Opel Corsa 1.3 CDTI 111 Edition (2010)

autoreview

Opel Corsa
Opel CorsaOpel Corsa 2010Opel Corsa 2010Opel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel Corsa

Signalement

UitvoeringCorsa 1.3 CDTI 111 Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf38.200 km
KM-stand laatst93.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 13000 km

  • 51.000 km

In januari ben ik van baan gewisseld en ging het woon-werk verkeer van ca 20 naar 90 km per dag. De eerste maand heb ik de Ford Mondeo gebruikt als vervoermiddel. Ondanks tanken in Belgie werden de benzinekosten te fors [zo'n € 80,- per week].
De tweede auto, onze 13 jaar oude Renault Clio, was ver op en opnieuw zouden we weer kosten krijgen. Besloten is om de Ford als 2e auto te gebruiken en een kleine diesel voor het woon werk verkeer aan te schaffen.
Enkele eisen waaraan de auto moest voldoen; laag gewicht ivm wegenbelasting, laag verbruik, 5 deurs, lage km stand en metallic lak.
De lijst bestond uit een Ford Fiesta, Opel Corsa, Renault Clio. De Ibiza, Polo ed vielen af vanwege de onprettige 3 cilinder motor.
De Fiesta was duurder in aanschaf, dus bleven de Clio en Corsa over.
Op één zaterdag zowel een Corsa als een Clio gereden. Met name beenruimte scoorde de Corsa beter, bij de Clio kom ik met meen been tegen een onprettig deel van het dashboard en zat niet comfortabel.
De Corsa was de uiteindelijke winnaar met het grote voordeel dat het aanbod in diesel met een lage km stand groot is
Uiteindelijk heb ik bij de Opel dealer een Corsa 111 edition gevonden. Bij de aanschaf is een Parrot ingebouwd en is de bandenreparatieset omgeruild voor een reservewiel met krik.

Prima aflevering en vanaf 17 januari gaan rijden met de Corsa.
De zitpositie is prima, goede stoelen met zijdelingse steun. Vering is aan de harde kant als je in woonwijkken met drempels moet rijden. Voor mijn doel, vooral snelweg, een prima op de weg liggende auto.
Verwarming en koelen werkt prima en er is, snel een prettige temperatuur te creëren in deze auto. Het lijkt inderdaad even te duren, maar ondanks de matige winter heb ik niet ervaren dat het [te] lang duurt.
Het schakelen is even wennen, zeker als je overstapt uit de Clio of de Mondeo. Ondertussen is het stroeve schakelen gewend en de bak laat zich steeds beter inleggen. Geen klachten.
De knopjes op het stuur; er is al veel over geschreven. Bij inparkeren raak ik inderdaad de knoppen zodat de zenders regelmatig even weg zijn. De stuurindeling had handiger mogen zijn; geen onoverkomelijk probleem. De voorkeuze zender zorgen dat je weer snel op de goede zender zit.
Het verbruik zit de eerste 13.000 km op gemiddeld 1:20. Niet bijster goed/slecht, helaas wijkt de boordcomputer sterk af; 4.3 liter per 100 km ...

Bijzonderheden? De eerste km zijn er 2 lampen vervangen en één knipperlicht.
Tevens heb ik sinds jaren een lekke band gehad; een schroef liet de band langzaam leeglopen.

Een goede start met de Corsa, op naar de volgende km's

kostbare zaak

  • 90.000 km

Ondertussen zijn we ruim 40.000 km verder en wordt het tijd op nieuwe tussenbalans op te maken.
In de tussentijd zijn er weinig opzienbarende zaken aan het licht gekomen. De Corsa rijdt dagelijks woon-werk verkeer met daarbij ook vele zakelijke km's probleemloos. Gelukkig tot nu toe niet langs de kant gestaan.
Bij km stand 68000 is de eerste [30.000] beurt voorbij met weinig bijzonderheden, wat lampjes [de Corsa vreet ze], nieuwe remblokken voor inclusief remschijven. Deze schijven zijn onder coulance vervangen. Volgens de dealer heb ik te lang doorgereden met de 'versleten'blokken. Jammer dat 30.000 km geleden bij de aflevering niet verteld is dat de corsa geen sensoren hebben als de blokken op zijn.... Bij deze beurt is ook gekeken naar de AUX aansluiting die het nog steeds niet doet sinds de aflevering in jan 2015.
Tijdens de beurt is afgesproken dat de apk over 1.5 maand gratis is. Bij de apk [kmstand 71000] geen bijzonderheden, alleen ruitenwissers, voor de prijs van € 90,-. Volgende keer toch zelf on-line gaan zoeken, in de autoshop konden ze deze Corsa wissers niet leveren. Dure leerschool.

bij kmstand 78000 zijn er 4 nieuwe banden [Conti's] gemonteerd; dezelfde banden maar een nieuwere versie voor de "groene" versie.

Bij kmstand 86000 blijkt de airco niet meer te werken. Te weinig vulling?
Helaas in de zomervakantie is de Corsa nagekeken en blijkt de airco pomp defect; kostenpost ruim € 1100,- voor 'mijn' Corsa van 18 maanden oud. Slik.
Na wat getouwtrek is er 'coulance'gepleegd en worden er andere onderdelen gebruikt met dezelfde garantie maar wel goedkoper. Al met al blijft de schade post veel te hoog en leidt deze domper tot een breuk met de dealer. Airco pomp is gemaakt volgens het budget plan. De AUX aansluiting doet het weer, na 18 maanden gedoe, meerdere malen ter reparatie aangeboden, radio 3 weken kwijt etc en blijkt de..... stekker niet vast te zitten.

De meerwaarde om naar de dealer te gaan is definitief onderuit gehaald. Uurloon voor werkplaats van €95 excl. ga ik dan ook niet meer betalen.

De Corsa zelf. De waardering is gedaald mede vanwege de airco pomp en de vele lampjes die sneuvelen. Als vervoer woon-werk en zakelijk voldoet hij goed. De harde vering is hinderlijk als je op een dag 500 km mer de Corsa moet rijden maar blijft acceptabel bij de normale ritten die ik moet maken. Voorlopig moet de Corsa nog vele km's mee. Wordt vervolgd

Opel Corsa verkocht voor een Clio

  • 93.500 km

Na 2 jaar rondrijden in de Opel Corsa is de auto eind 2015 verkocht en ingeruild.
Aanleiding voor dit besluit is de komst van een lease auto. Doordat ik 1 januari start bij mijn werkgever ben ik in de gelukkige situatie dat ik [weer] mag rijden in een auto van de zaak.

Terug naar de Corsa. Eind december heb ik de Corsa bij 92500 km een beurt bij de Opel dealer laten geven. Kosten voor de beurt ruim € 280,- een prettige meevaller om de laatste 30.000 km met de Corsa af te sluiten. Uit de beurt is niets bijzonders naar voren gekomen, olie wissel, filtertjes en APK keuring. Zeer nette kosten voor 30.000 km. De Corsa is in de 24 maanden betrouwbaar gebleken vwb rijden. Zware tegenvaller is de reparatie van de airco pomp waardoor de totale waardering voor betrouwbaarheid lager uitvalt.

Ook het verbruik van de Corsa op de drukke A58 richting Eindhoven heeft gezorgd dat de operationele kosten net aan de verwachtingen van 1:20 voldeden.
Qua ruimte en voorzieningen is de Corsa een prettige reisgezel gebleken. Wel is de vering cq stoelen dusdanig hard dat ik na een dagje van 500 km blij was uit de auto te mogen stappen. Ander missertje is het ontbreken van verwarmde spiegels. Hierdoor geleerd dat ik 's ochtends alles moest krabben...De auto is ook voldoende ruim om met 2 volwassenen en 2 grote pubers te reizen. Voor vakanties is de Ford heer en meester. Maar de uitstapjes met de Corsa zijn economisch gezien gunstiger. Na 2 jaar rijden en zelf de kosten te dragen is het absoluut gezien hoog maar per km [excl brandstof] circa € 0.087 [incl. wegenbelasting en verzekering].

Waarom een beurt bij de Opel dealer? In eerste instantie heb ik getracht de auto particulier in te ruilen via een tweetal sites die 2e hands auto's kopen. dat was schrikken en slikken, gemiddeld bod 4200,- .

Parallel is ook de discussie gaan lopen of we de grote Ford,die we als tweede auto gebruiken, ook ingeruild zou moeten worden op een kleinere variant?
Eisen aan de auto, lage[re] wegenbelasting dan de Ford, lager verbruik, 5 deuren, hatchback en de kinderen die af en toe nog mee gaan zouden ook moeten passen.

De shortlist teruggebracht naar een een Peugeot 208 en een Renault Clio.

Wie vielen er af cq blijken niet aan de eisen te voldoen? Opel Corsa benzine, zwaarder [wegenbelasting] en verbruik hoger, Suzuki Swift, leuke auto, hoge occasion prijs en binnenin niet mijn smaak.
Bij de plaatselijke Toyota dealer nog gekeken naar een Yaris. De Yaris is aardig maar veel hard plastic dat in de praktijk, zoals meerdere reviews schrijven, snel beschadigen. In dezelfde showroom een leuke Urban Cruiser gezien. Ruim, gewicht viel nog mee; maar de prijs is hoog en het eventueel inruilen van de Ford is geen feestje; er moet aardig wat bij worden gelegd.

Op 29 december 2015 stappen we bij de Renault Dealer binnen in 's-Hertogenbosch. Na wat rondgekeken te hebben bij andere dealers en bovag bedrijven wist ik dat de 2e hands markt voor Clio's stevig geprijsd was.
Vervolgens in deze showroom ook gekeken bij een nieuwe Clio. Eigenlijk is het verhaal "simpel"; wat zou er bij moeten als we een Clio 0.9 TCE Expression zouden kopen? Na het onderhandelen blijkt de Corsa dusdanig veel op te leveren dat de deal gesloten is en de Clio besteld kan worden. Het wordt de Expression voorzien van metallic lak Gris Cassiopee, mistlampen in de voorbumper en parkeersensoren achter.

Voorwaarde van de deal is dat de Corsa onder de ton ingeleverd moest worden. Corsa is ondertussen ingeruild en we blijven met de Ford rijden totdat de Clio geleverd gaat worden. Naar verwachting zal de Clio maart-april geleverd gaan worden. Besloten is om de Ford particulier te gaan verkopen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.