Opel Astra Stationwagon 1.3 CDTi 90pk Edition (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Stationwagon 1.3 CDTi 90pk Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 101.000 km |
KM-stand laatst | 209.837 km |
Opel, Das Auto?
- 127.000 km
In verband met een onverwachte verandering van baan moest mijn leaseauto het veld ruimen omdat mijn nieuwe werkgever niet voorziet van een leaseauto, maar een OV jaarkaart. Op zich helemaal niets mis mee, maar met een kleine en alleen de Fiat Panda als hoofdauto over was dat niet ideaal. En, zo werd de zoektocht gestart naar een redelijk geprijsde tweedehands Stationwagen diesel.
De zoektocht begon en eindigde in de Autoborg in Groningen. Autoborg is een initiatief van Noordlease en is eigenlijk niets anders dan hun outletkanaal waar ze hun "oude" leaseauto's aan de man brengen. Het concept bij Autoborg is simpel. De prijs op de auto is de prijs die je moet betalen. Er kan niet onderhandeld worden, het is een vaste prijs. In ruil daarvoor rekenen ze je geen kosten rijklaar maken, krijg je een jaar garantie, wordt de auto klaargemaakt en heb je ook nog een jaar lang gratis pechhulp en een winter en zomercheck bij hun onderhoudspartner Kees (partner met Profil). De Astra stond daar met 101.000 km's en moest 8.750 euro opleveren, wat wij een nette prijs vonden. Voor deze prijs werd de auto gekocht en klaargemaakt en is de auto tijdens het klaarmaken voorzien van vier nieuwe banden, een nieuwe distributieketting, nieuwe linkerkoplamp en een grote beurt.
Prestaties:
Allereerst moet ik hier wel nog even melden dat ik aan het begin nogal sceptisch was over de 1.3 CDTi motor met 90pk. Ik had op Autoweek wat reviews gelezen en deze waren niet allemaal positief over de motor. Uiteraard eerst een proefritje gemaakt en daarin viel inderdaad op dat de motor niet in de categorie racemotors valt. Echter, de classificatie "gevaarlijk" die ik voorbij heb zien komen is 'ie ook niet waard. Zolang je de motor goed op toeren houdt kun je meer dan prima meekomen met het overige verkeer.
Vlak na het ophalen van de auto is de auto gelijk door ons goed ingereden in onze vakantie naar het Gardameer in Italië. De stoelen bieden genoeg steun, al zit er aan de bovenkant van de stoel een wat harde rand die op langere ritten soms wat priemend kan overkomen in je rug. De Edition uitvoering is voorzien van een meervoudig verstelbare bestuurdersstoel en deze kan naast omhoog en omlaag ook kantelen, iets dat welkom was. Daarnaast is de stoel voorzien van een lendesteun, maar deze is niet echt merkbaar.
De Astra ligt goed op de weg en vind ik lekker sturen. Niet zo lekker als de voorgaande Focus, maar zeker niet slecht. Het lawaai in het interieur vind ik acceptabel, maar dat komt ook door de zesde versnelling waardoor je wat minder toeren maakt op hogere snelheden. Verder is de Edition uitvoering voorzien van een boordcomputer waarop je het brandstofgebruik kan volgen en een Opel Radio/CD-speler, welke helaas geen MP3'tjes kan afspelen. De ruimte die de auto biedt is voor een gezin met een kleine meer dan prima. Een mooie grote vlakke laadruimte en een ruime achterbank.
Problemen:
Na een kleine 26.000 km's alweer te hebben gereden heeft de auto ons nog niet in de steek gelaten. Er was bij aflevering één klein minpuntje en dat was dat één van de knoppen voor het laten neerzakken van de rugleuning van de achterbank defect was. Hier kom je natuurlijk altijd pas achter als je bij de IKEA staat en een heel groot ding mee naar huis moet nemen... ;-)
Een ander probleempje dat we hadden was de verontrustende melding "Pakking vloeistofpeil". Wij zoeken in het boekje, maar nergens een uitleg over deze melding. Even zoeken op Google leverde op dat deze melding de manier van de auto is om te zeggen dat je ruitensproeiervloeistof op is... Ach ja!
Voorlopige conclusie:
Een prima auto voor een nette prijs. Tuurlijk is de motor geen racetoppertje, maar voor dagelijks rijgebruik prima te gebruiken. Dit gecombineerd met de ruimte maakt deze auto voor ons als gezin een prima auto. Op naar de volgende 26.000 km.
Het einde van de Astra
- 209.837 km
Het is natuurlijk wel netjes om de review van de onze Astra af te sluiten, want vorig jaar oktober viel het doek voor de Astra.
Tussen de vorige invoer bij 127.000 en 209.000 km's is er eigenlijk niets voorgevallen met de auto. Mooi laag verbruik (5,2 op 100 km) en een trouwe metgezel. Ook het reguliere onderhoud leverde geen buitensporige bijzonderheden of kosten op.
Tot eind oktober 2012 toen mijn vriendin belde met de melding dat de koppeling het niet meer deed, ze afgesleept was en de kosten van reparatie meer dan 2000 euro zou gaan kosten. Dat was toch wel even slikken.
Ons plan was toch om de auto over een niet al te lange tijd in te ruilen vanwege een nieuwe leaseauto en mijn vriendin niet zo'n grote en dure auto in de wegenbelasting nodig had. De Astra is dus uiteindelijk na twee ton trouwe kilometers ingeleverd bij Fiat dealer Jelle Talsma in Heerenveen waar mijn vriendin als een blok viel voor een witte Fiat 500...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Astra
Had je deze auto's al gezien?

Opel Astra 1.8 Business AUTOMAAT/1E EIGENAAR/DEALER OND./AIRCO
- 2007
- 269.696 km

Opel Astra Wagon 1.6 Temptation *meeneemprijs*APK t/m 02-09-2025/1e Eigenaar!!/Airco/Cruise control/Radio-CD speler/Trekhaak/Multifunctioneel stuurwiel/Elektrische ramen/Elektrisch verstelbare spiegels/16'' Lichtmetalen velgen.
- 2007
- 302.932 km

Opel Astra Wagon 1.6 Temptation Airco APK 11-2025 Airco NAP
- 2007
- 151.316 km
Lezersreacties (0)
Reageren