Opel Astra Stationwagon 1.7 CDTi 100pk Cosmo (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Stationwagon 1.7 CDTi 100pk Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb deze stationwagon eind 2007 aangeschaft en heb er nu ongeveer een half jaar mee gereden. Een goed moment dus om een review te schrijven over de voorbije 15000km.
Algemene indruk
De wagen was een jonge tweedehands met 17200km op de teller én 2 jaar volledige G2 Premium garantie. Toen ik de wagen in de showroom zag staan was ik meteen verkocht, de mooie ’pomme granaat’ dubbele metaal kleur met geblindeerde ramen, 16’ velgen, panoramisch schuifdak en zilveren dakrails maken de wagen af.
Het ’cosmo’ pakket maakt van deze wagen een echte rijders auto. De cruise control maakt het je makkelijk tijdens lange afstanden, het navigatiepakket met kleurenscherm brengt je feilloos overal naartoe en de automatische klimaat controle zorgt dat het altijd de goede temperatuur is.
Verder hangen er nog handige snufjes aan als automatische lichten en -ruitenwissers en een gekoeld handschoenenkastje. Met dat laatste moet je het dan ook doen om allerhande zaken op te bergen want extra opbergvakken zijn er niet, net als een bekerhouder die ontbreekt.
Interieur
Het interieur is strak en functioneel. Je merkt duidelijk dat Opel zijn best gedaan heeft om de looks en stijl te verbeteren. Je ervaart de materialen en uitrusting dan ook als degelijk, al moet je niet al te spannende elementen verwachten, het geheel is namelijk samengesteld uit grijs tinten.
De boordcomputer met kleurendisplay geeft in dit geval wat kleur in het geheel. Hierop kan je alle nodige informatie op uitlezen (binnen - en buitentemperatuur, uur, radiozender, verbruik, reikwijdte, navigatiemap).
Stoelen zijn half leder, half stof. Ze zitten laag en hard maar geven voldoende steun. Ikzelf ben 1m92 en vind de ideale zitpositie terug in deze wagen.
Verder is mijn auto uitgerust met een elektrisch panoramisch schuifdak, heerlijk in de zomer en zorgt voor veel licht in de wagen wat een aangename sfeer geeft.
Rijden
Je leest overal gedeelde meningen over het isuzu 1.7 cdti blok met 100pk, en meestal minder goede kritiek. Persoonlijk vind ik dat het blok goed genoeg meedraaid. Topprestaties moet je zeker niet verwachten van deze japanse motor, maar je hoeft je zeker niet te schamen in het verkeer. Onder de 1800 toeren voelt hij zich niet thuis (lees als 'dood'), maar vanaf 2000 toeren trekt hij door als een beer. Dit geeft ook als gevolg dat hij nogal moeilijk uit de startblokken schiet, maar eenmaal hij op snelheid is, zijn tussensprints en inhaalmanoeuvres soepel.
Wat me wel enorm ergert aan dit blok is zijn rauwe geluid. Koud is het een dieselende traktor, dus moet je de radio wat harder zetten. Na een minuut of 5-10 wordt hij wel beduidend stiller en op constant toerental hoor je hem zelfs gewoon niet. Bij 120km/h zonder radio ervaar je pure stilte.
Het tamme motorblok heeft dan ook wel zijn voordelen. Namelijk zijn verbruik is aanzienlijk laag. Ik zit gemiddeld aan 5,8 liter en ik rij flink door en veel stad. Op de autostrade verbruikt hij bij 110km/h ongeveer 4,5 liter.
Bochten en remwerk is voor deze zware break ook geen probeem. Hij plakt als het ware tegen de grond en stuurt als een pluimpje.
Update 18-07-08: Foto's geplaatst
(FOTO’S VOLGEN NOG)
PROBLEMEN
Momenteel nog geen noemenswaardige problemen buiten een startprobleem in de winter. Dit was snel opgelost door de garage, een software update heeft het probleem verholpen (probleem met voorgloeien).
Verder wil hij soms ook niet meteen starten. Dan blijft het motorstoring lampje branden. Even sleutel eruit en terug erin verhelpt het probleem.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren