Opel Crossland 1.2 (2022)

autoreview

Opel Crossland 1.2 (2022)

Signalement

UitvoeringCrossland 1.2
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf19.000 km
KM-stand laatst32.500 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een leuke auto!

  • 26.000 km

Nieuwe baan en een nieuwe auto (voel me altijd toch wel bevoorrecht). Ik kon eindelijk de Kia e-Niro inleveren. Wij konden geen vrienden worden. Het was even afwachten wat de voorloopauto zou worden en was best een verrassing toen er een zwarte Opel Crossland stond. Nou heb ik niet zoveel met Opel en vond de Crossland altijd een wat vreemd model en uit balans.

Maar de Opel wist me eigenlijk vanaf het eerste moment te overtuigen. Wat een fijn autootje is dit! Alles zit op de juiste plek, nog gewoon met knoppen op het dashboard, geen rukken aan het stuur, geen gepiep de hele tijd, wat een verademing.

Ruimte:
De auto is erg ruim, zeker op de achterbank. Door de hoogte en de ver naar voren geplaatste voorruit doet het geheel ook ruimtelijk aan. Voor ons als gezin met 1 kindje van bijna 5 voldoet het uitstekend. Weekendjes weg zijn geen probleem. De kofferbak is diep en er kan best veel in. Zeker als je daarbij nog een deel van de achterbank opklapt. Met 4 personen wordt het krap.

Rij eigenschappen:
De auto is eerlijk en direct. Daarmee bedoel ik dat het nooit wollig aanvoelt maar stevig Duits, en het weggedrag is eerlijk. Geen rare fratsen maar doet gewoon wat het moet doen. Op de snelweg is de Opel wat hobbelig maar ik vind het niet storend. Wij wonen in de stad en dan is de Opel een uitkomst. Vorige week tijdens de sneeuwstorm lang op de snelweg gereden en dan is het minder fijn. Hij is wat zijwindgevoelig en voelt licht aan.

De motor:
Er ligt een 110 pk 3 cilinder in de auto en die is erg pittig, zelfs in 5e/6e versnelling op de snelweg wil de auto goed voorruit. Er komt best een roffeltje uit de motorruimte maar niet storend. Bovendien rijdt de auto erg zuinig. Ik haal ongeveer 1 op 20.

Comfort:
Geen lederen bekleding, geen automatische airco, geen lichtmetaal maar wel led verlichting, parkeersensoren voor en achter, een camera achter, gewone airco, fijne stoelen, veel ruimte en een fijn eerlijk helder onderstel.

Voorlopige conclusie is dat ik iedere keer met veel plezier instap en het een gewoon fijne, heldere, eerlijke en ruime auto is!

Nou staat de Crossland niet op de keuzelijst van mijn werkgever dus ik moet sowieso iets anders zoeken. Maar had anders ik de Crossland gekozen? Ik denk het toch niet. Je hebt eigenlijk niet meer nodig dan wat de auto biedt maar het ligt wel aan waar je de auto voor gebruikt. Rij je veel in de stad, af en toe op de snelweg, hou je niet van poespas en heb je veel ruimte nodig? Dan is de Crossland eigenlijk onverslaanbaar. Rij je veel snelweg, ben je met meer dan 3/4 personen en zoek je meer ruimte en wat meer balans in het onderstel, dan kan je beter iets anders zoeken.

Maar, zolang er nog niets anders besteld is rij ik met volle tevredenheid in de Crossland. Wie had dat gedacht!

Ingeleverd

  • 32.500 km

Vorig week was het dan zover, de levering van de nieuwe lease-auto en dus inleveren van de Opel als voorloopauto. Dus de conclusie; wat vinden we er nou van?

Nou, eigenlijk moet ik na een 1,5 week zeggen dat ik het autootje toch best een beetje mis. Echt mooi is tie niet met z’n smalle en hoge bouw, de rare lijn die doet denken aan een rouwauto en het weinig inspirerende interieur. Het weggedrag op de snelweg is best hobbelig te noemen en de handmatige airco doet matigjes z’n werk. Maar aan de andere kant…zit alles waar je het verwacht, de zitpositie is top met goede lange stoelen, voelt alles zwaar en degelijk aan, is de motor pittig en alert, schakelt het soepel en is over alles goed nagedacht. Uniek is toch wel de ruimte. Alles past erin en het voelt ruim aan.

Ik heb eerder geschreven dat ik de Crossland niet zou kopen als ik een keuze had maar misschien kom ik daar wel op terug. De nieuwe auto (een Toyota Yaris Cross) rijdt beter, voelt net wat steviger aan op de snelweg maar is ook kleiner en bijvoorbeeld de deuren voelen blikkeriger aan dan bij de Crossland. Ook bijvoorbeeld de afdekplaat bij de Yaris voelt aan als karton, die van de Crossland van stevig onbreekbaar materiaal.

Conclusie...ben eigenlijk best gehecht geraakt aan dat rare Opeltje en mis 'm dus wel een beetje. Heb het al eerder geschreven, veel meer heb je niet nodig. Ja, misschien automatische airco en een automaat maar dan ben je er ook wel. Wie had dat gedacht!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.