Opel Astra Sports Tourer 1.3 CDTI ecoFLEX Edition (2011)

autoreview

Opel Astra Sports Tourer 1.3 CDTI ecoFLEX Edition (2011)

Signalement

UitvoeringAstra Sports Tourer 1.3 CDTI ecoFLEX Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst38.900 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rationeel, niet passioneel

  • 38.900 km

Sinds augustus 2011 rijd ik ik met een Opel Astra Sports Tourer 1.3 CDTI ecoFLEX 'Enjoy', een leasewagen van mijn werkgever. De Enjoy-uitvoering is het uitrustingsniveau dat één trapje boven de basisuitvoering staat in het Belgische Opel-gamma. Op de wagen zit verder nog een businesspack (DVD-navi, USB, Bluetooth met voice control, park pilot achteraan, middenarmsteun, elektronische handrem/vertrekhulp, multifunctioneel lederen stuurwiel) en verwarmde zetels/stuurwiel.

Over die laatste optie ben ik echt enthousiast geworden afgelopen winter. Stuurwielverwarming is top :-) Andere pluspunten: de opvallend goede geluidsisolatie, de stille en nagenoeg trillingsvrije motor en de grote, praktisch ingedeelde koffer. De rode sfeerverlichting binnenin ziet er 's avonds best leuk uit (dat oogt beter dan het klinkt, geloof me), en het lederen stuurwiel ligt lekker in de hand en is goed geproportioneerd. Ook een duidelijke plus: het geluid uit de standaardspeakers die bij de DVD/navi horen. Geen hifi, maar duidelijk beter dan het spul dat je in heel wat andere auto's hoort.

Mijn Astra staat op 16-inch velgen met de af-fabriek geleverde ecobanden er omheen, maar toch ligt hij verrassend goed op de weg: rechtuit blijft hij ook op wat hogere snelheid stabiel,en bij spoorvorming of hard afremmen blijft alles gemoedelijk gaan. Precies wat je verwacht van een gezinswagen. Verrassender is dat koetswerkbewegingen in bochten ook netjes onder controle worden gehouden, terwijl het stuurgevoel scherper is dan bij mijn vorige wagen (VW Golf 5). Het is natuurlijk geen concurrentie voor een Saxo VTS of zo, maar ik vind het zeker niet verkeerd voor een grote gezinswagen. Bovendien is het best een leuk ogende verschijning, de Sport Tourer.

Maar er zijn ook aardig wat minder leuke kantjes. Zo vind ik de motor veel te krap berekend op zijn taak. Het vermogen is al bij al oké als je dit dieseltje behandelt als een benzinemotor (dat vindt hij zo te voelen niet erg), maar bij inhalen op de snelweg is het gemis aan koppel overduidelijk voelbaar. In combinatie met de lang gespreide 5-versnellingsbak moet er dan ook veel (terug)geschakeld worden. En dat heeft natuurlijk zijn impact op het verbruik: gemiddeld 5.69l/100km, een slok meer dan de 4.10l/100km die Opel opgeeft. 5.14l/100km is de beste waarde die ik tot nu toe haalde, en dan mikte ik echt op zo laag mogelijke cijfers.
Ik heb intussen ook al een noodstop achter de rug, en kan vertellen dat het ABS-systeem prima werk verricht. De remkracht an sich vind ik dan weer wat tegenvallen.

Het afwerkingsniveau zou ik 'gewoon oké' durven noemen. Het interieur is degelijk, maar voelt minder luxueus aan dan bij mijn vorige wagen (VW Golf 5 'Rabbit' 2.0TDI). Maar die zat dan ook veel steviger in de extra's (toen mocht ik zelf nog een wagen uitzoeken). Minder makkelijk te vergeven is dat de standaardstoelen zwaar onvoldoende steun bieden aan iemand van 1m85. Daarnaast is het interieur ook eerder verkrampt - ik zit met mijn rechterbeen vaak tegen de middenconsole aan, en achterin is er ook niet veel beenruimte. De koffer is zoals eerder vermeld wel dik oké.

In de categorie 'frustrerend': de (in)efficiëntie van de manuele airco en de ventilatie die het vaak moeilijk heeft om de voorruit binnen een aanvaardbare tijdspanne te ontvochtigen...

Tot slot nog een paar kleinere bedenkingen in de marge. De demping van de vering mocht iets zachter zijn - nu davert ze haast over de oneffenheden op sommige Belgische snelwegen. Het koetswerk is onoverzichtelijk bij het parkeren, en de afmetingen en draaicirkel zijn ook niet je dat. Wat mij betreft staan er ook veel te veel knopjes op het dashboard, terwijl de iPod-bediening gewoon niet doordacht is. De armsteun vooraan schuift intussen ook automatisch weg, maar dat lossen ze ongetwijfeld wel op bij het volgende onderhoud. Net als de luidruchtige achteruitversnelling.

Samengevat: ik zeg zeker niet dat deze Opel Astra Sport Tourer 1.3 CDTI een slechte wagen is - voor sommige bestuurders is dit juist een heel rationele keuze - maar het klikt gewoon niet echt tussen ons tweetjes. Een paar slim gekozen opties erbij en een andere motor/versnellingsbak-combinatie zou waarschijnlijk al heel wat goedmaken, maar die keuze had ik (zoals eerder vermeld) helaas niet.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.