Opel Corsa 1.3 CDTi 75pk Enjoy (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.3 CDTi 75pk Enjoy |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 112.500 km |
ERVARINGEN
- 47.500 km
De auto is eigenlijk een Business-uitvoering, het verschil met de Enjoy is dat standaard airco, cruise-control en een boordcomputer aan boord zijn.
Sinds enkele weken in het bezit van een Corsa 1.3 75pk diesel. De auto was reeds in bestelling bij de leasemij: ik had de keuze uit óf een auto uit de pool, óf deze nieuwe Corsa. De kleur is Metro, donkergrijs (foto volgt nog).
De auto bevalt tot nu toe uitstekend. Vooraf had ik nogal nog mijn bedenkingen over de kleine motor (proefrit gemaakt met 1.2 80 pk benzine, die was pas langzaam), maar de auto komt aardig mee in het verkeer, en is ook nog eens zuinig.
Verbruik ligt tot nu toe op ongeveer 5,3 liter per 100 km. (update 30.000 km, verbruik is zelfs nog wat gedaalt, zit nu op 5,1 liter gemiddeld)
De Business uitvoering is voldoende uitgerust, de belangrijkste dingen zitten er eigenlijk wel op.
De rijeigenschappen zijn goed. De auto is voldoende stil, en de 5-bak schakelt goed.
Het stuurgedrag is wel wat wennen, de besturing voelt wat nerveus aan, d.w.z. je bent eigenlijk constant wat aan het corrigeren (vnl. op de snelweg)
Update na 15.000 km:
Nu ik wat meer km’s heb gemaakt, en dus wat meer vertrouwt ben met de auto, zijn er enkele dingen waar ik niet aan kan wennen:
- de bediening van de ruitenwissers: aan de hendel kun je niet zien/voelen op welke stand de ruitenwissers staan, dat is m.n. lastig voor de achterruitenwisser.
- de hoogteverstelling van de koplampen met 2 priegelige knopjes onder de draaiknop van de koplampen is ook niet handig: je kunt niet zien aan de knopjes (of waar dan ook) op welke hoogtestand de lampen staan. Eigenlijk zit de hele bediening van de verlichting wat te laag weggestopt linksonder in het dashboard.
Update 29 mei: ik heb nu inderdaad gezien dat de hoogteverstelling van de koplampen ook boven de kilometerteller wordt vermeld. Wordt het iets minder onhandig van!.
Aan de bediening van de knipperlichten ben ik wel gewend, dat gaat ook met een soort weerstand (zonder dat je de stengel omhoog of naar beneden ziet gaan).
Update na 30.000 km:
de auto is nu bijna 1 jaar in mijn bezit en bevalt nog steeds prima. Wel beginnen de portieren te kraken (zie bij problemen).
Om nog eens op het sturen terug te komen: ik vind de auto nog steeds niet lekker sturen.
Het voelt veel te kunstmatig aan (en te direct), een beetje fatsoenlijk racestuur voor de Xbox geeft nog meer gevoel....
PROBLEMEN
- 47.500 km
Tot nu toe niets. Er is alleen een halve liter olie bijgevuld bij 8000 km.
Update 30.000 km:
de auto begint steeds meer te kraken, voornamelijk bij het nemen van verkeersdrempels.
Ik heb het idee dat het vooral de achterportieren betreft. De auto moet binnenkort toch voor de 30.000 km beurt heen, kunnen ze er gelijk naar kijken.
Update 35.000 km:
Auto is voor de eerste onderhoudsbeurt heen geweest, waarbij één portier opnieuw is ingehangen en de airco is gereinigd.
Update 45.000 km:
De achterruit is vervangen: de (bovenste) helft van de achteruitverwarming was uitgevallen. Is onder garantie vervangen.
3 jaar oud
- 87.500 km
Sinds het vorige verslag zijn er wel wat problemen geweest, voornamelijk de laatste paar duizend km.
72.000: koplamp defect, beide vervangen.
82.500 km: De auto sprong een paar keer in storing, bij controle bleek dat (één van) de gloeibouges defect waren, zijn vervangen.
Ook gaf de auto aan dat er water in het brandstoffilter zat (INSP 4 melding), deze is ook vervangen.
85.000: koplamp weer defect, ook weer vervangen.
over de ton
- 105.000 km
Inmiddels hebben zijn we over de 100.000 km heen.
Laatste 20.000 km geen enkel probleem gehad.
Wel heb ik het verbruik nagerekend. De auto heeft over 100.000 km 1 op 18,97 verbruikt.
Wel begin ik steeds meer moeite te krijgen met de stoelen. Ik heb dit nog niet eerder vermeld, maar eigenlijk heb ik met name last van die rare "bobbel" onder in de rugleuning.
Of het begint nu extra op te vallen doordat het zitvlak wat zachter wordt, is ook een mogelijkheid.
In mei volgend jaar moet de auto eruit, opvolger wordt waaarschijnlijk weer een Corsa (of Ibiza ST), maar wacht even af hoe de facelift er in het echt uitziet. Wel hoop ik dat ze het stuurgedrag en de stoelen verbeterd hebben. Laatst een 2010 leenCorsa meegehad, die stuurde al stukken beter.
remproblemen
- 112.500 km
Er is nog een probleem met de werking van de remmen opgetreden, net nadat ik het laatste tussenverslag had gemaakt. De remmen voelden wat vreemd aan, net alsof de remdruk minder werd. De garage heeft de remschijven en -blokken vóór vervangen, deze waren nogal vervuild geraakt (waarschijnlijk waren ze ook bijna versleten). Auto remt nu gelukkig weer zoals het hoort.
Ook is de opvolger inmiddels besteld, het is toch weer een nieuwe Corsa geworden, de 1.3 CDTI Ecoflex Cosmo.
Redenen om toch weer voor een Corsa te gaan en niet voor een ander 14% bijtellingsdieseltje (Scrabble woord?), was dat de 75pk 3-cylinder in de Polo/Ibiza in vergelijking met de 95 pk Corsa 4-cylinder motor toch wat tegenviel, ondanks dat de Polo en Ibiza (ST) leuke en ongetwijfeld goede auto's zijn.
De nieuwe Corsa stuurt stukken beter dan mijn Corsa (voldoende voor zijn klasse), en de stoelen van de Cosmo voelen beter aan in vergelijking met mijn huidige auto, (ondanks dat ze volgens de dealer niet gewijzigd zijn).
Tenslotte ben ik ook over de Opel-dealer in de buurt tevreden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.