Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Business+ (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Business+ |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 4.500 km |
KM-stand laatst | 34.800 km |
Betrouwbare Duitser
- 34.800 km
Na een behoorlijk wat mindere ervaring met een MB A - klasse 5 d. hatchback 180 benzine, gekozen om een hopelijk meer betrouwbare wagen uit de kleinere klasse te gaan rijden via mijn werkgever. Derhalve eerst nog een voorloop auto.
Deze Corsa 1.3 CDTI was behoorlijk voordeliger in de bijtelling. 14% nog destijds i.p.v. 20% voor die A - klasse.
Deze Corsa heb ik gereden vanaf 08/2013 - 11/2014. Vanaf 11/2014 tot heden (12/2015) weer een Corsa 1.3 CDTI - Business+. 1e review volgt bij het naderen of rond de 30.000 km.
De uitvoering was een business+ met allerlei extra toeters en bellen voorzien.
Erg goede Navi, met Bluetooth voorziening. Da's overigens standaard in de Business+ uitvoering.
Prima carkit functionaliteit en BT - audio laat zich ook goed streamen met bv Samsung Galaxy en Sony Experia telefoons.
USB aansluiting voor extra digitale muziek. Verder bijzonder te vermelden extra's; Adaptieve koplamp verlichting ( draait mee in de bocht ), stoel en stuurverwarming, PDC.
Rij ervaring:
Rijd gewoon erg goed. Even een blue monday een benzine uitvoering kunnen rijden, maar deze diesel geeft je meer " houvast" lijkt het wel.
Deze diesel motor met zijn behoorlijke koppel voor een 1.3 komt zo uit de startblokken. Tussen 1750 en 3250 toeren reageert hij lekker op het gaspedaal, mits redelijk warm gelopen.
Ideale kruis snelheid 160 km/u. Tenminste op de Autobahn bij onze oosterburen dan ;-) ...
Met deze Corsa een keertje de 185 km/u aangetikt op de teller maar dan is het wel met "hangen en wurgen" ...
Het remmen mag wel beter. Voor schijven achter trommels. Achter ook schijven zou beter rem gedrag geven. Bij krachtig afremmen, merk je toch wat minder rechtuit stabiliteit.
Verbruik:
4,3 a 4,6 liter per 100 km moet haalbaar zijn, zelfs met de airco aan. Erg gunstig m.i.
Had paar keer na het aftanken, de boordcomputer op bijna 1300 km staan. En dat met een 40 liter tankje. Me dunkt dat je in glooiend landschap nog betere waarden kunt ervaren.
Daarbij overwegend veel snelweg ritten, woon - werk 45 x 2 per dag. Soms langere zakelijke ritten en paar vakantie ritten West Europa.
Frequent cruise control gebruik.
Eco ( start / stop ) soms uitgezet.
In stadsverkeer nuttig maar in de file storend.
Afwerking en comfort:
Gewoon Duits goed. Geen kraakjes hoorbaar.
Enorme boekenplank onder de voorruit.
Wel behoorlijk veel maar net plastiek, wat makkelijk is schoon te maken.
Instrumenten laten zich goed bedienen. Handig is ook de " zelflerende interval" op de ruitenwissers.
Dieseltje laat zich wel horen, maar geenszins onaangenaam. Overwegend luider laten de banden zich horen, vooral op zoab.
Voorin zit je riant, goede stoelen.
Achterin is stuk krapper, lijkt me plausibel in deze klasse. Achterbank niet in delen neerklapbaar, wel is de hoek van de rugleuning in 2 standen te zetten. Hoofdsteunen bieden voldoende comfort rondom.
Gelukkig een volwaardig reservewiel en een enorme kofferbak. Wanneer je de vloerplaat in de kofferbak oplicht, heb je nog een aardig vak van formaat om dingen af te leggen.
Daaronder bevindt zich het reservewiel.
Via mijn werkgever zijn tevens winterbanden in het lease contract opgenomen. Continentals.
De wagen kleeft echt hier mee aan de weg. Heeft in Duitsland zijn nut ook bewezen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren