Opel Corsa 1.0-12V Eco (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.0-12V Eco |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 141.698 km |
KM-stand laatst | 145.000 km |
Valse start
- 145.000 km
In december ruilde ik mijn smart city-coupé in voor een Opel Corsa 1.0 uit 2004 . Na ruim 2 jaar (bijna probleemloos) met mijn smart rond gereden te hebben (zie mijn review) had ik behoefte naar meer ruimte, meer comfort en meer 'auto'. Het werd de evenzo (op papier) zuinige Opel Corsa 1.0 eco met automaat en cruise control.
Eerste indrukken waren uitstekend. Wanneer je een smart gewend bent en je stapt in de Corsa dan kom je van het ene uiterste naar het andere uiterste. Van een frivool en speels naar de befaamde oer-Duitse degelijkheid. Alles ziet er in de Opel degelijk uit. Het stuur is alleen al een verademing net zoals de stoelen en de automatische versnellingsbak als de veel betere wegligging.
De 1.0 met 60 PK is gekoppeld aan een Easytronic automaat. Het motortje is stil (of de auto is buitengewoon goed geïsoleerd) waardoor het ook op de snelweg comfortabel rijden is. Als extra optie zit er cruise control op dat - wat mij betreft - de ideale combinatie oplevert met de automaat. De motor heeft voldoende vermogen om goed mee te komen in het verkeer.
Ondanks de degelijkheid, het comfort en de zeer prettige ritten had ik thuis het gevoel dat er iets 'mis' was. Vanzelfsprekend tijdens de proefrit het oliepeil gecontroleerd. Na een aantal keer naar Leiden (waar ik studeer) te hebben gereden merkte ik (veel) witte rook op dat zelfs na lange ritten (waarbij de motor goed op temperatuur kwam) zichtbaar bleef.
Vervolgens heb ik het koelvloeistof peil gecheckt en kwam tot de (zeer) spijtige conclusie dat deze bijgevuld moest worden. Na enkele keren bijgevuld te hebben gingen de alarmbellen enigszins rinkelen. Amper een week na de trotse aankoop van deze auto kreeg ik steeds meer het gevoel dat er 'iets' flink mis was.
Op internet kijken naar mogelijke oorzaken: mogelijk een lekke koppakking. De Opel voldeed aan alle 'symptomen'. De gele 'sludge' was ook zeer goed zichtbaar bij het opendraaien van de oliepeildop.
Bij de openmaken van de Opel - wat overigens een buitengewoon complexe en tijdrovende klus is voor (zelfs) de experts door de dubbele krukassen en ketting - was in eerste instantie nog de vrees voor een gescheurde kop. Dit bleek (gelukkig) niet zo te zijn. De koppakking was duidelijk gescheurd.
De Opel is nu van de 'intensive care' af en heeft na een reparatie:
- nieuwe koppakking;
- nieuwe ketting;
- nieuwe bougies
- nieuwe olie;
- nieuwe filters.
Nu de Opel na een valse start weer 'herboren' aan een tweede leven kan beginnen, hoop ik de komende periode zonder al te veel problemen te kunnen rond rijden. De eerste indrukken waren - los van de koppakking - uitstekend en blonk de Opel uit in degelijkheid. Wellicht dat de vorige eigenaar dit sterk staaltje Opel niet al te goed heeft behandeld of juist heeft mishandeld?
Ik weet het niet. De Opel rijdt gelukkig weer. We gaan het zien. Eerst eens kilometers maken. Dan wederom een update van mijn ervaringen met de Opel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.