Opel Insignia 2.0 CDTI 140pk EcoFLEX Business+ (2014)

autoreview

Opel Insignia 2.0 CDTI 140pk Business+ (2014)

Signalement

UitvoeringInsignia 2.0 CDTI 140pk Business+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst123.776 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

06-06-2015 de eerste kilometers

  • 25.000 km

Review Opel Insignia

Auto historie + gereden kilometers (dit zijn deels lease auto’s) om de lezer iets meer beeld te geven van de reviewer.
Ford Escort 1.4 1987 (ik was 2e eigenaar) 100.000 km
Peugeot 205 1.9 GTI 1992 35.000 km
Peugeot 106 1.4 Le Mans 1994 20.000 km
Peugeot 306 1.6 Roland Garros 1996 30.000 km
Suzuki Swift 1.5 exclusive 2007 10.000 km (lease)
Toyota Avensis 2.2 DCAT 177 pk station 2007 45.000 km (lease)
Opel Astra station 1.7 CDTI 2007 35.000 km (lease)
Toyota Corolla Verso 2.2 DCAT 177 pk 2008 35.000 km (lease)
Opel Astra station 1.3 CDTI 2008 40.000 km (lease)
En de VW Passat 1.9 TDI 1998 200.000 km
Opel Astra station 1.7 CDTI 2013 75.000 km (lease)
Huidige dagelijkse auto is een Opel Insignia hatchback 2.0 CDTI okt 2014 25.000 km (lease)

Zoektocht
Het was weer zover, voor de 2e keer in mijn leven mocht ik van een werkgever zelf een leaseauto uitzoeken. Ik vind dit erg leuk omdat de zoektocht naar een andere auto (nieuw of gebruikt) toch altijd een leuke bezigheid is. Bij de vorige werkgever heb ik toen gekozen voor een Suzuki Swift. Deze heb ik toen der tijd vergeleken met een Seat Ibiza en een Fiat Panda 100HP.

Maar nu mocht ik weer opzoek gaan voor een andere leaseauto.

De minimale eisen:
- In de 14 of 20% bijtellings categorie
- Vanwege de hobby moest er minimaal 1.600kg ongeremd achter mogen
- Mocht qua bijtelling per maand niet meer kosten dan mijn laatste priveauto per maand koste
- Diesel, dit is een vereiste vanuit de organisatie.

De shortlist, op volgorde van welke ik het liefst willen hebben:
- Audi A3 Sedan 2.0 TDI 150pk 20%
- Volvo V40 D4 R-design 190PK 14%
- Opel Insignia hatchback 2.0cdti ecoflex business 140PK 20%
Proefrijden:

Volvo V40 D4 R-design 190PK 14%, mag 1.500kg ongeremd trekken.
Erg mooie auto en doet eigenlijk niks fout. Is natuurlijk niet zo ruim, maar voldeed voor mij prima. De nummeriek op de middenconsole vind ik persoonlijk een beetje ouderwets. Het vermogen van 190PK voel je niet echt, maar als je naar de snelheidsmeter kijkt zie je toch deze met grote stappen omhoog gaat. De beleving is er gewoon niet echt naar. De stoelen zaten lekker, alleen miste ik zijdelinkse steun, ze zijn vrij plat.

Audi A3 Sedan 2.0 TDI 150pk 20%, mag 1.600kg ongeremd trekken.
Ja dit vind ik gewoon echt op alle fronten een hele mooie auto. Ook alles voelde zoals het moest zijn, alles zat op de plek waar het moest zitten. Alles deed ook precies wat ik er van verwachte. We reden in de S-line en deze zit qua opties precies goed, de stoelen, de wielen, de navigatie en etc. Enige minpunt was voor mij de toegankelijkheid via de kofferklep. Met regelmaat heb ik er nog wel eens wat achterin de auto liggen, waarbij dan ook de achterbank plat gaat. Nou ging dit qua gebruiksgemak en lengte van de auto prima. Maar door de sedan is toch de doorgaang heel erg klein.

Opel Insignia hatchback 2.0cdti ecoflex business 140PK 20%, mag 1.700kg ongeremd trekken.
Ook dit vind ik een hele mooie auto, anders mooi dan de A3, maar wel een hele mooie auto. Dat vond ik al vanaf de eerste versie (prefacelift model) en na de facelift vind ik hem alleen maar mooier geworden. Ik heb gekozen voor de hatchback vanwege de sportieve vorm en dat de hatchback 100kg meer mag trekken dan de Sport Tourer.

Gekozen uitvoering:

Opel Insignia hatchback 2.0cdti ecoflex business 140PK 20%
Ik wilde vanwege de volledige chromen raamomlijsting liever de Cosmo, maar dan moest ik 80,- netto in de maand meer betalen en dat had ik er niet voor over.

COMFORT PAKKET
Ergonomische comfortstoelen:
4-voudig elektrisch verstelbare lendesteun bestuurders- en passagiersstoel (i.c.m. TAEI)
Verstelbare zitting bestuurder en passagier
Stuurverwarming
Verwarmbare voorstoelen
Hogedruk koplampsproeiers
Boordcomputer met 8" kleurendisplay achter stuurwiel (vervalt i.c.m. Bi-Fuel)
Quick heat

EXTERIEUR PAKKET
Adaptive Forward Lighting met Bi-Xenon koplampen
Donker getinte achterste zijruiten en achterruit
Elektrisch verstelbare, wegklapbare buitenspiegels, verwarmbaar

LICHTMETALEN VELGEN 8J x 18"
De standaard 16inch wielen zijn echt te klein voor de auto, daarboven was er 1 keuze in 17 inch wielen en die vond ik niet mooi, dus werd het 18 inch, omdat 19 inch te duur werd.

KLEUR
Carbon Black (GAR)
Groen en bruin mocht niet van de organisatie en zilver en grijs vond ik niet mooi op de Opel

Ruimtebesparend reservewiel 17"

TRAILER PAKKET
Is later komen te vervallen ivm het leveren van een voorraad auto, waar een afneembare trekhaak onder gekomen is.
Wel goed voor de bijtelling...
Trekhaak (inklapbaar)
Trailer Stability Program

1 Oktober 2014 mocht ik de auto ophalen en na ongeveer 30 min rijden begon het eerste lampje al op het dashboard te knipperen (helaas was dit het begin van de vele elektrische problemen). Het bandenspanningssysteem gaf melding dat hij de sensoren van de achterwielen kwijt was. Tot op heden is dit voor het rechter achterwiel nog steeds niet verholpen is.

Je merk bij deze motor dat deze echt los moet komen. Het verbruik was in het begin ontzettend hoog en voor een 2 liter diesel met 140pk was hij gewoon niet flot. De lange versnellingen hebben hier natuurlijk ook mee te maken, maar hij voelde gewoon te langzaam aan. Na 5.000km kwam het verbruik op de waardes waar ik het verwachte. Nu 25.000km later loopt het blok ontzettend mooi, zuinig en merk je dat het blok echt goed los is, er is veel meer trekkracht aanwezig. Het duurde even maar dan is het er ook wel. Wellicht heeft het ook te maken met mijn vlote rijstijl waardoor het blok goed los is.

De laatste keer dat ik een lange rit van Utrecht naar Maatsricht maakte, was het verbruik volgens de boordcomputer tussen 4 en 5 liter op 100km bij een constante snelheid van 120km/u.

DE PLUS PUNTEN:
- Ruimte, overal is ruimte, voorin, achterin, in de kofferbak.
- De ergonomische comfortstoelen zitten heel erg goed. In de Astra die ik als voorloopauto had, zaten ook deze ergonomische comfortstoelen. Daar was ik toen ook al zo blij mee, zodoende dat ik ze in deze Opel ook wilde hebben.
- Grote tankinhoud van 70 liter, met normaal en veel snelweg rijden hoef ik dan ook maar om de 1.300km te tanken.
- Eigenlijk zitten alle benodigde opties erop en mis ik qua comfort helemaal niks. Ook het digitale dashboard achter het stuur vind ik erg prettig.
DE MIN PUNTEN
- Je merkt dat de elektrische systemen van een wat oudere soort zijn. De navigatie, digitale dashboard. Het is allemaal wat traag met doorbladeren en opstarten, het is net niet modern genoeg. Onze poolauto op de zaak (een Golf7) heeft dat vele malen beter voor elkaar. Maar als je niet te gehaast bent, dan mis je niks.
Zoals al eerder beschreven heb ik wel last gehad van wat elektrische problemen. Hieronder een opsomming van de problemen:
- Sinds dag 1 geeft het bandenspanningssysteem op de achterwielen foutmeldingen, de foutmelding is dat het systeem geen waardes ziet. Soms blijft het meerdere dagen weg, soms komt het meerdere malen per rit terug.
- Start-stop systeem werkt niet naar behoren.
- Hill assit werkt niet altijd.
- De xenon koplampen schijnen heel erg hoog, zo hoog dat de borden boven de weg zelfs verlicht worden. Het probleem doet zich niet continue voor, maar meer een paar dagen wel en dan weer paar dagen niet.
Ik ben er ondertussen al door de politie een paar keer voor aangehouden.
- Parkeerhulp, dat er wel weergave op het display is, maar dat er geen geluid bij komt.
- Dat de motor (vlak na het wegrijden bij een koude start) inhoud voor de enkele seconden.
- Geen werke navigatie gehad. Het systeem start wel op en laat het auto figuurtje zien, maar geeft voor de rest alleen maar een zwart beeld.
- Na het afkoppelen van de de aanhanger en het verwijderen van de stekkers, denkt de auto nog steeds dat er iets aangesloten is en geeft foutmelding omtrent alle verlichting van de niet aangesloten aanhanger.
Hierbij kan ik dat ook geen gebruik maken van de parkeerhulp en knipperen de knipperlichten bij gebruik heel snel. Na wat rommelen aan de bekabeling van de stekkerdoos onder auto, waren deze storingen weg.
Omdat de stekkerdoos in- en uit te klappen is, zal de bekabeling ook blijven bewegen, ik heb nu het idee dat deze bekabeling niet vrij kan bewegen en dat deze langs een stuks kunststof schuurt.

Alles is opgelost, behalve het parkeersensoren probleem. Helaas is de Insignia hiervoor wel de afgelopen 25.000km 10x bij de garage geweest.

07-07-2015 1e onderhoudsbeurt

  • 30.000 km

Sinds oktober 2014 zijn we nu 30.000 verder. Omdat mijn vorige verslag niet zo heel lang geleden is, zijn mij gedachte over deze auto nog steeds het zelfde.

Afgelopen dinsdag ging de Insignia terug naar de dealer voor de 1e onderhoudsbeurt. Tijdens deze onderhoudsbeurt hebben ze meteen de ontvanger van het bandenspanningssysteem vervangen en daarmee zou de storing van het rechter achterwiel niet meer voor mogen komen. Ik ben nu 3 dagen verder en de storing is sindsdien niet meer voorgekomen, terwijl deze storing voorheen minimaal 1 keer per dag voor kwam. Daarmee lijkt het voor nu verholpen te zijn.

Wel kreeg ik de melding dat de voor remblokken al aan vervanging toe waren en dat deze dus vervangen zijn. Aan de ene kant verbaasde ik mij hierover, dat deze nu al vervangen diende te worden. Aan de andere kant heb ik een redelijke vlotte rijstijl en heb ik ongeveer iedere 2 weken (in de vorm van een aanhanger) er veel gewicht achter hangen.

Op naar de volgende 30.000km

10-11-2015 Alweer 18.000km probleemloos

  • 48.000 km

In mijn vorige update heb ik kunnen melden dat de garage het bandenspanningsprobleem had opgelost en nu 18.000km later kan ik met blijdschap melden dat dit nog steeds zo is.

In de eerste 25.000km ben ik nog 10x bij de garage geweest en nu ben ik in de afgelopen 18.000km geen 1x bij de garage geweest. Dat is erg fijn.

Tevens ben ik afgelopen zomer samen met mijn vriendin en de Opel op vakantie geweest en hebben we in een reis van 3 weken 6.200km door Duitsland, Oostenrijk, Italië en Zwitserland gereden.

Een korte samenvatting over de Insignia als reisgezelschap; in 1 woord fantastisch!

De auto is echt gemaakt voor deze manier van reizen. Comfortabel in weggedrag, comfortabel in geluid van buiten, kofferbak helemaal vol en de achterbank lekker vrij kunnen houden.
De ergonomische comfortstoelen zijn de meerprijs echt waard, deze zitten zo goed dat je na ritten van meer dan 1.000km helemaal fris uitstap.

Sinds 1 okt 2015 alweer 1 jaar en ruim 45.000km verder. Ook in dit jaar heb ik meerdere malen met een zware aanhanger er achter gereden en ook hier doet de Opel het weer fantastisch. Met een juist beladen aanhanger is er erg veel rust in de auto en dat rijdt erg prettig. Ook met 1.500kg er achter, de kofferbak helemaal vol, 4 volwassen personen erin en 500km naar Oschersleben doet de Opel probleemloos en ook nog eens met een verbruik van 1 op 10!

Tegenwoordig heeft mijn vriendin een A3 sedan S-line. Dit was ruim 1 jaar geleden qua uiterlijk van de auto met favoriet. Afgelopen week heb ik de Audi eens 2 dagen meegenomen voor een uitgebreide proefrit. Ik heb in 2 dagen veel kilometers gemaakt. Niet alleen over de snelweg, maar ook in de stad, N- en 80km wegen en zelfs over de Lek dijk. Dit om eens goed de auto te leren kennen en het verschil met de Insignia te voelen.

End the winner is... the Insignia!

Toch heeft de Opel mijn voorkeur. Los van de aandrijflijn, want die zijn niet het zelfde. De audi heeft een 1.6TDI met een 7DSG automaat en de Opel een 2.0 CDTI met een 6 handbak. Maar puur beoordeeld op weggedrag, comfort qua geluid van buiten en bedieningsgemak. De Navi van de Opel is groter, sneller en heeft een mooier beeld. De Audi is qua onderstel leuk voor op de dijk en in korte bochten, maar op de snelweg is de Audi te stug. In snelle snelwegbochten ligt de Opel bijna net zo strak maar met veel meer rust en comfort. En als laatste zijn de stoelen van de Opel net wat beter, dit scheelt niet veel, maar de Opel stoelen zitten mij beter.

Natuurlijk blijft de Audi een hele mooie auto en ook vooral een goede auto, maar ik ben toch blij met mijn keuze voor de Opel.

15-03-2016 60.000km en de 2e onderhoudsbeurt

  • 60.978 km

Na 18 maanden staat er dan 60.000km op de teller en moet de Insignia naar de dealer voor haar 2e onderhoudsbeurt.
Net zoals bij de 30k beurt waren de voorste remblokken weer aan vervanging toe en deze keer hebben ze ook de achterste remblokken, voorste remschijven en voorbanden vernieuwd. Voor de rest zijn de ruitenwisserbladen, de olie en etc vervangen, dit wat bij een normale beurt hoort.

Voor de rest gelukkig geen gekke dingen.

En zo kan ik de afgelopen periode ook vertalen. De auto doet wat hij moet doen en dat doet hij met een hoop overtuiging. Ik ben nog steeds erg blij met de Opel als reisgenoot.

Er zijn ook altijd wel personen die het verbruik interessant vinden.
Olie: o,o verbruik. Het is in ieder geval met het blote oog op de peilstok niet waar te nemen.
Diesel: Nou ben ik niet het ultieme zuinigheidswonder en rij ik vaak met een zware aanhanger er achter, dus mijn eigen verbruik is niet echt representatief. Maar ik heb de afgelopen periode eens het verbruik aan de pomp bijgehouden. Hierbij reed ik tussen Amsterdam, Maastricht en weer terug van een pomp aan de snelweg naar weer de zelfde pomp. In Maastricht hoefde ik dan niet de stad in en bleef ik gewoon op het industrieterrein naast de snelweg. En met een snelheid van tussen de 120 en 140 km/u loopt de diesel gewoon heel netjes 1 op 20.

Laatste update

  • 123.776 km

Ondertussen ben ik ruim 3 jaar met deze auto onderweg en staat de kilometerstand op ruim 123.000 kilometers.
Gezien de auto aan het einde van het leasecontract zit, zal ik de auto binnenkort moeten inleveren. Mijn nieuwe auto is reeds bestelt en zodra ik deze in het bezit heb zal ik hiervoor een nieuwe review openen.

Wat kan ik dan melden over de afgelopen 60.000 kilometers?
Eigenlijk heel weinig. Hij is 2 maal bij de dealer voor regulier onderhoud geweest en verder helemaal niks!

Hoe kijk in dan terug op de afgelopen 123.000 kilometers?
De start was wat moeizaam met alle elektronische problemen die ik in de eerste 25.000 kilometer gehad heb, maar daarna heeft de auto zich zelf wel echt bewezen en ben ik ook heel positief over de Insignia.

Pluspunten;
- Het is echt een auto om veel kilometers mee op de snelweg te maken. Hier is de Insignia helemaal in zijn element. Lange afstanden van 1.400 kilometer met of zonder aanhanger gaan moeiteloos en je stapt als berijder niet extreem vermoeid uit.
- De Insignia is een grote auto. Dat merk je o.a. in het veercomfort, maar natuurlijk ook aan de binnenruimte.
Met de banken plat, gaan er 11 normale verhuisdozen in. De auto heeft diverse verhuizingen en verbouwing meegemaakt.
- De 140pk motor is ruim voldoende voor dagelijks gebruik en voor het slepen van zware aanhangers.
- De AGR stoelen zijn echt super en de meerprijs absoluut waard.
- Bi-Xenon koplampen met Adaptive Forward Lighting. Ze schijnen verder naarmate je harder gaat rijden en draaien in bochten mee. Ik rij veel in het donker en ik ben ontzettend blij met deze techniek.
- Stoel- en stuurverwarming, lekker met koude dagen en ze zijn snel op temperatuur.
- Actieradius, met een tankinhoud van 70 liter hoef ik maar om de 1.200 kilometer te tanken.

Minpunten;
- Elektronische opties zoals de deels digitaletellers en het intellilink ogen wat oud en zijn langzaam ten opzichte van de hedendaagse auto's. Daarnaast heb ik in het begin veel problemen gehad met elektronische opties die slecht werkte of helemaal niet werkte.

Ik ben erg positief over deze auto en ik zou het helemaal niet erg vinden om deze auto particulier te rijden.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.