Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo (2012)

autoreview

Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo (2012)

Signalement

UitvoeringCorsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf23 km
KM-stand laatst124.966 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop, levering en eerste duizend kilometer

  • 999 km

We reden al een Opel Corsa, Omdat we met onze beide wagens toch een behoorlijk aantal kilometers rijden, hebben we daarom een diesel gekocht. We hebben gekozen voor een Opel Corsa 1.3 cdti ecoflex Cosmo en pluspakket.
De cosmo is de meest luxe uitvoering, en omvat o.a. regen en parkeersensoren, dagrijverlichting die automatisch overschakelt naar dimlicht als dat nodig is. Verder cruise-control, lichtmetalen velgen, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, Esp en abs, Electronic climat control. Ik heb bewust niet gekozen voor navigatie. Het blijkt verouderde kaarten te hebben en daarnaast moet je de Ecc dan laten schieten. En een hele reutemeteut aan airbags voor bestuurder, voorpassagier, hoofd en zij airbags. Als extra hebben we nog extra laadruimte onder de bagagevloer genomen, evenals een rokerspakket. Niet omdat we roken maar voor de aansteker die dienst kan doen als oplader voor de Iphone met Tom-Tom.
Daarnaast hebben we het pluspakket en dat voegt daar nog een passagiersstoel in hoogte verstelbaar aan toe. Daarnaast Adaptive Forward lighting ( de koplampen draaien mee, geen mistlamp die aan gaat), en Quick Heating, dat is een verwarmbaar stuurwiel, verwarmbare stoelen en voorruit. Daarnaast word het koelwater electrisch verwarmd en dat zorgt voor een snellere warme motor en verwarming.
We hebben gekozen voor de kleur Henna, met Drops Morrocana bekleding, dat is bekleding die aan de zijkanten is afgezet met leer/skai?
We hebben voor een deel van de 5 x 5 deal gekozen. We krijgen 5 jaar lang gratis onderhoud tot een maximum van 100.000 km. Daarnaast is tot 1 januari 2014 er geen wegenbelasting verschuldigd. Dat scheelt me tot 1 jan. 2014 het bedrag van 1.716 euro. Daar kan je toch al gauw een 1183 liter diesel van tanken. (uitgaande van E1.45/liter).
Volgens de fabrikant moet 1 op 28 haalbaar zijn. Ik geloof niet in sprookjes en zal al erg blij zijn als ik 1 op 21 ga halen. Diverse verbruiksmonitoren geven dat als een reëel cijfer aan.
Bij aankoop werd ons gemeld dat de levertijd 2 maanden was, dit zijn uiteindelijk tien weken geworden, netjes dus.

De praktijk. ( ophalen en eerste kilometers)
Op 18 mei was het zover, we konden onze nieuwe auto gaan halen bij de dealer.
Eerst de administratie, inleveren papieren en sleutels van de oude corsa, en overhandiging van de kentekenbewijzen van de nieuwe auto , incl sleutels.
Er is 2 jaar Opel assistence, zeg maar een soort ANWB wegenwacht ( waar ze dan ook gebruik van maken),
Dan uitleg over de vele functies. We sluiten af met een hand en een bosje bloemen.
Er word door de dealer nog eens gezegd dat zeker een diesel rustig warm moet worden gereden. Lijkt me een nuttig advies. Dan lopen we naar de auto, wat het eerste opvalt is de bekleding van de stoelen, het zijn kuipstoelen, die aan de kant met leer bekleed zijn en in het midden de stof, idem op de achterbank
De dealer rijd hem uit de showroom, ik stap in, stel de stoel in, stel de spiegels, doe mijn gordel om, en na een laatste groet rijden we de showroom uit. Het is ff wennen, maar we reden al een corsa dus het went snel. Nieuw is dat er functies op zitten die we voorheen niet hadden zoals een regensensor en automatische verlichting. De regensensor zorgt er voor dat zodra het regent hij bepaald in welke stand hij gaat wissen. In de praktijk betekent dat je er geen omkijken naar hebt. Idem met de automatische verlichting. Overdag schijnt de dagrijverlichting en schakelt als dat nodig is over op stads en dimlicht.
Ideaal, je hebt er geen omkijken naar.
Toch is een nieuwe auto altijd afwachten, maar al snel zit ik met een grote smile achter het stuur. Wat rijd ie lekker, heerlijk die dieselmotor. Ik lees in ander reviews over het geluid van de motor, dat dat nogal doorklinkt. Ik persoonlijk vind het wel een prettig geluid, heb er zeker geen hinder van.

We rijden een rondje en dan naar huis. Na het eten maak ik een rit van 520 kilometer, een rondje IJsselmeer. Je voelt de turbo inkomen bij 1800 toeren. Ik trap niet teveel door, eerst rustig inrijden.
De hele trip levert volgens de boordcomputer 4.3 ltr/ 100 km op. Zeer zuinig dus, is voor een eerste keer ( niet ingereden) heel mooi vind ik. Een tweede tankbeurt levert 5.1/100 km op. Dat komt omdat de airco op volle kracht moest draaien gezien het mooie weer.
Het start/stop systeem werkt erg makkelijk. Versnelling in zijn vrij zetten, koppeling loslaten en de motor slaat af. Zodra je de koppeling weer intrapt start de motor en kan je wegrijden, dit gaat allemaal erg snel. Je bent al snel gewend aan het laten afslaan van de motor en weer starten. Scheelt ook in de diesel per slot van rekening. Het systeem gaat alleen niet uit als de airco op volle kracht draait, dat kost anders waarschijnlijk teveel van de accu. En zo zitten de eerste 1000 km erop.

nog wat aanvullingen

  • 1.750 km

Inmiddels staat de teller op 1750 km. Over het verbruik ben ik tevreden. De eerste tank leverde een verbruik op van 4.3, de tweede tank van 5.1.
Vandaag een "verbruiksritje"gereden. Rustig met het verkeer mee en me aan de snelheden gehouden die golden. De airco draait mee. Wederom een verbruik van 4.3.

Over de airco: ik vond dat die niet echt koud werd. Met het warme weer van vorige week blies hij teveel warme lucht. Koud worden deed hij niet. Nou was de airco in onze vorige Corsa niet geweldig ( kon het niet koel krijgen), dus in eerste instantie vond ik dat niet gek. Was er niet blij mee, maar ja.
Toch bleef ik het vreemd vinden. Ik kon echter op het dashboard geen knopje vinden waarmee je de airco in of uitschakelt. Alleen automatisch of niet, en dat maakte geen verschil. Het wilde maar niet koel worden.
Dus het boekje er maar eens bijgepakt.
Blijkt dat als je de knop indrukt van op welke roosterstand hij moet staan, dat er dan in de boordcomputer een ander scherm verschijnt. En in dat scherm kan je de airco aan of uit zetten. In mijn geval stond hij dus uit. Aangezet en nu koelt hij perfect, doet zijn werk automatisch, dus totaal geen omkijken meer naar.

De motor begint na de 1750 toeren goed op te pakken en bij 2000 toeren krijg je echt een duw omdat de turbo dan flink meedraait.

Al met al dus erg tevreden.
Is er dan helemaal geen kritiek? Jawel, ik mis een koelwatertemperatuurmeter of nog beter een oliewarmte meter. Ik kan niet zien dat het koelwater op temperatuur is, of de olie op voldoende temperatuur.

erg tevreden

  • 5.000 km

Erg tevreden over de Opel Corsa. Fijne diesel die bij 1.750 goed oppakt en bij 2000 toeren een duw(tje) in de rug geeft.
Ik gebruik een app van de Anwb om verbruik bij te houden en kom over de eerste 5000 km op een verbruik uit van 1 op 18.9. Dat kan vast stukken beter, maar ik wil ook comfort. De airco staat mee te draaien en het start/stop systeem gebruik ik niet altijd om de turbo te sparen. Daarnaast rijd ik de maximale snelheden. Heb gezien dat je met honderd/uur op een gunstig verbruik kan komen, maar heb weinig behoefte om constant honderd te rijden waar je harder mag.
Binnenkort er mee op vakantie naar Duitsland.
Ruitensproeier bijvulpunt zit naast de accu. Onhandig, want je knoeit al gauw als je niet oppast.

Verder erg tevreden, op naar de volgende 5000 km.

4 maanden en 10.000 km

  • 10.000 km

Inmiddels is de Corsa 4 maanden oud en zitten de eerste 10.000 km erop. Hij gaat zuiniger rijden. De tweede 5000 km komt er een verbruik uit van 1 op 21 gemiddeld. We zijn er mee op vakantie geweest naar Duitsland. Kofferbak volgeladen, twee volwassenen en een grote hond. Het gaat allemaal prima. Op de Duitse Autobahn even de topsnelheid aangetipt, 180 op de teller. Het quickheat systeem zorgt er automatisch voor dat het koelwater elektrisch sneller op temperatuur komt. Er is dus sneller verwarming en de motor komt eerder op temperatuur, wat bijdraagt aan een goed verbruik.
De auto gaat steeds beter rijden en word zuiniger. In de heuvelachtige omgeving in Duitsland voldoet hij prima, hij trekt als een lier tegen de hellingen op. De airco houdt de boel goed koel. We zijn dus erg tevreden.

Eerste onderhoudsbeurt.

  • 20.000 km

Inmiddels heeft de eerste onderhoudsbeurt bij 20.000 km plaats gevonden. Geheel gratis, want 5&5 deal.
Er waren geen bijzonderheden te melden, en die zíjn ook niet gevonden.
Nog steeds erg blij met deze diesel en het comfort van de wagen.
Gaat nog steeds zuiniger lopen, nu een gemiddelde van 1 op 21,7. Daar hoef ik weinig moeite voor te doen. Rij gewoon de snelheden die zijn toegestaan. . Heerlijk is de stoel en stuurwiel verwarming bij koude dagen. Ook prettig is dat ( ivm eco) het koelwater elektrisch word opgewarmd, zodat de kachel snel warmte geeft.
Start/stopsysteem werkt perfect, en je hoeft niet bang te zijn dat je turbo zonder olie draait.Want na een stevige rit, slaat de motor niet af om zo de turbo te sparen.

1 jaar

  • 22.435 km

Inmiddels zijn we een jaar verder. Wat minder kilometers gereden dan gedacht. Nu t weer beter wordt trekken we er weer meer op uit. Van de zomer naar Zuid-Frankrijk, benieuwd hoe hij zich houdt cq het verbruik.
Bij rustig rijden ( niet boven de 120) is 1op23 haalbaar.. het laagst gehaalde was 1op 17, tijdens de winter en veel stroomverbruikers aan. de zuinigste rit was 1op 24.haalbaar. Ik zit na 1jaar/22.435 op een gemiddelde van 1op 20.4. Lang niet het beloofde verbruik, maar dat had ik ook niet verwacht. Het kan wel zuinig. Vandaag een ritje gemaakt naar Apeldoorn en terug. Gewoon de snelheden gereden die waren toegestaan. Gemiddeld verbruik van 1 op 23,2 Rij gewoon de snelheden die zijn toegestaan, dus ook 130 waar dat mag. Daarnaast gebruik ik de start/stop weinig, stoplichten staan te kort op rood. Voor die enkele seconden is het de moeite niet. Lang uitschakelen ( bijv als de brienenoordbrug open gaat ) doe ik wel.motor slaat bij lang uitschakelen vanzelf weer aan als het accu peil te veel zakt.Motor pakt goed op, bij 2000 toeren opschakelen houd redelijk de vaart erin. Het is geen strepentrekker, maar dat verwachte ik ook niet.

inbouw Parrot

  • 28.500 km

Inmiddels heb ik een Parrot Mki9200 laten inbouwen., bij km stand 25.000. Naast handsfree telefoneren kan je er ook via de Iphone, de iPod en via bluetooth muziek mee afspelen. Mooi systeem.
Gemiste kans van de dealer ( Opel vd Burg in Zoetermeer), vier keer ! een mail gestuurd met de vraag of zij dit konden leveren en inbouwen. Tot vier keer geen reactie terug gehad. Blijkbaar willen ze geen geld verdienen.
Parrot laten inbouwen bij Boulogne autoworks in Zoetermeer. Twee enthousiaste auto liefhebbers die een eigen bedrijf hebben sinds twee jaar. Prima service, kreeg gratis ( alleen benzine) een Smart mee als ruilwagen.
Ik schrijf dit deel van de review op vakantie. We zitten in Zuid-Frankrijk. Er rustig mee toeren geen enkel probleem, net als met 130 op de cruise-control op de tolweg. Gemiddeld verbruik: 1 op 21,2. Ben ik tevreden mee. Zeker gezien het feit dat de airco hier op volle toeren moet draaien en we op de heenreis een koelbox in de auto hadden die veel stroom trekt. Daarnaast is de kofferbak volgeladen, twee volwassenen voor in en een grote hond op de achterbank.
Hellingen op ( 6% ) geen enkel probleem, houd snelheid goed vast. De airco werkt prima, zorgt er snel voor dat de ingestelde temperatuur is bereikt. Die staat standaard op 22 graden. Niet te warm en niet te koud, wat ons betreft precieus goed.

Vakantie

  • 31.281 km

In de afgelopen vakantie 4920 km gereden. Erg prettige kilometers. Geen olie verbruik. Kan goed mee op snelweg, of krappe bochtjes. Versnelt goed als je boven de 2000 toeren zit.
Handig is de dubbele kofferbak, plank eruit en je hebt meer kofferruimte. Achterbank kan stukje naar voren, geeft nog meer ruimte.
Gemiddeld verbruik over deze kilometers is 1 op 20.5.
Daar zitten snelle ritten op de tolweg bij ( en flinke 6% hellingen) en ritten via route national. Daarnaast diverse keren in de file gestaan, dat drukt ook het verbruik. Ik ben dus erg tevreden.
Goede stoelen, de terugreis in 1 keer gedaan, geen zitproblemen.

Tweede beurt, winterbanden

  • 40.523 km

Vandaag is de Corsa naar de dealer geweest voor een kleine beurt bij 40.523. Bij 60.000 staat een grote beurt te wachten. Er waren geen bijzonderheden. Gratis want 5 deal.
Daarnaast winterbanden laten monteren. Was een actie. Stalen velgen, banden en doppen voor 499,-. Daarnaast 75 euro voor wisselen banden, dat is inclusief in het voorjaar weer de zomerbanden erop zetten.
Daarnaast is er gekeken naar de motorkap. Was een terugroep actie. Sommigen hebben lichte corrosie. Bij de mijne niks aan de hand.
We blijven zeer tevreden. Sinds de zomervakantie is de Corsa zuiniger gaan lopen, ik haal nu een verbruik van 1 op 21,7. Dat is inclusief af en toe regenereren, dat drukt het verbruik. Fijn is dat de motor snel op temperatuur is en verwarming geeft, dit door het quick heat systeem.
Paar lange ritten in het vooruit zicht. In de mei vakantie naar Argeles sur Mer, Zuid Frankrijk en van de zomer naar Cap d Agde, Zuid-Frankrijk. Ik verheug me al op die ritten.

2 jaar

  • 48.263 km

Vandaag is de auto twee jaar. Auto bevalt nog steeds zeer goed.
Inmiddels zijn de winterbanden er weer af en de zomerbanden er weer op. Tevens een armsteun laten monteren.
In de mei vakantie zowel heen als terug naar zuid-Frankrijk, , met tussenstops in een keer gedaan. Geen enkel probleem. Het afgelopen jaar is hij ook nog zuiniger geworden, jaargemiddelde van 1 op 21,7
We tokkelen dus rustig door.
Kan echt heel zuinig, als je niet boven de 110 gaat op lange afstanden is 1 op 24 haalbaar.
Van de zomer wederom naar Zuid-Frankrijk. Met 130km op de tolwegen zit je iets boven de 1 op 20.

  • 50.055 km

Vanmorgen een fikse schroef in linker voorband. We waren al van plan om voor de vakantie ( over drie weken) nieuwe voorbanden te nemen. Voor nog maar 2 mm. Achter 5 mm.
Twee nieuwe banden van Goodyear € 174,-

Vakantie

  • 56.646 km

Afgelopen weken naar Frankrijk geweest, totaal 5661 km gereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 20,2. Daar zeer tevreden over, want 2 personen worden vervoerd, bagage en een grote hond. Daarnaast erg warm, dus de airco staat volop te blazen. Hellingen van 10% geen probleem, wel een versnelling terug schakelen. Geen olieverbruik.

Kosten tot op heden:
19 maanden geen MRB (91 euro x 19= 1729,-) vanaf 1 jan 2014 weer mrb.
20.000 beurt: gratis, want 5 x5 deal
40.000 beurt idem
Inbouw Parrot 175,-
Aankoop winterbanden met velg 499,-
2 zomerbanden voor : 174,-

Binnenkort voor de 60.000 beurt ( = grote beurt) wederom gratis.

Grote beurt

  • 59.899 km

grote beurt en wisselen zomer naar winterbanden.
Grote beurt gratis. ( want 5&5 deal)
Wissel zomer/winterbanden 75,-
Daarnaast moesten de remblokken voor vervangen worden. 183,08
Met het advies de eerste 200 km rustig te remmen.

Hij rijdt nog steeds als een zonnetje, verbruik is gunstig. ( gemiddeld 1 op 21,7).
Daarnaast hier in Zoetermeer een pomp waar de diesel " maar" 1.26.9 is, waar hij elders in Zoetermeer 134,9 kost.
Ik rij er langs, hoef er geen omweg voor te maken.

Eerste APK

  • 68.000 km

Vandaag de auto naar de garage voor beurt, APK, wisselen winter - zomerbanden.
Daarnaast een vraag over vloerbedekking die naast het koppelingspedaal aan het doorslijten is.

Beurt gratis, want 5&5 deal ( kreeg wel een factuur mee ter inzage. ( 333,50 ) bespaard dus.
Wissel winter-zomerbanden vorige keer bij wissel al 75 euro betaald. ( dat is goedkoop want bij Ford kost het iedere wissel 75 euro)
Wederom jaar Opel assistance ( de Wegenwacht van Opel.) Vorig jaar abbonnement ANWB opgezegd, scheelt ons met twee auto's meer dan 200 euro.
APK : geen enkele bijzonderheid, goedgekeurd, € 8,99

Vloerbedekking: voor dat ene plekje moet de hele vloerbedekking aan de voorkant eruit, veel arbeidsuren. Kost trouwens incl nieuwe vloerbedekking rond de duizend euro.
Opel Nederland is bereid om een derde te betalen ( want vinden het normale slijtage), de dealer is bereid een derde te betalen. Kost het mij iets meer dan € 290,-
De dealer raad aan het niet te doen, maar hier bij Moers ( interieurbekleding) eens te vragen of er een klein stukje in kan.
Ga ik maar eens informeren. Ik denk eerder aan een traanplaatje, wat erop geschroefd word. Ziet er nog mooi uit ook.

Conclusie: op 8,99 na, geen kosten. Goede service van Opel dealer.

Over drie weken mei vakantie naar Zuid-Frankrijk, tikken we er ongeveer 4000 km bij.

Zomer/winterbanden wissel en gebruik

  • 80.000 km

Nog steeds zeer tevreden over de Corsa. Van de zomer in Duitland geweest en 150/km is op de autobahn een mooie snelheid. Verbruik dan 1 op18.
Dagelijks verkeer gemiddeld 1 op 20, met uitschieters naar 1 op 24.
Wissel zomer naar winterbanden heeft weer plaats gehad.

Wissel winter-zomerbanden

  • 85.115 km

Afgelopen maanden ( nov-maart) weinig gereden.
Vandaag wissel gehad van winter naar zomerbanden. Wissel kost per 2keer ( dus van zomer naar winter en van winter naar zomer ) maar 75 euro. Vorige keer al betaald dus deze keer zo weg rijden.

Verders alles oke, vorige maand slipte de multi riem iets. Alleen bij regen. Bij de garage geweest die de riem hebben ingesmeerd met olie. Sindsdien geen geslip meer van de riem. Geen kosten, " service meneer"

Over dik vier weken naar Zuid-Frankrijk, tikken we er een paar duizend bij. Na de vakantie ( 18 mei) 90.000 km beurt.
Van de zomer naar Tjechie.
Verheug me op beidde ritten, want de Corsa doet wat hij moet doen.

Mei vakantie, kleine beurt en APK

  • 91.099 km

In de meivakantie ( 30 april - 14 mei 2016) , naar Argeles sur Mer geweest in Zuid-Frankrijk. We zijn twee volwassenen en een grote hond ( Schotse Collie) op de achterbank. ( vast in een tuigje, zodat bij hard remmen we geen 25 kilo in ons nek krijgen. ) Echt zuidelijk, want 25 km van de Spaanse grens. Blijft verbazend hoeveel er in de Corsa past. In de kofferruimte de plank eruit en daardoor ontstaat een diepere kofferbak. Op de heenweg rustig aan gedaan ( niet boven de 120 ), omdat we halverwege overnachten. Gemiddeld gebruik op de heenreis: 1 op 21,7.
Veel tochtjes gemaakt in de vakantie, gemiddeld gebruik 1 op 23.
Diesel heeft geen moeite met hellingen, op erg steile hellingen met veel bochten soms even terug schakelen naar 4.
Het weer was helaas niet onwijs goed, maar op warmere dagen functioneert de automatische airco prima.
Terug in 1 ruk ( met uiteraard stoppen om te rusten, de hond uit te laten ( die zonder ook maar 1 piepje graag mee gaat in de auto), en om te tanken.)
Zo in 12 uur en drie kwartier 1345 km gereden. Gemiddelde snelheid op de tolweg 138, op de teller is dat 130 op de GPS.
Gemiddeld gebruik terug : 1 op 20. Netjes, heel netjes dus.
Totaal gereden in de vakantie : 4.337 km
Geen olie verbruik, geen problemen.

Vandaag 18 mei op zijn verjaardag ( precieus 4 jaar) , kleine beurt bij 91.099 km
Dag van te voren gebracht, kan de garage de koude start horen, want multi-riem slipte maandag ineens weer met vochtig/regenachtig weer.
Bij het ophalen geen enkel probleem. Kleine beurt volgens schema, APK geen enkel probleem. Achterbanden nog 4.5 mm ( eerste set), voorbanden 5.5 mm ( tweede set) .
Geen betaling want 5&5 deal, APK € 8,99 .
Riem slipte niet bij koude start, wederom gesmeerd met olie,ziet er nog goed uit.

Samenvattend: na 91.000 km nog geen enkel echt probleem gehad ( behalve een wat slippende multi-riem.) .
Geen ineens brandende lampjes, inhoudende motor , reparaties of wat dan ook .( ik klop t ff af) .
Geen of weinig kosten, alleen nieuwe remblokken, twee nieuwe voorbanden, 4 winterbanden met velg en 2x apk a € 8,99.
Geen kosten voor onderhoudsbeurten, want 5 jaar lang ( of max van 100.000 km) 5&5 deal. Eerste anderhalf jaar ook geen MRB ( a €91 per maand) betaald.

Landen bezocht / gereden: Uiteraard Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Oostenrijk en Tjechie.

over de ton en still going strong

  • 102.000 km

Afgelopen zomer naar Tjechie geweest. Op de stukken in Duitsland waar dit kon op de cruise-control 150 gereden.
Rijd de Corsa nog steeds comfortabel en relatief zuinig ( 1 op 19).
In de herfstvakantie naar de Belgische ardennen geweest en daarbij ging de teller over de 100.000.
Vandaag de winterbanden erop.
Gelijk voor nieuwe wisserbladen voor de ruitenwissers.
Bij wissel kwamen ze tot de ontdekking dat remblokken aan vervanging toe waren.....vervangen dus.
Remblokken 185 euro
Wissel 75,- ( is zowel de winter als zomerwissel)
Wisserbladen ruitrnwisser: 35 euro
Geen problemen.

Winter-zomerbanden

  • 107.870 km

Vandaag weer de wissel van winter naar zomerbanden.
Gratis, want in najaar al betaald 75€ voor 2 wissels.
Kon erop wachten, bijzonder aardig personeel bij Opel vd Burg.
Sinds najaar (eindelijk) een garage waar hij in gestald staat. Wat een heerlijkheid, geen ijs krabben of beslagen ruiten.
Over 2 weken twee weken naar Zuid-Frankrijk.
Daarna op 18 mei een beurtje en APK. ( 5 jaar oud)
Benieuwd, want eerste maal dat ik ervoor betalen moet daarvoor 5&5 deal.
Geen distributie want ketting.
Inruilen ? Neen, rij er nog een jaar of twee mee door, per slot tot nu toe ( ik klop het af) zonder problemen.

5 jaar en APK

  • 112.500 km

5 jaar....einde gratis beurten.
Vandaag tussenbeurt en APK.
APK zonder een enkel probleem, met beurt totaal 231,-.
In de mei vakantie 14 dagen in Zuid-Frankrijk geweest, dieseltje tokkelt lekker door, gemiddeld 1 op 21.7.

In de zomervakantie naar de Costa Brava.

Schade en eerste "probleempje"

  • 120.000 km

Afgelopen zomervakantie drie weken naar Spanje geweest. Zowel heen als terug rustig tokkelend met een verbruik van gemiddeld 1 op 21,7. Airco functioneert perfect, ook als het bijna 40 graden is.

Helaas schade gereden. Een Spaanse auto voor ons remde stevig en daardoor moest ik uitwijken, waardoor ik een betonnen paaltje raakte . ( en uiteraard reed de Spaanse dame door en geen kenteken) .
Schade aan de bumper, maar met name schade aan de stuurinrichting rechts. Bij een Opel dealer in Spanje laten maken. Nieuwe voorste draagarm, nieuwe fusee kogel, wiellager en schokbreker. Schade aan de bumper word hier in Nederland gemaakt.
Gelukkig dus veilig naar huis gekund.

In week drie een lampje op het dashboard wat geel oplichtte ( auto met moersleutel), bleek bij dezelfde Opel dealer een gloeibougie ( nummer 4) te zijn. Vervangen door een nieuwe.

Ingeruild

  • 124.966 km

Vandaag 16 november de Opel ingeruild voor een Mercedes CLA coupe.
Heel wat anders, een jongensdroom, die werkelijkheid word. (Zie review)

De Corsa heeft ons vijfeneenhalfjaar gebracht /gereden waar we naar toe wilden.
Veel lange vakantie ritten, maar ook woonwerk verkeer. Gemiddeld gebruik : 1 op 21.7. Zuiniger had misschien gekund, maar ik rij de snelheden die zijn toegestaan en sukkel niet met 90 achter een vrachtwagen.
Weinig tot geen kosten, de eerste anderhalf jaar MRB vrij. Daarnaast t/m 100.000 of vijf jaar gratis onderhoud. Alleen dus bij 112.000 zelf de beurt moeten betalen.

Het is geen strepentrekker, wel zuinig, grote bagageruimte, en een achterbank waar de hond op past. Ruim in de accessoires, hele goede automatisch werkende airco. Goed werkend start/stop systeem en snel opgewarmde motor.
Prettig werkende cruise-control, goede stoelen, meedraaiende koplampen.
Totaal geen olie verbruik. Ook opmerkelijk: geen enkel lampje hoeven vervangen !
Nadelen: vloerbedekking bij koppelingspedaal heeft slijtage.
Geen motor temperatuur meter of olie temperatuurmeter .

Kosten: 1 onderhoudsbeurt, 48 maanden MRB, remblokken, 1 gloeispiraal, 2x een set ruitenwissers voor.
2x 8,99, voor tweemaal APK, 2 zomerbanden ( a 174 €)
En uiteraard dIesel. Minst betaald 0.90 cent in Luxemburg, meest betaald : 1.28 eurocent. Gemiddeld 1.15 euro per liter.
Geen ANWB lidmaatschap, want bij ieder jaar onderhoud bij de dealer heb je gratis Opel-service, gelijk aan ANWB service. Scheelt toch een dikke 120€ /jaar.
Gekocht voor 19.500 in mei 2012.
Ingeruild voor 7000 in november 2017.( en dat is 2000 meer dan de Opel dealer bood) .

Eigenlijk met 125.000 km net goed ingereden, hoop oprecht dat de volgende eigenaar er veel plezier aan beleefd.
Want er altijd zuinig op geweest, rustig warm gereden, laten draaien om turbo te laten afkoelen en goed onderhouden. De volgende eigenaar heeft er (d.v.) een goede tweedehands aan.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.