Opel Corsa 1.4i Joy (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.4i Joy |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand bij aanschaf | 52.000 km |
KM-stand laatst | 320.000 km |
Toch maar eens een kort verslagje maken.
- 290.000 km
De auto in 1999 gekocht voor Fl.12.000,- (guldens).
Sindsdien veel probleemloze kilometers mee gereden en nog niet van plan hem van de hand te doen.
Sinds vier jaar wordt deze auto gebruikt als tweede auto maar nog altijd goed voor +/-7.000km per jaar.
Toendertijd een redelijk comfortabele auto in vergelijking met mijn opeltje uit 1988.
Voor de huidige maatstaven erg spartaans. Geen powersteering, airco, electrische ramen, abs, airbag en andere zaken. Gewoon heel basic.
Met de 1.4 motor kom ik erg goed mee in het verkeer. Ik rijd er bijna altijd alleen in.
Verbruik ligt ongeveer op 1:14,5. Dit zijn korte ritjes en ritjes van ongeveer 20 km over de snelweg.
Ik rijd de auto altijd goed warm en koud. Eenmaal warm dan wordt de wagen niet ontzien en wil ik nog wel eens de 160 km/u aanraken (op langere ritten).
Naast het gebruikelijke onderhoud alleen twee jaar terug de handremkabel kapotgetrokken; En vorig jaar een 'nieuwe' brandstofpomp geplaatst (20,= bij de sloop).
Vanaf de aanschaf één keer een nieuwe accu geplaatst (2008) en een nieuwe middendemper geplaatst (2010).
Remmen e.d. nog nooit aangeraakt.
In 2007 in Ierland een lichte koelvloeistoflucht waargenomen in het interieur. Na een wondermiddeltje bij de vloeistof gegooid te hebben nergens meer last van gehad.
APK jaarlijks zonder problemen. Wel wat roestvorming inmiddels, drie jaar terug wat licht laswerk, maar nog niet afkeurwaardig.
Interieur blijft mooi. Stof van de stoelen nog als nieuw.
Krijg er steeds meer lol in om met deze auto te blijven rijden. Zeker omdat bij mij op het werk collega's om de drie jaar een nieuwe auto kopen omdat er "kosten aan komen" als een auto ouder dan vijf jaar zou zijn.... Onzin in mijn geval.
Mijn streven is deze wagen tot (ver) boven de 3 ton te blijven rijden!!
Kleine update
- 304.000 km
Wagentje begon wat moeite te hebben met starten.
Na een klein onderzoek bleek de kabel van de bobine naar de verdeelkap gedeeltelijk verpulverd te zijn. Uit voorzorg ook maar de bougiekabels en de verdeelkap vervangen met de winter voor de deur.
Verder lekte de linker achterremcilinder. Hierdoor ook helaas de achterrem moeten vervangen omdat deze helemaal onder de remolie zat en niet meer functioneerde.
We zijn er voorlopig weer klaar voor!
APK, beurt en we gaan weer een jaartje verder!
- 307.500 km
Onlangs beurt en APK gehad.
Klein stukje moeten lassen aan de dorpel voor de APK.
En helaas was onlangs ook de einddemper eronderuit gevallen tijdens het rijden en niet meer te redden, dus hiervoor rrn nieuw exemplaar moeten monteren
Ook het pompje voor de ruitenwisservloeistof vervangen i.v.m. defect.
Voor een paar honderd euro klaar voor nog een jaar!
De genadeslag?!
- 318.000 km
Afgelopen week ineens een hoop kabaal uit de kofferbak...
Blijkt dat de rechter schokdemper vanuit de wielkast de kofferbak is ingeschoten. Oorzaak; helemaal doorgeroest: Zie het volgende filmpje: http://youtu.be/RvU4whz3o2M
Waarschijnlijk is dit de genadeslag. Mijn garagist ziet er weinig heil meer in.
Dat doet pijn. Na zoveel jaren trouwe dienst bij ons. Het motortje draait nog als een naaimachine maar de roest heeft hem de das omgedaan.
Dank voor de trouwe jaren!
Benaderd door Autoweek
- 320.000 km
Vandaag telefonisch benaderd voor het artikel "klokje rond".
Helaas heb ik de auto 10 maanden terug moeten afvoeren naar de sloop (i.v.m. doorroesten).
Helaas.
Ik had hem graag een plekje in deze rubriek gegund. Motorisch was er absoluut nog niets aan de hand.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.