Opel Corsa 1.3 CDTi 90pk Cosmo (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.3 CDTi 90pk Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 98.000 km |
ERVARINGEN
In tegenstelling tot het vermelde type gaat het in deze review om een 5 deurs i.p.v. een 3 deurs.
Deze wagen is een nieuwe lease wagen en mocht ik zelf uizoeken uit een beprekt merken assortiment. Daar de vorige opel het mijn inziens altijd goed gedaan heeft en de lease tarieven voor opel het gunstigste waren in de zijn van meeste auto voor je geld was al snel duidelijk dat het weer een Opel zou worden.
Natuurlijk hebben we wel even rond gekeken en diverse andere opties zoals Renault Clio, Ford Fusion/Fiesta/Focus, Volkswagen Polo/Golf en natuurlijk de Opel Astra Bekeken. Ze hebben allemaal hun sterke en zwakke punten en ik was eigelijk wel overtuigd dat ik liever iets kleiner en luxer zou willen rijden.
Na kort wikken en wegen is het de onderstaande auto geworden :
Opel Corsa Cosmo 1.3cdti 66Kw drf. (Meest luxe uitvoering)
Extra opties :
Kleur Metro
Bluetooth carkit met houder lader / voor Nokia 6021 van Mobile Phone portal
ESP met enhanced understeer control
Climate control
Weather pakket
Technic pakket
Adaptive forward lighting
Extrieur :
De auto ziet er luxe en gedistingeerd uit met zijn redelijk donkere metalic lak die iets tussen grijs en paars/blaauw in zit. De 16’ velgen met 195/55 R16 bandjes geven hem een mooie aanblik zonder buiten proporties te zijn zoals je dat soms ziet.
Interieur :
Vergeleken mij voorgaande astra G is dit toch wel een hele vooruitgang, mooie materialen, veel electronicshe snufjes en toch zit alles op de plek waar je het verwacht. De auto is qua intereur ruimte toch echt wel zo goed als net zo groot als mijn astra G was. Dit is absoluut geen kleine auto meer. Het vertschil met de astra G lijkt hem met name in de hoogte en de kont te zitten. Dooordat alles bij de corsa iets rechter op staat lijkt er veel meer interuer ruimte te zijn gewonnen daar deze in de hoogte beter uitgenut is. De bagage ruimte is natuurlijk wel veel kleiner dan bij de station. Daar onze kinderen nu 5 en 3 zijn en als de spreekwoordelijk Kivieten kunnen lopen hebben we deze ruimte ook niet echt meer nodig. Om dit te constateren heb ik de bestuurders stoel goed ingesteld voor mijn 1.88m en ben daarna ’achter mij zelf’ gaan zitten op de achterbank. De bestuurders stoel wordt net niet geraakt door mij knieen, de Astra G levert exact het zelfde reslutaat op !
Rijden :
De auto is heel wat strakker geveerd als de astra G maar wel in een plezierigere manier, het is mijn inziens een hele mooie mix tussen confort en sportiviteit.De motor leent zich gord voor rustig rij gedrag, hij pakt redelijk op vanuit lagere toerentallen zonder bokken, brommen of ander gemopper.Om snel te weg te komen dien je wel het goede schakelmoment aan te houden om niet te veel beneden de 2Krpm te komen. Dit wordt echter perfect mogelijk gemaakt door de goede 6 bak. (6e versn. 3kpm ongeveel 155km/u). De turbo sweet spot zit echt tussen de 2 en 3krpm. Qua interieur geluid zijn er een aantal dingen die mij wel opvallen, tijdens het rustig accelereren zijn er nog wel wat zoem / fluit geluiden die van de banden lijken te komen (continental PerimiumContact 2), dit hoeden we even in de gaten en zullen we anders even bij de garage navragen. Het wind geruis is iets meer als bij de astra maar niet storend daar de motor wel een stuk stiller is zeker op hogere snelheden.
Waar de Astra rond de 2800 toeren 120 reed doet de corsa het met 2200 op de zelfde snelheid dankzij de niet super sportieve maar nauwkeuig en plezierig te bedienen 6 versnellings bak. Het verbruik is goed te noemen, gemiddels kom ik nu op zo’n 5,3L per 100Km maar als je echt lange ritten doet zul je als je het rustig aan doet kun je met gemak met minder dan 5L per 100Km toe. Ik denk dat we dit als gewoon goed kunnen betitelen rekening houdende met het feit dat de wagen in deze uitvoering volgens de beokjes 1299Kg weegt.
Conclusie :
Dit is toch wel een hele fijne wagen die door de goede een mooie afwerking een smile op je gezicht zet. De motorisering is voldoende vlot te noemen voor hedendaags gebruik.
Zaken als betrouwbaarheid en gebruikskosten zijn natuurlijk nog niet representatief maar beginnen altijd met 5 sterren en worden naar gelange toenemende kosten en problemen naar beneden toe bijgesteld.
UPDATE 18-9-2007 :
Inmiddels 6200 km’s op de teller en dus tijd voor weer eens een update. Het genoemde gezoem / fluit lijkt op een resonantie in de voortrein rond de 2100rpm en is ietsje afgenomen.
Het brandstof verbruik blijft inmiddels op een 5,4L per 100Km steken wat ik met een uur file rijden per dag best acceptabel vind.
De motor is in de tuddentijd wel een stuk soepeler geworden qua trekkracht in de 6e versnelling kun je rustig en zelfs nog wel redelijk vlot
dortrekken van 100 tot ver in de illegale regionen, de auto is qua topsnelheid vermoedelijk sneller dan de opgave van Opel.
De wegligging is echt een perfecte mix tussen sportief en comfort, waar ik voorheen met mij astra G makkelijk een TC ingreep uitgelokt kreeg lijkt dat nu heel erg moeilijk te zijn. (Of ik durf niet zo hard :-s). ESP en ABS heb ik dus nog steeds niet kunnen testen :-) .
Het stuurgedrag is zoals veel mensen aangeven op hogere snelheid aan de lichte kant, ik vind het echter niet zeer storend daar het bij 120km/u mijn inziens gewoon goed is en het vermeende symtoom zich pas ruim daarboven voordoet. Ik vend het zelfs wel een beetje sportief aandoen, het met twee handen sturen op zeg maar sportivere snelheden.
Nog steeds possitief op de zelfde criteria dus geen sterren aanpassing.
PROBLEMEN
- 58.000 km
Koud !!!!! , het asje van de meng klep van de climate was afgebroken waardoor de auto als maar harder koude lucht ging blazen !
De garage had het probleem al snel gevonden, echter het complete kachel huis moest vervangen worden. En dan komen we ook gelijk bij de nadelen van compact gebouwde auto's.
Om het kachel huis te vervangen moest het dashboard compleet met stuurinrichting tot ruitenwissers aan toe verwijdert worden. Dit heeft de garage toch nog een hele dag gekost.
Zelf lamples vervangen is ook geen pretje en is dan ook met het overgens zeer prettige adaptive forward lighting af te raden.
Gelukkig gaan de lampjes niet snel kapot, dit is mij maar een keer gebeurd (koplamp) en toen heb ik ze natuurlijk beide laten vervangen.
- 98.000 km
Eind deze week mag ik de corsa invleveren omdat ik voor een andere werkgever gekozen heb.
Al met al heeft de corsa het gewoon geod gedaan, en ben ik best tevereden
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.