Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 38.000 km |
KM-stand laatst | 122.901 km |
daar is ie dan!
- 38.000 km
Na een korte affaire met een Volvo S60 2.4 d deze Corsa aangeschaft. Toen 3 jaar oud, van een particulier geweest en met maar 38.000 op de teller. Natuurlijk, nu moest er wegenbelasting worden betaald voor dit soort spaardiesels, voorheen waren ze belastingvrij. Ik had ook nog gereden met een Fiat Punto diesel, die reed iets soepeler maar de binnenruimte en uitrusting deden mij toch voor de Corsa kiezen. Bij de proefrit was het wel schrikken, wat een hoop motorgeluid bij de Corsa, maarja, dat was ten opzichte van mijn Volvo S60.
Ik besloot de Corsa niet meer te vergelijken met eerdere auto's maar te zien als en goede aanbieding voor zijn geld. En dat is ie zeker!
Natuurlijk, het plastic in het interieur is keihard, de middenarmsteun is gammel gemonteerd en het motortje klinkt niet zo fraai als ie koud is. Als je dat op de koop toe neemt blijkt het een heerlijk karretje te zijn. Ik heb hem in de Cosmo uitvoering met ingebouwde navigatie, lichtmetalen velgen, automatische verlichting, regensensor, half lederen bekleding etc. Ongelooflijk wat ze tegenwoordig allemaal in een auto stoppen en dan beschikt de auto ook uiteraard over de nodige veiligheidsvoorzieningen inclusief ESP.
De auto is erg ruim van binnen, voorin zit ik prima met mijn 1.86 m en de hoofdsteunen zitten ook mooi hoog. Ook achterin kunnen 2 volwassenen goed zitten. De Corsa biedt veel ruimte en de kofferbak is ook niet eens heel klein. Het uitzicht naar achteren vind ik niet ideaal door de dikke stijlen. Met achteruit uitrijden is het altijd opletten. Mijn Corsa heeft parkeer-sensoren maar het lijkt dat die altijd piepen als er ook maar iets in de buurt komt, dat maakt de geloofwaardigheid weer minder waardoor ik onlangs achteruit rijdend een geparkeerde auto schampte. Eigen schuld, dat uiteraard wel.
Het stuur ligt lekker in de hand, schakelen gaat niet boterzacht maar wel altijd trefzeker. Richting aangeven gaat met een klein hendeltje die zich wat zwaar laat bedienen en in het begin gaf ik ongewild grootlicht-signalen weg bij het richting aangeven. Kwestie van wennen. Wegligging en remmen zijn dik voor elkaar. Wel vreemd dat ik geen interval op de ruitenwissers heb. Ik heb een regensensor dus de ruitenwissers bepalen zelf wanneer en hoe snel ze wissen en daarbij overdrijven ze nog wel eens. Verlichting gaat automatisch aan en uit en bij “uit” brandt de dagrij-verlichting voor. Het werkt altijd feilloos.
De ingebouwde navigatie is handig. Onhandig is dat je na iedere keer starten opnieuw het geluidsniveau moet instellen van de stem van de Vlaamse dame die je van A naar B wijst. Bij een TomTom blijven die instelling gewoon staan. In het enorme instructieboek heb ik ook niet gevonden hoe het anders moet. Handig dat deze dame ook allerhande vertragingen en filemeldingen doorgeeft op de route waar je rijdt of mogelijk gaat rijden. Hierdoor praat ze soms wel erg veel en soms lijkt ze woorden in te slikken. Het multimedia-systeem werkt erg goed. Het geluid is top en de ik maak veel gebruik van de USB-aansluiting. Afspelen gaat altijd probleemloos en op het scherm kun je makkelijk zoeken in de inhoud van de stick. Top gedaan! Radio/CD en Bluetooth doen het altijd, nooit storingen.
De stoelen zitten goed en zijn prima verstelbaar. Lastig vind ik wel dat de rand van de middenconsole constant in mijn rechteronderbeen prikt. Voor echt lange ritten vind ik dat niet comfortabel.
Eenmaal op temperatuur is de Corsa best stil en vanaf 2.000 toeren gaat het turbootje meeblazen en dan gaat de auto vlot vooruit. Maar verder kan ik de Corsa niet echt snel noemen. Ik vraag mij wel eens af waar die 95 PK toch allemaal zijn. Waarschijnlijk is de Corsa puur op zuinigheid afgesteld. En zuinig is ie. Ik rij voor woon-werkverkeer bijna 200 kilometer per dag, dus vooral snelwegritten, ook file en over de A2 met max 100 km/u lekker doorsukkelen en ik kom op een gemiddeld verbruik van 1 op 22 a 23 met uitschieters in een gemiddeld verbruik naar 1 op 27. Met een relatief kleine tank van 40 liter geloof ik kun je met dit verbruik een aardige afstand afleggen. Het "start/stopsysteem" zet ik altijd uit. De brandstofbesparing is volgens mij nihil en de schade op lange termijn aan turbo, startmotor etc lijkt mij groter als de motor iedere keer uitgezet wordt.
Toen ik de auto pas had kwam het regelmatig voor dat het roetfilter werd gereinigd onder het rijden. Dat gebeurt vanzelf vanaf 2.000 toeren. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar er veel kortere stukken mee gereden. Het verbruik stijgt dan en het duurt ongeveer 5 minuten. Daarna is het niet meer voorgekomen met de lange afstanden die ik rij.
Betrouwbaar is de Corsa zeker. Hij staat nu op 82.000 km, nog niet heel veel natuurlijk maar er mankeert helemaal niets aan. Hij rijdt probleemloos van beurt naar beurt. Geen enkele storing, zelfs geen lampje hoeven vervangen. Olie verbruiken doe hij ook niet, althans niet zo dat ik tussentijds heb moeten bijvullen. Het is bijna saai hoe goed deze auto is.
Ergens heb ik wel weer zin in een andere auto maar rationeel gezien is dat nergens voor nodig. Met deze Corsa kan ik denk ik jarenlang probleemloos en goedkoop rijden.
Corsa ingeruild
- 122.901 km
Tja, ik had nog jaren kunnen doorrijden met de Corsa. Rationeel in ieder geval het verstandigst maar gevoelsmatig wou ik weer een Volvo S60 kopen, de auto die ik voor de Corsa ook had.
Eigenlijk had ik de Corsa maar een jaar willen rijden maar de auto was boven verwachting goed en daarom heb ik er bijna 3 jaar mee gereden en 85.000 km probleemloze kilometers mee afgelegd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.