Opel Astra Stationwagon 1.6 Turbo Cosmo (2008)

autoreview

Opel Astra Stationwagon 1.6 Turbo Cosmo (2008)

Signalement

UitvoeringAstra Stationwagon 1.6 Turbo Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf144.000 km
KM-stand laatst232.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Krachtpatser

  • 176.000 km

Deze auto is uitgevoerd met lederen bekleding, stoelverwarming, IDS onderstel sportknop op dashboard, xenon, 17 inch banden(16 inch past niet vanwege de enorme remschijven), cosmo uitvoering, trekhaak, LPI-GASINSTALLATIE.
Pluspunten
1.6 turbo(z1.6let) trekkracht, stil, souplesse.
Ruimte in de auto.
Zeer fijne auto, ligt als een blok op de weg. Sportknop op dashboard gebruik ik zelden.
Sportknop aan: motor klimt sneller in de toeren, TC is uit.
Minpunten
1.6 turbo(z1.6let) verbruik benzine 1 op 10 gemiddeld.
Verbruik lpg gek genoeg hetzelfde gemiddelde.
(verbruiksmonitor ga ik vanaf nu invullen na eerste keer tanken)
Versnellingsbak (m32) niet probleemloos. Zeer aan slijtage onderhevig, vooral als de auto meer vermogen heeft door chiptuning en/of trekken van zware aanhangers.
Wanneer je de auto in originele staat houdt dan krijg je dus minder snel problemen
Persoonlijk vind ik de stoelen na een lange rit niet fijn meer zitten. De opstaande randen van de sportstoelen beginnen dan te irriteren. (zitting te smal)
Problemen:
Vervangen bij 145000 km dubbel massavliegwiel, zat teveel speling op. Dan ook samen met de koppeling.
Toekomst :
Rij deze auto verder “op”. De auto heeft op dit moment geen problemen en rijdt uistekend
Lpg is lekker goedkoop en in de meeste landen goed te krijgen.
Versnellingsbak doet het goed, maar onder de 2000 toeren hoor je de bak toch zachtjes op de achtergrond een geluid maken.(lagers) Dus een revisie van de bak zal nodig zijn in de toekomst.

update

  • 194.000 km

Update 194000 km

Problemen:
abs sensor/wiellager.
De auto gaf aan dat er een storing in de abs zit. Dit betekende dat de complete wiellager vervangen moest worden. (1 geheel)
545 euro incl.(originele gm onderdeel)

Glas van buitenspiegel zit los. Vervangen 60 euro, (prijs incl batterij voor afstandbediening).

Vakantie:
Met caravan (1350 kg) naar Zuid Frankrijk. Geen enkel probleem(ondanks zeer hoge temperaturen). Airco werkt zeer goed, lekker koel in de auto. Heb alleen de zesde versnelling niet gebruikt, om de versnellingsbak te ontzien. (lage toeren veel gewicht) Verbruik tussen de 1 op 6 en 1 op 8
Italie (Rimini) zonder caravan (hotel is toch beter). Op gps 225 km/h gereden. Was nog niet de topsnelheid, maar door de drukte op de snelweg was het veiliger om niet zo niet snel te gaan. En het is natuurlijk vakantie, dus geen stress. Verbruik tussen 1 op 10/11.

Toekomst.
Nog steeds de versnellingsbak (lager geluidje op de achtergrond) moet wel zeer goed luisteren, wil je dit horen. Schakelt nog steeds goed. Dus hierin geen verandering. Olie verbruikt de auto nauwelijks.
Dus rij nog verder met deze auto, op naar de volgende update.

nog steeds prima auto

  • 212.500 km

Dik 2 jaar en 18000 km later en dure reparaties update

De eerste dure reparatie

Voor de corona tijdperk zijn we nog op vakantie geweest naar Italië.
De route ging via een tussenstop Cinq Terre en verder naar Almafi kust onder Napels.
Aangezien er lager geluid uit de versnellingsbak( bijna niet hoorbaar) kwam (zie vorige update) heb ik besloten, hoewel het nog niet nodig was, de versnellingsbak te laten reviseren. Dus tijdens de vakantie geen zorgen over de versnellingsbak en daarmee ook besloten om door te rijden met deze auto.
Tijdens de vakantie heeft de auto het dan ook prima gedaan. Geen geluiden meer uit de bak. Met 4 personen en een hond + een dakkoffer. Temperaturen boven de 30 graden. Verbruik op Lpg was ongeveer 1 op 8.

2e dure reparatie

26-11-2019

Ik was op weg naar het werk en rook een sterke olie lucht. Bij het werk aan gekomen, keek ik onder de auto. Bingo, de onderkant zat onder de olie.
De dealer gaf aan dat de oliekeering krukas lekte(als ik het goed onthouden heb) en dat er ook een probleem was bij de turbo. Had dus besloten om door te gaan met deze auto, dus laten maken......
Afgerond 1400 euro.


11-5-2020 Was even schikken. Ik ging even onder de motorkap kijken of er nog genoeg middel in het reservoir zit voor de kleppensmering (lpg).
Dat is eigenlijk het enige wat ik controleer, want olieverbruik na 200000km is nog steeds zeer weinig. Hoef nooit bij te vullen.
Maar dan komt het. Ik zie op de koelvloeistof reservoir een donkere rand zitten. Oei, er zit olie in de koelvloeistof. Niet goed!!. Niet veel maar dit klopt niet.... Naar de dealer en die zegt dat de warmtewisselaar niet goed dicht is tussen olie en koelvloeistof gedeelte. Aan de ene kant was ik blij dat het niet in het blok zelf fout zit. Aan de andere kant, dure reparatie.
Maar ja, had besloten verder te gaan met deze auto, dus laten maken.
Incl. jaarbeurt, bandenwissel(zomer) afgerond 1300 euro.

26-1-2021

Na deze dure reparaties, heb ik wel de gedachte, dat ik voor het geld geen andere auto kan kopen.
Ik heb daarom ook besloten om de auto aan te passen om nog meer plezier te hebben met deze auto. Dit zijn de aanpassingen.
Luchtinlaat vanaf begin tot einde.(zie op site van dbilas)
Downpijp/Sportkat.(70mm)
Grotere benzine injectoren en die van de gas installatie.
Computer is aangepast (chip) zowel voor benzine en lpg. Op de rollenbank en tijdens het rijden met een laptop.
Resultaat met de kennis dat het zeer warm was buiten. (warme lucht=minder vermogen) 215 pk op lpg en 218 pk op benzine. Was 180pk.
Gek genoeg heeft dit bij (normaal rij gedrag) geen invloed gehad op het verbruik. Alleen een nadeel is dat je octaan 98 moet tanken. Maar ja rij toch op lpg.
Er komt nog in maart een andere intercooler (originele is te klein). Daarmee haal je nog meer resultaat. (koudere inlaatlucht is dus meer vermogen).
Het blok zelf en de turbo kan in originele staat max. 230pk aan. Daarboven moet deze ook aangepast worden. (is mij te duur)
Mijn rij gedrag is nog steeds hetzelfde, dus ga nu niet als een gek rijden......
De auto maakt nu een zeer mooi sportief geluid, zonder dat het zeer luid is.
De 2e versnelling kan je overslaan, want bijv over rotonde kan makkelijk in de 3e versnelling zonder enige protest. Gewoon gas geven en je bent nog steeds sneller dan overige verkeer. 300 nm zijn bij weinig toeren al aanwezig.
Hoop ondanks dit nog veel km's te maken. Doel is over de 300000km

Tot de volgende update

Nieuwe update

  • 226.000 km

Zo weer een aantal km's verder.
De auto heeft de onderhoud beurtjes gehad en hier en daar onderdelen vervangen van de ophanging (slijtage).
Zelf heb ik er voor gekozen om ook de schokbrekers te vervangen.
Olieverbruik is nog steeds zeer goed, hoef niet bij te vullen tussen de beurten. (8000 km)
Verbruik zowel op benzine als gas is 1 op 11/12.
De motor zelf begint ietsjes meer mechanische geluiden te geven. Maar dat is denk ik logisch gezien de km stand.

Heb eerder aangegeven door te gaan naar 300000km, maar dit stel ik nu bij naar 250000km.

Tot de volgende update.

Auto niet ingeruild maar gehouden

  • 232.000 km

update

Heb even een nieuwe foto toegevoegd, OPC bumper met mistlampen waarin een led ring zit. Deze brandt alleen bij stadsverlichting.
De auto is nog in topconditie, maar mag nu met pensioen. Aangezien de inruilwaarde laag is, gaat deze niet weg.

Heb nu gekozen voor een meer verstandige auto.
Het is een Astra st. uit 2016 geworden met, let op, maar een 1 liter motor.
Wel de meest luxe uitvoering (bijv: schuif/kanteldak, stuurverwarming, automatisch parkeren, achterbank verwarmt enz)
Ga deze auto ook toevoegen op deze site.

Nog even over de oude auto,

Toch nog een storing, de fans (radiator) gaan gelijk aan bij koude motor en blijven ook draaien op volle snelheid. Waarschijnlijk AC sensor kapot.
Ook Olieverbuik is gestegen, nog niet veel, ongeveer 6000 km 1 liter.
Verder zijn de stoelen voor, wel aan vernieuwing toe. Zitten niet fijn meer.
De koppeling grijpt aan wanneer de pendaal bijna omhoog is.
Bak schakelt verder prima. Geen mechanische geluiden te horen,
Verbruik op lpg is nog steeds rond de 1 op 11 gemiddeld.
Dankzij de nieuwe originele schokbrekers enz. voel je alles wat onder de banden doorgaat. Goed voor een circuit, minder voor in de stad,

Verder geen problemen gehad met deze auto. Op vakantie in Duitsland nog even de 228 km/h aangetikt. (gps). De snelheidsmeter geeft bijna 240 aan.
De auto blijft dus, voor de fun en kan voor alles nog ingezet worden, bijv zware aanhanger, vakantie (duitsland), of uitlenen aan fam. (voor een verhuizing bijv.)

Tot de volgende update

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.