Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 136pk Innovation (2016)

autoreview

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 136pk Innovation (2016)

Signalement

UitvoeringAstra Sports Tourer 1.6 CDTI 136pk Innovation
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf71 km
KM-stand laatst2.175 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 2.175 km

Na lang wikken en wegen of ik een nieuwe auto zou uitzoeken vanwege dit jaar nog 21% bijtelling en een huidige auto hebbende die langzaamaan wat minder werd, heb ik eind juli 2016 deze Opel Astra ST 136 pk innovation handgeschakeld, bijna full option ( m.u.v. Alarm en speedverwarming o.i.d. ) besteld. Lang getwijfeld tussen de nieuwe Megane Estate en deze Astra. Uiteindelijk een offerte laten maken van de twee wagens en daarbij de opties geselecteerd, die ik graag wilde hebben op de nieuwe wagen. De Megane bleek onderaan de streep ietwat duurder uit te komen dan de Astra en daarbij was de Astra onderaan de streep ietwat luxer uitgevoerd. Daar kwam tot slot nog bij dat ik natuurlijk uit een Megane Bose van 2012 kwam en weet hoe deze auto na verloop van tijd slechter werd, met het intensieve gebruik van mij. Wekelijks op en neer naar Duitsland met een kofferbak vol met bakstenen en dakpannen. Dit deed de kofferbak bodem géén goed en deze boog helemaal door. Daarbij kwam dat de bouwkwaliteit van de auto mij erg tegen begon te staan naarmate de jaren toenamen. Na beide nieuwe kandidaat auto's een hele dag voor een testrit mee Duitsland in te hebben genomen, heb ik uiteindelijk gekozen voor de Astra. Vanwege het completere eindplaatje én vanwege de verwachting dat de Astra na 5 jaren intensief gebruik, beter de toets der kritiek zal doorstaan.

De Astra zou naar verwachting ergens in week 46-2016 worden geleverd. Uiteindelijk op Zaterdag 12-11-2016 opgehaald bij de dealer. Dit had een halve week eerder kunnen zijn, echter heb ik de soundspeakers laten opgraden vanuit de dealer. De "premium speakers" welke standaard op de Intelli link 900 zitten aangesloten, vielen mij uiteindelijk wat tegen ( kom uit een Megane Bose edition ). Ook is er een trekhaak aangesloten. Dit alles maakte dat de auto wat later werd opgeleverd.

Het begon die maandag daarop gelijk al goed. De navigatie viel ''s-ochtends uit en ging op zwart. De radio bleef spelen en ik kon hem uitsluitend via het stuurwiel zachter of harder zetten. Zodra ik de wagen afsloot ging de radio pas uit. Echter toen ik hem startte deed hetzelfde probleem weer voor. Ben toen naar de dealer gereden en deze heeft de accupool in de kofferbak losgemaakt. Als direct gevolg hiervan, wilde de elektrische kofferklep een korte tijd niet meer sluiten. De storing in de navigatie was hiermee echter even opgelost en ik kon mijn programma die dag vervolgen.

Vervolgens een afspraak gemaakt bij de dealer om een update te laten doen. Het probleem heeft zich tot nog toe niet meer voorgedaan.

Verder nu even een korte opsomming van de voor- & nadelen welke ik nog meer heb ondervonden :

Voor :

-wegligging is ontzettend rustig en rotsvast. Sturen gaat heel precies. Of de optie Wattlink op de achteras hieraan bijdraagt, kan ik niet inschatten.

-ontzettend solide gebouwde auto. Deuren klinken als bankkluis deuren.

-de 136 pk dieselmotor is heerlijk krachtig, veel koppel en ontzettend gecultiveerd. Ook het geluidsniveau binnenin is erg stil.

-veel luxe.

Nadelen :

-navigatie is niet erg uitgebreid. Mijn Tomtom in de Renault had veel meer keuzemogelijkheden bij wegopbrekingen, files, routemogelijkheden.

-Parkeersensoren veel te overgevoelig. Deze maken totaal geen onderscheid tussen diverse objekten. Als ik voor of achter de auto langsloop en zelfs een deel van de zijkanten, registreren deze dat gelijk en beginnen als een gek te piepen. Mijn wekelijkse bezoek aan de wasstraat is hierdoor ook beslist geen pretje. Zachter zetten is onmogelijk, uitzetten daarentegen wel mogelijk, maar dit wil je liever niet doen. Beetje omgekeerde wereld.

De AGR stoelen zitten heerlijk, maar de elektrische verstelling hiervan is ronduit vervelend. Elke keer als ik instap en de auto start, schuift de stoel naar achter in standje "basketballer," en elke keer moet ik dan op memory 1 drukken, om de stoel weer in mijn stand te zetten.

De auto moet bij tanken uitgezet worden omdat je anders de tankdop niet kan openen. Dit ben ik niet gewend. Ook moet de auto uitgezet worden om toegang te krijgen tot de achterklep.

Bepaalde hierboven genoemde nadelen, zouden wellicht anders ingesteld kunnen worden in het instellingen menu, maar hier heb ik nog niet echt de tijd voor genomen.

Verder ben ik uiterst tevreden met deze wagen en ik zal jullie proberen regelmatig op de hoogte houden gedurende de komende tijd.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens