Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo 120pk Cosmo (2011)

autoreview

Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo 120pk Cosmo (2011)

Signalement

UitvoeringAstra Sports Tourer 1.4 Turbo 120pk Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf88 km
KM-stand laatst39.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

vers van de pers

  • 200 km

Vandaag werd mn leasewagen op de zaak afgeleverd.
Heb de kleur Waterworld metallic gekozen, omdat je de grijstinten en wit al zo veel ziet, wilde eens wat anders (hoewel ik grijs en wit ook mooi vind).
Auto straalt van binnen luxe en klasse uit, weer een klasse hoger als het vorige model. Vooral de rode accentverlichting bij versnellingsbak en in de deuren ziet er leuk uit.

Qua opties niet veel, dat stond de leaselijst niet toe:
- donker glas zijkant en achterzijde
- metallic lak

Hiervoor reed ik 12 jaar in allerlei Fords Focussen en Mondeo's, en dan ga je onwillekeurig toch de auto's vergelijken.
De wegligging van de Focus geldt als de standaard, maar de Astra doet er echt niet veel voor onder; stuurt licht maar je houdt toch goed contact met de weg.
Bagageruimte achter voor het gevoel iets kleiner als de Focus, maar nog steeds best goed.

Ik dacht, na het lezen op diverse sites, dat die 120 pk een drama zou zijn, maar dat valt echt 100% mee, hij trekt lekker mee met de rest van het verkeer en is zeker niet langzaam.
In z'n 6 gebeurt er weinig, maar wat wil je, het is nu eenmaal een versnelling om weinig toeren te draaien. Kortom, de moter valt echt best mee.

Kan er even niet meer over vertellen na 1 dag, zal binnenkort verder verslag uitbrengen, en ook wat foto's.

begint te wennen

  • 1.400 km

De auto begint te wennen. In het begin zoek je nog wat naar waar knoppen zitten en waar ze voor dienen, maar nu begint het logisch te worden.
Het is eerder gemeldt; de knoppenwinkel lijkt druk, maar er zit toch logica in.

Vanwege het ontbreken van bluetooth een Parrot laten inbouwen. Eigenlijk niet normaal dat je een van de duurste uitvoeringen hebt en nog steeds geen (tegenwoordig) noodzakelijke items als navigatie en bluetooth telefoonmogelijkheid.Parkeersensoren=bijbetalen. Derde hoofdsteun achter=bijbetalen.

De motor.
Het is geen nieuws dat de 120pk 1.4 niet de snelste is. Ik blijf wel van mening dat het ruim voldoende is om mee te komen; je moet alleen wat verder het gaspedaal indrukken en dan valt het wel mee. Langzamerhand leggen we natuurlijk, met de steeds krachtigere motoren, de lat steeds hoger en vergeten wel eens hoe het een paar jaar geleden was.

Al met al nog steed zeer tevreden, de auto voelt heel solide en stevig (dus veilig ?) aan en geeft de indruk van hoge kwaliteit.

hij komt los

  • 3.300 km

motor komt los.
Het lijkt of de motor een beetje los begint te komen, ofwel iets feller is geworden.
Ik heb geen idee of er een standaard werkwijze voor het inrijden is, maar ik rij redelijk rustig, met nu zo af en toe eend goed doortrekken. Blijf bij mijn eerste mening dat die 120 pk wel voldoen.
Moet wel zeggen dat ik 80% alleen in de auto zit, dat scheelt natuurlijk ook.

toerental blijft na-ijlen.
Ik heb het eerder gelezen en ook bij mij is het zo dat de motor te langzaam terugzakt als je gas terug neemt. Dat heeft wel eens tot gevolg dat je bij snel optrekken nogal wat toeren maakt in de versnelling die je opschakelt, weet niet of de koppeling daar nou zo blij mee is.
Heel vreemd, moet toch beter kunnen.

Besturing zoekerig in middenstand.
Het sturen gaat heel licht. Op de snelweg heb ik wel dat je de correcties rond de "middenstand" niet zo goed aanvoelt en af en toe meer terug moet corrigeren als dat de bedoeling was.

Parrot.
Onlangs Parrot CK3100 laten inbouwen, werkt probleemloos en is dus een goedkoop alternatief voor een extra pakket wat (veel) meer kost.

Verbruik.
Met mijn redelijk rustige rijstijl en ca. 70% van de tijd op de snelweg is het verbruik bij mij 7,2 liter/100km.
Met de diverse Focussen Station die ik reed, zat dat op 6,8 liter/100km. (ook benzine, vergelijkbaar).
Verbruik is dus bovengemiddeld en niet wat de fabriek opgeeft.

Geluidsniveau.
Stevig doortrekken geeft een duidelijk geluid in het interieur. Gelukkig heeft het een sportieve klank en stoort me niet.
Voor mijn gevoel is het geluid iets harder als dat zou moeten in zo'n luxe interieur cq uitstraling.
Tijdens constante snelheid is de auto zeer stil, mede door de 6e versnelling.
Dat maakt het een zeer geschikte reisauto vind ik waar je graag km's mee maakt.

geen spijt van de keuze

  • 15.000 km

inmiddels 15000 km gereden met de Astra.
Ik moet zeggen, ik ben nog steeds tevreden en heb geen spijt van de keuze, zowel qua merk en type als qua motor.
De motor is goed ingereden en voldoet prima voor me.
Het is en blijft geen snelheidswonder, maar bij het stoplicht laat ik toch menig auto achter me. Die 120pk volstaan wel, al kan ik me wel bedenken dat de 1.4 bij de Insignia te licht zal zijn, maar goed, dat is een ander type.
Benzine verbruik is ronde de 7,2 liter/100km.
Hoewel het een lease auto is (goddank met deze benzineprijzen) vind ik het vrij hoog. Ok, ik trek wel eens een sprintje, maar met 80% rijden op de snelweg zou het wel wat beter mogen zijn; gebruik zo veel als praktisch mogelijk de 6e versnelling, maar zuiniger zal het niet worden. Voor de rest geen bijzonderheden, alles doet het en blijft het doen.
Voorruit vervangen door scheur, maar goed, dat kan altijd gebeuren.
De afwerking van de materialen geeft me een goed gevoel, minimaal gelijkwaardig aan onze Duitse VAG-groep vrienden maar dan voor wat minder geld.
Alles is solide en ziet er kwalitatief prima uit. dat geldt voor het interieur en ook voor de "buitenzijde'.
Ik blijf de Opel zien als een prima rreisauto war je met gemak veel km's mee maakt.
Veel mensen kiezen voor de speciale AGR sportstoelen, maar moet zeggen dat de standaard stoelen prima zitten, genoeg zijdelingse steun en benen hebben ook genoeg steun (bij mijn lengte van 1,80m).
Met veel plezier dan maar naar de volgende km's, ik hou jullie op de hoogte.

meer rijplezier door tuning

  • 21.000 km

Na lang twijfelen heb ik toch de stap gezet om de motor wat meer pit te geven. Dit heb ik gedaan door een powerbox te monteren. Hierdoor gaat het vermogen van 120 naar 144 pk.
Niet gekozen voor chiptuning, omdat dit in 5 minuten weer te verwijderen is en er dus geen "sporen" achterblijven; ales is dan weer origineel.
Moet zeggen, het rijdt geweldig. Ik ben geen coureur, maar het rijdt wel lekkerder. Normaal, als je 100-110 in z'n 6 rijdt en wil versnellen, zit je steeds op het keuzepunt terugschakelen of niet. Nu niet dus.
Ook in de eerste 4 versnellingen kom je moeiteloos mee met de rest, sterker nog, moet regelmatig inhouden.
Voor de rest geen bijzonderheden, alles werkt en voelt nog steeds zeer solide aan.
Verbruik is al iets gezakt na de wissel van winterbanden naar zomerbanden, men claimt dat met de tuning het verbruik verder daalt (niet verkeerd in deze tijden). Als ik er wat meer kilometers op heb, zal ik hier op terugkomen.

alles oke

  • 39.000 km

Inmiddels al weer helemaal gewend aan de auto.
Tijdje geleden met 4 personen en volop bagage (klep ging nauwelijks dicht, de vrouw moest alles mee hebben) naar Italie geweest. Auto reed perfect, snel zat en dankzij de lange 6 weinig toeren.
Opvallend is dat de airco er ook bij 33 graden een koelkast van weet te maken, dat was bij mijn vorige auto (Ford Focus) wel anders.

radio heeft kuren:
opvallend was dat bij temperaturen onder 0 de radio wel aanging bij het starten maar geen geluid gaf; een tweede keer starten gaf wel geluid. Heel vreemd en het kwam meerdere keren voor. Dealer heeft radio gereset tijdens een beurt en nu werkt het denk ik weer goed. Kan het pas testen als het weer gaat vriezen.

Stooteren in z'n 3e versnelling:
Zowel met als zonder tuningbox stottert de auto soms een beetje in de 3e versnelling tijdens snel optrekken. Ik vindt dat wel een beetje hinderlijk en het is tijdens de beurt niet verdwenen. Wellicht is e.e.a. te zuinig afgesteld naar de huidige normen.
Misschien hebben meerdere mensen hier last van ?

Voor de rest weinig te melden, hij doet wat hij moet doen en rijdt voor de rest prima.
Mocht er iets vreemds gebeuren dan zal ik het posten.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.