Opel Cascada 1.6 Turbo 170pk S/S Cosmo (2013)

Opel Cascada 1.6 Turbo 170pk S/S Cosmo (2013)
Opel Cascada 1.6 Turbo 170pk S/S Cosmo (2013)Opel Cascada 1.6 Turbo 170pk S/S Cosmo (2013)Opel Cascada 1.6 Turbo 170pk S/S Cosmo (2013)Opel Cascada 1.6 Turbo 170pk S/S Cosmo (2013)Opel Cascada 1.6 Turbo 170pk S/S Cosmo (2013)Opel Cascada 1.6 Turbo 170pk S/S Cosmo (2013)Opel Cascada 1.6 Turbo 170pk S/S Cosmo (2013)Opel Cascada 1.6 Turbo 170pk S/S Cosmo (2013)Opel Cascada 1.6 Turbo 170pk S/S Cosmo (2013)

UitvoeringCascada 1.6 Turbo 170pk S/S Cosmo
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2019

Eerste kennismaking.

Eenmaal een cabrio, nooit meer iets anders. Dat kan ik uit volle overtuiging stellen. Na een kleine zes jaar dagelijks gebruik van mijn Mazda mx-5 gemaakt te hebben (zie andere review) en in die tijd twee ton toegevoegd te hebben aan de kilometerstand, ben ik een overtuigd cabrioist. Zodra het boven vijf graden is en droog, rijd ik open. Probleem zijn echter mijn knieën. Die geven steeds meer problemen met koppelen en dus werd het tijd voor een automaat. Proefgereden in een mx-5 automaat, maar eigenlijk wilde ik toch ook wel meer comfort en een ruimere bagageruimte voor de vakanties. En dan graag ook enigszins betaalbaar. Dan vallen Audi's, Bmw's en Benzen al snel af. Met mijn intensieve gebruik schrijf ik auto's echt te snel af om me dat te kunnen permitteren. Resteert de Opel Cascada. Mooie auto, maar een Opel.... Bekt toch effe minder. Echter objectief gezien een fraaie automobiel met alle luxe die ik zocht. Dus na lang twijfelen toch eens proef gaan rijden....en gevallen als een blok. Wat een moordwagen. En dan behangen met accessoires, zelfs de zo gewenste trekhaak, en in een fraaie grijsbronze teint met donkerbruine kap en zwart lederen interieur. En dan die stoelen! Alles electrisch en extreem comfortabel. Enfin, schot in de roos dus en aangeschaft. Nu eerst meer ervaring opdoen en dan volgt een uitgebreidere review. Ook van het rijden met caravan. Qua trekgewicht (1300kg) zou zelfs de paardentrailer erachter mogen, maar daar hou ik toch de Grand Vitara voor aan. (Zie andere review). Laat de zon maar weer komen!

Eerste ervaringen.

Hier wat eerste indrukken en in reactie op het verzoek van Bassie gelijk een vergelijking met mijn mx-5 Nc. Vooropgesteld, de Cascada is echt een totaal ander soort cabrio dan de MX-5. De laatste is echt een roadster, als Nc dan met ietsje extra comfort in vergelijking met de types a,b en d. De Cascada is een volwaardige comfortabele vierzits cabrio. Comfort alom, maar veel minder scherpte in het rijden. De Mazda denk je de hoek om en hij volgt de bocht op de millimeter. In de Cascada dans je van bocht naar bocht. Als je weet wat je zoekt qua rijbeleving is de keuze tussen deze twee snel gemaakt.
De kap van de Cascada is vele malen stiller dan die van de Nc ( Die op zich weer veel stiller is dan die van de Na.). Eerste ervaringen qua benzineverbruik inclusief dagelijks woon-werkverkeer en files met de Cascada komt uit op 1 op 12,5 à 1 op 13. De Mazda haalt bij die rijstijl 1 op 14.
Wat verder opvalt is dat Cascadachauffeurs elkaar niet groeten. Dat is wel een stukje extra charme van de MX-5. Daarmee voel je je echt lid van een genootschap van zielsverwanten.
Ik ben blij dat ik niet hoef te kiezen. Essentie is dat je moet weten wat je zoekt qua ruimte en rijbeleving. Ga je voor luxe en comfort of zoek je scherpte en sportiviteit.
Verder merk ik dat ik de kap van de Mazda eerder opendeed dan die van de Cascada. Bij de Mazda gaat het handmatig en razendsnel, bij de Cascada electrisch en best vlot en ook rijdend tot 50 km per uur. Wat nu precies de reden van het verschil is weet ik nog niet. Wel was het kleine compartiment van de Mazda snel verwarmbaar tot een kleine warme cel, dat is bij de Cascada lastiger. De stoelverwarming had ik in beiden, dus daar zit het hem niet in. Enfin, desondanks rij ik ook nu veel open. Meestal zonder windschot, maar als je dat monteert is het wel comfortabeler. Ook hebben we open getourd met vier personen. Dat gaat prima, maar vergt wel een matige snelheid. Achterin is er echt wel veel wind. Desondanks een groot pré. Reuze gezellig met het hele gezin erop uit.
Storingen heb ik nog niet echt gehad. Alleen hapert het dak bij het openen en sluiten met de sleutel vanaf afstand. Bediening via de knop in de auto verloopt snel en vlekkeloos. Ik laat daar natuurlijk nog wel naar kijken.
Inmiddels begin ik de auto steeds beter te kennen, maar er volgen nog vele leesuurtjes met de gebruiksaanwijzing aleer ik echt alles ken en begrijp.
Parkeren met deze auto vereist veel vertrouwen in camera en sensoren. Doe je dat, dan lukt het wel. Maar man wat is die auto onoverzichtelijk.
Dankzij de lederen electrisch verstelbare comfortstoelen is een perfecte zit goed te realiseren. De bovenbenen krijgen goede steun, de rug evenzo. De knieën worden ontzien. Aangezien dat de belangrijkste reden was voor de aankoop ben ik natuurlijk blij dat de praktijk ook echt uitwijst dat het voor mij een goede keuze is.
Al met al een grote overgang en echt wel wennen. Maar de auto verwent me met enorm comfort en luxe en zorgt voor minder vermoeiende dagelijkse kilometers. Wel een tikkie duurder, maar dat is het ook wel waard. En desondanks verheug ik me ook op af en toe een lekker tochtje in de Mazda mx-5. Ook dat gaat nooit vervelen.

10000 km verder.

Inmiddels is de 40000 km gepasseerd. Tijd voor een wat afgewogener oordeel over de Cascada. Nog steeds ben ik erg gelukkig met deze Opel, maar ook zie ik wat zaken die me minder goed bevallen. Geen halszaken overigens, maar wel interessant om te weten als je de aanschaf van een Cascada overweegt.
Het verbruik schommelt zo rond de 1 op 12. Voor een automaat met dit gewicht best schappelijk. Wel rij ik bewust rustig waarbij het digitale scherm in het dashboard mij de informatie verschaft over het verbruik. Let ik daar niet op, of beweeg ik gewoon mee in het hectische spitsverkeer, dan kom ik minder gunstig uit.
De automaat is comfortabel, maar wel wat traag. Op de kickdown moet je echt even wachten. Dat is bij acute acties of inhalen op binnenwegen echt iets om rekening mee te houden. Ik had het liever iets scherper afgesteld gezien.
Het automatisch licht werkt wat rommelig. In tunnels gaat het licht m.i. te laat aan. En bij wisselende weersomstandigheden is er soms echt geen logica te vinden in het aan en uitschakelen van de verlichting. Natuurlijk kun je het ook handmatig doen, maar daar heb ik de automatische werking niet voor. In het echte donker werkt het wel mooi. Prachtig hoe het licht meestuurt in bochten. Het automatisch in en uitschakelen van het groot licht werkt dan ook goed. Het gaat pas mis als een tegenligger opeens van om de hoek verschijnt. Die schrikt dan wel even.
De achterruitverwarming krijgt het achterraam maar moeizaam droog. Aan de buitenkant wel te verstaan. Ook de rijwind heeft hier weinig effect op. Vaak rij ik dus enkele tientallen kilometers zonder goed zicht door dat raam. Maar ach, met gesloten kap heb je sowieso nauwelijks zicht naar achteren. De spiegels zijn de enige bron van informatie. En bij het parkeren natuurlijk de sensoren en de perfect werkende achteruitrijcamera.
De velgen van de Cascada zijn prachtig, maar wel een zorgenpunt. Meerdere keren raakte ik, net als de eerste eigenaar, er al de zijkant van de stoep mee en dat geeft snel lelijke beschadigingen. Een kleinere velg en band met wat meer rubber zou mijn voorkeur hebben. Dat ondanks dat ik deze twintig inch velgen prachtig vind staan.
Open rijden met de Cascada doe ik minder vaak dan destijds met mijn Mazda Mx-5 als dagelijks vervoersmiddel. Openen en sluiten van het dak gaat snel, zij het dat het van buiten de auto bedienen met de sleutel wel storingsgevoelig is. Zittend in de auto, zelfs rustig rijdend, werkt het allemaal wel perfect. Maar in de auto is na het openen de nodige wind voelbaar. En ik heb het windschot er niet standaard in staan, want wij zitten er regelmatig met vier volwassenen in. Het schermpje zit mooi compact opgeborgen achter de bank, maar pak ik daardoor ook wat minder snel. Doe je dat wel, dan blijkt het snel te monteren en helpt dat echt de turbulentie enorm verminderen. Maar zo warm als ik de zitplaats kan stoken in de Mazda, lukt ook dan niet in de Opel. De ruimte is simpelweg te groot en daarmee treedt veel warmteverlies op. Dus hoe vaak ik bij frisser weer open ga rijden is nog een vraag. Terwijl ik dat in de Mazda dus in zomer en winter zeker wel deed en doe.
De elektrisch verstelbare stoelen van de Opel zijn top. Wat een comfort, inclusief verwarming en koeling. Heerlijk ook om bij lange ritten af en toe net een tikje te verstellen, zodat kramp en kniepijn echt veel minder optreedt. Dat was de belangrijkste reden voor de switch van de Mx-5 naar de Cascada voor dagelijks gebruik en dat is dus echt een juiste keuze geweest.
Al met al een heerlijke vierzits cabrio voor dagelijks gebruik. Over een tijdje hoop ik er de caravan achter te hangen voor een vakantietripje. Benieuwd of dat zo aangenaam blijkt als ik mij nu voorstel.

Caravantrekker

Recent zijn we dan met de Cascada en een aangehaakte caravan op een tripje geweest naar de Eiffel. Een prima combinatie zo bleek. De Cascada trekt het met gemak. De snel inkomende Turbo zorgt voor een goede respons op het gaspedaal. Moeiteloos bewoog zij mee met het verkeer, ook bij het beklimmen van de heuvels, zelfs bij stijgingen van 15 %.
Kortom, een geslaagde inzet. Qua verbruik ook heel schappelijk. Op de vlakke weg 1 op 9 en in de heuvels 1 op 8. Mij hoor je niet klagen. Wat wel op valt is dat het qua verbruik beter is haar te vergrendelen in de vijfde versnelling. In de zesde versnelling nam het verbruik toe. Maar ook qua respons op het gaspedaal had de vijfde versnelling zeker de voorkeur.

Zwembadgeluiden

Enige tijd terug had ik in de parkeergarage, waar het verder nogal stil is, een vreemde gewaarwording. Bij remmen en optrekken klonk in mijn auto het geluid van klotsend water. Een soort golfslagbad ter hoogte van deuren en dorpels. De deuren bleken bij openen en sluiten geen geluid te maken, dus moesten het de dorpels zijn. Daar dus op enig moment de rubber dopjes uitgetrokken en jawel, grofweg anderhalve liter helder water per dorpel liep op straat! Hierover maar eens contact gelegd met de dealer en gelukkig bleek het een bij de fabrikant bekend euvel. Een instructie voor reparatie was beschikbaar en inmiddels is deze onder garantie uitgevoerd. Nu maar hopen dat het inderdaad verder een droge boel blijft.
Verder geeft nu de navigatie soms hardnekkig te kennen dat er geen sd kaart geplaatst is terwijl dat toch echt wel het geval is. Na een nachtje rust is dit dan weer opgelost, maar het zou toch niet zo moeten zijn. Ook hiervoor weet de fabrikant een oplossing. Dat laten we bij montage van de winterbanden dan ook maar gelijk meepakken.

Van 20 naar 17 inch

Met de dalende temperaturen en de winter op komst werd een overgang naar winterbanden wel noodzakelijk. De brede 20 inch sloffen zijn bij gladheid echt niet plezierig, zo werd mij op het hart gedrukt. Enig zoekwerk op marktplaats bracht mij bij auto Wensink in Zwolle, alwaar een mooi setje 17 inch lichtmetaal met Vredestein winterbanden geschikt voor Ampera, Zafira en Cascada werd aangeboden. Die heb ik toe laten zenden en zijn inmiddels gemonteerd. Visueel wel even wennen. De auto oogt echt anders. Maar het misstaat niet en is zeker comfortabel, wellicht ook iets zuiniger. Dat laatste moet nog blijken. De banden zingen iets meer tijdens het rijden. Groot voordeel is dat met de hogere bandwang de kans op beschadigingen bij het parkeren langs de stoeprand wat kleiner is. Dat is met de 20 inchers echt een crime.

Kleine update.

In vervolg op het voorgaande even een kleine aanvulling. Rustig rijdend, zo vloeiend mogelijk door de spits met beperkt fileleed scoor ik nu een verbruik dat rond de 1 op 14,8 ligt. Erg netjes in mijn ogen. Dat lukt me op de zomersloffen niet.
Irritant euvel is dat de blinde hoek signalering in de spiegels zeer regelmatig hapert. Wordt netjes gemeld in het display op het dashboard, maar het zou niet nodig moeten zijn. Ik kan ook geen oorzaak vinden. De spiegels zijn schoon en ook verder niets bijzonders.
Verder blijft de navigatie soms melden dat geen sd-kaart aanwezig is terwijl die er gewoon in zit. Inmiddels is mij duidelijk dat dit iets te maken heeft met het tegelijkertijd via mijn I-phone laten leveren van actuele route-informatie. Hoe dit precies samenhangt heb ik echter nog niet ontdekt.
Verder blijft het een dijk van een wagen.
Zeer recent wel acuut remblokken voor laten vernieuwen. Die waren versleten en lieten dat goed merken. Voor 163 euro rijd ik nu weer heerlijk geruisloos en heb ik weer alle vertrouwen in de remmerij.

Eerste onderhoudsbeurt.

De eerste beurt sinds ik de Cascada in bezit heb zit erop. De auto zelf gaf netjes op tijd het signaal dat een beurt uitgevoerd moest worden omdat de olie aan verversing toe was. Bijzonderheden waren er verder nauwelijks. De foutmelding van de blinde hoek signalering is onderzocht maar een euvel bleek niet te vinden. Jammer, want de meldingen dat het niet werkt blijven voorkomen en irriteren wel. De dorpels zijn gecheckt en zijn gelukkig nog steeds droog van binnen. En dat na deze natte maand. Dus dat is echt wel opgelost. Verder klein onderhoud, nieuwe bougies en filter. Alles voor een kleine zeshonderd euro. Ook zijn de zomerbanden teruggeplaatst. Het verbruik neemt daarmee weer iets toe en het sturen gaat minder licht dan met de smallere winterbanden. Die bevielen overigens prima en geven ook iets extra comfort. Maar de grotere velgen voor de zomer staan wel echt fraaier. Alles heeft zijn voors en tegens. Vol goede moed nu de zomer tegemoet. Deze winter toch ook regelmatig open gereden, maar straks weer zonder jas, sjaal, pet etc. Zalig!

Onbekend maar bemind en....een haperend dak.

Enige tijd terug werd ik benaderd door Autoweek om mee te werken aan de nieuwe rubriek "onbekend maar bemind". Erg leuk om dit te doen en het resultaat mag gezien worden. Zie hiervoor Autoweek nr. 25 van dit jaar. Leuke reportage en zelfs een foto op de cover. Wat een eer!
Wel jammer dat ik deze week voor peer reed met een dak dat aan het begin van de openingsceremonie vastliep. Heel gênant! Het gebeurt vaker als ik het openen aanstuur met de sleutel van buiten de auto. Maar normaal lost zich dat op als ik alsnog in de auto de bewuste handle gebruik. Dit keer echter niet. Dus met openstaande afdekplaat richting Opel dealer. Tot ik onderweg nog een laatste poging deed tot hervatting van het openingsproces en de kap weer in de beweging kwam. Opgelost, maar o wat voelde ik me voor schut rijden. Enfin, ik open en sluit het dak dus niet meer via de afstandsbediening 😅.
Verder met dit mooie weer steeds weer genieten van alle cabriogeneugten!

Jaarlijks onderhoud.

Vandaag een jaarlijks beurtje ondergaan. Op zich weinig bijzonders. Maar wel behoefte aan nieuwe accu, nieuwe deurdrangers en remblokken. Niets wereldschokkends. De deuren kraakten inderdaad enorm bij het openen. En starten bij -5 bleek wat moeizaam. Dus prima zo. Duizend euro brengen ons weer een jaar verder, hoop ik. Het passagiersraam dat bij het openen van de deur soms niet zakt, zodat de deur niet te sluiten is, is ook onderzocht. Oorzaak niet direct gevonden. We gaan het monitoren de komende tijd. Verder blijft het een moorddadig lekkere auto. Jammer dat Opel dit marktsegment verlaten heeft!

Hoe droog blijf je in de regen?

Het Nederlandse zomerklimaat is dankzij klimaatverandering een vochtige bende. Hoe droog blijf je dan in een open Cascada? De snelheid is natuurlijk van groot belang. Sta je stil of rijd je traag, dan word je zeiknat. Maar met 80 km per uur heb je geen hinder van druilerig weer. En dan op de snelweg. Met honderd kilometer per uur kun je een behoorlijke regenbui handelen op de voorstoelen. Helemaal droog blijf je niet, maar storend is het evenmin. Achterin wil je niet zitten. 🤣 Wordt het een moderne hoosbui, stop dan onder het eerste viaduct en sluit het dak. Doe dat niet als er geen viaduct voorhanden is. Je verzuipt dan namelijk. 😂 Wel fijn om lederen bekleding te hebben. 👍

Heren cabrio tour weekend

Recent drie dagen met acht heren in vier cabrio's getourd. Onze Cascada in gezelschap van onze MX5, aangevuld met een BMW 430 en een Honda S2000. Goed gezelschap. Alle auto's waren genieten en werden hogelijk gewaardeerd door alle chauffeurs. De toch wat softe Cascada hield zich in dit gezelschap goed staande. Heerlijke bak om in te touren, maar minder geschikt voor het snelle en scherpe werk. Hoewel ze qua power best kan verrassen, de onderstel afstemming blijft comfortgericht. Zelfs met de banden op iets hogere spanning (2.6) wat ik zelf het lekkerst vind. Anderzijds enorme waardering voor de stoelen. Je zit echt in ergonomische fauteuils. Daar waren de meningen eensluidend. Verder gewoon een schoonheid. Jammer dat er een vrachtwagen een tikje op haar verleidelijke bips gaf. Maar die minimale schade wordt nu al weer vakkundig opgelost.

Gierend naar de garage.

Enige tijd terug dacht ik dat auto’s van medeweggebruikers last hadden van een slippende v-snaar. Ik meende toch echt een gierend geluid te horen. Maar toen ik alleen op de weg zat, was dat geluid er nog steeds. Ik was het dus zelf. Heel gênant! Toen dit geluid vrijwel constant mijn metgezel bleek, heb ik toch de garage maar even opgezocht. Daar bleek echter dat dit veroorzaakt werd door een defect wat vervanging van het klepdeksel noodzakelijk maakte. Een actie die nogal wat manuren vraagt en daardoor niet goedkoop bleek. Jammer, maar zo doorrijden kon ook niet. Dus heeft de Cascada tijdens de feestdagen bij de garage verbleven. Inmiddels is zij terug en rijden wij weer fluisterstil over ‘s heren wegen. Wel een kleine 740 euro lichter, dat is wel even slikken. Maar nu het grote genieten onderweg weer terugkeert, gaan we daar niet lang bij stil staan.

Kritiekpuntjes

Toch inmiddels wel enkele punten van kritiek op de Cascada. Goed om dat ook eens te benoemen. Allereerst de afneembare trekhaak. Wanneer deze niet onder de auto gemonteerd zit, verzamelt zich vuil in het gat waarin de trekhaak gemonteerd moet worden. Dat maakt montage moeilijk tot onmogelijk. Dus iedere keer dat ik bedenk iets te willen trekken, monteer ik de trekhaak al enige dagen eerder. Lukt het niet, dan heb ik nog tijd om even langs de garage te gaan. Alternatief is de trekhaak permanent laten zitten. Maar fraai is dat niet en een beetje onzinnig als je echt maar heel af en toe iets achter de auto wil hangen.
Ander punt is de enorm dikke a-stijl. Daar verdwijnen gewoon hele auto’s achter. Ik snap dat de cabriocarrosserie nu eenmaal deze sterke voorruitstijl vereist en dat dit dus onontkoombaar is. Maar je moet er altijd op bedacht zijn. Ben je dat niet, dan is het soms enorm schrikken.
Dan nog de plek waar de lichtschakelaar gemonteerd is. Links op het dashboard, laag en onzichtbaar achter het stuur. Ondanks lange gewenning nog steeds geen schakelaar die ik automatisch kan vinden. Ik moet echt zoeken en de ogen zijn dan even niet op de weg gericht. Vooral de enkele keer dat je een mistlicht aan wil zetten is het erg zoeken. En juist dan wil je je blik liefst op de weg gevestigd houden. Dat kan dus beter.
Eerder schreef ik overigens al over de haperende dodehoek signalering. Inmiddels is mij duidelijk dat deze steevast stopt als de 130 km op de teller wordt gepasseerd. Daarnaast valt hij frequent uit bij grote hoeveelheden neerslag. Het zal allemaal technisch best verklaarbaar zijn. Maar het zijn juist situaties waarin dit extra stukje hulp bij het chaufferen zeer welkom is.
Tot zover de minpuntjes die blijven storen na langdurig gebruik. Pluspunten hebben gelukkig veruit de overhand.

Fluwelen voet en uitrijden.

Aangezien de benzine inmiddels wel vloeibaar goud genoemd mag worden, met bijbehorende prijsstelling, doe je toch erg je best om zuinig te rijden. Ik heb inmiddels geleerd dat de Cascada enorm lang doorrijdt zonder dat ik gas geef. Feitelijk remt hij nauwelijks af op de motor op dat moment. Daar maak ik steeds slimmer gebruik van, zonder anderen te hinderen natuurlijk. Zie ik rood licht in de verte, gaat de voet van het gas en rij ik met vrijwel ongewijzigde snelheid nog een heel eind door. Remmen is verloren energie en dat voorkom ik dus waar mogelijk. Nu rijd ik gemiddeld ruim 1 op 15, wel op de winterbandjes natuurlijk. Op de snelweg zit ik als ik me aan de snelheid houd, gemiddeld op of tegen de 1 op 16. Het wordt een beetje een sport, soepel en vloeiend rijden. De Cascada leent zich er prima voor. Nu nog even en dan komen de recent geheel gerestaureerde zomervelgen er weer onder. Daar kijk ik naar uit. Dan hoop ik ook de auto een keer professioneel te laten reinigen. Vooral de kap heeft dat nodig. Bomen en bladluis hebben er vlekken op veroorzaakt die ik er met lauw water met groene zeep niet uit krijg. Eens kijken of een prof dat wel lukt.

Net op tijd voor…de Alpen,

Recent kreeg ik steeds sterker het gevoel dat de Cascada haperde als ik wilde accelereren. Nu zaten we vlak voor de vakantie, dus toch garage Kooiman maar even om raad gevraagd. Die wilden toch graag even kijken wat het euvel was en dat dan ook liefst verhelpen. Dus ik werd er tussen geschoven en er werd gezocht….en gevonden. Een klepje en slangetje bij de turbo waren in slechte staat en veroorzaakten het probleem. Dus aan de slag en jawel, de dag voor vertrek was de auto toch echt gerepareerd en klaar voor vakantie. We hoefden dus toch niet over te stappen in onze Grand Vitara. Ook leuk, vooral buiten de gebaande paden, maar we gingen naar de zuid Zwitserse Alpen dus dan wil je een cabrio. De auto heeft de reis perfect doorstaan. Comfortabel open cruisend, slingerend over de Gotthardpas, flanerend langs het Lago Maggiore. Zalig! Maar ook een lange, enorm steile en uiterst smalle weg, tot aan de rand van het Naretmeer, achter in het Valle Maggia gereden. Soms moest ze handmatig in 1 gehouden worden en anderen passeren kon alleen in spaarzame uitwijkhaventjes. De weg was eenvoudigweg nauwelijks breder dan de auto. Maar dat maakte niet uit voor de Cascada. Ze knorde zich met groot gemak naar boven en gelukkig ook weer naar beneden. Als ik de andere aanwezige auto’s ter plekke zag, was deze route toch meer iets voor onze Suzuki, maar dat is nou juist de lol. Juist daar wil je dan in deze luxe sloep heen. Enfin, genoten en nu weer thuis, nieuwe plannen maken.
Overigens voor de vakantie ook nog de auto professioneel laten reinigen, vooral het dak wat door bladluis en ander vuil echt smerig was geworden. Een aanrader. Ze was weer als nieuw, van binnen en van buiten. Dak geïmpregneerd en nu weer terug in haar oorspronkelijke fraaie kleur. Dat vraagt om een jaarlijkse herhaling. En ja….na die vakantie moet ik weer snel met spons, zeem en stofzuiger aan de slag. Daar valt niet aan te ontkomen.

Fijn zo’n sleutel!!

Vanmorgen vroeg kwam een behulpzame buurman mij melden dat in ons dorp gezocht werd naar de eigenaar van een cabrio die de hele nacht met open dak geparkeerd had gestaan. Men zocht mij dus. En daar trof ik inderdaad onze Cascada, volledig topless en zeiknat door de vochtige nacht. Wat is het probleem? Al eens eerder gebeurde iets vergelijkbaars, maar toen waren alleen alle ramen geopend. Oorzaak is de sleutel die in een broekzak klem komt te zitten en dan een signaal stuurt om het dak te openen. Sindsdien houd ik de sleutel in de hand tot ik thuis binnen ben en stopte hem daarna in een vakje in mijn tas. Blijkbaar is hij daar ook weer klem komen te zitten en bereikte het signaal zowaar mijn auto die toch al snel op een meter of 100 afstand geparkeerd stond. Fijne sleutelservice dus. Enfin, gelukkig heb ik leren bekleding en hoefde ik niet vroeg naar mijn werk. Inmiddels is het interieur weer droog, althans zo voelt het. Nu maar afwachten en dus nog zorgvuldiger omgaan met de sleutels.