Opel Calibra 2.5i-V6 DTM (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Calibra 2.5i-V6 DTM |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 138.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Met mijn vorige Calibra heb ik in 2003 een ongeluk gehad (total-loss), heb toen tussentijds nog wat goedkopere autootjes gereden, maar ik heb toch weer een Calibra V6 aangeschaft, dit keer een DTM-versie uit 1997 (gelimiteerde oplage). Ik ben de 2e eigenaar van deze auto.
Ik heb de Calibra uitgerust met xenon verlichting, een K&N 57i open luchtfilter kit, cruise control, een Kenwood MP3 speler en een Nokia carkit. De vorige eigenaar had er al alarm klasse III van Gemini in laten bouwen.
In de nabije toekomst wil ik het stoffen interieur laten vervangen door leder, wat ik ook had in de vorige Calibra. Het kost wat, maar het is veel makkelijker schoon te houden (hondenharen!) en ik vind het er gewoon bij horen. Verder moet ik de stoelverwarming ontberen bij deze stoffen bekleding.
Helaas heeft deze auto in tegenstelling tot de vorige ook Calibra geen elektrisch schuif-/kanteldak.
Wat me verder bevalt aan deze auto:
- Het ontwerp. Voor een ontwerp uit 1989 vind ik de Calibra nog steeds heel goed meekomen, zoniet beter dan modernere auto’s. Natuurlijk de hoofdreden om tot aanschaf over te gaan.
- Het verbruik. Op de snelweg haal ik dikwijls 1 op 16/17, wat ik dus heel zuinig vind voor een 2,5 liter V6. Gecombineerd rijd ik ongeveer 1 op 12 en in de bebouwde kom ongeveer 1 op 10. Dit alles wel met een rustige rijstijl en veel met de cruise control.
- De acceleratie en het geluid van de motor bij het vol accelereren. Dit in combinatie met het K&N luchtfilter geeft een mooie, diepe V6 roffel.
- De ruimte van de kofferbak.
- De comfortabele stoelen, die ook veel steun geven in de bochten.
- De wegligging.
- De kleur.
Minpunten:
- Het imago van de auto.
- Het dashboard, dat rechtstreeks is overgenomen uit de Vectra A.
- De radio ontvangst.
PROBLEMEN
- Heel soms krijg ik te maken met motorstoring (oranje), wat betekent dat de auto inhoudt bij accelereren. Bij vol intrappen van het gaspedaal hikt ie even en niet snel daarna trekt ie weer normaal op. Dit heeft te maken met een storing van de luchtmassameter, waarschijnlijk moet deze worden vervangen, want na resetten van deze storing duurt het enkel een paar maanden voor hij weer terugkomt.
- Scheuren in het voorpaneel van het dashboard, precies waar de warme en koude lucht naar boven wordt geblazen tegen het voorraam (Calibra-kwaaltje).
- Koppeling moet binnenkort worden vervangen (Is naar gekeken, maar er is olie ingelekt vanuit de kleppendeksels, waarvan de rubberen pakkingen waren uitgedroogd. Dit veroorzaakt een geluid en trillingen wat er mogelijk op duidde dat de koppeling was versleten. Vervangen van de koppeling is bij nader inzien niet nodig.)
- Tweeter in linkerdeur defect.
- Uitlaatdemper rammelt, moet worden vervangen.
- Rubberen pakkingen van de kleppendeksels waren uitgedroogd (gevolg olielekkage), en zijn vervangen.
- Airco defect, wordt binnenkort gemaakt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.