Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX 111 Edition (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX 111 Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 66.500 km |
KM-stand laatst | 83.500 km |
De eerste maanden
- 71.000 km
Nadat ik op 15 oktober toch met enig pijn in mijn hart afscheid heb genomen van "the Jag" heb ik de trein gepakt en de Corsa opgehaald die ik particulier gekocht had. Het betrof een 5-deurs 1.3 CDTi Ecoflex 111 Edition in het zwart. Het karretje stond er redelijk netjes bij, was van 2e eigenaar en stond op de bekende 17" dubbelspaaks velgen. Die hadden wel wat parkeerschades maar dat kan hersteld worden. De verkoper had de auto net voor een kleine beurt in de garage staan. Zijn vrouw reed ermee en hij wilde haar niet op de weg sturen met een auto die eigenlijk een beurtje nodig had. Op verzoek van mij heeft hij toen meteen geregeld dat hij ook een nieuwe APK kreeg. Op die manier kocht ik dus particulier een auto die net een beurt had gehad en een nieuwe APK. Niet slecht al zeg ik zelf. Technisch was deze dus top en optisch kon ik hem zelf nog wat beter maken.
Omdat ik zelf 4 jaar een dergelijke Corsa in de lease heb gereden ben ik bekend met de auto. Deze 111 Edition is iets minder luxe dan de Cosmo die ik in de lease had maar veel is het niet. De Cosmo had bijvoorbeeld een climate controle ipv de handmatige airco die op deze zit. Daarnaast ontbreekt de automatisch dimmende binnenspiegel. Ook heeft de 111 geen leeslampjes en is het display in het midden van de dashboard kleiner. Maar dat is logisch omdat die niet de stand van de airco hoeft aan te geven. Verder zit eigenlijk alles erop. Cruise controle, parkeersensoren, lederen stuur met radiobediening, elektrische verstelbare en verwarmde spiegels. Auto is dus meer dan compleet. Wel heeft deze nog net het oude neusje omdat hij van 12-2010 is en dus heeft de auto geen dagrijverlichting. Maar ik vind stiekem deze neus beter passen bij de zwarte kleur. De nieuwe neus, die ik ook op mijn leaseauto had, is wat chiquer. Deze is wat sportiever en icm de zwarte kleur en 17" velgen staat het prima. En ondanks dat de auto geen dagrijverlichting heeft, heeft deze wel iets anders wat ik heel handig vind. De verlichting van de auto gaat automatisch uit als je het contact uitzet. Dus je kan de knop gewoon op 'aan' laten staan. Zodra je het contact omdraait gaan direct je lampen aan en respectievelijk uit. Ik rij dus gewoon altijd met mijn lampen aan, en met een zwarte auto vind ik dat niet eens onverstandig. Verder heb ik er nieuwe ruitenwissers rondom op gezet, heb ik er een originele armsteun in gemonteerd en luxe kentekenplaten met opzetletters op laten zetten.
Toen ik de auto een week had is deze, of eigenlijk zijn de velgen naar Profile Hogendoorn in Mijdrecht gegaan. Drie velgen (eentje was schadevrij) volledig hersteld en 4 nieuwe naafdoppen erop. Setje leenvelgen gekregen en 3 dagen later ophalen voor 300 euro!! Echt vakwerk van de mannen daar. Ze zagen er echt als nieuw uit, echt oogverblindend! Een paar dagen daarna is de auto naar Alja geweest in Almere en is deze van binnen en buiten professioneel gereinigd. Ook zij hebben vakwerk geleverd. Enige nadeel is dat zij hem chemisch reinigen van binnen om echt alle bacteriën te doden en dat de eerste dagen daardoor het interieur nogal naar thinner rook. Niet echt een pretje. Maar nadat ik hem een dagje op het werk in de garage met alle ramen open heb laten staan was wel vervlogen.
Alleen toen had ik toen wel een ander probleem. Toen ik van Alja naar huis reed hoorde ik ineens windgeruis bij mijn linkerportier. Een gefluit vanaf zo een 100 km/h. Niet echt prettig, want je hoorde het boven de radio uit. Daarnaast ook erg moeilijk om bij hen mee aan te kloppen want ik kan niet aantonen dat ik het voor het bezoek aan Alja niet of dat het door hun werkzaamheden is ontstaan. Na een tijdje ben ik eens bij Opel van Voorden in Almere langs gegaan hiermee. Zij hebben de rubbers waar de deur in valt een beetje geschoven maar dit hielp niet. Uiteindelijk is de auto 3x bij ze geweest en hebben ze het raamrubber vervangen en de deur opnieuw gesteld. Dit alles heeft het helaas niet kunnen oplossen. Zij hadden al van de te voren aangegeven dat dit lastige dingen kunnen zijn, geluidjes. Ze hebben echt alles gegeven om het op te lossen en toen dit ze niet lukte hebben ze de factuur waarop ik eigenlijk al akkoord had gegeven gehalveerd. van 205 naar 101 euro. Een pluim voor Opel van Voorden in Almere dus.
Ik heb toen zelf een gok genomen en een set windgeleiders besteld. Niet meteen de hipste accessoire op een auto maar ik had zoiets van wie weet.. misschien werkt het. En ik vind een oplossing voor het gefluit belangrijker. En wat denk je, het werkte!! Het geluid is verdwenen! Ik heb een donkergetinte windgeleiders gekocht en icm met het zwart zie je het amper. Ze steken ook niet echt uit omdat het raam ook iets dieper ligt. Prima oplossing dus en ze kunnen er ook makkelijk vanaf indien de volgende eigenaar ze niet wil. Op de derde foto zitten ze op de auto dus oordeel zelf zou ik zeggen.
Verder ben ik wederom zeer tevreden met de auto. Kijk het is geen 6 cilinder Jaguar maar het motortje komt meer dan prima mee en draait rustig 2400 rpm bij 120 km/h. Het verbruik is met de 17" rond de 1:18 en dat vind ik prima. Ik zou er best meer uit kunnen halen maar ik heb geen zin om daar de hele tijd mee bezig te zijn als ik rij. En nu ik niet elke 300 km bij de pomp ben ik al snel tevreden zeg maar.
Maar de grote kracht van deze Corsa's is hoe fijn ze rijden. Ik heb het in de review van mijn lease-Corsa al gezegd en vanzelfsprekend geldt voor deze hetzelfde. De auto voelt heel volwassen aan en je hebt niet het idee met een B-segment auto te rijden als je ermee op weg bent. De zitpositie is voor lange mensen zoals mij ideaal in te stellen omdat je het stuur ook ver in diepte kan verstellen. De stoel kan daardoor wat verder naar achteren en je hoeft niet naar voren te leunen om bij het stuur te kunnen. Hierdoor zit je comfortabel zeker icm de armsteun die er nu in zit. Ik ben laatst op één dag even op en neer naar Bremen in Duitsland gereden. Ritje van 740km en als je thuis bent stap je echt prima uit de auto. Totaal niet van 'pfff blij dat ik er ben hoor'.
Komende tijd heb ik er een prima reispartner aan.
verkocht
- 83.500 km
En dan is ie gewoon alweer verkocht! Na een goed half jaar begon het gemis van een grote ruime auto me toch tegen te staan. De Corsa is echt een prima auto, goede rijkwaliteiten, zuinig, compleet. Niks mis mee eigenlijk. Alleen mij kon het niet meer bekoren. Dus uiteindelijk de beslissing genomen hem weg te doen. De auto particulier verkocht en de vervanger is ondertussen ook aangeschaft. Een Opel Vectra GTS 2.2 16V 155PK Sport. Ja weer een Opel en toch ben ik niet specifiek een Opel-man. Ik was eigenlijk aan het kijken naar weer een Jaguar X- of S-Type of een Volvo S60. Kwam deze Vectra tegen en ben voor de grap even gaan kijken en hij maakte dusdanig veel indruk dat ik hem genomen heb.
Maar terug naar de Corsa. Ik kan iedereen die een goedkope, zorgeloze & complete diesel zoekt eentje aanraden. Ze zijn redelijk zorgeloos en ook ik met 1.90m kan er prima inzitten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren