Opel Grandland 1.6 Turbo Hybrid 224pk Business Edition (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grandland 1.6 Turbo Hybrid 224pk Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 55.000 km |
KM-stand laatst | 65.000 km |
Eerste indrukken na 3 weken
- 58.000 km
I.v.m. een nieuwe baan inclusief auto van de zaak gaat mijn Auris hybrid touring sports de verkoop in. Intussen ben ik deze maand begonnen met deze Opel Grandland als voorloopauto. Ik zal proberen de komende maanden mijn indrukken bij te houden.
Als ik op basis van deze eerste weken mijn eerste indruk in één zin zou moeten samenvatten: De Opel Grandland doet heel veel goed, maar heeft helaas ook enkele voor mij onacceptabele tekortkomingen.
Looks:
Ik ben geen fan van SUV's, maar vind dit eigenlijk best een mooie auto om te zien. Beetje stoer, maar niet overdadig. Gewoon een mooi clean uiterlijk waar je prima mee voor de dag kunt komen en naar mijn mening best een stuk beter dan een hoop van zijn directe concurrenten. Het interieur is niet heel modern, maar ergonomisch prima voor elkaar. Ook hier simpel en clean en voor de prijsklasse prima materiaalgebruik.
Comfort:
De ergonomie vind ik prima voor elkaar. In no-time een goede zitpositie gevonden en mede dankzij de goede stoelen al meerdere lange ritten kunnen maken zonder er moe van te worden. Het onderstel had van mij wel wat geraffineerder gemogen. Kleine oneffenheden werkt hij prima weg, maar vooral over drempels vind ik deze auto te springerig. Maar met name op lange ritten valt me op hoe stil het in deze auto blijft. Wanneer de batterij leeg is en de motor even moet werken tijdens een acceleratie wordt het soms wel wat luider en nerveuser in de cabine, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Wel erg jammer: De armleuning in de deur kraakt als een dolle wanneer je hem beweegt.
Batterij:
Op batterij kom ik nu meestal tussen de 35 en 50km ver. Helemaal niet zo slecht. Maar helaas duurt het opladen maar liefst 4 uur en een kwartier. Zonder home- en destination charging mogelijkheid zie ik niet in waarom je plug-in hybride zou willen rijden. Dat is natuurlijk meer een algemeen PHEV-probleem, maar deze auto laadt slechts met 3,5kW i.p.v. 7, en daarmee is dit issue bij deze auto ook groter dan bij sommige concurrenten.
Rijhulpsystemen:
Deze business edition zit behoorlijk vol met rijhulpsystemen. De parkeersensoren- en camera's doen hun werk prima. Bij achterwaarts inparkeren switcht de camera automatisch van beeld zodat je echt goed kunt zien hoe dicht je bij de muur of dat paaltje bent. De adaptieve cruise control doet ook prima zijn werk, wanneer nodig tot stilstand. Om weer te gaan rijden moet je dan vaak wel even je gaspedaal indrukken maar dan volgt hij weer goed. Heb daar in de file tijdens hemelvaart veel plezier van gehad. Ik had het wel fijn gevonden als de cruise control iets eerder weer op het gas gaat als de auto voor je weer naar rechts gaat. Nu trap ik vaak zelf even op het gas. De lane assist doet het ook goed voor een auto in deze prijsklasse. Wel kiest hij soms een positie uit het midden van de rijstrook waardoor je wat dichter bij die vrachtwagen rechts naast je komt te rijden dan je lief is. En wanneer je langs een afrit of voorsorteervak rijdt probeert hij je ongevraagd daarin te sturen, en dat gaat soms vrij bruusk. Alert blijven dus. De lane assist is overigens wel eenvoudig met één knop uit te zetten.
De rijhulp heeft ook één heel vervelende eigenschap. In ongeveer 30% van al mijn autoritten krijg ik regelmatig een alarm dat ik mijn stuur moet vasthouden, terwijl ik dat op dat moment gewoon doe. Ik moet dan vaak een paar keer loslaten en opnieuw vastpakken (en knijpen) voordat het alarm stopt. Die sensor is blijkbaar nogal onbetrouwbaar en dat wekt veel irritatie op.
Infotainment systeem:
En zo komen we bij de ergernissen. De stuursensor is niet de enige probleemfactor in deze auto. Ik heb in 3 weken tijd al twee keer gehad dat het infotainmentscherm zwart blijft na starten van de auto. In één geval kont ik de auto zelfs niet in de versnelling zetten. Een reset en dan 30 seconden wachten tot het scherm wel weer opstart is de enige oplossing.
Android auto start snel op via de kabel. Maar in 95% van de gevallen stoppen de snelkoppelingen met reageren. Bovendien komen dan vaak de google assistent commando's niet meer door (“oops, something went wrong” is een stopzin die ik al te vaak gehoord heb) en soms loopt de navigatie zelf ook nog eens vast. ik moet dan de usb kabel lostrekken, terugduwen en Android auto weer opnieuw starten. Navigatie en assistent doen het dan vaak weer, maar de snelkoppelingen stoppen vrijwel altijd weer binnen een paar minuten met reageren. Ik word daar echt horendol van!
Indruk tot nu toe:
Ik wil deze auto echt graag fijn vinden. Hij is ruim, rijdt OK, en heeft een prima zitpositie en stoelen. Maar die elektronische storingen verpesten het gewoon voor mij. Misschien is er een software-update die dit soort dingen kan verhelpen. Als ik daar een update over heb zal ik deze review aanvullen.
Grote beurt en software update
- 63.000 km
Na 62000km was het tijd voor een grote beurt. Ik heb daar meteen alle issues op tafel gelegd. Er bleken ook nog 3 terugroepacties open te staan, dus die hebben we ook meteen laten uitvoeren. Al met al was dat inclusief toestemming krijgen van de leasemaatschappij ruim 2 dagen werk. Wat daar uit kwam:
- De krakende leuning in de deur kan niet hersteld worden zonder het gehele deurpaneel te vervangen. Dus als je deze auto koopt is dit iets wat je gewoon moet accepteren.
- De software van de auto was nog nooit geüpdatet. De dealer gaf aan dat dit nu wel is gedaan, en dat hopelijk de crashes en de issues met de rijhulpsystemen nu ook verholpen zijn.
Opvallend: Ik heb de auto na de onderhoudsbeurt ook geregistreerd in de MyOpel App en de update software ook aan dat account gekoppeld. Daar zag ik dat er nog steeds een nieuwere versie van de software beschikbaar was. Geen idee of de dealer wat verouderde software had geïnstalleerd, maar ik besloot om dan maar zelf de laatste versie te installeren. Volgens de handleiding duurt dat via USB "enkele minuten". In de praktijk bleek dat maar liefst een half uur te zijn! Ik heb de navigatie kaart-update daarom maar geskipt. Het infotainment systeem draait nu op versie 44.07.05.22_NAC-r0 van januari 2023.
Na de update heb ik in ieder geval nu de optie om tic-tac-toe of galgje te spelen. Ik wist niet dat ik dat nodig had en de gemiddelde Tesla rijder zal me hierom uitlachen, maar leuk dat het kan.
Via de MyOpel app heb ik nu ook de beschikbare online services geactiveerd. De functionaliteit lijkt vrij beperkt, maar het is het testen waard. De komende weken moeten uitwijzen wat de software update en app aan meerwaarde brengen, en ik zal de scores navenant aanpassen.
Opel-app, Autobahn, en: Helpt de software-update?
- 65.000 km
Weer een update naar aanleiding van de laatste software update en de MyOpel app. Maar eerst: Autobahn plezier! Op weg in Duitsland vond ik een goed moment om de rijdmodus Sport eens uit te proberen, en ik moet bekennen dat deze auto daar mijn verwachtingen toch wel overtrof. Comfortabel en vooral snel en moeiteloos naar dik 170km/u. Daar werd ik stiekem toch even blij van.
Proberen te werken met de MyOpel app verpest dat plezier helaas snel. Man man man wat werkt dat traag. En info over het laden krijg je heel soms wel, maar meestal gewoon niet. Je zou ook een interieur pre-conditioning moeten kunnen doen, maar waarschijnlijk alleen als de auto voor de deur staat en connectie heeft met je Wi-Fi. En de batterij moet dan ook bijna vol zitten, en dat is vaak niet zo als je zoals ik thuis nog geen laadpaal hebt. Ik ben gestopt met de app te gebruiken.
Inmiddels ben ik ook een maand onderweg na de software-update, dus tijd om te evalueren of alle issues nu zijn opgelost. Het antwoord: deels, maar niet naar tevredenheid. Samengevat:
- De sensor die controleert of ik mijn stuur wel vast heb lijkt nu goed te werken
- De navigatie lijkt nu inderdaad online gegevens te gebruiken: Ik krijg regelmatig waarschuwingen voor mogelijke snelheidscontroles
- Android auto lijkt wat stabieler, al is het wel regelmatig erg laggy. Maar dat is ook een bekend android-auto issue
- De crashes: Niet meer elke twee weken, maar ik heb er deze maand helaas wel weer een gehad. Midden op de snelweg een complete freeze waardoor ik een afslag moest nemen om een veilig plekje te zoeken om de zaak weer volledig te herstarten. En dat kan toch echt niet hoor Stellantis!
Ik hoef gelukkig nog maar twee maand in deze auto. Ik moet er niet aan denken dat ik dit vehikel meerdere jaren zou moeten rijden. En ik raad dat ook niemand aan :(
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Grandland
Had je deze auto's al gezien?
![Opel Grandland X 1.2 Turbo Business Elegance [CARPLAY, CRUISE CONTROL, CAMERA, TREKHAAK, STUUR EN STOEL VERWARMING, DENON GELUIDSINSTALLATIE, NAVIGATIE, NIEUWSTAAT]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57458589/0-0c9bdb355cb3d42f30ccdef3e5d06ac8.jpg)
Opel Grandland X 1.2 Turbo Business Elegance [CARPLAY, CRUISE CONTROL, CAMERA, TREKHAAK, STUUR EN STOEL VERWARMING, DENON GELUIDSINSTALLATIE, NAVIGATIE, NIEUWSTAAT]
- 2021
- 141.498 km

Opel Grandland 1.2 Turbo Business Elegance
- 2021
- 127.515 km

Opel Grandland 1.6 Turbo Plug-In Hybrid 4x4 GSe Automaat | KONI onderstel | 19" LMV
- 2023
- 13.201 km