Opel Corsa 1.4-16V Elegance (2001)

autoreview

Opel Corsa
Opel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel Corsa - interieurOpel Corsa - interieurOpel Corsa - interieur

Signalement

UitvoeringCorsa 1.4-16V Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf89.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 93.000 km

Ik heb deze Corsa nu 1,5 maand. Ik vind het nog steeds een mooie auto om te zien en ook erg compleet, maar eigenlijk bevalt hij mij niet zo goed.
Wat mij iriteert is de elektronische stuurbekrachtiging. Dit houdt in dat bijv. bij het parkeren en langzaam rijden, je veel stuurbekrachtiging hebt, maar hoe harder je rijdt, hoe meer de bekrachtiging wegvalt. Vooral bij een snelheid tussen de 60 en 80 km p/u doe je niks anders dan corrigeren, met twee handen aan het stuur, om de auto recht op de weg te houden. Corrigeren is dan moeilijk, want je moet echt aan het stuur trekken (met je hand, niet met een paar vingers) om de auto in beweging te krijgen.
Wel rijdt de auto lekker bij lage snelheden ( zo onder de 40 km) en op de snelweg, ligt hij zeer goed op de weg. Je hoeft niet te corrigeren, want de auto blijft rechtdoor gaan, zeg maar.
Verder is het weggedrag in bochten ook niet super. De auto heeft de neiging rechtdoor te willen rijden. Rijd je hard, dan moet je dus met twee handen weer aan het stuur sjorren.
Nog een minpuntje: hij rammelt bij drempels en keien. Dit is een Opel-kwaal. Weet zo niet meer wat het is, maar helemaal wegkrijgen, doe je het niet. Ik vind het niet heel erg.
Pluspunten van deze uitvoering: hij is zeer compleet. Airco, elektrische ramen voor, elektrische, en zelfs verwarmde spiegels. Verder heeft de auto een mooi leren stuur met audiobediening, verstralers, genoeg opbergruimte. Kleine dingen maken deze auto compleet. Als je bijv. de ruitewissers aan hebt en je zet de auto in zijn achteruit, dan gaat automatisch de achterruitwisser aan. Over deze auto is goed nagedacht. Alles zit binnen handbereik en op een logische plek. Ook zijn voor het interieur mooie en degelijke materialen gebruikt.
Het valt mij op dat de auto ook netjes en degelijk is afgewerkt. Dit ben ik niet gewend. Ik heb een aantal Italiaanse auto's gereden. Zo is er bijv. een vakje voor je bril een uitneembare asbak (je kunt ervoor kiezen om de asbak gewoon uit de auto te laten). Tevens heeft de auto een mooi ingebouwd audiosysteem met cd-speler en bediening op het stuur. Kortom een zeer nette, degelijke en complete auto. Je krijgt veel waar voor je geld. Ik heb voor deze auto 6000 euro betaald en dat vind ik een goede prijs.
Jammer alleen van de rijeigenschappen. Ik wist het eigelijk ook wel. Toch heb ik nog een tijdje gezocht naar deze Corsa. Ik wilde een 5-deurs met airco en een 1.4 en die zijn er niet veel.
Ik heb hiervoor een Fiat Bravo gereden. Kwalitatief minder, maar de rijeigenschappen waren beter.
Ik wacht tot de Grande Punto voor mij betaalbaar is, en dan ruil ik deze Corsa direct in.
Het verbruik vind ik prima. Hij is niet superzuinig. Wellicht is de 1.2 versie zuiniger, maar het valt me zeker niet tegen. Ik weet niet wat ik haal per liter, maar het zal iets van 1 op 14 zijn, denk ik. Het valt me altijd weer mee hoever ik met een tank benzine kan rijden.
Qua prestaties doet de auto het prima. Er ligt een enorm fijne motor in. De motor is soepel, trekt prima (niet overdreven snel, maar gewoon prima). In alle versnellingen trekt de auto goed. Ook op de snelweg. Of je nu 120 of 150 rijdt. De motor heeft altijd wel wat 'over'. Ook als de motor koud is, loopt deze gewoon erg goed.

PROBLEMEN

  • 96.000 km

Een koplamp stuk. Ik dacht even het lampje te vervangen, maar daar ligt het niet aan. Er zat bij aankoop aan de andere kant een nieuwe koplamp ivm een aanrijding. Je kunt duidelijk verschil zien tussen de nieuwe en de oude lamp (de oude heeft krasjes e.d) Dus ik laat deze ’oude’ lamp vervangen door een nieuwe. Verder gelukkig nog niets.

Geen problemen

  • 106.000 km

Tot nu toe zo'n 17.000 km probleemloos gereden met de Corsa in ong. 8 maanden.
Hij had eigenlijk al een grote beurt moeten hebben, maar dat komt er maar niet van.
Binnenkort even de voorbanden vervangen. Er zitten Michelin energie banden onder. Deze laat ik zeker weer monteren. Er wordt gezegd dat ze een lagere rolweerstand hebben, waardoor het benzineverbruik lager zou moeten zijn. Ook zou de band langer meegaan. Dat laatste is zeker waar. Ik had echt niet verwacht zo lang met de voorbanden te kunnen doen, gezien het aantal afgelegde km. Ook rijdt de auto zuinig.

Wat reparaties/APK

  • 123.000 km

Ik heb nu ruim 30.000 km in deze Corsa gereden en hij heeft me nog niet in de steek gelaten. Ik blijf het dan ook een degelijke en betrouwbare auto vinden. Ik heb bij een km stand van ong. 120.000 de remschijven en blokjes laten vervangen, tevens is de auto toen APK gekeurd. Tijdens de keuring bleek een veer achter kapot te zijn. Verder was alles in orde.
Onlangs deed de verwarming het niet meer. Dat bleek een lek in de radiateur te zijn. Deze is toen ook vervangen, gelijk met een wiellager.
Ik heb inmiddels nieuwe voorbanden eronder laten zetten. De Michelin Energy wordt niet meer gemaakt en de opvolger (Saver) krijgt slechte kritieken. Ik heb (ook uit economische overwegingen) er Toyo banden onder laten zetten. Deze heb ik eerder gehad en ze bevallen prima. De prijs ligt net onder die van een Michelin-band.
Bij 120.000 km moet de distributieriem (voor de 2e maal) worden vervangen. Dat moet dus echt binnenkort.
De Corsa houdt zich verder prima met deze strenge winter. Hij start altijd en heeft verder geen kwaaltjes.
In de zomer had ik last van een vastzittend contactslot. Hiervoor moest ik zelf de Wegenwacht bellen. Nu heb ik standaard een spuitflesje slotolie in de auto liggen, want bij warm weer speelt dit nogal eens op. Je kunt de sleutel dan niet meer omdraaien. Een flinke tik tegen het slot en wat olie, zorgt ervoor dat de 'palletjes weer op hun plek vallen' waarna je de sleutel weer kan omdraaien.
Conclusie na ruim 30.000 km is dat de auto nog steeds prima bevalt, behalve het stuur- en bochtengedrag (zie eerdere review) blijft me irriteren, maar ik neem dit voor lief omdat de auto verder gewoon heel goed bevalt.

Na ruim drie jaar trouwe dienst heb ik de Corsa verkocht. Ik rijdt ong. 30.000 km per jaar en heb m'n oog op een Ford C-max diesel laten vallen.
Niks dan lof voor de Corsa. Het is een fijne en betrouwbaren auto. Het enige minpunt vind ik de wegligging. Ik heb hier eerder over geschreven. Rijden in de Corsa is niet echt ontspannen. In tegenstelling tot de C-max, maar daarover meer in een andere review.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.