Opel Grandland 1.6 Turbo Hybrid4 300pk GSe (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grandland 1.6 Turbo Hybrid4 300pk GSe |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 11.000 km |
Een fijne auto
- 11.000 km
Vanaf 31 maart 2023 ben ik na meer dan een jaar wachten bezitter van de Opel Grandland Hybrid. Opvolger van de Grandland X. Ik heb gekozen voor de zwarte uitvoering GS met lederen bekleding, design pakket, Navi pro en zwarte velgen. Samen met het nieuwe gladde voorfront is de uitstraling fraai en gestroomlijnd.
Het was even wennen aan het Hybrid rijden. In het begin (winter) was 42 km haalbaar, maar inmiddels halen we 64 km!
Niet verkeerd als je weet dat Opel uitgaat van ca. 56 km. Ik ben een rustige en duurzame rijder en er aan gewend qua verbruik van benzine of diesel meestal uit te komen in de buurt van de fabrieksopgave. Gebruikelijk rijd ik 33.000 km per jaar, maar nu ik sinds kort pensionado ben verwacht ik op ca. 24.000 km uit te komen.
De Grandland rijdt heerlijk en soepel, zoals ook in de testen is aangegeven. Ik sta af en toe versteld hoe feilloos en bijna geruisloos de combinatie tussen elektrisch en benzine afwisselt. Na 11.000 km nog bijna geen enkele storing of ergernis. Alleen een liter koelvloeistof bijvullen.
Aan- en uitzetten van de auto kost iets meer tijd, maar dat had ik al uit de testen begrepen. Geen probleem voor ons. Afwerking en comfort is goed en fraai, degelijk Duits zoals ik van Opel gewend ben. Ik heb zo’n 8 Opels (Astra, Zafira en Mokka) met veel plezier gereden. Ook met andere merken heb ik ervaring. Een Nissan X-trail, een Ford Kuga, een Audi Q2 en een Volkswagen Tiguan waren heerlijke auto’s. Toch blijft de vorige hoge Opel Mokka mijn favoriet vanwege de heerlijke zit en het prachtige model dat zijn tijd ver vooruit was. De nieuwe Mokka is mooi, maar iets te laag voor ons. Net als de Audi Q2. In de Grandland zitten we weer “op stand”.
Doordat we naast de accu-capaciteit (13,2kWh batterij) ook nog 640 km op benzine kunnen rijden is de overgang van benzine naar elektrisch rijden comfortabel en efficiënt. Geen laadpaalkoorts in het buitenland. In 6/7 uur laadt de auto in onze parkeergarage via het gewone stopcontact op. Bij laadpalen aan de weg in ca. 4 uur zoals ook door Opel is aangegeven.
In Duitsland hebben we vastgesteld dat tussendoor laden aan de weg niet goedkoper is dan op benzine rijden. Dan is de rijcapaciteit op benzine met 640 km heerlijk. Met de huidige benzineprijzen in Nederland is laden echt voordeliger. Door ons huidige gunstige energiecontract thuis laad ik op nachtstroom voor ca. € 3,75 bij een lege accu. Gemiddeld rijden tot op heden 11.000 km) 2,39 L/100 km. Niet gek vind ik, blij mee. Al met al een uitstekende en fijne auto met voldoende ruimte en mooie afwerking.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Grandland
Had je deze auto's al gezien?

Opel Grandland 1.2 Turbo GS Automaat / Navigatie full map / Camera / Lederen interieur / Cruise control / etc.
- 2024
- 38.211 km

Opel Grandland 1.2 Turbo GS Apple Carplay/ RIJKLAARPRIJS!
- 2023
- 18.022 km

Opel Grandland 1.2 Turbo Business Elegance | Comfortstoel(en) | Cruise control adaptief | Matrix LED koplampen
- 2022
- 30.024 km