressie meting en vooral belangrijk controle van de lakdikte. De auto komt namelijk uit Duitsland en ik wilde een grote mate van zekerheid hebben dat hij geen schade heeft gehad. Natuurlijk heb je geen 100% zekerheid, maar er waren geen afwijkingen in de lakdikte en ook geen optische zaken zichtbaar.
De Tiguan komt overigens ook oorspronkelijk uit Duitsland en daar hebben we tot op heden geen spijt van gehad. Het voordeel is ook hier dat Duitse auto´s gemiddeld meer optie´s hebben dan de Oostenrijkse. De Tiguan heeft echt een full options uitrusting voor die tijd.


De volgende punten werden bij de keuring wel geconstateerd:
- Remblokken en schijven voor nagenoeg op
- wat vocht in de achterlicht units
- sensor voor dode hoek rechts in de achterbumper was kapot
- klepje van de zonnenklep aan de bijrijderskant was afgebroken en daardoor deed de spiegelverlichting het niet meer.

Toch besloten de auto te kopen waarbij ik zelf de remschijven en blokken heb vervangen en een 2e hands zonnenklep heb besteld. De verkoper heeft de andere punten laten oplossen en naar tevredenheid.

Toen kwam het moment dat we een lang weekend naar Nederland zouden gaan (14 t/m 17 april) en omdat ik er nog geen lange afstanden mee had gereden besloten olie, oliefilter te verversen/vervangen en de automaat te laten flushen en olie te laten verversen (kosten € 680,-). Was allemaal nog niet nodig, maar ik wilde zeker zijn dat alles goed zou zijn.

Vol goede moed op de 14e april rond 03.00 uur vertrokken en de eerste 100km echt heel veel sneeuw gehad met stukken erbij waar we niet harder dan 50km/h konden rijden. De 4-wiel aandrijving heeft zich toen al bewezen.
Na München werd het gelukkig droog en omdat de Duitsers uit Bayern nog vakantie hadden was het ook erg rustig op de weg. Net na Ulm een pitstop gemaakt en na 10 minuten wilden we verder rijden, maar de auto wilde niet meer starten. Startmotor draaide normaal rond, maar hij sloeg niet aan. Besloten 15 minuten te wachten en het nog een keer te proberen, maar weer hetzelfde en geen foutmelding oid. Dus dat was een goed begin we waren nog niet eens op de helft. ADAC gebeld en binnen een kwartier was er een monteur die de auto ging uitlezen. Hij kreeg niet echt een duidelijke foutcode en dacht aan de AGR klep, maar dan had ik tijdens het rijden al iets moeten merken en dat was niet het geval tot de tankstop reed hij gewoon echt heel goed. Toen dacht hij een een kapotte brandstofpomp en heeft wat trucjes geprobeerd zoals een echte ADAC/ANWB man dat doet, maar ook dat mocht niet baten. Dus reste hem niets anders dan een sleepwagen op te roepen en dat duurder ruim 1.30 uur voordat die er was. Een dejavu van november 2022 met de Audi drong zich langzaam op.

Om een lang verhaal kort te maken we zijn afgesleept naar een kleine garage in Blaubeuren onder Ulm waarbij we te horen kregen dat ze maandag pas tijd hadden.
Gelukkig konden we een vakantiewoning boeken in de buurt en zou de ÖAMTC een huurauto regelen.
Op zaterdag met de trein naar Ulm gereisd om bij Sixt een auto op te halen. Door een fout van de ÖAMTC was er geen auto gereserveerd, maar ook niks meer vrij.
Uiteindelijk afgesproken dat we de taxi kosten vergoed zouden krijgen want we zaten in de middle of nowhere.

De garage heeft uiteindelijk vorige week dinsdag een diagnose kunnen stellen omdat er geen duidelijke foutcode was. De ADAC man had gelijk de brandstofpomp en het relais waren kapot. De onderdelen zouden 2 dagen duren voordat ze geleverd werden dus ik ben op dinsdag met de trein naar huis gereden en gelijk weer met de Tiguan terug. Op woensdag zijn we met het hele gezin incl. hond met de Tiguan naar huis gereden. De Tiguan heeft ons voor de 2e keer gered zullen we maar zeggen.

Het zal wel pure pech zijn in 5 maanden 2x met pech te staan, maar ook 2x geen huurauto te hebben terwijl je er recht op hebt. Uiteindelijk gisteren, de 25e een telefoontje gehad dat de auto klaar is en weer rijdt,
kosten € 1.140,- .
Ik ga vrijdag met de trein naar Blaubeuren en de auto ophalen en ben benieuwd hoe de rit naar huis gaat verlopen. Ik hoop vooral dat het echt pure pech is dat de brandstofpomp kapot is gegaan.

Wat ik wel kan zeggen is dat de reviews kloppen de kwaliteit van het interieur is echt premium en doet niet onder voor dat van de Audi A5. Ook de rij eigenschappen zijn subliem zeker in de sportstand. Wat ook klopt is dat de motor rumoeriger is helaas, maar niet storend.
Wat vooral een genot is zijn de AGR goedgekeurde voorstoelen dat lees je ook in al de reviews.

Wat zijn zo de optie´s:
- AFL (Adaptives Fahrlichtsystem) is echt fantastisch ik heb nog nooit een auto gehad met zo´n lichtopbrengst en welke zich ook nog aanpast aan de omstandigheden
- Lane assist (alleen met geluid)
- Distance warning (3 standen, geen ACC)
- Keyless entry
-Touchpad voor schermbediening (leuke gimmick maar voegt niet veel toe)
- Sportstoelen voor met geheugen
- Comfort exit (als het contact uit is en je opent de deur gaat de stoel helemaal naar achteren om het uitstappen te vergemakkelijken en bij het instappen omgekeerd)
- Volledig leder interieur
- Dynamic chassis control (3 standen)
- Trekhaak
- Achteruit rij camera
- 2-zone clima automatic
- Kofferklep automatisch en kan ook tot 3/4 openen heel handig in de garage bijvoorbeeld
- 18 inch wielset (zomer en winter) foto 1 is met zomerset
- Intellilink met Navi (helaas geen Apple Carplay)
- en nog veel meer

Omdat ik de auto vrijdag pas kan ophalen en ik nog geen foto´s had volgen die later. De foto met zomerset heb ik destijds van de vorige eigenaar gekregen.
Ik zal over een paar weken een update plaatsen na een nieuwe poging om naar Nederland te rijden.

Weer thuis

  • 163.600 km

Gisteren de auto na 2 weken weer opgehaald in Ulm, heen met de trein en terug met de auto. Als je 7 weken geleden een auto hebt gekocht en daarvan 2 weken niet hebt kunnen rijden vanwege pech is het fijn als hij weer rijdt.

Als je in het buitenland pech krijgt ben je afhankelijk van de garage waar de chauffeur van de sleepwagen je heen brengt. In ons geval een kleine garage in een kleinere plaats. Aardige mensen, maar ze hadden het heel druk en hebben regelmatig beloftes gedaan die ze niet waar konden maken. Ik had liever gehad dat ze vrijdag direct hadden gezegd dat het langer zou duren dan had ik direct een transport naar onze eigen garage in Oostenrijk geregeld. Nu heb ik dat steeds uitgesteld totdat het net zo handig was als zij de reparatie zouden uitvoeren. Voordat we vorige week naar huis gingen had ik gezien dat ze de zitting van de achterbank hadden gedemonteerd dus voordat ik met de auto naar huis reed heb ik dat gecontroleerd en wat bleek hij zat nog los.
Ter plekke opgelost, maar als ik het niet had gecontroleerd had ik het mijn eigen garage moeten laten doen.

Kort voordat wij pech kregen had ik nog voor 200km diesel in de tank, maar toen ik gisteren weg reed was dit nog maar 90km. Ik dacht dat dit kwam doordat ze de brandstoftank hadden verwijderd om de pomp te vervangen. Omdat een liter diesel in Duitsland ruim 20 cent duurder is dan in Oostenrijk besloten in Duitsland maar 35 liter te tanken, met een tank van 70 liter en wat er nog in de tank zat zou de meter ruim over het midden moeten staan. Dit was echter niet het geval hij gaf maar 40% aan en een bereik van 280km.
Ik had toen al een vermoeden dat er iets niet klopte, maar wilde naar huis dus niet met de garage gebeld. Na een regenachtige, en een zeer drukke reis, want in Duitsland en Oostenrijk is het een lang weekend ivm een vrije dag op 1 mei uiteindelijk in Oostenrijk aangekomen en direct gaan tanken. Ik dacht dat er zeker 55 liter in zou gaan, maar er ging maar 44 liter in dus er zat voor het tanken meer in de tank dan de meter aangaf.
De tank zat vol, maar de meter kwam niet verder dan 40%. M.a.w na het demonteren van de tank is er iets met de sensor van de tank gebeurd want voordat we pech kregen deed hij het gewoon goed. Balen want dat moet ik nu hier weer op laten lossen.

Omdat ik alleen in de auto reed ook even 210km/h gereden en dat gaat echt heel soepel. Iets meer dan 3.000 toeren en bijna geen windgeruis, de auto rijdt dan ook echt heel betrouwbaar. Het enige dat opviel was dat de spiegels een beetje trilden bij deze snelheid. Niet lang zo hard gereden want het werd steeds drukker en ik wilde mijn geluk ook niet op de proef stellen.

Ik heb nog wat foto´s toegevoegd met de winterset en zal ook nog wat
foto´s plaatsen als de zomerset is gemonteerd.

Weer pech

  • 163.500 km

Nog een foto toegevoegd van de auto met zomer wielset. Persoonlijk vind ik dit de mooiste originele velgen van Opel voor een Insignia.

Zoals de titel al zegt weer pech, ja het is echt waar en ongelofelijk.

Afgelopen donderdag had ik een tijdje met de auto gereden en het was echt en genot om er weer in te kunnen rijden en ik dacht nog wat is het een fijne auto. Even kort naar huis gereden om een kwartiertje later mijn zoon op te halen en tijdens het wegrijden had ik een moment geen stuurbekrachtiging.
Auto opnieuw gestart en toen was het weer weg en ook geen foutmelding.
Om naar het centrum te rijden van de plaats waar wij wonen moet ik een lange redelijke steile afdaling naar beneden en daar gebeurde het weer een paar keer. Gek genoeg niet permanent maar steeds een korte tijd. Omdat het geen plek is om stil te staan aangezien het een drukke weg is ben ik doorgereden. Daarna begon ik een fluittoon te horen, maar ook niet permanent.
Mijn zoon opgehaald en toen begon de auto rechtsvoor heel erg te roken en de fluittoon werd erger en het lampje van de accu ging branden.
Direct gestopt en de auto rookte als een gek en het stonk ook enorm. In eerste instantie dacht ik dat er een slang van de stuurbekrachtiging los was gegaan.
De ÖAMTC gebeld en die waren snel ter plaatse en de diagnose was dat de rubber afdichtring die de krukas uitgang afsluit los was gegaan en volledig was gesmolten. Het was dus geen olie die rookte en wij roken, maar gesmolten rubber. Daardoor was de multiriem steeds gaan slippen en dat veroorzaakte ook de uitval van de stuurbekrachtiging.
De auto is afgesleept naar onze vaste garage, maar het was al na 18.00 uur dus ik moest tot de volgende ochtend wachten voor de definitieve diagnose.

Volgende ochtend contact gehad en de diagnose werd bevestigd, maar de schade was groter. Ook de spanrol, multiriem en een aantal andere onderdelen waren beschadigd, kostenpost ruim € 700,-.
De eigenaar van de garage sprak echter ook zijn zorg uit over de ditributieriem aangezien die er direct achter ligt. Doordat de rubber ring compleet was gesmolten en in stukjes gebroken was hij bang dat ook de distributieriem beschadigd zou zijn.
Besloten om die ook te laten vervangen aangezien ik daar zeker geen risico mee wil lopen. Hij was bij 100K km vervangen dus net 63K km mee gereden, maar als die kapot gaat heb ik echt een probleem.
Al met al komt de totale rekening rond de € 1.300,- uit en ik weet dat onze garage echt hele faire prijzen hanteert. Ik merkte tijdens het gesprek dat hij zich bezwaard voelde om te vertellen wat het ging kosten.

De auto net 2 maanden in ons bezit en inmiddels € 2.500,- lichter. Natuurlijk ben ik gaan nadenken over de motivatie van de verkoper om de auto te verkopen. Ik heb de garage ook gevraagd of beide problemen vooraf bekend konden zijn geweest bij de verkoper, maar zijn antwoord was heel duidelijk dit is echt pech en kan vooraf niet geconstateerd worden ook niet tijdens de aankoopkeuring.

Komende week kan ik de auto weer ophalen en dan hoop ik echt dat dit het voorlopig was want mijn vrouw vindt eigenlijk al dat we hem hierna moeten verkopen. Ik zelf vind het nog steeds een hele fijne auto als ik erin rijd en we hebben er nu al zoveel geld aan uitgegeven dat het weggegooid geld is als we hem nu verkopen.

Wordt vervolgd.

We hebben het gehaald.

  • 167.500 km

Zoals in mijn vorige update geschreven hierbij een nieuwe update na onze trip naar Nederland en we hebben het gehaald.

Om te beginnen de auto na de laatste reparatie inmiddels weer 4 weken in bezit en rijdt naar volle tevredenheid. Ik had alleen last van een kraak in de linker voorwielophanging bij temperaturen boven de 15 graden. Ik heb toen al de rubbers van de ophanging met WD-40 ingespoten en tot nu toe niet meer gehoord.
In mijn vorige update had ik ook beschreven dat de brandstofmeter na de reparatie in Duitsland niet meer werkte. Mijn garage heeft ernaar gekeken en er zijn fouten gemaakt tijdens montage van de nieuwe brandstofpomp en er is iets beschadigd. Ik heb de garage in Duitsland inmiddels aansprakelijk gesteld voor de extra kosten die dit met zich meebrengt.

Dan nu mijn ervaringen van de trip naar Nederland.
We zijn met 4 Volwassenen, 1 hond en bagage naar Nederland gereden dus de Auto zat vol, ook vwb het gewicht. Wat opvalt is dat de Auto niet gaat doorhangen, maar vooral het gevoel van degelijkheid en veiligheid is tijdens het rijden op de snelweg echt heel goed. De wegligging is echt subliem ook bij bochten met hogere snelheid nemen. De communicatie tijdens het sturen is gemiddeld en vwb accelereren is het geen strepentrekker. Maar ook tijdens veel stijgen en dalen blijft hij met veel gemak de snelheid vasthouden en dat is wel te danken aan de 400nm en 194pk. Ook de topsnelheid is hoog met 230km/h, heb ik nu overigens niet gereden.

De AGR stoelen bewijzen echt hun meerwaarde, geen rugklachten en je stapt uitgerust uit. Wat ook een fijne optie is zijn de AFL Koplampen, de lichtopbrengst ist echt heel goed, maar vooral de verspreiding van het licht is heel goed. De verlichting past zich aan de omstandigheden aan en dat is echt heel prettig rijden.
Het verbruik is niet heel goed met deze belading van de Auto, gemiddeld 1/12 en dat bij een maximale snelheid van 140km/h. Goed de Auto heeft al een hoog eigen gewicht, maar ik had verwacht met deze motor inhoud iets zuiniger te rijden. Gelukkig is de dieselprijs zowel in Duitsland als in Nederland flink gedaald de laatste weken.

Is dan alles goed gegaan, nee helaas niet, op de heenweg kwamen we ter hoogte van Stuttgart in de file en het werd langzaam warmer in de Auto. Het was echter 30 graden en we stonden in de zon dus ik dacht dat het daar aan lag. Maar nadat we weer normaal konden rijden werd de Auto niet koeler, dus geen airco meer. Eenmaal in Nederland bij Kwik-Fit de airco laten controleren en had de stille hoop dat het een kwestie van bijvullen zou zijn, maar helaas de airco pomp is kapot. Dus de 3e dure reparatie in 4 maanden tijd, en zo langzaam ben ik er wel een beetje ziek van. Gelukkig tijdens de trip geen andere problemen dus het vertrouwen is wel een beetje terug.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een buitje buikpijn had voordat we vertrokken, na 2x pech (Audi en Opel) denk je bij ieder geluidje dat je hoort het zal toch niet. Gaandeweg is dat wel minder geworden gelukkig.

Omdat de airco kapot was ervoor gekozen niet op vrijdag naar huis te rijden, maar donderdag in de nacht. Ik had geen zin om zonder airco in de file te staan, laat staan 1.100km te rijden. Uiteraard is het een luxe want vroeger gingen wij naar Italie en hadden we ook geen airco, maar luxe went snel.
Donderdagavond en nacht was het in het westen van Duitsland noodweer met overstrommingen en storm. Daarom tot voorbij Köln niet harder dan 100km/h kunnen rijden, maar gelukkig richting Koblenz werd het langzaam beter.

Nu even afwachten wat het vervangen van de airco pomp gaat kosten en hopen dat het bij 3x een dure reparatie blijft.

Alles gaat goed

  • 173.500 km

Inmiddels ruim 4 maanden en 6k km verder.

So far so good gelukkig, inmiddels is de Airco weer gemaakt wel weer
€ 1.200,- dus dat deed weer pijn. Ook had ik 2 maanden geleden bij het starten de melding dat de auto naar de garage moest, maar er ging verder geen lampje branden en de auto reed ook normaal. Uiteindelijk was 1 gloeibougie kapot, maar dat was een reparatie van € 20,- dus dat viel mee.

Sindsdien rijdt de auto perfect en zijn we in september ook weer naar Nederland en terug gereden. Met 4 volwassenen, 2 honden formaat Labrador, 3 fietsen op de trekhaak en 2 Skiboxen op het dak zonder problemen de trip gemaakt. Doordat de auto zelf al behoorlijk zwaar is
heb ik tijdens het rijden weinig gemerkt van dit extra gewicht en extra luchtweerstand. Uiteraard het brandstofverbruik was fors hoger 1/10, maar dat is eigenlijk altijd met fietsen op de trekhaak en skibox op het dak.
Vooral de wegligging is bij de Opel echt subliem ook met al dit extra gewicht.
Zoals eerder geschreven het is zeker geen strepentrekker, maar constant 150km/h is geen enkel probleem en daar merk je het voordeel van de diesel met 195pk en 400nm koppel.

Sinds 1 oktober heb ik een nieuwe baan en werk ik voor een grote Duitse premium fabrikant van medische apparatuur als Artsenbezoeker.
Het werk in de fietsenwinkel was heel leuk, maar ik miste de voordelen van een buitendienstfunctie. De diversiteit, vrijheid, onderweg zijn en voor een groot gedeelte je eigen agenda bepalen.
Bij deze functie hoort ook weer een Lease-auto, maar omdat deze nog niet beschikbaar was en ik een huurauto zou krijgen ervoor gekozen om tot eind 2023 met een kilometervergoeding van €0,42 in de Insignia te gaan rijden.

Dit is best wel een lucratieve vergoeding, uiteraard alleen als de Opel zonder problemen zijn werk blijft doen.

Ik krijg de auto van mijn voorganger en dit betreft een Skoda Octavia.
Hij is wit en het is een IV, maar meer weet ik er nog niet van, vandaag besloten dat ik deze vanaf 1 december ga rijden.
Dit wordt dan mijn 3e Hybrid, na een Mitsubishi Outlander en Volvo V60 met een zeer beperkt bereik electrisch moet de Skoda dat beduidend beter doen volgens de reviews. Het mooie is dat het totale vermogen 204pk is met een koppel van 350nm. De Octavia Hybrid is ook wat stugger geveerd en daar ben ik wel blij mee want de nieuwe Octavia is in 'normale' uitvoering redelijk soepel geveerd.

Als ik de auto heb zal ik na enige ervaring ook hiervan een review starten.

Met de Opel zal ik tot eind November zeker nog 5k km rijden en ik hoop zonder noemenswaardige problemen.
Mijn jongste zoon gaat in november examen doen voor zijn rijbewijs en als hij slaagt heeft hij een mooie auto om in te rijden.

Weer een paar duizend kilometer verder.

  • 179.500 km

Even een korte update van de Insignia.
Sinds 1 oktober een nieuwe baan en omdat de voorloopauto nog niet vrij was 2 maanden in de Insignia gereden met een fijne KM vergoeding.

In 2 maanden tijd 6K aan kilometers gereden en gelukkig zonder problemen. Enige wat zich voordoet als het regent is dat de stuurkolom kraakt bij draaien van het stuurwiel, het is waarschijnlijk een kwestie van een kogelgewricht oid smeren alleen kom je daar erg moeilijk bij.

Meerdere keren naar ons hoofdkantoor in Neu-Ulm gereden en de auto komt het beste tot zijn recht bij een snelheid van +/- 170km/h.
Harder gaat ook en blijft ook heel veilig aanvoelen, maar dan lust hij wel een flinke slok. Inmiddels ligt ook de winterset weer onder de auto en heb ik inmiddels ook wel nodig gehad.

Ik heb het al vaker geschreven, maar de bouwkwaliteit en de kwaliteit van de gebruikte materialen is echt top. Ik heb inmiddels mijn Lease auto, een Octavia IV PHEV uit 2021 en die haalt het vwb de kwaliteit niet bij de Opel.
Maar over de Octavia komt een eigen review.

Wat zijn de pluspunten van de Opel:
- wegligging en rijgedrag
- AFL verlichting is echt subliem
- stoelen met geheugenfunctie
- de AGR Recaro stoelen zijn wat mij betreft de beste stoelen ooit
- bouwkwaliteit
- geen olieverbruik
- de AWD
-bedieningsgemak instrumenten
- het dashboard loopt mooi rond deur in de portieren het is echt een eenheid, kost echter wel ruimte in de auto
- verbruik gemiddeld 1/12,5 en dat valt me gezien het gewicht van de auto niet tegen

Wat zijn de mindere punten:
- ruimte in de auto, met name kofferbak
- motor is wat aan de lawaaierige kant vooral bij hogere toerentallen
- geen strepentrekker ondanks 195pk en 400nm

Omdat ik nu de Octavia dagelijks gebruik ga rijden krijgt de Insignia het weer wat rustiger, mijn vrouw rijdt voornamelijk kortere afstanden.

Ik zal de review over enige tijd weer updaten.

Still going strong

  • 190.000 km

Het is alweer enige tijd geleden dat ik een update van de Opel heb geschreven. We hebben er ook weinig mee gereden dus er was ook weinig te melden.

Wat is er gebeurd.

In augustus 2024 met een vriend (oud Opel monteur) olie en oliefilter vervangen. Het oliefilter zit echt op een lastige plek rechtsvoor en mijn vriend had van karton een gootje gemaakt zodat de olie niet op het blok zou komen. Wat opviel is dat zowel de aftapschroef en het oliefilter met veel te veel NM waren vastgedraaid door de garage. Met name de aftapschroef hebben we met zijn tweeen los moeten draaien, gelukkig is het schroefdraad niet beschadigd. Het heeft me wel aan het denken gezet over de garage waar we de auto tot dan toe in onderhoud hadden. Ook heeft hij gekeken naar de Aircopomp en condensator en had zijn twijfels of destijds alles was vervangen zoals berekend. Een spanrol maakte namelijk een krijsend geluid als de buitentempeartuur hoger is. Hij dacht dat het de lagers van de spanrol waren die eigenlijk vervangen zou moeten zijn. Maar ruim een jaar na dato heb je geen poot om op te staan, daarom niks mee gedaan. Overigens is dit geluid na een aantal maanden verdwenen.

Daarna af en toe zelf wat langere afstanden over de snelweg gereden zodat de auto in ieder geval goed warm wordt, mijn vrouw rijdt er maximaal 2x per week mee naar haar werk (10km enkele reis) dus dat is niet bevorderlijk.

In april van dit jaar was ik weer een stukje gaan rijden en dacht bij terugkomst laat ik even tanken voor mijn vrouw. De Octavia (oude lease-auto) rijdt op benzine en ik heb zonder na te denken benzine getankt. Ik reed naar huis en de auto begon na een kilometer te stotteren, ik dacht eerst dat de automatische bak problemen had totdat ik voor me zag hoe ik het groene vulpistool (benzine) heb gepakt en getankt. Heb het nog tot huis gered en via de ÖAMTC app het pechgeval gemeld. De volgende ochtend netjes gebeld en de auto opgehaald. Andere garages hadden geen tijd dus toch maar naar de oude vertrouwde garage, kosten € 680,- omdat de tank uitgebouwd moest worden. Een dure en wijze les en het was me tot dan ook nog nooit gebeurd.
Gelukkig geen schade aan injectoren ed. want dat had ook gekund.

In juli was het tijd voor de jaarlijkse APK en ik was er niet helemaal gerust op. We laten de APK altijd bij de ÖAMTC uitvoeren omdat de prijs goed is en je niet wordt besodemieterd. Er was een nieuwe monteur en dit bleek ook een Nederlander te zijn die sinds 1 jaar in Oostenrijk woont en sinds kort hier werkt, blijft altijd leuk om landgenoten te spreken die dezelfde stap hebben genomen.
Mijn angst werd waarheid want beide veren achter bleken gebroken wat tijdens het rijden niet te merken was en van de bovenste draagarm rechtsachter was een rubber kapot. Dit had ik wel gemerkt in lange bochten naar links dan voelde je alsof de auto zich even in de bocht zette terwijl dit in bochten naar rechts niet het geval was.
Je hebt na afkeur een maand de tijd om alles in orde te brengen en omdat ik sleutelen leuk vind en de veren achter apart van de dempers zijn gemonteerd wilde ik het zelf proberen. Omdat de Insignia 4wd heeft is de achterwielophanging anders dan bij de voorwiel aangedreven versies. Lang verhaal kort ik kon de juiste veren niet online vinden en heb ze daarom bij de lokale automaterialenzaak besteld, wel wat duurder, maar ze passen dan zeker. De draagarm was een ander verhaal, ik wilde eerst het rubber vervangen want dat was de goedkoopste optie, maar de rubbers waren niet leverbaar. Uiteindelijk op B-parts (een soort marktplaats voor handelaren/sloperijen in auto-onderdelen) een gebruikte draagarm voor 55,- gevonden. En wat wil de ironie de draagarm werd verkocht daar een Autosloperij in Nederland. Netjes op tijd geleverd en samen met mijn zoon de veren en draagarm gemonteerd. Dit ging best goed alleen is de achterste bout van de draagarm cocentrisch voor de juiste spoorvorming en we waren vergeten te kijken hoe deze gepositioneerd was. Uiteindelijk op dezelfde stand als de linkerkant vastgezet. Na op Youtube nog een keer wat filmpjes te hebben bekeken de auto achter op de blokken gereden en al de bouten los gedraaid om ze vervolgens weer vast te draaien. Het is niet goed voor de rubbers als de wielophanging volledig naar beneden hangt en dan de bouten en moeren vast te draaien. Als je de auto dan laat zakken kunnen de rubbers onder spanning komen te staan en sneller scheuren. Dus alles in ingeveerde positie losgedraaid en weer vastgedraaid.
Na vervanging van de draagarm stond het stuur naar links en dit komt denk ik doordat het rubber al langer kapot was. Daarom de auto laten uitlijnen en wat bleek, wij hadden achter de instelling nagenoeg goed staan, maar voor waren grote afwijkingen. Daar hebben wij niet aan gesleuteld en stonden waarschijnlijk vanaf het begin al niet goed. Ik vond dit mede belangrijk omdat ik voor de APK 4 nieuwe banden had laten monteren. Gekozen voor 4 Falken Ziex ZE 320 in de maat 225/55 R18, een prima prijs/kwaliteit en ik moet zeggen ze bevallen erg goed.

Alles bij elkaar blijft de conclusie dat de Opel een fijne auto is en vwb wegligging en kwaliteit van een hoger niveau is dan de Octavia (nieuwe lease-auto). Ook de sportstoelen (Recaro) in de Opel zitten veel fijner dan de sportstoelen in de Octavia. Natuurlijk de Octavia is stiller heeft nieuwere techniek, maar we hebben het over een auto uit 2014 en een auto uit 2025.

Ik ga deze maand zelf weer de olie en oliefilter vervangen en wil in oktober de olie van de automatische bak volgens de Tim Eckart methode laten vervangen en spoelen, ik had na aanschaf van de auto de olie laten vervangen door de garage, maar na de eerdere ervaringen is de vraag hoe dit is gedaan.
Ik zal over een paar maanden weer een update plaatsen.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.