Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 136pk Innovation (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 136pk Innovation |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 30.280 km |
Heerlijke auto
- 1.710 km
Even een concept review van de nieuwe aanwinst. Ik zal veelvuldig aan mijn vorige auto refereren: De Golf VII Variant 1.6TDI DSG Highline. Aangezien de auto voor 60.000-70.000km per jaar gebruikt wordt zal ik proberen met enige regelmaat een update te plaatsen.
Zowel deze Astra als de Golf waren nagenoeg full-options. Volgens mij ben ik één van de zeldzame Astra CDTI automaat rijders en ook in het bezit van adaptieve cruise control, en een niet veel voorkomende kleur :)
Uitrusting:
Automaat
Kleur: Dark Caramel :) :)
17" Lichtmetaal Innovation (RM6)
Innovation+ met Volledig lederpakket+ memoryseats
Achteruitrij camera
Opel EYE
Dode hoek waarschuwing
Adaptieve Cruise
Lane-assist
Schuif/kanteldak
Navi900
Intellilux
Afneembare trekhaak
En nog veel meer...
Directe vergelijking met de golf:
Beginnende bij de aflevering. Deze is bij Opel vrij sober, geen bloemen, geen foto enz. Uiteraard wel een goede uitleg, daar gaat het tenslotte om.
Wat mij wel verbaasd/teleurstelt is dat er geen flaconnetje olie bijgeleverd wordt en ook geen noodhamers.
Navigatie/radio:
Prima te doen, werkt/reageert zeer snel, helaas geen google maps en ook geen accurate verkeersinformatie. Instructies zijn wel goed te noemen.
Geluidskwaliteit is ook meer dan goed.
DAB+ is ook prima
Opel Onstar is een leuke gadget, echter alleen het op afstand toesturen van een bestemming(vanaf de telefoon) naar de navi vindt ik echt bruikbaar, al die andere zaken zijn nice to have.
Rijden:
De Astra is heel erg comfortabel maar beslist niet week, de motor is veel krachtiger qua koppel, daardoor rijdt de Astra ook veel rustiger.
De Astra daagt mij veel minder uit dan de Golf, de Golf schakelde door het relatief beperkte vermogen van 110pk veelvuldig. de DSG7 bak was qua schakelen veel sneller/sportiever, ik heb dat schakelen dan ook nooit hinderlijk gevonden.
De 6traps traditionele(koppelomvormer) automaat in de Astra is duidelijk minder verfijnd dan de DSG7 maar wel een erg nette automaat. Hij doet wat hij moet doen, soepel schakelen, i.t.t. bijvoorbeeld de EDC bak van Renault(lange proefrit) heb ik nog geen enkel "nu mag je wel op/terug schakelen" moment gehad. Op de snelweg schakelt de Astra eigenlijk nooit terug en versneld puur op koppel.
Qua geluidsdemping m.b.t. de motor zit het wel snor, een stille motor die je eigenlijk maar zelden hoort. In de wasstraat is mij wel wat opgevallen, het leek wel of de deuren van karton zijn qua geluid, wellicht is de wasstraat recent aangepast, aangezien ik een dergelijk geluid nog nooit in deze mate gehoord heb. Qua geluid onder het rijden heb ik helemaal geen klachten.
Verder ook erg tevreden over de Intellilux lampen, ik was al verwend met de Xenon Plus lampen van de golf maar de verlichting van de Astra is minstens zo goed.
Functionaliteit:
+De stoelen zijn echt fantastisch, zeker ook icm de adaptieve stoelverwarming.
+Adaptieve cruise gaat tot 180kmu(ipv 160 @ golf)
+Elektrische achterklep
+Schuif kanteldak
+/-Kortste afstand adaptieve cruise nog steeds te ver, veel automobilisten maken hier dankbaar gebruik van
+/-Massagestand stoel is iets subtieler maar wel effectiever(lees groter bereik over de rug)
-Materiaalgebruik middenconsole(tussen de stoelen) dit is echt jaren 90 corsa plastic, rest van het intereur en met name de stoelen doen hoogwaardig aan
-Lane assist lijkt af en toe dronken, het systeem van opel positioneert niet echt maar zorgt er voor dat je de belijning niet ongewenst overschrijdt. Het systeem van VW is rustiger/beter.
-Gordelhoogte niet instelbaar
-Geen start-stop systeem
-Geen verlichting in het dashboardkastje
-Geen bekerhouders in armsteun op de achterbank
-Vakjes in achterdeuren ook erg klein
Merkwaardig:
*Comfortsluiting van ramen/deuren/dakraam werkt alleen op afstandbediening en niet op de portiergrepen
*Armsteun tussen de voorstoelen niet verticaal instelbaar
*Geen brilvakje
*Geen LED interieurverlichting
*Geen gekoeld dashboardkastje
*Een stokje ipv een cylinder om de motorkap open te houden
*Blanke lak dorpels(achter) is aardig op bespaard, is veel matter dan het plaatwerk
*Spiegels kunnen niet automatisch inklappen met parkeren
*Spiegels hebben heeft geen "stoepprand stand"
Toch wel een aantal tegenvallende zaken voor een auto van ruim 40.000 euro.
///UPDATE 03-05-2017///
Bijgevoegd:
-Gordelhoogte niet instelbaar
-Geen start-stop systeem
-Geen verlichting in het dashboardkastje
Even een update
- 15.000 km
+ De auto bevalt nog zeer goed, nog geen meetbaar olieverbruik. Ondanks dat de auto flink aan de bak is geweest met zowel aanhangers als hoge snelheden. Dat was zeker de eerste 50.000 wel anders bij de Golf
+Wat erg netjes is is dat de ventilatie een tandje zachter/lager gaat wanneer je via de carkit telefoneert.
+/-Hij is toch iets dorstiger dan de Golf welke ik hiervoor had. Rijgedrag is hetzelfde gebleven = behoorlijk doorrijden overdag op de snelweg.
- Geen ruitenwisservloeistof indicatie. Heel erg vreemd want volgens mij mag je dit toch wel verwachten voor een dergelijke auto. Zeker ook omdat de lichtunits aan de voorkant heel raar licht(=strooilicht) gaan geven wanneer deze smerig worden. De Golf gaf het veel te vroeg aan wat ook niet prettig was. Maar heb nu met de opel al 2x zonder gestaan.
- Wat erg merkwaardig is, is dat wanneer je het dakraam in de meest open stand hebt, dat de er drukgolven in de auto ontstaan(denderend geluid) wat zeer onprettig is. Zet je een achterraam op een klein kiertje dan is het weg. Ik heb hiervoor ook een megane gehad met schuif-kanteldak, deze had nergens last van. Het denderen heb je al vanaf 50kmu en is 80% van de keren aanwezig.
Afscheid
- 30.280 km
De astra gaat naar een nieuwe bestuurder ivm verandering van baan. 30.000 probleemloze kilometers, heerlijke auto welke echt zuinig KAN zijn maar met mijn gemiddelde snelheid is dat niet vaak het geval. ritjes van 1 op 22 heb ik meerdere keren gehad.
Het valt mij op dat de auto wel wat meer bijgeluidjes krijgt, nog niet storend maar toch opmerkelijk, komt met name onder de kap vandaan. Verder geen aandacht aanbesteed dus kan wel 1 klein dingetjes zijn wat niet helemaal meer goed vast zit.
Wat echt positief is te noemen is het erg lage olieverbruik
Dat was bij de golf wel anders. Ook de automaat bak doet het keurig. Een leuke ervaring om voor het eerst Opel te rijden en een dermate positieve ervaring te hebben. Wel blijf ik de auto erg duur vinden de mijne had een waarde van 43.000.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Astra
Had je deze auto's al gezien?

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Launch Edition / Trekhaak / Camera / Navigatie / 18'' / Leder&Alcantara / LED Koplampen / Bose Audio / Stuur+Stoelverwarming / DAB / Cruise Control
- 2019
- 98.803 km

Opel Astra 1.4 Turbo Innovation, Origineel NL, Schuifdak, Leder, Matrix LED, Stoelkoeling, Adaptive Cruise, Memory, Camera.
- 2016
- 125.136 km

Opel Astra Sports Tourer 1.0 Business+ navigatie/trekhaak/camera
- 2016
- 131.146 km