Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 5.500 km |
Aanschaf van de Opel Corsa
*Deze review is ter informatie over de onderhandeling bij de dealer*
De Opel Corsa Cosmo 1.3 CDTI had ik als derde optie en het voordeel hierbij was de opel 5+5 deal. Uit mijn eerdere ervaring heb ik een gebruik gehaald van 1 op 22 zonder op het verbruik te letten (Lease auto). Hier valt dus zeker wel winst te behalen door met Cruise Control te rijden en maximum snelheid aan te houden.
Naast het feit dat de Opel 5+5 deal gunstig is kreeg ik ook wat nadelen te horen over deze deal. Zo zou de prijs niet onderhandelbaar zijn etc. Had zelf via de configurator de Opel al samengesteld en kwam uit op €20.500,- ex rijklaarmaak kosten €775,61. Had zelf al berekening gemaakt en dan zou ik eigenlijk op €20.000,- willen uitkomen met een inruil van mijn eigen auto van €1500,-.
Vandaag dus naar de Opel Dealer geweest en mijn verhaal voorgelegd dat ik op zoek was naar een nieuwe Opel Corsa met de 5+5 deal. Samen achter zijn computerscherm gekeken en de opties aangevinkt die ik graag wilde hebben. Het bedrag kwam uit op €21.600,- en met rijklaar maken €22.345,-.
Vervolgens begonnen met de onderhandelingen en toen zijn wij uitgekomen op een bedrag van €19.600,- en hierop mocht ik mijn auto nog inruilen. Heb dus een ruimte korting van €2.700,- voor elkaar gekregen en daarnaast mocht ik nog mijn auto inruilen.
Kortom: Het is heel goed mogelijk om te onderhandelen over de prijs!
Aflevering, opties en eerste 1.000 km
- 969 km
Op zaterdag 05-01-2013 mocht ik eindelijk mijn Opel Corsa Cosmo 1.3 CDTi in ontvangst nemen.
Heb de volgende (aanvullende) opties genomen op mijn Opel Corsa:
- Navigatie Touch & Connect
- Extra laadruimte onder bagagevloer
- Volwaardig reservewiel
- Cosmo+ pakket (Quick heat)
- Armsteun
Ben erg te spreken over de volledigheid van deze auto met deze opties. Was zelfs verbaasd dat er stuurverwarming aanwezig is, aangezien ik hier nog nooit van had gehoord.
De eerste minpunten die ik direct opmerkte:
- Navigatie Touch & Connect geeft (standaard) geen flitspaalmeldingen weer. Daarnaast is het ook niet mogelijk om de toegestane snelheid weer te geven op de kaart.
- Middenarmsteun is wat gammel (vaker besproken in andere reviews).
- Geen meter aanwezig voor olie/motor temperatuur.
Ondanks deze (kleine) minpunten ben ik erg content met de auto. Heb inmiddels wel de navigatie geüpdate, zodat flitspalen in heel Europa bekend zijn in de navigatie (inclusief mobiele flitspalen). Kosten hiervan €9,- voor flitspalen en €3,- voor mobiele flitspalen. Dit zijn niet de kosten, maar vond het jammer dat dit helaas niet standaard aanwezig was. Het is heel simpel om deze zelf toegevoegde flitspalen weer te verwijderen van het navigatiesysteem (denk aan vakantielanden waar dit niet is toegestaan).
Handsfree bellen vanuit de auto werkt prima en zonder problemen! Daarnaast kun je de iPhone aansluiten op het systeem en heb je altijd je eigen muziek bij. Gebruik zelf Spotify op de iPhone en ook dan werkt de stuurbediening om door te gaan naar het volgende nummer. (Voor de Android gebruikers --> Getest en werkt hetzelfde).
Persoonlijk vindt ik de stuurverwarming icm stoelverwarming echt ideaal! Zet deze beide aan en stel dan de verwarming in op neutraal met blaasstand "1". Auto blijft hierdoor lekker fris en ik heb het toch aangenaam (warm) in de auto. Heb hierdoor tot op heden geen last gehad van het welbekende knikkebol effect achter het stuur bij lange ritten (rijdt ±250 km per dag woon/werk verkeer).
De stoelen zitten prima en heb dan ook geen last van vermoeidheid of iets dergelijks bij lange ritten (ben 1,92).
Het inrijden:
Ben nu bezig met de auto in te rijden desondanks er gezegd wordt dat het tegenwoordig niet meer noodzakelijk is. Aangezien ik voor het werk veel snelweg kilometers maak rijdt ik in mijn vrije tijd extra kilometers in bebouwde kom, zodat de auto goed wordt ingereden. Heb nu 969 km gereden met slechts 90 snelweg kilometers. Bij mijn eerste tankbeurt kwam ik uit op een gemiddelde van 1 op 22,3 en dit vind ik zeker niet slecht gezien het voornamelijk kilometers zijn in bebouwde kom.
Zodra ik meer kilometers heb gereden zal ik een üpdate geven over het verbruik, maar ook deze houdt ik bij in de verbruikmonitor van AW.
Mocht je informatie willen die ik niet heb beschreven in deze review, plaats dan een reactie en ik zal op basis hiervan een antwoord geven en wellicht in de review verwerken.
Maand ervaring (5.500km) + winterse omstandigheden
- 5.500 km
Allereerst heb ik foto's toegevoegd van de auto.
We hebben een paar dagen winters weer gehad met niet al te koude temperaturen (-10 is laagste wat ik heb gezien). Auto startte zonder problemen en zag bij het klokje een sneeuwvlokje verschijnen van Quick-Heat. Ik zag dat sommige mensen overigens in andere reviews schrijven dat ze al warme lucht hadden bij het afrijden van de oprit. Dit was bij mij niet het geval, maar moet hierbij vermelden dat ik de auto niet start gedurende het krabben (omdat het slecht zou zijn voor het motorblok). Toch mag ik niet klagen, want binnen 2 minuten na het starten van de auto kreeg ik al warme lucht. Kortom: Erg tevreden over het Quick Heat systeem!
Heb alweer aardig wat woon-werk ritjes gehad van 130km enkele reis en de stoelen zitten echt fijn. Geen last van me rug en stap ook uitgerust uit de auto.
Heb ook nog wat zitten uitvogelen, omdat ik me mateloos irriteerde dat ik de motortemperatuur niet kon zien. Ben namelijk wel iemand die de motor (vooral bij diesel) goed warm wil rijden. Na wat zoeken kwam ik uit op een verborgen menu in de boordcomputer. Hier krijg je erg veel informatie te zien, waarvan ik nu weer de betekenis wil weten. Hiertussen staat ook ergens de olietemperatuur etc, maar heb vooralsnog alleen de digitale kilometerteller, digitale toerenteller en de motortemperatuur kunnen identificeren (overige informatie weet ik nog steeds niet de betekenis van). Even kort testje gedaan en de motor is met koude start met een buitentemperatuur van -5 na ca. 10-12 minuten op bedrijfstemperatuur á 87-88 graden.
Wat ik een minpunt vindt is dat hij moeilijk terugschakelt naar de 1e versnelling als de motor nog koud is. Stilstaand gaat het weer wel soepel, maar zolang ik niet stilsta en schakel pas terug onder de 15 a 20 km p/u wil hij er niet altijd even makkelijk in. Eenmaal op bedrijfstemperatuur schakelt hij wel weer heel prettig. Weet niet of het door temperatuur komt of het een soort van beveiliging is aangezien de turbo ook pas later bijspringt met een koudere motor?
Heb nu een gemiddeld verbruik van 1 op 21,6 en dit vindt ik niet verkeerd aangezien auto's minder zuinig zijn met koudere temperaturen.
Verder geen bijzonderheden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.