Opel Astra Stationwagon 1.9 CDTi 100pk Enjoy (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Stationwagon 1.9 CDTi 100pk Enjoy |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 83.000 km |
KM-stand laatst | 207.500 km |
DE START
- 83.000 km
Na 4 jaar lang rijplezier in de Seat is het nu tijd voor een veilige, degelijke keuze en ruimte vanwege gezinsuitbreiding.
Na een tijd zoeken heb ik binnen mijn budget deze Opel Astra gevonden. Lekker praktisch, veel ruimte en deutsche grundlichkeit.
Over de testrit kan ik positief zijn, hij mist mijns inziens wel wat vermogen maar daar is wat aan te doen.
Keep you posted!
HET VERVOLG
- 98.000 km
Ik ben nu een ruime 15.000 km op weg met deze Astra. Technisch geen problemen gehad (met uitzondering van twee kapotte draadjes in de achterruitverwarming die onder garantie zijn vervangen).
Zelf een set winterbanden er op gemonteerd. De 5-ster stalen velgen met bijbehorende wieldoppen vindt ik hier uitermate geschikt voor. Het geeft niet het uiterlijk van kijk-mij-eens-rijden-met-mijn-winterbanden die de standaard zwarte stalen velgen geven. Voor de zomerbanden nog op zoek naar een mooie set OPC velgen.
De auto voldoet prima voor het doel waarvoor hij gekocht is. Vanwege de gezinsuitbreiding zocht ik een ruime auto voor niet al teveel geld. We zijn nu twee keer met de auto op een korte vakantie geweest, met een beetje passen en meten past alles er prima in (onder het kofferbakscherm). Het ontbreken van wat praktische bergruimte en een bekerhouder is een minpunt.
Ten opzichte van mijn vorige auto mis ik wel het vermogen bij het optrekken. Erg langzaam is hij niet maar op de snelweg even snel doortrekken is er niet bij.
Het regenereren is wel irritant. De auto wordt onzuinig en gaat veel herrie maken. Als je de eerste keer niet weet wat er gebeurd een verontrustend geluid.
UPDATE 21.01.2011:
Het ontbreken van een olietemperatuurmeter op het dashbord was mij niet eerder opgevallen. Gisteren werd het ineens opvallend warm in de auto en rook ik een vreemde lucht. Erg vervelend dat je dan niet kan zien wat de temperatuurmeter doet en dat je moet 'wachten' tot er een lampje gaat branden dat aangeeft dat de motor al te warm is. Of er een tussensignaal (oranje lampje o.i.d.) eerst gaat branden weet ik niet. Overigens bleek er met de auto niets aan de hand te zijn.
Keep you posted!
Het einde nabij
- 205.100 km
Inmiddels heb ik er 100.000 km bij gereden. Eigenlijk zonder noemenswaardige problemen. De degelijkheid waarmee deze auto is gebouwd bewijst zich nu. Er rammelt nog steeds niets en de materialen blijven mooi ondanks dat ze door een verbouwing van het huis aardig mishandeld zijn geweest.
Noemenswaardig onderhoud:
- EGR-klep vervangen (geen vermogen meer);
- Remschijven en blokken (erg dure onderdelen, € 300,--)
Voor het overige alleen regulier onderhoud (banden, lampjes e.d.), tijdig zijn beurten gegeven. Dat betaalt zich nu uit.
Al met al ben ik zeer tevreden over de deugdelijkheid van deze auto.
Desondanks gaan we wel afscheid nemen van deze auto. Vanwege een baanwissel is een diesel niet meer interessant en gaan we op zoek naar een ander.
Verkocht
- 207.500 km
Na ruim 120.000 km asfalt samen gedeeld te hebben is het tijd geworden afscheid te nemen. Vanwege een andere baan is het voor mij niet langer rendabel om diesel te rijden, dus over naar benzine.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.