Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Innovation (2017)

Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Innovation (2017)
Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Innovation (2017)Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Innovation (2017)Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Innovation (2017)Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Innovation (2017)Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Innovation (2017)

UitvoeringAstra Sports Tourer 1.0 Turbo Innovation
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017

Nieuwe auto, eerste week

• 545 km

Wauw, wat is dit een andere ervaring na jaren in een Twingo. Natuurlijk, het is al snel beter dan dat maar ik voel me echt verwend in deze Astra.

Gekozen voor de 1.0 motor omdat die voor mijn doeleinden goed genoeg is. Daardoor bleef er budget over voor luxe. Zoals het Innovation+ pakket (met automatische inparkeerfunctie), Intellilink NAVI900, lederen bekleding met AGR-stoelen voor (uiteraard verwarmd evenals de 40-20-40 achterbank), een metalic kleur (dark moon blue) en 17" wielen. Met de Intellilux verlichting erbij (standaard op Innovation modeljaar 2018), Opel Eye en OnStar rij ik er maar knap bij ;).
Omdat Fikkie ook meereist, ligt er een rubberen mat achterin, is er een laadrek gemonteerd en is er bescherming tegen krassen op de achterbumper aangebracht. En dan wil ik nog even naar de dealer voor een iPad-houder aan de hoofdsteun.
Denk dat ie daarna wel klaar is ;).

Natuurlijk nog erg weinig gereden met de auto en weinig ervaring. Toch even de eerste indrukken.
- Motor presteert vlot. Geen klagen. Versnellingen laten zich lekker inleggen, fijne bediening.
- IntelliLux is waanzinnig. Enorm veel licht zonder anderen te hinderen.
- Start/stop werkt prettig. Voorspelbaar en vlot.
- De stoelen bevallen uitstekend. Nu het wat kouder wordt en ze worden lekker warm is het een genot erop te zitten. Zeker met een verwarmd stuurwiel in de handen.
- IntelliLink NAVI900 is prima te bedienen zonder eerst uitgebreid de handleiding te hoeven doornemen. Volgens de pers is het niet het beste infotainmentsysteem op de markt, maar ik ben er erg blij mee. Reageert vlot op aanrakingen en de fysieke knoppen dienen als shortcuts zodat je niet steeds naar het hoofdmenu terug hoeft. Prima.
- Sfeerverlichting in de voorportieren is erg subtiel en stijlvol. Ik wist eigenlijk niet dat dat erin zat.
- Elektrische achterklep vind ik erg handig. En luxe. Wordt veel gebruikt.
- Heel erg hip en handig is de statusupdate met de app en het naar de auto verzenden van navigatiedoelen. Wordt regelmatig gebruikt.
- Opvallend vind ik dat mijn Astra geen type-aanduiding zoals EcoFlex op de achterklep heeft. Er staat alleen 'Astra'. Discreet.
- Eén keer out of the blue een waarschuwing voor ene botsing (de rode projectie in de voorruit). Het blijven slechts hulpsystemen he?
- Automatisch inparkeren: ik wil niet anders meer! Wat is dat handig zeg.
- Verbruik is eerste 545 km (waarvan ca. 400 in de stad) volgens boardcomputer 6,9ltr/100km. Aan de pomp kom ik op 7,0ltr/100km.

Ben van plan hier regelmatig te updaten en het verbruik bij te houden. Tot later!

Anderhalve maand onderweg

Inmiddels wat ervaring opgedaan. Wat valt me op?
- De stilte aan boord. Zo rond de 100-115 km/h vind ik em heerlijk cruisen. Genieten.
- Motor voldoet prima in dagelijkse verkeer. Ik vind em vlot genoeg (vanaf 1.500 rp/m).
- Vering aan de stugge kant, een 'goed contact' met de auto (je voelt em aan als het ware) en toch ook comfortabel. En dan ook nog die ruimte en luxe. Heerlijk!
- Overall verbruik is 6,7/100 km, 1 op 14,9. Met een rustige voet maar ook met heel veel files. Valt me niet echt tegen maar moet beter kunnen. Het eco-metertje wijst me teveel in het groen/oranje gebied.
- AGR-stoelen zijn fantastisch! Beetje hard misschien maar juist bij een lange zit vind ik dat fijn.
- Stoel- en stuurverwarming is enorm comfortabel. Stoel en stuur worden best snel warm.
- De stem van de navi-juf klinkt alsof ze teveel downers heeft geslikt. Bovendien maakt ze haar zinnen niet af. "Sla linksaf en sla daarna links." Auw.
- De kaarten zijn outdated. Da's jammer en valt me eigenlijk wel tegen. Gelukkig werkt de Kaarten App wel met de nieuwste kaarten. Met Apple CarPlay werkt dat trouwens erg fijn.
- Bediening van de navi-link 900 is eenvoudig. Het systeem reageert snel op aanrakingen. DAB radio vind ik heel fijn, altijd kraakhelder. Graphics zijn ook mooi. Het scherm staat overigens altijd in de zwart/rode nachtstand omdat ik dat wit van de dagstand veel te fel vind.
- Stembediening van Opel vraagt gewenning, werkt niet vlekkeloos. Siri en ik kenden elkaar al langer dus dat communiceert beter.
- De Intellilux verlichting werkt super! Wat een bak licht. Bovendien geven die led lampen de auto een premium uitstraling. Ben er blij mee.
- De parkeerassistent in mijn Astra moet iedere dag aan het werk. Hij doet het namelijk super en beter dan ik. Zo heeft hij nog nooit een stoeprandje geraakt. Dat zou mij wel overkomen zijn. Dus lof voor deze assistentie: m'n mooie 17" velgen zien er nog als nieuw uit😬.

Kortom: ben blij met de rij-eigenschappen, de elektronische hulpjes, de ruimte en de luxe. Het enige dat tot nu toe tegenvalt zijn de oude kaarten van de navigatie.

2 maanden

Ik blijf blij met m’n Astra. Inmddels wat langere ritten achter de rug van 200+ km. En dat zijn de fijnste ritten. Heerlijk cruisen in alle rust, luxe en comfort.

Verbruik valt me tegen. 1:14. Maar het is winter en we rijden altijd met alle electrische voorzieningen aan. Met stoel-en stuurverwarming, airco en alle verlichting dus. En stop/start vaak uit met veel stilstaan met draaiende motor. Verbruik wordt in de zomer vast wel beter.

Ben benieuwd naar of de led-achterlichten ook kunnen branden icm alleen de dagrijverlichting (IntelliLux). Dacht dat ooit ergens gelezen te hebben maar kom dat nou nergens meer tegen... Iemand?

5 maanden

Nog steeds erg tevreden met m'n Astra. Heerlijk stil op cruise-snelheid, voldoende vermogen (in hoge toeren), comfortabel, voldoende ruimte.
Een aanrader wat mij betreft.

6 maanden

Heb de auto laatste paar weken gebruikt voor langere afstanden. Rustig gereden op de snelweg (100-110 km/h) en heel veel kilometers op provinciale wegen. En dat zijn heel comfortabele kilometers geweest!
Met een verbruik van 1:17,5 over de afgelopen 900 km. Ik vind het niet opvallend zuinig maar doe het ermee.

Gereisd met 3 personen plus flinke hond. Met bagage voor twee weken. En dat bleek eigenlijk met gemak in de auto te kunnen. De dakkoffer heb ik (gelukkig) niet hoeven gebruiken.
Op zoek naar verborgen ruimtes voor vakantiebagage, ontdekte ik de ruimte bij het reservewiel. Met een beetje passen en meten scheelt dat een tas in de auto.

De lak van de auto onderhoud ik met een goede wax en een paint protector. Het geeft het dark moon blue een heel diep donkere en wetlook glans waar een tintje blauw in zit. Af en toe vraag ik me af of ie toch zwart is ;).

9 maanden - Lange vakantierit

Vakantiereis van 4.400 km door Frankrijk achter de rug. Met drie personen + hond en bagage. Kan over de ervaring kort zijn: nergens heeft de Opel steekjes laten vallen. Motorisch, in een af en toe flink glooiend landschap (geen bergen), vond ik -em ook prima: sterk genoeg in alle situaties en meer dan acceptabel geluidsniveau. Met 130 km/h (=138 op de klok), kan je nog steeds fluisterend voorin een gesprek voeren terwijl kind achterin slaapt. Dat was ik niet gewend ;) . Het overall verbruik op deze reis was 1:17,2.

PRIVATE LEASE Opel Astra