Opel Astra Sports Tourer 1.7 CDTI 110pk ecoFLEX Cosmo (2013)

autoreview

Opel Astra
Opel AstraOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel Astra

Signalement

UitvoeringAstra Sports Tourer 1.7 CDTI 110pk ecoFLEX Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf96.000 km
KM-stand laatst96.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Probleemauto

  • 96.000 km

Door de nieuwe euronormen in bepaalde steden een nieuwe auto moeten kopen. Omdat ik niet al mijn geld aan een auto wil geven ben ik op zoek gegaan naar een betaalbare 2de hands die nog enkele jaren zou kunnen meegaan. Was dit even slecht uitgevallen.

Bij de testrit was het een degelijke auto. Voelde stevig aan en reed goed. De kwaliteit was duidelijk beter dan mijn vorige Kia. Bij het schakelen zat er veel voeling tussen uzelf en de auto. De auto woog best wel veel en dat voelde je ook. Maar al bij al is 110 pk voldoende voor de wegen waar ik vooral op rij.

Nadat ik de wagen zonder problemen opgehaald had wat een rit van 130 km was, begonnen de problemen. De eerste dag dat ik naar mijn werk reed kreeg ik de melding dat de motor oververhitte. Hierdoor kon ik maximaal 90 per uur omdat de prestaties beperkt werden.

Dacht dat het een klein foutje in de computer was want de melding verdween weer en op de terugweg kwam ze ook niet terug. De melding bleef enkele dagen weg. Helaas keerde ze nadien hardnekkig terug. Elke rit werd ik geplaagd door de melding dat de motor oververhitte. Vaak aan de kant gestaan om de motor terug te doen af koelen terwijl de motor eigenlijk niet te warm werd.

Tussendoor een zelfstandig garagist geraadpleegd, maar die kon de auto niet uitlezen doordat zijn apparatuur ontoereikend was.

Doordat ik maximaal 90 kon rijden was dit niet doenbaar en een Opel garage geraadpleegd. Heel de dag binnen geweest in de garage en testen gedaan. 100 euro armer en geen oplossing verder bleef het probleem bestaan. Hoewel er in de garage geen foutcodes uit te lezen waren en bij hun testen geen problemen voorkwamen.
Ze hadden ook nog nooit gehoord van dit probleem op de Opel Astra. (Hoewel als je Opel rijders bevraagd 1 op de 2 eigenaars ook problemen hebben met hun voertuig.)

Gelukkig was diegene van wie ik het voertuig had gekocht eerlijk (was een handelaar) en wou hij zijn eigen garagisten ernaar laten kijken. Verschillende keren heb ik de auto terug gekregen en zou het zogezegd opgelost zijn. Elke keer ik ermee ging rijden kwam het probleem terug. Je zou bijna denken dat ik gek was en loog. Om het probleem toch te kunnen tonen heb ik het ook gefilmd omdat de mensen zouden denken dat ik dingen verzin zo lijkt het.

De problemen bleven duren tot op een zekere zaterdag. De melding kwam weer terug. Ik wou eens zien wat er gebeurde als je met de melding bleef verder rijden in de hoop dat de melding zou verdwijnen.
Helaas gebeurde dit niet. Terwijl ik 90 reed door de beperkte motor was het ineens gedaan. Weg power, weg snelheid. De motor was uitgeslagen. (Ook een fijne situatie met een vrachtwagen achter je als je niks meer kan doen maar de vrachtwagen lekker 90 blijft cruizen.)

De pechstrook opgereden en de pechdienst opgebeld. De wagen terug naar huis laten takelen. Tot overmaat van ramp had ik nog een lekke band gereden op de pechstrook en dit pas opgemerkt toen een vrachtwagenchauffeur teken deed dat dat mijn band letterlijk aan het afrollen was. (Takelwagen was een truck, waarbij enkel de twee voorste wielen van mijn voertuig van de grond werden getild. De achterste reden nog op de grond en natuurlijk had ik rechtsachter een klapband.)

Na twee maanden enkel miserie gehad te hebben heb ik het geluk gehad dat de verkoper zo eerlijk was om mijn voertuig terug te nemen.

Mijn verdere ervaring?
Qua degelijkheid was de auto zeer deftig van kwaliteit. De binnenruimte van de wagen viel wel wat tegen. Als ik naar links keek zat ik regelmatig tegen de A stijl. Vanbuiten is de auto veel groter dan de binnenkant. De auto reed ook comfortabel.

Jammer genoeg heb ik er amper genot van gehad en ben ik veel meer geld kwijt geraakt dan gewild. Hoewel we het over een "Duitse" wagen hebben.
Waarschijnlijk heb ik de pech gehad om echt een probleemvoertuig gekocht te hebben maar voor mij nooit meer een Opel. Ik hou het momenteel bij de betrouwbare Koreanen waar ik wel een goede ervaring mee heb.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.