Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 110pk Business+ (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 110pk Business+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 7.436 km |
Het is even wennen
- 3.200 km
De auto heb ik ontvangen als auto van de zaak met 12 km op de teller. Het betreft een:
Opel - Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 110pk Business+ in Carbon Black, Comfort stoelen, Comfort pakket en achteruitrij camera.
Het is even wennen want de auto was veel groter als dat ik gewend was en er zit een vrij krachtige motor in (in verhouding uiteraard). Maar tot nu toe erg tevreden.
De eerste 3200 kilometer heb ik er nu mee gereden (moet vandaag tanken). En kan ongeveer op een volle tank (+/- 50 liter) zo'n 1.100 á 1.200 km rijden. En dan rij ik netjes 130 waar je 130 mag, heb ik zowel in de stad als veel op de snelweg gereden.
De eerste keer heb ik bij 1.045 km moeten tanken (1 op 20,9)
De tweede keer heb ik bij 2.201 km moeten tanken (1 op 23,12)
De derde keer moet ik vandaag nog doen :)
Waar ik nog het meeste mee zit te klooien is de start stop. Als ik namelijk mijn koppeling in heb en heel langzaam rij voor de drempel, dan gaat ie in de start/stop. En komt er in het schermpje voor te staan "druk de koppeling in om de motor weer te starten" of iets in die trend. Echter heb ik de koppeling al ingedrukt. Laat ik de koppeling iets opkomen. Start ie weer en slaat ie af.
Bij de Punto die ik eerder ook reedt was het in z'n vrij zetten en koppeling op laten komen (werkt volgens mij ook zo bij de polo). Maar het is mij even een raadsel hoe het bij deze Astra dan zou moeten werken. In z'n vrij zetten doet ie ook gewoon zoals bij de Punto, maar het in de start stop gaan als ik heel langzaam in z'n 1 rij is niet echt praktisch.
Dus iemand die hier ervaring mee heeft of wat tips heeft, ik sta er zeker voor open.
Verder rij ervaring is wel heel fijn, hij glijdt over de weg. In de (scherpere) bochten waar je tussen de 80 en 130 rijdt, merk ik wel dat ie wat moeite heeft om de bocht goed door te komen. In zo'n geval is het echt nodig om met 2 handen het stuur vast te houden.
Het schakelen is wat stroever dan dat ik gewend ben bij al mn andere auto's (Ford Mondeo, Fiat Punto, Honda Civic, Renault Clio).
Infotainmentsysteem, is erg fijn. Al laat ie niet altijd het navigatiemenu zien op het moment dat de auto wordt gestart en ik de bestemming wil invullen. En ik mis toch wel een fysieke knop waarmee ik in 1 keer naar de navigatie ga.
Al met al is het verder wel een hele fijne auto. Genoeg ruimte. Er kan gewoon iemand achter mij zitten, ik ben 1.93 lang. Geluid is ook echt geweldig en bluetooth en USB werkt ook heerlijk snel, net als de cruise control. Kofferbak is lekker groot en standaard zitten er in de kofferbak ook haken in waar je dus het e.e.a. aan kan vastbinden. De ergonomische stoelen zijn ook erg fijn, al is het wel lastig om de stoel helemaal zo comfortabel mogelijk in te stellen (omdat je deze op zoveel standen kan zetten).
Verder ervaringen zal ik zeker delen!
Geduld is een schone zaak
- 7.436 km
Inmiddels ben ik erachter hoe het zit met de start stop en waarom af en toe de auto niet wil starten.
Als je te snel wil starten, dus sleutel erin en meteen door draaien naar t starten dan wil ie wel eens weigeren. Ik moet dus echt even een paar seconden eerst op contact zetten en dan pas starten. Geduld is dus een schone zaak.
Waarom de start stop af en toe ineens aanschiet en ik de auto niet meer gestart krijg heeft er mee te maken dat ik dan de koppeling niet vergenoeg indrukte. Tenminste, dat werd mij gezegd. Nu ik erop let is het me niet meer voorgekomen even aankijken dus.
Verder had ik verwacht dat op den duur de auto zuiniger zou worden, maar dat is niet het geval. Ik heb goede hoop dat t toch nog goed komt.
Wat verder nog wel een irritatiepuntje is, is dat het volume van de parkeersensor niet is in te stellen. De halve buurt wordt om 6 uur 's ochtends wakker als ik in de auto stap. Ik kan de sensor wel uitzetten, maar dat kan pas als ie eerst een paar piepjes heeft gegeven.
Verder rijdt ie wel heel fijn. Goede grip en comfortabel. Infotainment werkt ook erg goed met bluetooth en USB. Navigatieaankomsttijd schijnt echt een bug te zijn in de software. Soms zegt ie dat is over 500 meter 10 minuten doet... Zou op zich erg knap zijn... tenzij er file staat wat nooit het geval is in een woonwijk!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Astra
Had je deze auto's al gezien?

Opel Astra Sports Tourer BJR 2019 1.0 Turbo 105 PK Business+ AIRCO / CRUISE / CENTR.VERGR. / TREKHAAK / NAVI
- 2019
- 180.410 km

Opel Astra Sports Tourer 1.0 Innovation Dealer onderhouden airco cruis control navigatie parkeer sensor
- 2017
- 141.846 km

Opel Astra 1.0 Turbo Business / Carplay & Android / Cruise Control /
- 2019
- 109.380 km