Opel Calibra 2.5i-V6 DTM (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Calibra 2.5i-V6 DTM |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 149.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Reden van aankoop:
Na dat ik met mijn vorige calibra 20.i colour edition (1994) een ongeluk heb gehad, heb ik een renault twingo aangeschaft voor nood, maar deze beviel zo goed, dat ik er 1,5 jaar in gereden heb, maar toen begon het toch een beetje te kriebelen. En ben ikdus weer op zoek gegaan naar een andere auto, wat eigelijk al vast stond, was dat het een calibra ging worden, vanwege de zeer goede ervaringen.
Ik had geen haast, dus rustig internet ect. af lopen zoeken naar iets wat helemaal naar mijn wens was. De voorwaarden waren dat hij van na 1995 moest zijn, beetje luxe, helemaal orgineel, en redelijka acceptabele km stand, geen rood, en een 2.0 16V.
Totdat ik op de hoogte werdt gesteld via via dat er een calibra in DTM edition uitvoering (gelimiteerde oplage) te koop stond, hier in de buurt nog wel, voor een acceptabele prijs! Het was alleen wel een X25XE dus een 2.5 24V V6 met 170 PK.
Toch maar wezen kijken, en de auto was inderdaad precies wat ik zocht. Super mooie kleur, voorzien van; leren bekleding met stoelverwarming, traction control, 6 speakers, dubbele airbag, ABS, Check Control, elektische ramen en spiegels die ook nog verwarmt konden worden, Boordcomputer en natuurlijk Airco plus nog wat kleine dingetjes. Full options dus.
Ook heeft een V6 wat andere dingen, die de ongeblazen 4 clinders niet hebben, zoals veel grotere remschijven en klauwen.
Nadeel was dat de distributieriem vervangen moest worden, iets wat niet elke beunhaas kan, maar daar wist ik iemand voor die dat vaker gedaan had. Dus diezelfde avond ook gekocht, ook omdat er meerdere mensen er belang bij hadden.
Het rijden:
Op het contact zetten gaan alle lampjes branden op het dashboard die controleert of alle vloeistoffen nog op niveau zijn en de verlichting in orde is ect. Bij het starten komt er een diepe roffel uit de (orginele) uitlaat, wat je gelijk laat weten dat het niet om een ongeblazen 4 cilinder gaat.
Het optrekken in de 1 is niet zo heel specatulair, de 1330 kilo wegende auto heeft moeite om op gang te komen, maar boven de 50, en vooral na de 100 km/h gaat het nog steeds als de brandweer, echt heerlijk! Het hoge gewicht laat altijd wel merken dat je niet met een gooi-en-smijt bakkie onderweg bent maar met een kilometer vreter die je met hoge snelheden over 80 - 100 wegen en snelwegen laat sturen.
In 7,8 seconden daat de calibra naar de 100, en een top van 237 km/h.
Verbruik:
1 van de redenen om niet voor een V6 te gaan was het verbruik, maar dit valt me echt reuze mee. Bij normaal rijden in de stad is 1 op 10 heel goed haalbaar, op de snelweg haal ik zeker 1 op 15! Gemiddeld rij ik er 1 op 11 mee, wat ik meer dan acceptabel vind.
Comfort en luxe:
zoals ik al vermeld had, deze calibra is voorzien van vrijwel alle optie’s. Alles is ook nog goed werkende. Uit de luidsprekers komt echt een verbluffend mooi geluid uit, dit laat ik allemaal dus voor wat het is.
Het enige wat ik er aan heb veranderd is xenon. De calibra heeft altijd zeer slecht licht, dus xenon was voor mij een must, en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad.
De auto is wel vrij stug, in tegenstelling tot mijn vorige calibra, die redelijk comfortabel is, is deze een stuk stugger. Dit komt door de fabrieks uit verlaging door Irmscher, omdat dit een DTM Edition is. op hobbelige wegen is het soms wel een beetje irritant, maar dat hoort natuurlijk wel bij de auto. Op geasfalteerde wegen is het wel heerlijk strak sturen.
In het begin schrok ik wel van de tempratuur van de motor, die regelmatig op de 100 graden komt, of soms daar iets over! Maar bij navraag schijnt het zo te horen, mede omdat het heel erg vol is, en de motor weinig ruimte heeft om te ’ademen’. Er zijn ook diverse middelen aangebracht naar 2 grote ventilatoren; Om de elektronica achter het blok van een beetje frisse lucht te voorzien loopt er een aanzuig buis over het blok naar achteren heen, vooral de dynamo heeft een beetje frisse lucht wel nodig. Ook na het uitzetten van de motor slaat er een klein pompje aan die de koelvloeistof nog een tijdje laat door circuleren en de grote fans draaien ook regelmatig door.
Pluspunten:
- Verbruik
- Heerlijke motor
- Lekker veel luxe
- Design
- Ruimte
Minpunten:
- Imago
- Beetje lomp stuur
- Dash komt licht gewijzigd uit een vectra A
UPDATE
Inmiddels mee naar Frankrijk op vakantie geweest, wat een lekkere autobaar rijder! Tot een uur onder parijs, een schreeuwend geluid onder de motorkap. Omdat ik het niet vertrouwde de ANWB gebeld waar ik het Europapakket heb. Ik moest zelf maar naar een praatpaal lopen, terwijl ik op een grote parkeerplaats stond, en dat om half 5 in de morgen...
Ik de afsleepdienst gebeld, en hij heeft ons achtergelaten bij een peugot garage, maar deze garage wilde er verder niks mee doen. Na herhaaldelijk de ANWB te hebben gebeld konden ze geen oplossing vinden. Overnacht in een hotel, en de dag er na weer gebeld; mijn auto werdt weer versleept, naar een Ford garage.
Deze mensen stonden er bij alsof ze nog nooit zoiets gezien hadden. Ze wisten wat het probleem was, maar konden het mij niet duidelijk maken. Een paar uur later kregen we te horen dat de onderdelen pas over 4 dagen binnen zouden komen. De ANWB kon voor ons geen huur auto regelen, terwijl we daar toch recht op hadden als de auto niet binnen 24 uur gemaakt kon worden. ’we kunnen helaas niks voor u doen, de huur auto’s zijn allemaal op’ daar sta je dan...
na veel gezeur toch een huur auto gekregen, en een paar dagen later konden we weer 500 kilometer van onze vakantie terug rijden om de auto op te halen.
Achteraf bleek de multiriem-spanner overleden te zijn. Een vrij prijzig geintje, al heb ik het idee dat ik de hoofdprijs er voor betaald heb onder het mom van ’die buitenlanders betalen toch wel’.
Daarna 4000 km gereden, na volle tevredenheid en zonder problemen door het prachtige franse landschap!
PROBLEMEN
Geen problemen, omdat mijn calibra van 1997 is zijn er tal van wijzigingen doorgevoerd en hebben ze nauwelijks last van roest en andere probleempjes.
Wat is vervangen:
Distributieriem + rollen
Wamtewisselaarpakkingen
Kleppendekselpakkingen
Orginele lampen door 6000K xenon
Airco bijgevult
Wat zit er aan te komen:
Banden achter
Problemen:
Multiriem-spanner stuk
remslangen L+R
Draagarmrubbers
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.