Opel Astra Stationwagon 1.7 CDTi 80pk Enjoy (2004)

autoreview

Opel Astra Stationwagon
Opel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra Stationwagon - interieurOpel Astra Stationwagon - interieurOpel Astra Stationwagon - interieurOpel Astra Stationwagon - interieurOpel Astra Stationwagon - interieur

Signalement

UitvoeringAstra Stationwagon 1.7 CDTi 80pk Enjoy
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Afgelopen vrijdag 26/11/2004 deze auto ontvangen als tijdelijke lease-auto. Ik had geen keus, de auto werd hier afgeleverd door de lease-maatschappij en ik zag pas bij aflevering wat het was.
Desondanks ben ik er tevreden mee.

Afwerking van de auto is in orde: voor het dashboard zijn mooie materialen gebruikt en de uitrusting is compleet (airco, cruisecontrol, airbags overal, radio-cd met afstandsbediening op het stuur).
Een klein minpunt is het ontbreken van de 3e hoofdsteun achter. Blijkt niet standaard te zijn. Zoveel airbags en dan geen 3e hoofdsteun, dat klopt niet met elkaar.

Er is hier en daar geklaagd over de richtingaanwijzer, dat die te gevoelig zou zijn, maar daar heb ik weinig problemen meer mee.
Het was even wennen, mede daar de cruisecontrol op de kop van de richtingaanwijzer zit. Soms drukte ik de cruisecontrol in en dan ging de richtingaanwijzer even aan. Inmiddels gebeurt dat niet meer: was kwestie van gewenning

De auto voelt heerlijk solide, dat merk je al als de je deur dicht doet: geen hol blik maar een gedegen klik.
Het sturen gaat feilloos, de auto helt vrijwel niet over in de bocht en reageert zeer direct. Ik ben een Ford Focus gewend, alom geprezen om zijn stuurkwaliteiten en wegligging, maar ik kan zeggen dat de Astra nauwelijks onderdoet voor de Focus.

De motor valt me niet tegen. 80 pk is niet veel, en een diesel staat niet bekend om zijn gretigheid, maar desondanks valt er met slim schakelen prima mee in te halen en is de auto ook in de lage toerentallen voldoende soepel. De motor is lekker rustig, weinig lawaai, ook bij hogere toerentallen (niet dat ik al in het rood heb gereden, gezien de huidige km stand lijkt me dat niet verstandig).
Daarnaast lijkt de motor erg zuinig te zijn en daar ben ik blij mee aangezien ik tanken altijd beschouw als een noodzakelijke maar tijdrovende onderbreking van mijn rit.

Er zit geen meter voor de motortemperatuur op het dashboard en dat vind ik prima: als de temperatuur te hoog oploopt zal een lampje gaan branden (volgens de handleiding), en in alle overige gevallen heb ik die meter niet nodig.

Een echt minpunt zijn de stoelen:
Ik vind ze niet prettig, of ik ben er nog niet aan gewend. Er duwt een stevige bobbel onder in de rug en aangezien de lendensteun niet verstelbaar is, blijft die daar zitten.

Ik heb niet te maken gehad met een dealer, aangezien ik de auto via de leasemij kreeg.

UPDATE 7/12/2004:
Inmiddels 2000km gereden en de motor ook wat zwaarder op de proef gesteld. Nog steeds geen reden tot klagen, al moet je boven de 150 geen vette acceleratie meer verwachten. 80pk blijkt dan niet veel te zijn.
De stoelen beginnen te wennen, ik moest even mijn zit vinden. Maar lekker vind ik ze nog steeds niet.
Vandaar een sterretje minder bij ’Comfort’

UPDATE 4/2/2005:
KM stand is 10000 gepasseerd en nu begin ik toch wel wat minpuntjes te vinden.
De boordcomputer is voor wat betreft het brandstofverbruik en de actieradius volstrekt onbetrouwbaar. Ik tank altijd 3 a 4 liter meer dan de BC zegt dat nodig zou zijn.
De opgegeven fabriekscijfers ten aanzien van het verbruik haal ik ook bij lange na niet. Terwijl ik toch vrij beschaafd rijd.
Verder irritant: als er wat onder je stoel valt, zie het er dan maar weer onder weg te krijgen. Op je knieen bij het achterportier en dan op de tast voelen of je wat vindt.

En ik vind de auto hoe langer hoe lelijker. Niet alleen de kleur, maar ook dat zij-achterruitje dat qua belijning helemaal niet klopt met de rest van de wage. En dan die lompe koplampen... (Remind you: deze auto is een door de leasemij verschafte tijdelijke wagen, niet mijn keus).
Ik weet zeker dat als ik over een jaartje ga bestellen dat het geen Astra wordt.

UPDATE 28/7/2005
Heb er nu bijna 30000 km opzitten en kan nog wat klachten toevoegen:
* In een regenbui kun je geen gesprek meer voeren met je passagier(s): het dak klinkt alsof er alleen maar een golfplaat op ligt: horen en zien vergaat je. Zo duur is isolatiemateriaal toch niet? Had daar nu op bezuinigd moeten worden?
* Olieverbruik is enorm: 1 liter per 5000 km. Bij mijn vorige dieselauto’s hoefde ik nooit bij te vullen, nu controleer ik het bijna elke maand.
* Ruimte op de achterbank is erg beperkt: een kinderstoeltje kan niet in de slaapstand, tenzij een van de voorstoelen onaangenaam ver naar voren wordt geschoven. Zit je voorin met opgetrokken knieen omdat je dochtertje slapen moet... Maxicosi precies hetzelfde. Zo groot zijn die dingen toch niet? In mijn Focus had hier nooit problemen mee...
* Waar laat je de hoofdsteunen van de achterbank als je die neerklapt? Wie het weet mag het zeggen.
* Ruitenwisservloeistof blijf je bijvullen. Hij spuit het in veel te grote hoeveelheden op de ruiten of het reservoir is te klein. En wat meldt de boordcomputer als ie leeg is: ’Pakking vloeistofpeil’. Logisch?

PROBLEMEN

-Boordcomputer raad maar naar het verbruik, en zit er altijd naast
- Verbruik fors hoger dan fabriekscijfers (ondanks bescheiden rijstijl) Zelfs als ik de boordcomputer reset terwijl ik 110 km/h rijd en ik zet hem vervolgens 5 minuten op de cruisecontrol verbruik ik nog een halve liter per 100 km meer dan was opgegeven....

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.